Süttő Sz.: Datum, actum | TARTALOM | Bessenyei J.: Útvonalak |
Kubinyi András
Róma Európa azon városai közé tartozott, ahol
mindig viszonylag nagyszámú magyarországi alattvaló
tartózkodott. A város ugyanis a pápa székhelye
volt, aki nemcsak a katolikus egyház fejének, hanem az
egyházi állam uralkodójának is
számított. Ezen felül Róma az egyik legfontosabb
zarándokhely is. Az egyházi javadalmak elosztása,
egyházi perekben történő végső
ítélethozatal a pápai kúriában
történt, e miatt is sokaknak kellett Rómába utazni. E
tanulmány az örök várost felkereső magyarok
különböző rétegeivel foglalkozik, mégpedig
a XV. század végén és a XVI. század
elején, ugyanis ebben az időszakban a
forrásadottságok kedvezőbbek, mint korábban.
Állandóan - vagy legalább is hosszabb ideig -
tartózkodtak Rómában az itteni magyar templomok papjai,
akik a magyar zarándokok lelkigondozását is
ellátták. Első helyen kell említeni a
pálosokat, akik a Santo Stefano Rotondo bazilika melletti kolostorukban
éltek, és akik gyakran a Szent Péter bazilikában a
magyar gyóntató állását is
betöltötték.[1] Létezett
még a Szent István király által alapított
zarándokház is, amelynek kápolnája a Szent
Péter bazilika mellett állt. Ezt a házat 1497-ben Bodrogi
Fülöp pápai káplán a zarándokok
alamizsnájából renováltatta. ("ex elemosinis
peregrinorum").[2] A kánonjog doktora
és győri kanonok Bodrogi 1495 végén egy magyar
követség tagjaként került Rómába, 1499
végén pápai poenitentiarius lett, valamint II.
Ulászló király egyik ügyvédjeként
működött annak Beatrix királyné elleni
házassági bontóperében. Még 1508-ban is
Rómában tartózkodott , a következő
évben azonban már halott.[3] (A
Santo Stefano Rotondoban eltemetett Lászai János telegdi
főesperes is betöltötte a pápai poenitentiarius
tisztét.[4]) Még egy másik
magyar templom is állt Rómában: a S. Stefano in
Piscinula.[5]
Püspökök, székeskáptalanok és
szerzetesrendek ügyvivőket tartottak az Örök
Városban. Ezek természetesen gyakran nem magyarok, hanem olasz
jogászok voltak, magyarokat mégis lehet köztük
kimutatni. Pécsi Miklós esztergomi kanonok pl. 1498-1519
között káptalanja képviselőjeként
tartózkodott Rómában.[6]
Az Örök Városban megforduló magyarok közé
kell természetesen a diplomatákat is számítani.
Mátyás uralkodása utolsó éveiben már
szinte állandó diplomáciai
képviseletükről beszélhetünk az Apostoli
Széknél. Ifjabb Vitéz János püspök magyar
követ azonban királya halála után elhagyta a
várost, ezután hosszabb ideig nem beszélhetünk itt
állandó magyar diplomáciai misszióról. II.
Ulászló házassági bontópere, majd az egyre
fenyegetőbb török veszély miatt kellett újra a
magyar uralkodónak követeket küldeni Rómába.
1492 tavaszán Körmendi László vasvári
prépost képviselte Magyarországot a
Szentszéknél. Az év végén Sánkfalvi
Antal nyitrai püspök követte. Fő feladata a
bontóper volt, és legalább három évig maradt
Rómában. Közben, 1493-1494 fordulóján a
királyi kancellár, Bakócz Tamás püspök is
megjelent a Szentszéknél, azonban - különös
módon - Miksa római király követeként.[7] 1495 végén II.
Ulászló Sánkfalvi követ mellé három
további megbízottat is küldött: a már
említett Bodrogi Fülöpöt, Bacskai Miklós mislyei
prépostot, valamint Johann Brandis boroszlói prépostot.
Bacskai még Mátyás diplomatái közé
tartozott, rövidesen püspök lett.[8] A Rómában letelepedő Bodrogin
kívül a követek nem maradtak hosszabb ideig ott.
Noha ebben az időben gyakran tartózkodtak a Szentszék
legátusai, nunciusai és más képviselői
Magyarországon, a magyar király csak ritkán
küldött követséget az Örök Városba. 1502
végén török háború ügyében
Beriszló Péter prépost, királyi titkár ment
a pápához, de csak rövid ideig, egy hónapig maradt. A
király ugyan az 1503-ban megválasztott II. Gyula
pápához nagy hódoló követséget akart
küldeni, ez azonban 1510-ig (!) nem jött létre, utána
viszont lekerült a napirendről. A kijelölt követek, mint
pl. Frangepán Gergely gróf kalocsai érsek, vagy nem
vállalták a követséget, vagy hiányzott a
pénz egy ilyen nagy követség költségei
fedezésére. Csak a már korábban is
Rómában járt Beriszló jelent meg 1508-ban, hogy
segítséget kérjen a török ellen. A XVI.
század első évtizedében tehát csak
ritkán utaztak - éspedig alacsonyabb rangú - magyar
követek rövid időre Rómába. 1511
végén Bakócz főkancellár és
bíboros-prímás részt akart venni a lateráni
zsinaton. Előkészületül újra Beriszlót -
most már mint veszprémi püspököt - valamint
saját titkárát, az olasz Francesco Marsupinit küldte
Rómába. Bakócz 1513 második feléig maradt az
Örök Városban, ahol majdnem megválasztották II.
Gyula utódjává, de az új pápa
végül Giovanni Medici bíboros (X. Leó) lett.
