Csíki T.: Zsidóság | TARTALOM | Tischler J.: Lengyel válság |
Misóczki Lajos
1. Előzmények
A közelmúlt, sőt napjaink élénk
idegenforgalmának alapjait Heves megye három
körzetében még a XIX. században rakták le. A
megye egyik idegenforgalmi térsége Eger (és
környéke), amely megyeszékhely és egyházi
központ fürdőivel, várával, híres
boraival és élénk egyházi és világi
szellemi életével. A másik Gyöngyös a
jelentős gazdasági szerepével, szintén híres
boraival és a Mátra a varázslatos tájaival. A
harmadik Parád ugyancsak a Mátrában gyógyvizeivel,
fürdőivel. Így a XX. század elején a
már ismert idegenforgalmi adottságok
továbbfejlesztésével mindhárom
térségben számottevő fejlesztés
indulhatott.[1]
A múlt század utolsó évtizedeiben nekilendült
Heves megyei gazdasági, társadalmi élet
megerősítette azt a számban egyre gyarapodó
polgári réteget, amely a szabadidő
eltöltéséhez az utazást, kirándulást,
természetjárást is felhasználta. Ugyanakkor
már országos igény is volt Heves változatos
tájainak, vagy településeinek
látogatására. Olykor rendezvények vonzottak
jelentős számú látogatót. Egyik ilyen, 1868
nyarán, Egerben tartott országos
természettudományos tanácskozáson "a hazai
vidékek helybeli ismertetése" célját is
megfogalmazták[2], hogy "ezáltal
idővel egész hazánk" iránt nőjön az
érdeklődés.[3] Azaz
felismerték azt, hogy hazánk egy-egy
tájegységének, helyének bemutatása
eszköz lehet idegenforgalmának indításához,
vagy lendítéséhez. A személyi feltételek,
vagy igények mellett a tárgyi feltételek is megvoltak a
megye idegenforgalmához: Egerben és Gyöngyösön
szállodák, fogadók nyújtottak pihenőhelyet,
a kávéházak szórakozást, és nemcsak a
járási székhelyeken, hanem nagyobb
településeken, forgalmas helyeken is ott voltak az egyszerűbb
csárdák, vagy fogadók.[4] A
vasúthálózat kiépülése előtt
pedig az Eger-Gyöngyös-Pest, (Eger-Miskolc) és az
Eger-Füzesabony közötti úton két-két
gyorskocsi intézet járatai szállították az
utasokat.[5]
Egerben és Gyöngyösön már a múlt
század második felében gazdasági
tényezőként tartották számon az
utasforgalmat. A megyeszékhelyen 1876-tól a
vendéglők és a szállodák,
Gyöngyösön pedig az Oroszlán és a Három
Rózsa Vendéglő hetenkénti kimutatást
készített a megszállt utasokról.[6] A megyében ezeket az
összesítéseket tekinthetjük az első
idegenforgalmi nyilvántartásnak. Az idegenforgalmi
reklámozásban ugyancsak az utasszállítók
és a szállodák, vendéglők jeleskedtek. A
rendszeres idegenforgalom legtöbbet a szervezett turizmus
indulásának köszönhet. 1887-ben megalakult a
Magyarországi Kárpát Egyesület Mátra
Osztálya Gyöngyösön (MKE MO) - 1891-től a Magyar
Turista Egylet Mátra Egylete, vagy Osztálya (MTE MO) -, 1891-ben
az MKE Egri Bükk Osztály (EBO) Egerben.[7] Működési tervükben első
helyen szerepelt a turizmus és az idegenforgalmi élet
élénkítésének célja. Az MO és
az EBO meg is szervezte a térség turistaéletét,
utakat nyitott a Mátrában és a Bükkben,
menedékházakat, kilátókat emelt,
kiránduló csoportokat vezetett. A helybeli és a
máshonnan idelátogató turisták sokat tettek a
XIX-XX. század fordulóján a
vendégforgalomért-idegenforgalomért.
2. Idegenforgalom 1919-ig
Különösen Eger iránt nőtt meg az
érdeklődés, mivel újabb és újabb
rendezvények és létesítmények
vonzották az idelátogatókat. Az 1902. augusztus
14-től rendezett háromnapos XV. Országos
Tűzoltó Kongresszus már tömegeket vonzott szinte az
ország minden tájáról. A líceumban
borkiállítás, az Érsekkertben
népünnepély, a várban pedig első alkalommal
idegenforgalmi kalauzolás volt.[8] A
vendéglátásról a szállodák és
vendéglők kellően gondoskodtak, de rendkívüli
módon felemelték az árakat. 1904-ben színház
nyílt a megyeszékhelyen: Az 1907. augusztus 15-i országos
dalosverseny több rendezvénye már itt kapott helyet. A
dalostalálkozóra 2.500 dalos és 5000
látogató érkezett Egerbe.[9]
A megyei járási és városi
közigazgatási, valamint a katolikus egyházi vezetők -
felismerve az idegenforgalomban rejlő városfejlesztő
lehetőségeket - az ügy pártfogói lettek. A
törődést jól tükrözte Eger
városiasodása. Bekapcsolása az országos
telefonhálózatba, utcák aszfaltozása, villamos
közvilágítás. Jankovics Dezső
polgármester kiemelten szorgalmazta a
közművesítést. Az 1910-es években meg akarta
oldani a vízvezeték, a csatornázás és a
szállodák építésének gondjait.
Javaslatára a város 1914-ben megvette a fürdőt az
érsekségtől, és hozzálátott Eger
kiemelt fürdővárossá fejlesztéséhez, a
"gasteini fürdő testvérvárosának" hazai
kialakításához.[10] Sajnos,
az I. világháború a terveket áthúzta.
A lendületes gazdasági életet, amely az idegenforgalmat
segítette Gyöngyösön, a
szőlészet-borászat alapozta. Sajnos, a XIX. század
végi iszonyú filoxéria-vész az itteni
szőlőket is elpusztította.[11] Alig heverte ki a csapást a város, 1904-ben
tűzvész sújtotta. Ezek ellenére a
századelő idegenforgalma látványos sikereket
hozott. Az 1904-1906 közötti években jól
felismerhetően elkülönültek a turisták, illetve az
idekirándulók úticéljai. Ezeknek megfelelően
voltak 1./ a Gyöngyösre látogatók, 2./ a
Mátrába érkező természetrajongók.
Bene, 1893 óta Mátrafüred mellett már a
későbbi nevén ismert Mátraháza is helyet
kapott a Galya és Kékes mind nevesebb kiránduló-
és üdülőhelyei között. Sorra
létesítették a panzióvá alakított
magánvillákat.
Önálló üdülőrégióvá, a
megye harmadik jelentős idegenforgalmi körzetévé
ezekben az évtizedekben vált Parád. Ide a
gyógyulni, pihenni és szórakozni vágyók
jöttek. A gr. Károlyi családnak
köszönhetően a századfordulón az országos
üdülőparadicsomok között emlegették.
Kilencven évvel ezelőtt a megye
történetírója ezt jegyezte fel: "A régi
fürdő nincs többé, helyét új, a modern
igényeket mindenben kielégítő gyógytelep
foglalja el, méltó helyet követelve magának
Magyarország elsőrendű fürdői
között."[12] Hanák Kolos, a
Mátra idegenforgalmának és turisztikai
életének megalapozója pedig eképpen
dícsérte Parádot: "Parád neve ott van
Pöstyén, Tátrafüred, Ránküred,
Borszék, Herkulesfürdő és Daruvár mellett."[13]
A Mátra Egylet I. világháború előtti
idegenforgalmi tevékenységének jeles
állomása volt a Mátrai és Gyöngyösi
Kalauz 1909. évi kiadása, amely turisztikai és
vendéglátói tanácsadásával
méltán nyerte el az érdeklődők
elismerését.[14] 1910-ben
Kemény János polgármester
Gyöngyös-Mátrafüred között
(elsőként az országban) villamosított
vasútvonalat kért a városnak, és ezt a Hatvan,
illetve Pétervására-Rozsnyó-Kassa vonallal akarta
kibővíteni. Ez a vonal óriásit lendített
volna Gyöngyös, illetve a Mátra idegenforgalmán. A
villamosvasút egyik állomását a
Csathó-kerthez javasolta. A Csathó-kert hideg
gyógyvizére alapozott fürdőjének
szállodái a város gyógyidegenforgalmát
erősítették volna.[15] A
gyöngyösi és a mátrai idegenforgalmi terveket az I.