Közben 1513-ban II. Ulászló "internuntius"-ként
Márton kalocsai őrkanonokot küldte a török
veszély miatt a Szentszékhez. Tehát megint egy viszonylag
jelentéktelen személyiség képviselte rövid
ideig az országot. 1517 vége óta azonban
állandó magyar követség működött a
Szentszéknél. Ezt - amennyiben épp nem volt követ -
ügyvivőként a már említett olasz Marsupini
vezette. Az 1520-as évek első felében a követ
megszakításokkal Brodarics István prépost,
királyi titkár volt. Brodaricsot nagyon kedvelték a
Vatikánban, ezért a pápai diplomácia el akarta
érni magyar kancellárrá történő
kinevezését: ami aztán 1526 elején meg is
történt. Természetesen püspökséget is
kapott, és ő volt a Mohács előtti utolsó
kancellár.[9] Nem tudjuk, hogy
miért küldött a magyar király általában
jelentéktelen papokat a Szentszékhez. Az ugyanebben az
időben a német császárhoz küldött magyar
követek ugyanis magasabb állásúak voltak:
püspökök és mágnások. A
pápától Magyarországra küldött
követek között is találunk jelentős
személyiségeket, így bíborosokat (Isvalies, de Vio,
Campeggio). Isvalies bíboros pl. több mint két évig
maradt Magyarországon. (1501-1503). Csak 1519-ben találunk
jelentős magyar követséget a nagy jogász
Werbőczy István személynök vezetésével,
ezt a követséget azonban elvileg a magyar rendek
küldték ki.[10] A magyar
követségek tehát nem játszhattak nagy szerepet. A
diplomáciánál maradva itt kell megemlítenünk,
hogy a pápai kúriában természetesen nemcsak
olaszok, hanem Európa összes katolikus
országából származó tisztviselők is
dolgoztak. Sajnos, még senki sem állította össze a
magyar királyságból származó vatikáni
kuriálisok jegyzékét, így csak néhány
példát idézhetek. Említettem már Bodrogit
és Lászait. Érdekes viszont az, hogy a pápai
diplomácia nem ritkán küldött Magyarországra
"cursor"-ként, internunciusként, sőt nunciusként
(diplomáciai rangok) a magyar korona alattvalóit.
Már 1493-ban Horváth György pápai cursor nyujtott
át a magyar királynak egy pápai brevét. 1510-ben
Kozicić Simon modrusi püspök pápai nunciusként
jött Magyarországra. Még néhány év
múlva is kimutatható a Vatikánban. A
horvátországi Modrus a magyar koronához tartozott, a
nuncius tehát alattvalója volt annak a királynak, akihez
küldték. Ugyancsak 1510 óta többször fordult meg
pápai nunciusként Magyarországon és
Lengyelországban Piso Jakab apostoli protonotarius, egy erdélyi
szász. Az 1510-es második felében már itthon van, a
fiatal II. Lajos király nevelője lesz, és kinevezik
királyi titkárnak. Titkárként gyakran
diplomataként foglalkoztatták.[11] 1515 elején a Szentszék török
elleni hadisegélyét pápai prokurátorként
Andrić Vince otocsáci püspök - megint egy horvát
főpap - hozta Magyarországra. 1515-től legalább egy
évig Albisi Bernát érsek éneklőkanonok
vezette internunciusként a Szentszék budai
követségét. Miután végleg hazatért, ezt
a pápai káplánt 1523-ban - akár korábban
Pisot - királyi és királynéi titkárrá
nevezték ki. Az 1562-ben Magyarország nádoraként
meghalt Nádasdy Tamás szédületes karrierje azzal
kezdődött, hogy mint Rómában tanuló
ifjút Cajetanus (de Vio) bíboros legátus 1523-ban
tolmácsként hozta vissza Magyarországra. A
következő évben - a legátus
kérésére - II. Lajos Nádasdyt ugyancsak
titkárává nevezte ki.[12]
Úgy tűnik, hogy a pápai udvarban folytatott munka mintegy
ajánlólevélnek számított a magyar
államkormányzatban való szerepvállaláshoz.
Más pápai szolgálatban álló
személyiségek számos hazai egyházi javadalomban
részesültek, mint pl. az apostoli protonotarius és
későbbi kamarás Váradi Pál.[13]
Gondolnunk kell továbbá azokra is, akik tanulmányi
célból tartózkodtak az Örök Városban.
Igaz, a legtöbb magyar más olasz egyetemeken tanult, mint pl.
Bolognában, Padovában, Ferrarában, Perugiaban, stb.
Nádasdy, mint láttuk, viszont Rómában tanult.
Úgy látszik azonban, hogy főként szerzetesek
végezték tanulmányaikat Rómában.[14] Itt említjük meg, hogy
Frangepán Ferenc gróf, aki Szapolyai János király
uralkodása idején lett kalocsai érsek, előtte
ferences barátként a római Araceli kolostorban élt,
sőt mielőtt a pápa János királyhoz
küldte, a ferences "provincia Romana" ministere, főnöke volt.[15]
A hosszabb ideig Rómában tartózkodóknál
fontosabbak számunkra a zarándokok. Különösen az
ún. jubileumi években (ezek negyedszázadonként
lettek megtartva) jelentek meg nagy számban magyarok. Ide
számíthatjuk többek közt Újlaki Miklós
boszniai királyt, aki 1475-ben jelent meg Rómában,
és akit a pápa is fogadott. Újlaki ezt a
zarándoklatot természetesen politikai célra is
felhasználta, aminek fontosságát az is mutatja, hogy a
római S. Spirito ispotályban a IV. Sixtus
pápánál történt
látogatását freskón is
megörökítették. A freskó feliratán -
érthetetlenül - Bosznia és Valachia, azaz elvileg
Havasalföld királyának nevezték. Ez
feltehetően elírás Szlavónia helyett, ugyanis a
bosnyák király Újlaki magát szlavón
bánként olykor Szlavónia királyának is
nevezte.[16] Azt viszont nem tudjuk, hogy
Mátyás király dajkája, Erzsébet asszony,
akit a S. croce dei Lucchesi templomban temettek el, zarándokként
érkezett-e Rómába, vagy ott telepedett le.[17]
Sajnos, nem áll rendelkezésünkre statisztika a
középkori római magyar zarándokokról,
mégis van egy forrás, ami bizonyos
felvilágosítást nyújt. IV. Jenő pápa
(1431-1447) ugynis a római Szentlélek
ispotályánál egy testvérületet
alapított, a belépőknek pedig
búcsúengedélyt adott. Sokan, akik az Örök
Városba érkeztek, beiratkoztak ide, így
jegyzékük lehetővé tesz egy
zarándokstatisztika összeállítását.
Szerencsére a testvérület magyar tagjainak
listáját kiadták.[18]
A forrás felhasználásához néhány
megjegyzés kívánkozik. A zarándok vagy maga
írta magát a testvérület anyakönyvébe,
vagy - és ez volt a többség - más az ő
nevében. (A zarándokok többsége nyilván nem
tudott írni.) Ilyenkor ritkán a tényleges bejegyző
nevét is megadják. A már említett Váradi
Pál pápai protonotarius pl. több magyar zarándok
helyett végezte el a bejegyzést, Török Imre
nándorfehérvári bán, vagy a későbbi
országbíró Sárkány Ambrus (1516), ill.
Werbőczy követ viszont saját kezűleg
írták be magukat. Az egyes bejegyzések
többsége több nevet tartalmaz, így a gyakran név
szerint említett rokonságát (feleség,
szülők, gyermekek, testvérek, stb.), vagy a
barátokét. Nem ritka, hogy több pap, vagy több
apáca szerepel együtt egy bejegyzésben. Ez esetben
talán valóban egy útitársaságra
gondolhatunk, az viszont valószínűtlen, bár egyes
esetekben nem zárható ki, hogy egy népes család
közösen vett volna részt egy hosszú utazásban.
Az alábbi statisztikában ezért kizárólag az
egyes bejegyzésekben első helyen megnevezett személyeket
vettem figyelembe, azaz a zarándokok tényleges száma
ezeknél magasabb kellett, hogy legyen.
Ha a kihúzott bejegyzéseket, vagy a kétszer
beírtakat nem vesszük figyelembe, akkor 1446-1523
közöttről 1255 bejegyzés maradt fenn. 16 mellett nincs
évszám, így 1239 zarándok római
tartózkodásának idejét határozhatjuk meg.
1446-1489 között csupán 66 nevet találunk.[19] Ebben az időszakban csak 15
évben keresték fel magyarok a Szentlélek ispotályt,
azaz 29 évben egy magyart sem vezettek be. A legtöbb évben
ötnél kevesebb a számuk. Két kivétel akad:
1447-ben nyolcan[20] , 1482-ben pedig 27-en
voltak.[21] Ezen időszak 66
zarándokából 42, azaz 63,6% pap volt. (A csak
"clericus"-nak nevezetteket nem vettem figyelembe, ugyanis szerepel egy
clericus a feleségével.[22]
Ő tehát felvette ugyan az alsóbb egyházi rendeket,
majd megnősült. A Magyarországon nagyszámú
litteratus (deák) réteghez főként ilyen, a
felsőbb papi rendeket fel nem vett, így
megházasodható klerikusok tartoztak. Pl. egy iskolamester
gyilkosát azért közösítették ki, mert
acolythus-ként a klerikusok kiváltságát
élvezte.[23] ) 1489-ig öt
nő (7,6%), főként özvegyasszony ugyancsak járt
a Szentlélek ispotályban.
A kilencvenes években változás következett be.
1490-1499 közt 599 bejegyzést találunk[24], azaz kilencszer annyian érkeztek, mint az
elmúlt 44 év alatt összesen. Most minden évből
van bejegyzés. Bár 1490-ben csak három,[25] 1491-ben pedig öt[26] - ezekben az években folyt a
trónörökösödési harc Magyarországon -
zarándok jött, számuk azonban rövidesen megnőtt:
1493-ban 132[27] , 1497-ben 131[28] , 1496-ban 105[29] . A
Szentlélek testvérület egyszerre nagyon
népszerű lett Magyarországon. Még mindig igen magas
a papok aránya: az 599 zarándokból 224, azaz 37,4%
közéjük tartozott. A nők aránya azonban
gyakorlatilag nem változott: 42, azaz 7% iratkozott be.
1500 jubileum-év volt. Igaz, hogy a pápa ekkor megengedte, hogy a
jubileumi Róma-látogatással elnyerhető
búcsúkat Magyarországon a török elleni harccal
is el lehessen nyerni, mégis sok magyar jött Rómába.
A Szentlélek-testvérületbe 502 zarándok, azaz majdnem
annyi, mint az egész elmúlt évtizedben, iratkozott be.
Feltűnő, hogy a papok aránya nagyon csökkent: 74-en,
(14,7%) tartoztak közéjük. Most 41 nő lépett be
testvérületbe (8,2%) , ez valamivel magasabb arány az
előbbieknél.[30] 1500
után újra változott a helyzet. A látogatók
számát az 1490 előttiekkel, és nem az 1490-1500
közöttivel lehet összehasonlítani. Az utolsó
bejegyzés 1523-ból származik.[31] 1501-től számítva 23 év alatt
csupán tíz évben lépett be valaki. Hét
esztendőben nem éri el a beiratkozottak száma az
ötöt. 1501-ben azonban 6,[32]
1519-ben 7,[33] sőt 1520-ban 41[34] személy kereste fel a
Szentlélek ispotályt. 1501-1523 között összesen
72-en voltak, közülük 15 (20,8%) pap és 6 (8,3%)
nő. A papok aránya tehát kevesebb volt az 1500
előttinél, de több az 1500-inál. A nők
aránya azonban nagyjából változatlan maradt.
Összesítve: amennyiben a 16 "sine anno" bejegyzést is
figyelembe vesszük, akkor 1446-1523 között 1255
zarándokból 363 (28,9%) pap és 95 (7,6%) nő
volt.