világháború hiúsította meg - sőt az
1917. évi tűzvész szinte az egész várost
elhamvasztotta.[16]
Az 1914-1918 közötti háborús években az
ország helyzetét tükrözően a Heves megyei
idegenforgalmi, turisztikai élet is megtorpant. Az akadozó
élelmiszerellátás lecsökkentette a
szállodák és éttermek forgalmát.
Találóan írta az MO titkára 1918. október
1-jén az alispánhoz küldött
tájékoztatójában: "Idegenforgalmunk a múlt
évi tűz miatt még sehol nem tart. A mátrai
települések - ideértem Parádot is -
kiránduló közönsége pedig eltűnt. A
szállodák és panziók üresek [...] Az Egri
(Bükk, M. L.) Osztály ugyanezt közölte velem az egri
(idegenforgalmi) életről."[17]
1918-1919-ben mind Egerben, mind Gyöngyösön és a
Mátrában néhány helybeli látogatta a
pihenő-, vagy gyógyhelyeket. Az Egri Munkás-, Katona-
és Paraszttanács 1919-ben "köztulajdonba" vette az Egri
Városfejlesztő Rt. fürdőit és
uszodáját, hogy "elsősorban a dolgozó tömegek,
a proletárok részére" biztosítsa "a föld
mélyéről előtörő természeti
kincseit, a [...] termálforrások vizét."[18] A gyöngyösi direktórium a mátrai
üdülőket nyilvánította
"köztulajdonná." A mátrafüredi
szállodákba és panziókba 260 szegény
gyermeket küldött üdülni. A mátrai
üdülők és szállodák
többségét a közeli lakosság kifosztotta.[19]
3. Az idegenforgalom sodrában
A háború és a forradalmak utáni gazdasági
összeomlás ellenére Egerben 1919/1920 telén
hozzálátnak a szállodák és a
vendéglők a felszerelési tárgyak és
eszközök pótlásához, valamint az
élelmiszerek beszerzéséhez. A gyors
talpraállást az infláció
erősödése akadályozza. A város vezetői
korszerű fürdővárossá akarják Egert
fejleszteni. Támogatják a városfejlesztő rt.-t,
amely 1920. május 15-én megnyitja az általa
épített új uszodát.[20] Bízva Eger leendő nagy
idegenforgalmában, a MÁV Igazgatósága
felállította menetjegyirodáját. 1921-ben
elkészül Eger távlati idegenforgalmi terve, amelynek
alapján megindul az idegenforgalmi propaganda, és egymást
követik a jelenetős rendezvények. 1923. június
24-én országos úszóversenyt rendeztek. Megindult a
külföldiek látogatása, illetve a kiutazás az
európai országokba.[21] Az
utazási lendületet az 1929-1933 közötti gazdasági
válság visszafogta, ennek ellenére megindult a
közműfejlesztés. 1929. március 30-án
megnyílt az új Korona Szálló. Április
27-én pedig a város megalapította az Egri Idegenforgalmi
Hivatalt (EIH), továbbá az Egri Idegenforgalmi Tanácsot.[22] Az egri idegenforgalom eredményeinek
elismeréseként az Országos Idegenforgalmi Tanács
Egerben rendezte meg vándorgyűlését.[23] Eger és környéke
kirándulóinak
program-összeállításában sokat tett az 1922.
május 14-én újjáalakult MTE EBO is.[24]
Az 1920-as évek elejére befejeződött a
vendéglátás, turizmus
újjáéledése, és Heves megye is bekerült
az idegenforgalom országos sodrába. A már addig is
rendszeres idegenforgalmi munka szervezetté vált az arra hivatott
intézmények közreműködésével.