Részletesebben elemezzük az 1500-as jubileumi év
zarándokait. A bejegyzések megadják a zarándok
keresztnevén kívül gyakran a családi nevét,
sőt nem egyszer apjáét is. Nők esetében
leírják a (gyakran már meghalt) férj nevét
is. Iparosoknál a családi név helyett nem egyszer a
foglalkozást adják meg: latinul vagy magyarul.
Néhány kivételtől eltekintve
általában megtaláljuk forrásunkban az
egyházmegyét, ahonnan a zarándok származott. A
származási hely viszont sajnos a személyek legfeljebb egy
negyedénél szerepel. A papok bejegyzései valamivel
részletesebbek. Az egyházmegyét, esetleg a
családnevet, vagy az apa nevét itt is megadják. Kanonokok,
plébánosok, valamely kolostor barátjai nem felejtik el azt
is megadni.[35] Kisebb javadalmak birtokosai
esetében ezt már nem állíthatjuk. Ilyenkor
többnyire csak azt írják, hogy a beiratkozó melyik
egyházmegye "presbyter"-e, vagy "sacerdos"-a.
Legkevésbé sajnos a nemesek bejegyzései
részletesek. Az 1500. év 502 zarándoka közül
csak négy utal rendi állására. Kettőt
kifejezetten "nobilis"-nak neveznek: "de Araschas" (?)[36] Gergely és Székely Pál pécsi
bíró[37] .
Valószínűleg városi polgárként akart
nemességére utalni. A későbbi erdélyi
fejedelmi család ősét, Apafi Lénárdot,
"egregius vir"-nak (vitézlőnek) nevezik, mint a magyar
nemesség felső rétegének tagját.[38] A Bátori család tagjait
"domini"-ként jegyezték be. (A
Somlyói-később fejedelmi-ágból való
Bátori Miklós saját magán kívül fiait,
valamint testvérét és annak fiait jegyeztette be.[39]) Ki van azonban zárva, hogy 1500-ban
csak ez a négy nemes utazott volna Rómába. Hindi
Ferencről tudjuk pl., hogy nemes volt[40], a bejegyzés alapján azonban akár
jobbágynak is tekinthetnénk. Valószínűleg
ugyanarról van szó, amit az egyetemi anyakönyveknél
is megfigyelhetünk: egy tekintélyes nemesi fiú, vagy egy
mágnás olykor nem jegyeztette be magát ilyenként.
Természetesen ennek az ellentéte is előfordult,
jelentéktelen nemesek mágnásként iratkoznak be az
egyetemre.[41] Ezt a hiúságot
testvérületünknél is megfigyelhetjük, azonban nem
1500-ban. A középbirtokos nemes Szerdahelyi Imrefi Mihály
pl. 1492-ben magát "magnificus dominus"-ként és "comes
perpetuus"-ként jegyeztette be, noha sem nagyságos úr, sem
örökös ispán nem volt.[42] 1496-ban az erdélyi egyházmegyei
Sándor János "magnificus dominus" iratkozott be.[43] Neki sem volt joga magát nagyságos
úrnak neveznie.
Visszatérve 1500-hoz, érdekes az egyes
egyházmegyékből származók aránya. Az
esztergomi főegyházmegye vezet 104 (20,7%) bejegyzéssel.
Ez azonban kissé félrevezető. Magyarországon
ugyanis mindenütt akadtak exempt plébániák és
egyházi intézmények, amelyek ki voltak véve a
megyéspüspöki joghatóság alól és
közvetlenül a prímás spiritualis iurisdictio-ja
alá tartoztak, pl. a főváros Buda és
testvérvárosa Pest. Az erdélyi szászok
dékánátusai alárendelt
plébániáikkal ugyancsak közvetlenül az
esztergomi érsek alá tartoztak.[44] A 104 esztergomi főegyházmegyei
bejegyzés közül 16 biztosan a Szászföldről
származott. Esztergomot az erdélyi egyházmegye követi
86 (17,1%), majd a pécsi 56 (11,1%), az egri 49 (9,8%), a
veszprémi 45 (8,9%), a nagyváradi 41 (8,2%) zarándokkal.
Nem érik el a 8%-ot - csökkenő sorrendben - a
zágrábi, kalocsa-bácsi, győri, váci
és csanádi egyházmegyék. 41
bejegyzésnél (8,2%) nincs az egyházmegye megadva. A
boszniai, nyitrai és szerémi egyházmegyék
hiányoznak.
Nagyjából tükrözik ezek az adatok az
egyházmegyék közti különbséget. Amennyiben
összehasonlítjuk a püspökségek jövedelmeinek
egymáshoz viszonyított arányát, ez elég
világosan látható. Fel lehet használni az egyes
püspökök által a pápának fizetendő
servitiumok nagyságát, amelyet jövedelmeik
arányában vetettek ki. Igaz, ez egy jóval korábbi
állapotot tükröz, bár egyes egyházmegyék
esetében az apostoli kamara később
módosította. (Mi a módosított servitiumokkal
számoltunk.) Egy velencei követ 1525-ben megadta a magyar
püspökök jövedelmeit, itt - ahol két számot
ad meg a követ - a középarányost vettük
figyelembe. (I. tábla) A servitium és az 1525-ös
bevétel egymáshoz viszonyított aránya a
pécsi, nagyváradi, egri, győri és váci
püspök esetében lényegében megegyezik.[45]
A zarándokok száma és a püspökségek
bevétele összehasonlítása azt mutatja, hogy a
három egyházmegye, amelyből senki sem mutatható ki
1500-ban Rómában, valóban a legszegényebbek voltak.
A pécsi, egri, nagyváradi, győri, és váci
egyházmegyékből aránylag annyian iratkoztak a
jubileum évében, mint amely arányú volt
püspöke jövedelme valamelyik jövedelemjegyzékben.
Jóval alacsonyabb a zarándokok aránya a
zágrábi, kalocsa-bácsi és csanádi
egyházmegyékből. Ha azonban ara gondolunk, hogy
mindhárom a törökkel volt határos, valamint, hogy
1500-ban vezetett Corvin János bán egy boszniai
hadjáratot, és ekkor tartottak Bácsott török
háborús indokkal fegyveres országgyűlést,
nyilvánvaló, hogy ezekről a területekről
kevesen utaztak Rómába. A bevételeknél jóval
nagyobb arányú a zarándokok száma az esztergomi,
erdélyi és veszprémi egyházmegyékből.
Mivel az esztergomi egyházmegyéből beiratkoztak
száma is közel egy ötöddel erdélyi volt,
Erdélyből és a veszprémi
egyházmegyéből valami általunk nem ismert
okból utaztak annyian. Azt lehet tehát mondani, hogy
Erdélyt és a veszprémi egyházmegyét
leszámítva nagyjában arányosan oszlott meg a
Magyarországról Rómába zarándoklók
száma.
Az 1500-ban beiratkozott 502 zarándok közül 48 (9,6%) iparos
volt. (Miután nem mindig szerepel vezetéknév, a
tényleges arány ennél magasabb kellett, hogy legyen.) 15
mesterség fordul elő. Bizonyára nem véletlen, hogy
a legtöbben (14) szabók voltak. Őket követik a
vargák 9, a kovácsok 6 és a mészárosok 5
bejegyzéssel. A ruházati ipar volt tehát a
legjelentősebb, amit más adatokkal is lehet igazolni.[46] Nemcsak a városokban és
mezővárosokban, de a falvakban is előfordulnak. Mivel a
származási helyeket ritkán adják meg, nem tudjuk a
városi polgárok arányát a zarándokok
között meghatározni. 1500-ban csak 9 királyi és
3 püspöki székváros fordul elő. Ez 36 fő,
az összes zarándok 7,2%-a. A valóságban magasabb
lehetett arányuk. Brassóból pl. 12-en,
Nagyszebenből, a Szászföld
fővárosából pedig csak egy iratkozott.
Budáról senki sem mutatható ki (más években
azonban vannak), míg Pestről négyen. A budai és
nagyszebeni zarándokok bizonyára nem adták meg
származási helyüket. Ezen felül 18
mezővárosból 31 (6,2%) zarándok is beiratkozott.
Fel kell tételezni, hogy a legtöbb zarándok a
városokból és nagyobb mezővárosokból
származott. Noha alig egy negyedüknél adták meg a
származási helyet, az 1500-ban beiratkozott 502 személy
13,4%-a városi, vagy mezővárosi polgár volt.
Nemesek - annak ellenére amit mondtunk -
valószínűleg aránylag kisebb számban utaztak
Rómába. Ezt azonban nem tudjuk igazolni, (A középkor
végén az ország lakosságának 4,4%-a volt
nemes.[47]
Az 1500-ban beiratkozott 74 pap közül 3 kanonok (4,1%) , 21
plébános (28,3%) , 3 oltárigazgató (4,1%) , 44
egyéb pap (59,4%) , valamint 3 szerzetes (4,1%) volt. 1500-ban
püspök nem iratkozott be a testvérületbe, de más
esztendőben igen. A legtöbb plébános falusi volt,
mint ahogy a csupán "presbyter"-nek, vagy "sacerdos"-nak nevezettek
többsége is valószínűleg. A papok
számára nyilván különösen fontos volt a
római zarándoklat.
Az 1500-ban Rómába érkezők nagy száma a
jubileummal magyarázható. Azt viszont nem tudjuk, hogy 1493-1499
közt miért jöttek viszonylag sokan, 1493 előtt
és 1500 után pedig olyan kevesen. Az 1493 előttit
talán a magyarországi belső helyzet indokolja.
Mátyás király sok hadjáratot viselt, a kilencvenes
években pedig néhány török betörést
leszámítva béke volt, csak 1494-1495
fordulóján vezetett Ulászló hadjáratot
Ujlaki Lőrinc herceg ellen. Nyilván ezzel függ össze,
hogy ebben a két évben lecsökkent a beiratkozó
zarándokok száma. 1498-ban és 1499-ben is mutatható
ki csökkenés, ez azonban már nyilván a
közelgő jubileum következménye. (II.
táblázat.) Nehezebben indokolható a későbbi
hanyatlás. Számolnunk kell a növekvő török
veszéllyel, de pl. az Aachenbe zarándokló magyarok
száma nem csökkent.[48]
Talán az olaszországi háborúk, és az ezzel
kapcsolatos bizonytalanság hatott.
A bizonytalan viszonyokat egy példa illusztrálja. 1494-ben egy
bártfai pap utazott egy pápai bulla megszerzésére
Rómába. Jelentésében utalt a francia király
olaszországi hadjáratára és a
bizonytalanságra. Találkozott Thurzó Péterrel, aki
elmondta, hogy kirabolták. Összefutott a bácsi
segédpüspökkel is, aki le akarta beszélni a
római útról. Ancona és Loreto között 72
magyar egyházi és világi zarándokot raboltak ik.
Ezért Velencéből számos zarándok nem
folytatta útját, hanem hazamentek, így 28
Temesvárról, továbbá pozsonyi és
körmöcbányai polgárok. Bártfai papunk
ezért maga is visszafordult, és eljutott a karintiai Villachig.
Ott azonban csatlakozhatott egy társasághoz, amelyhez az
esztergomi káptalan olvasókanonokja és egy másik
kanonok tartozott hat lóval, valamint a margitszigeti
apácák officialisa három lóval.[49] Érdekes, hogy a kanonokok nem fordulnak elő
a Szentlélek társulat anyakönyvében, csak az
officialis.