1932-től megindultak a "filléres" gyorsvonatok, amelyek a
kirándulók tömegét hozták Egerbe
Budapestről és Debrecenből, június 15-én meg
Egerből vitték Budapestre, majd Pécsre. Az EIH Karcos
Béla vezetésével kiépítette idegenforgalmi
kapcsolatait. Az 1932/1933. tanévre országos iskolai
kirándulásokat szervezett Egerbe, és ezzel megvetette a
diák idegenforgalom (kirándulás, tanulmányi
út) alapját. A programok, a szállás és a
vendéglátás sokaságát nyújtotta Dr.
Thirring-Dr. Vigyázó: Eger filléres kalauza, a
saját kiadású Lloyd könyvek Magyarország
útikönyv Eger kiskalauza.[25]
Szmrecsányi Miklós Egri kalauzát német, angol,
olasz és francia nyelven is kiadta, amelynek első
felhasználói 1933. augusztus 11-én a
gödöllői táborból különvonattal
idelátogató cserkészek voltak. A fiatalokat
elkísérte Peter Baden Powel, a főcserkész fia is,
aki dicsérően nyilatkozott az egri
vendéglátásról, és ezzel
búcsúzott: "Éljen Magyarország!"[26] Október 15-23. között a megyei
gazdasági egyesület az EIH-hel megrendezte az Egri Borhetet,
amelyet az idegenforgalom szolgálatába állítottak.
A borhét szép kiállítású
színes plakátjából 8 ezret itthon, 2 ezret
külföldön helyezett el az idegenforgalmi hivatal.[27] A szüreti nap és a borhét sikerei
egyben az egri és a Heves megyei idegenforgalmi eredményeket is
tükrözték.[28] Fabinyi
Tihamér kereskedelemügyi miniszter az Egri Borhéten az EIH
tevékenységét is méltatva kijelentette: "Az eddig
tapasztaltak bíztatók, de tovább kell lépni...
Egert idegenforgalmi központtá kell fejleszteni!"[29] A hivatal már ennek megfelelően
tárgyalt 1934. április 2-13. között négyszer is
Frank Tivadar városi tanácsnokkal Eger 1921. évi
idegenforgalmi tervének továbbfejlesztéséről
és a támogatási összeg
folyósításáról. A
képviselő-testület Frank
közreműködésével nemcsak új tervezetet
fogadott el, hanem jóváhagyta az idegenforgalmi
költségvetést is.[30] Az
új idegenforgalmi terv 1934/1935-re a következő öt
területen számolt a lakosság
segítésének lehetőségével:
Jelentkezzenek 1. akik díjmentes idegenvezetésre
vállalkoznak, 2. akik idegen nyelven bemutatnák Egert, 3. akik
szobát adnak ki kirándulóknak, 4. akik
élelmeznék a kirándulókat, 5. akik megengedik, hogy
pincéjüket megtekintsék.[31] A város idegenforgalmi törekvéseinek
egyik nagy eredménye volt 1934-ben az, hogy a
belügyminisztérium a fürdőnek az Egri Városi
Gyógyfürdő nevet adományozta.[32] Miután az EIH biztos alapokra helyezte a
város fellendülő idegenforgalmi jövőjét,
a környék és az egri Bükk turizmusának
fejlesztéséhez kezdett az EBO bevonásával.
Első állomásaként 1934. július 16-án
a Várhegyen felavatták az Isaák Gyula
Menedékházat, "az itteni turistaélet
fellegvárát."[33] A
környék idegenforgalmi beszervezésében pedig az
Országos Magyar Weekend Egyesület segített az
osztályintéző Hammel Árpád
irányításával. Eger és a közeli
települések (Noszvaj, Szarvaskő, Mikófalva - ahol
évekkel később megrendezték a passió
játékokat -, Szilvásvárad) idegenforgalmi
élete ettől kezdve kölcsönösen
fejlődött.
Gyöngyös és a Mátra idegenforgalma
újraindításáról az ME 1920. november 3-i
taggyűlésén tárgyaltak először.