Úgy látszik tehát, hogy a zarándokok nagyobb
csoportokba verődve utaztak, a tehetősebb egyháziak
és világiak viszont fegyveres kíséretet
állítottak ki. Nem minden zarándok iratkozott be a
testvérületbe, így a római zarándokok
száma jóval magasabb lehetett. Az olaszországi
belső viszonyokról a zarándokoktól
értesülhetett Magyarország, ami hatott számuk
csökkenésére. Bizonyára ezért mondtak le
követségeket a nagyurak, hiszen biztonságuk miatt nagy
és drága kíséretet kellett volna felfogadniuk.
Mátyás idejében még főpapok és
mágnások jártak követségbe az Örök
Városba.
Végeredményben azt mondhatjuk, hogy Rómában a
középkor végén szép számban fordultak
meg magyarok. A középkori ember a régebben
feltételezettnél mobilabb volt, sokat utazott.[50] A Szentlélek-társulat anyakönyve
alapján - nem véletlenül - a városi és
mezővárosi polgárok, és - Szent Péter
városáról lévén szó - a papok
álltak a "vallásos turizmusnak" is nevezhető
zarándokok között az első helyen. Ami meglepő,
az a nők viszonylag magas aránya. Az utazás nem volt
kizárólag a férfiak időtöltése.
During the Middle Ages the Eternal City was always frequently visited by many
people from the kingdom of Hungary. As home to the papal see and the sepulchers
of the apostolic princes Rome was the most important pilgrimage site in Europe.
In addition Rome also had a house for Hungarian pilgrims, which had been
erected by St. Stephen, and near the S. Stefano Rotondo Basilica a church as
well as a monastery founded by the Hungarian Pauline order. This paper first
examines the Hungarian diplomats accredited to the Holy See between 1480 and
1526. Then it explores in detail the Hungarian pilgrims who visited the
community of the Hospital of the Holy Spirit in Rome. Especially during the
1490s and the jubilee year of 1500 a particularly large number of Hungarians
made their way to Rome. Between 1446 and 1523 altogether 1,255 Hungarians - of
whom 363 were priests and 95 were women - visited the Holy Spirit Hospital. In
1500, for example, some 502 Hungarians, including seventy-four priests and
forty-one women, visited the city. A relatively large number of pilgrims came
from the Esztergom and Veszprém dioceses, while very few came from the
region near the frontier with the Turks. Not many of the visitors were nobles;
instead most seem to have been the citizens of royal free cities and the
inhabitants of towns.
I. tábla. A római Szentlélek-társulatba 1500-ban
beiratkozók egyházmegyék szerint
Egyházmegyék | Beiratkozók 1500-ban | Középkorvégi servitium | 1525. évi jövedelem | |||
Szám | % | Szám | % | Szám | % | |
Esztergom | 104 | 22,6 | 4000 | 18,6 | 35000 | 16,5 |
Erdély | 86 | 18,7 | 1500 | 7,0 | 24500 | 11,6 |
Pécs | 56 | 12,1 | 3300 | 15,3 | 25500 | 12,0 |
Eger | 49 | 10,6 | 3000 | 14,0 | 22000 | 10,4 |
Veszprém | 45 | 9,8 | 900 | 4,2 | 11000 | 5,2 |
Nagyvárad | 41 | 8,9 | 2000 | 9,3 | 26000 | 12,3 |
Zágráb | 30 | 6,5 | 2000 | 9,3 | 19000 | 9,0 |
Kalocsa-Bács | 21 | 4,5 | 2000 | 9,3 | 21000 | 9,9 |
Győr | 17 | 3,7 | 800 | 3,7 | 13500 | 6,4 |
Vác | 11 | 2,4 | 500 | 2,3 | 4500 | 2,1 |
Csanád | 1 | 0,2 | 900 | 4,2 | 3000 | 1,4 |
Nyitra | - | - | 275 | 1,3 | 4000 | 1,9 |
Szerém | - | - | 133,5 | 0,6 | 2750 | 1,3 |
Bosznia | - | - | 200 | 0,9 | - | - |
Összesen | 461 | 100,0 | 21508,5 | 100,0 | 211750 | 100,0 |
Év | Összes beiratkozó | Közülük papok | Közülük nők |
1446 | 4 | 3 | 0 |
1447 | 8 | 3 | 4 |
1449 | 1 | 0 | 0 |
1456 | 1 | 1 | 0 |
1472 | 1 | 1 | 0 |
1475 | 2 | 2 | 0 |
1476 | 1 | 1 | 0 |
1478 | 3 | 2 | 0 |
1479 | 5 | 3 | 0 |
1480 | 5 | 1 | 1 |
1481 | 2 | 1 | 0 |
1482 | 27 | 20 | 0 |
1485 | 2 | 1 | 0 |
1487 | 3 | 2 | 0 |
1489 | 1 | 1 | 0 |
1446-1489 | 66 | 42 | 5 |
1490 | 3 | 2 | 1 |
1491 | 5 | 4 | 0 |
1492 | 47 | 22 | 1 |
1493 | 132 | 59 | 7 |
1494 | 77 | 23 | 4 |
1495 | 33 | 7 | 3 |
1496 | 105 | 39 | 6 |
1497 | 131 | 50 | 10 |
1498 | 10 | 2 | 2 |
1499 | 56 | 16 | 8 |
1490-1499 | 599 | 224 | 42 |
1500 | 502 | 74 | 41 |
1501 | 6 | 2 | 1 |
1502 | 2 | 0 | 0 |
1504 | 2 | 0 | 0 |
1513 | 1 | 1 | 0 |
1516 | 5 | 0 | 0 |
1517 | 4 | 1 | 1 |
1518 | 2 | 0 | 0 |
1519 | 7 | 4 | 0 |
1520 | 41 | 7 | 4 |
1523 | 2 | 0 | 0 |
1501-1523 | 72 | 15 | 6 |
év nélkül | 16 | 8 | 1 |
1446-1523 összesen | 1255 | 363 | 95 |
Jegyzetek
[1] Gyéressy Béla (szerk.):
Documenta artis Paulinorum. Bp., 1978. 3. köt. 309-310. p. - A
római pálos kolostor levéltárát Dr. Lorenz
Weinrich professzor találta meg (Berlin), akinek ezúton is
köszönöm szíves
tájékoztatását.