Beszéltek a háború és a forradalmak, illetve az
1917. évi tűz pusztításairól. Stiller
János ügyvezető elnök a mostoha
körülmények ellenére cselekvésre hívta az
egyesület tagságát: "Most mégis ezen a tájon
szeretnők felette nagy buzgalommal tenni mindent. Hiszen
országunk gyilkos megcsonkításával (utalás a
trianoni békére, M. L.), a mi kedves Mátránk maradt
egymagában hegyvidéki kirándulóhelyünk."[34] A város
újjáépítésével
szállodák, vendéglők nyíltak. A
közúti hálózat fejlesztésével terjedt
az autóbusz, illetve személyautó forgalom. A
Mátravasút Gyöngyös-Mátrafüred
vonalán 1926. június 18-án megindult
utasszállítás hamarosan a mátrai idegenforgalom
egyik nevezetessége lett.[35]
Július 1-jén felavatták a gyöngyösi
sportuszodát, amely kft-szerződéssel bevonta a
turistaforgalomba az 1925-ben megújított
Vízgyógyintézetet, és
megkísérelték a Csathó-kerti
gyógyfürdő újbóli
megnyitását.
Gyöngyös polgármestere, dr. Puky Árpád az
országos hatókörű Idegenforgalmi és
Utazási Vállalat Rt fiókirodáját még
1922-ben megnyitotta. Ennek utódával, az IBUSZ-szal 1927-ben
meghosszabbította az együttműködési
szerződést, és annak
közreműködésével 1929. április
27-én (egy napon az egrivel) megalapította a gyöngyösi
Idegenforgalmi Hivatalt (GYIH).[36] A GYIH az
idegenforgalom szervezője, összehangolója és
irányítója lett. Gyöngyös az 1930-as évek
elejétől elsősorban a Mátra, másodsorban a
saját turizmusának fejlesztését szorgalmazta. Ez
nem önzetlenség, főleg nem lemondás volt a
város részéről, hanem annak felismerése,
hogy "Gyöngyös a Mátra által fog fejlődni."[37] A GYIH az ME-vel hozzálátott
távolabbi helyek szervezéséhez is. 1932 elején
Budapesten, a Balatoni Iroda helyiségében megnyitotta a
fővárosi kirendeltségét.[38] Mátraháza, Kékes és Galya
vonzása mellett Parád varázsa szintén nőtt.
Parád tulajdonképpen gyűjtőnév, amely a 9 km
hosszú Parádi-Tarna-völgyben három
kirándulóhelyet jelöl: 1. Timsós-fürdő,
azaz Parád-fürdő, 2. Parád község, 3.
Csevice-forrás és -fürdő, azaz
Parád/Sasvár. Parádfürdőn 1924-1928
között már 7 szálloda, 4 kisebb villa (panzió)
(190 szoba) és turistaszálló (2 terem) fogadta a
vendégeket. A gyógyfürdőben korszerű
eszközöket alkalmaztak, és négyféle
gyógykúrát vezettek be. 1929. augusztus 1-től a
Parádi Fürdőigazgatóság (PF) teljes
jogkörrel fogadta a vendégeket.[39] A következő években a PF jó
propagandával (1930. január1-jétől a
gyöngyösi városházán ügynöki
irodát tartott fenn) főleg a külföldi
vendégforgalmat növelte. Amíg 1927-ben 3.276, 1930-ban 4.990
volt a parádi összvendégek száma, amelyből
250-350 fő volt a külföldi.[40]
Az MO bővítette szomszéd kapcsolatait. 1932. június
12-én segített a mátrai Vándor-forrás
foglalásában, amelyet az MTE Salgótarjáni
Osztálya, Zagyvapálfalvi Osztálya, Pásztói
Osztálya, valamint a Hatvani Osztály ünnepélyesen
rendezett. 1931. január 4-én, a mátrai síviadal
nyitásaként dr. Puky felavatta a síugrósánc
rövidebb szakaszát. A téli sportok feltételei
tovább javultak, mert 1934. január 18-án
megrendezték a magyar ugróbajnokságot és
lesiklóversenyt, február 2-4 között a nemzetközi
összetett síbajnokságot, 14-16 között a
hadseregsíversenyt, 25-én a "Kékes-kupáért"
lesikló csapatversenyt a Kékes és Mátraháza
között épített lesiklópályán.[41] 1932-ben az IBUSZ-központ
ötletét felhasználva az ME kiadta a jelszót:
"Nyaraljunk itthon, a Mátrában!"[42] A jó propaganda eredményt hozott, mert a
következő időkben évenként több
kedvezményes utazást is szervezett a GYIH és a
mátrafüredi IBUSZ kirendeltség. Az úgynevezett
filléres vonatok ezer számra hozták Gyöngyösre,
vagy vitték Gyöngyösről a kirándulók
ezreit ide, illetve szerte az országba.