[2] Banfi, Florio: Ricordi ungheresi in
Italia. Roma, 1942. (továbbiakban: Banfi, 1942.) 128-130. p.;
Veress Endre: Olasz egyetemeken járt magyarországi tanulók
anyakönyve és iratai, 1221-1864. Bp., 1941. (továbbiakban:
Veress, 1941.) 255-256. p.
[3] Veress, 1941. 255-256. p.;
Köblös József: Az egyházi középréteg
Mátyás és a Jagellók korában. (A budai,
fehérvári, győri és pozsonyi káptalan
adattárával.) Bp., 1994. (Társadalom- és
művelődéstörténeti tanulmányok 12.) 382.
p.; Kubinyi András: Diplomáciai érintkezések a
Jagelló-kori magyar állam és a pápaság
között. (1490-1526) In: Zombori István (szerk.):
Magyarország és a Szentszék kapcsolatának ezer
éve. Bp., 1996. 119-134. p. (továbbiakban: Kubinyi, 1996.) 122.
p.
[4] Veress, 1941. 261-262. p.
[5] Banfi, 1942.150. p.
[6] Kollányi Ferenc: Esztergomi
kanonokok 1100-1900. Bp., 1900. (továbbiakban. Kollányi, 1900.)
119-120. p.
[7] Höflechner, Walter: Die Gesandten
der europäischen Mächte, vornehmlich des Kaisers und des Reiches
1490-1500. Wien, 1972. (Archiv für österreichische Geschichte, 129.)
25. p.
[8] Bacskaira ld. Fraknói Vilmos:
Mátyás magyar diplomatái. Bp., 1900. 90. p.
[9] Brodaricsra ld. Sörös
Pongrác: Jerosini Brodarics István (1471-1539). Bp., 1907. (A
Szent István Társulat Tudományos és Irodalmi
Osztályának felolvasó üléseiből, 62.);
Horváth János: Az irodalmi műveltség
megoszlása. Magyar humanizmus. Bp., 1944. (A Magyar Szemle Könyvei,
XII.) (továbbiakban: Horváth, 1944. ) 249-256. p.
[10] Kosáry Domokos: Magyar
külpolitika Mohács előtt. Bp., 1978. 119-122. p. -
Werbőczyék ún. "naivitásáról" azonban
óvatosabban kell állást foglalni. Ld. erre az ügyre
még: Kubinyi András, 1996. 127-128. p. -
Különben nyomós okok szólnak a mellett is, hogy
Werbőczy kísérelte meg követsége
alkalmával a magyar uralkodó apostoli királyi
címének elfogadtatását a Szentszékkel.
Adriányi Gábor: A magyar királyok apostoli címe.
In: Magyar Egyháztörténeti Vázlatok, 1990. 2.k.
77-87. p. 79. p.
[11] Veress, 1941. 257-258. p.;
Horváth, 1944. 242-243. p.; Bónis György: A jogtudó
értelmiség a Mohács előtti Magyarországon.
Bp., 1971. 323. p.
[12] A Vatikán és
Magyarország diplomáciai érintkezéseire és a
követek személyére ld. Fraknói Vilmos:
Magyarország egyházi és politikai
összeköttetései a római Szentszékkel a
konstanczi zsinattól a mohácsi vészig. II. köt. Bp.,
1902. passim.; Kubinyi András, 1996. 119-134. p.
[13] Veress, 1941. 253-254. p.;
Kollányi, 1900. 116-117. p.; Körmendy József: Annatae e
regno Hungariae provenientes in Archivio Secreto Vaticano 1421-1536. (A Magyar
Országos Levéltár Kiadványai II/21.k. ) Bp., 1990.
192-193. sz.
[14] Veress, 1941. 245-263. p.
[15] Bunyitay Vince - Rapaics Rajmund -
Karácsonyi János (szerk.): Egyháztörténelmi
emlékek a magyarországi hitújítás
korából. I-II. köt. Bp., 1902-1904. (továbiakban:
ETE) I. köt. 441-442. p. Frangepán 1532-ben
rendtársának, Bernardinus de Soria püspöknek írt
levelében utal egykori, sokszor éjszakákba
nyúló (római) beszélgetéseikre. ETE II.
köt. 204. p.
[16] Banfi, 1942. 150-151. p. A
szlavón királyi cím használatára: Kubinyi
András: A kaposújvári uradalom és a Somogy megyei
familiárisok szerepe Újlaki Miklós
birtokpolitikájában. (Adatok a XV. századi feudális
nagybirtok hatalmi politikájához.) In: Somogy megye
múltjából. Levéltári Évkönyv. 4.
Kaposvár, 1973. 3-44. p., 33. p.
[17] Bánfi, Florio 1942. 141.
[18] Monumenta Vaticana historiam regni
Hungariae illustrantia I/5. köt. Liber confraternitatis S. Spiritus de
Urbe. A római Szentlélek-társulat anyakönyve
1446-1523. Bp., 1889. (továbbiakban: Mon. Vat.)
[19] Mon.Vat. I/5. köt.
[20] Mon. Vat. I/5. köt. 1-2.
p.
[21] Mon. Vat. I/5. köt. 6-9.
p.
[22] Mon. Vat. I/5. köt. 95. p.:
Emericus clericus de Zagrabia cum uxore et matre.
[23] Kubinyi András: A
pásztói Szentlélek-ispotály a
középkorban. In: Magyar Zene, 1982. 81-84. p., 81. p.
[24] Mon. Vat. I/5. köt. 10-79.
p.
[25] Mon. Vat. I/5. köt. 10. p.
[26] Mon. Vat. I/5. köt. 11. p.
[27] Mon. Vat. I/5. köt. 19-35.
p.
[28] Mon. Vat. I/5. köt. 57-71.
p.
[29] Mon. Vat. I/5. köt. 46-57.
p.
[30] Mon. Vat. I/5. köt. 79-134.
p.
[31] Mon. Vat. I/5. köt. 145.
p.
[32] Mon. Vat. I/5. köt. 135.
p.
[33] Mon. Vat. I/5. köt. 138-139.
p.
[34] Mon. Vat. I/5. köt. 139-145.
p.
[35] A legmagasabb rangú papok
1500-ban: Polyáni János veszprémi őrkanonok;
Kelemen, a (Nagyvárad-) vári Keresztelő Szent János
káptalan kanonokja, valamint Jankafi Simon erdélyi kanonok voltak
Mon. Vat. I/5. köt. 92., 112., 114. p.) A szerzetesek
között említendő György jánosi
bencés apát (Mon. Vat. I/5. köt. 91. p.)
[36] Mon. Vat. I/5. köt. 84. p.
[37] Mon. Vat. I/5. köt. 124. p.:
"Paulus nobilis Zekel iudex civitatis Quinqueecclesiensis cum uxore sua
Dorothea et filio Michaele eiusdem." Természetesen
egyáltalán nem biztos, hogy a bírót felesége
és fia elkísérte volna Rómába.
[38] Mon. Vat. I/5. köt. 107. p.:
"egregii viri domini Leonardus Appafi de Nafalw, Dorothea eius uxor et
Franciscus eius frater, Katherina eius uxor Albensis Transsilvanie dioc." A
többesszám alapján lehet, hogy a két testvér
tényleg együtt jelent meg Rómában, nem
valószínű azonban, hogy feleségeikkel
együtt.
[39] Mon. Vat. I/5. köt. 116. p.:
"dominus Nicolaus Bathori et Stephanus et Nicolaus eius filii et Johannes
frater cum filio Johanne, Petro et Emerico dioc." Ugyanitt a "dominus" egyes
számban lévén, Báthori Miklós
valószínűleg egyedül volt, csak beíratta
rokonait.
[40] Mon. Vat. I/5. köt. 117. p.:
"Franciscus de Hynd cum uxore Katerina et matre Margareta et Nicholao Derski
cum filia Margareta de Hyspogran intravit." Mind a Hindi, mind a Derski
család birtokos volt Hont megyében. Bakács
István: Hont vármegye Mohács előtt. Bp., 1971.
299., 276-277. p.
[41] Pl. a bécsi egyetem magyar
nemzetének anyakönyvében a bárók közt
iratkozik be nagyságos címmel a különben csak nemes
Szerdahelyi János 1472-ben. Schrauf Károly: A bécsi
egyetem magyar nemzetének anyakönyve. Bp., 1902.
(Magyarországi tanulók külföldön IV.k.)
(továbbiakban: Schrauf, 1902.) 31. p. A közönséges
egyetemi hallgatók közt találjuk meg viszont 1494-ben a
birtokos nemes Szenterzsébeti Terjék Istvánt. Schrauf,
1902. 143. p. Ld. még a következő jegyzetet.
[42] Mon. Vat. I/5. köt. 17. p. A
családra, amely a Somogy megyei Szerdahelyiek egyik ága volt, ld.
Csánki Dezső: Magyarország történelmi
földrajza a Hunyadiak korában. II. köt. Bp., 1894. 677.,
696-697. p.
[43] Mon. Vat. I/5. köt. 52. p.
Kézdi Sándor János ugyan tekintélyes nemes,
Dicsőszentmárton mezőváros és több
erdélyi Fehér és Küküllő megyei falu ura
volt, de nem nagyságos úr. Jakó Zsigmond: A
kolozsmonostori konvent jegyzőkönyvei (1289-1556.) II. köt.
Bp., 1990. (A Magyar Országos Levéltár kiadványai
II/17.k.) 3243., 3547., 3628., 3645., 3663-3664. sz.
[44] Jankovich Miklós:
Buda-környék plébániáinak
középkori kialakulása és a királyi
kápolnák intézménye. In: Budapest
Régiségei, 1959. 19. köt. 57-98. p., 72. p.; Hermann
Egyed: A katolikus egyház története Magyarországon
1914-ig. München, 1973. (Dissertationes Hungaricae ex Historia ecclesiae
I.) (2. kiad.) 54. p.
[45] A servitiumok és az 1525.
évi püspöki jövedelmek: Mályusz Elemér:
Egyházi társadalom a középkori Magyarországon.
Bp., 1971. 180-181. p.
[46] Városokra: Szűcs
Jenő: Városok és kézművesség a XV.
századi Magyarországon. Bp., 1955. 50., 81-82. p.
Mezővárosokra: Bácskai Vera: Magyar
mezővárosok a XV. századi Magyarországon. Bp.,
1965. (Értekezések a történeti tudományok
köréből, 37.) 42. p.
[47] Kubinyi András: A Magyar
Királyság népessége a 15. század
végén. In: Történelmi Szemle, 1996. 135-161. p., 152.
p.
[48] Pásztor Lajos: A
magyarság vallásos élete a Jagellók korában.
Bp., 1940. 126. p.
[49] Iványi Béla:
Bártfa sz. kir. város levéltára. I. köt. Bp.,
1910. 464-468. p. (3167.sz.)
[50] Ohler, Norbert: Reisen im Mittelalter.
München, 1986. 11-20. p.; Kubinyi András:
Költözés, helyváltoztatás, utazás a
későközépkori Magyarországon. (A
horizontális mobilitás kérdéséhez.) In: A
Tapolcai Városi Múzeum Közleményei, 1991. 229-242. p.
Süttő Sz.: Datum, actum | TARTALOM | Bessenyei J.: Útvonalak |