1937 elején ifj. Fazekas József lett a GYIH vezetője.
Első, hivatalos útja az EIH
ügyintézőjéhez, Karczos Bélához
vezetett, akivel megkötötte a két város idegenforgalmi
együttműködéséről szóló
szerződést.[43] Fazekas
június 15-én 5000 turista részvételével
megrendezte az ME fennállásának 50.
évfordulója ünnepi közgyűlését
és műsorait, szeptember 19-26. között pedig a
Gyöngyös-Mátra-Hét ünnepségeit.[44] Az utóbbiakon emlékezett meg
Gyöngyös várossá
nyilvánításának 600.
évfordulójáról. Abban az évben a
város idegenforgalma 40.000 fő volt. Az 1937. évi
gyöngyösi és mátrai idegenforgalmi eredmény az
azévi országos eredményt tükrözte, ugyanis az
egykorú összesítések és a
későbbi feldolgozások szerint is az 1937. évi
kiemelkedett a II. világháború előtti
átlagból. A Gyöngyösön keresztül
vezető forgalom az 1936. évi 108.000 főről 1937-ben
116.600 főre nőtt.[45] Eger
növekvő idegenforgalma szintén megfigyelhető az
1930-as évek közepén. A kirándulók zavartalan
ellátását sikerrel oldották meg az újabb
létesítmények, amelyek sorát a Kis-Korona
szórakozóhelyiség vezette be. Négy panzió
nyílt, és 1936-ban a közeli Síkfőkúton
a város "olyan tündéri nyaralótelepet
létesített, amilyen kevés akad az országban."[46] Az ország más
tájára vágyó egri és környéki
kirándulók ezreit tovább is a szervezett filléres
vonatok, vagy filléres gyorsok szállították.
Jeles nap volt az egri idegenforgalmi propagandának 1937. október
30-a. A budapesti rádió városismertetőt
közvetített a várból,
vármegyeházból,
főszékesegyházból, érseki
palotából, a minaret és a Dobó-szobor
mellől.[47] A belső
vendégforgalom mellett a külföldi kirándulók
száma is nőt. Az úgynevezett kiemelkedő
kiránduló napokon ezrek jöttek Egerbe. 1938
húsvétján 1600 idegen fordult meg a
szépülő barokk városban.[48] A szívesen fogadott vendég még
otthon is emlékezett Egerre, amint arról a Giornale d'Italia
című lap cikkírója is tette.[49] Az utolsó békeév kiemelkedő
idegenforgalmi rendezvénysora, az Egri Ünnepi Hét szeptember
24.-október 1. között zajlott le. A HMGE szőlő-,
gyümölcs- és borkiállítása, ipari
és kereskedelmi kiállítás, a Heves Megyei
Automobilosok Egyesületének csillagtúrája, a Magyar
Szállodások, Vendéglősök és
Korcsmárosok Országos Bizottságának idegenforgalmi
tanácskozása, tanügyi konferencia tette
változatossá a hét műsorát.[50]
4. A II. világháború éveiben
Az egyre aggasztóbbá váló európai politikai
helyzet ellenére sem a belföldi, sem a külföldi
kirándulók száma nem csökkent jelentősen Heves
megyében. Az EIH nyilatkozatban közölte, nem
fejlődött vissza az egri idegenforgalom sem.[51] Sőt, bizonyos élénkülés
is tapasztalható volt az EIH tevékenységének
bővülésében: 1939. július 25-én
közreműködött a fentebb említett
vendéglősök és korcsmárosok országos
szövetsége Heves Megyei Szakosztályának
megalapításában.[52] Eger
varázsának köszönhetően a nyáron a
fővárosi Kovács és Faludi Filmcég
hozzálátott dr. Kapor Elemér szövegkönyve
alapján a város első idegenforgalmi filmjének
elkészítéséhez. 1940. január 2-án
pedig dr. Kálnoki István polgármester tette
közzé Eger idegenforgalmi távlati tervét, amelyben
további, újabb városismertetők
közreadását is jelezte.[53]
Amíg az ország számos helységében
csökkent az idegenforgalom, Eger még mindig tartotta a "szintet."
Ezért is rendezhette meg a városházán az EIH az
Országos Magyar Idegenforgalmi Hivatal (OMIH) vezető
szakembereinek bevonásával a szeptember 14-i országos
idegenforgalmi értekezletet. A tanácskozást az egriek
úgy minősítik, hogy az "a város idegenforgalmi
értékének kitüntető elismerését
jelenti."[54]
Magyarország 1941. június 26-i háborúba
lépését követően Heves megye idegenforgalma,
hasonlóan többi megyékéhez, fokozottan csökkent.
Szeptember és 1942 májusa között az Eger
környékére irányuló
kirándulóforgalom egy-két diákrendezvényt
kivéve, visszaesett. Nem járt eredménnyel az EBO
erőfeszítése, amely az 1942 februári
közgyűlésén (megújítva az osztály
tisztikarát) elfogadta azt az idegenforgalmi fejlesztési
tervezetet, amely 1945-ig vázolta a teendőket.[55] Nem hozott fordulatot a kereskedelem- és
közlekedésügyi miniszter 46320/1942. sz. rendelete sem,
amelynek végrehajtási utasítása a jelentősen
kedvezményezett - a belső és külső
idegenforgalom szempontjából kiemelt városok
közé sorolta Egert (és Gyöngyöst) is.[56] Bár a háború miatt
tovább csökken az idegenforgalom most már Egerben is, lelkes
idegenforgalmi szakemberek, lokálpatrióták 1943
októberében a város életének
újbóli fellendülésében reménykednek,
és abban, hogy a "magyar Weimarrá" válik. Sajnos, ez csak
ábránd maradt. A november 9-i egri rádiónap sem
indította el kellően a kirándulók
áradatát.[57]
Gyöngyös és a Mátra 1939/1940-től
gyérülő idegenforgalma 1942/1943-ra megtorpant. Fazekas
1942. június 2-án, az ME, a Mátrafüredi
Üdülő Bizottság (MÜB) és a GYIH
mátrafüredi tanácskozásán sötét
színnel festette le az idegenforgalom csökkenését. A
többek között kijelentette: "Észre kell vennünk,
hogy ez a háború megtörte idegenforgalmunkat... Már
csak a kispénzű vendégek jönnek. Sajnos, azok is egyre
kevesebben."[58] A mátrai
idegenforgalmi élet lendítésének
kísérlete 1943 őszén végképp
befulladt: A Mátrafüredi Nyaralótulajdonosok
Egyesületének kezdeményezésére még az
év elején megalakították a Gyöngyösi
és Mátrai Szállodák Egyesületét 65
szálló és panzió csatlakozásával. A
gyöngyösi polgármesteri hivatalhoz október 29-én
benyújtott tájékoztatóban e szállodák
egyesülete az idegenforgalom és a turistaélet
leállásáról, a forgalom
szüneteléséről és az élelmiszerek
akadozó beszerzéséről panaszkodott.[59]
Az EIH az utolsó kirándulást 1944 tavaszán
Kárpátaljára szervezte. Azonban az április 8-12
közötti úthoz nem kapta meg a
belügyminisztériumtól az utazási
igazolványokat, emiatt el sem indíthatta a csoportot. A
vendégforgalom Egerben is alábbhagyott, még a
fürdőkben és a strandon is. Pedig éppen az 1944.
év fürdőforgalmát segítendő - a
kabinsort és a fogadóhelyiségeket 3-4 ezer fő
érkezésére számítva
kibővítették.[60] A
július 30-án rendezett észak-magyarországi
úszóbajnokságon csak a közeli nagyobb városok
versenyzői jöhettek el Egerbe, mert az ideutazáshoz
ugyanúgy rendőrségi engedély kellett, mint az
elutazáshoz. Július 28-án életbe lépett a
MÁV utasforgalmi korlátozása, amely gyakorlatilag
megszűntette az idegenforgalmat.[61] A
MÁVAUT gyöngyösi kirendeltsége júniusban minden
távolsági, júliusban a környékre
irányuló menetrend szerinti járatait megszüntette.
1944. július 15-én utoljára tartotta meg Egerben az EIH,
Gyöngyösön a MÜB és az ME az
ülését. Nyáron, a zsidók
deportálásakor Gyöngyösön és a
mátrai településeken 30 szállodát, vagy
panziót számoltak fel. Szeptemberben a többi mátrai
szálloda is bezárta ajtaját.[62] 1944 őszén és telén Heves
megyén is végigpusztított a II.
világháború.
The Heves County region in northern Hungary had already enjoyed considerable
tourism during the nineteenth century. Beginning after the turn of the century
tourism at Eger and its surroundings, Gyöngyös, Parád and the
Mátra Mountains became increasingly attractive due to the growing
urbanization and the excellence of the local wines and expanded significantly.
The spa at Parád also attracted growing attention. Eger and its
historic castle drew many foreign visitors, who also found enjoyment in the
region's recreational facilities. Sport tourism also led to an increase of
visitors to the area. The Mátra Circle was founded in 1887 and in 1897
the Bükk Mountains Department of Eger, which even managed to help tourism
during World War I and the turbulent times that followed.
The recovery of tourism after the war was hindered by inflation and the Great
Depression of 1929-1933. Then briefly tourism expanded dynamically. The
tourist bureaus of Eger and Gyöngyös, as well as the spa at
Parád, promoted hiking and scenic tours. Excursions for foreigners were
organized by the IBUSZ offices at Eger and Gyöngyös. During the
summertime village tourism increased, while in the winter sports proved to be
popular in the Mátra Mountains. Approximately 500 people attended the
Gyöngyös-Mátra Week of September 1937. The bustling tourism
of Heves County suffered during World War II and was particularly hard hit
during the last weeks of the war.
Jegyzetek
[1] Heves megye idegenforgalmához ld.:
Kapor Elemér: A Heves megyei idegenforgalom kezdetei. Kézirat.
Eger, é.n. [1980?] Magyar Kereskedelmi és
Vendéglátóipari Múzeum, 119-80. sz. tétel
(továbbiakban: Kapor); Misóczki Lajos: Adatok
Gyöngyös és a Mátra idegenforgalmához 1918-ig.
In: Annales Musei Agriensis. Az Egri Dobó István
Vármúzeum Évkönyve. Agria XXVII-XXVIII. Eger, 1992.
207-222. p.; Misóczki Lajos: Az idegenforgalmi és turisztikai
élet Gyöngyösön és a Mátrában
1919-1944-ig. In: Egri Történelmi Évkönyv. Eger, 1994.
65-101. p.; Misóczki Lajos: Hanák Kolos és a Mátra
idegenforgalma. In: Hanák Kolos Emlékkönyv.
Gyöngyös, 1994. 40-53. p.
Jelen tanulmány készült az OTKA-T-4653.
támogatásával.
[2] Magyarország és a
Nagyvilág, 1868. augusztus 23., 404-405. p.; Kátai Gábor -
(Montedégói) Albert Ferenc (szerk.): A magyar orvosok és
természetvizsgálók 1868. augusztus 21-től 29-ig
Egerben tartott XIII. naggyűlésének történeti
vázlata és munkálatai. Eger, 1869. 3. p.
[3] Albert Ferenc: Előszó. In:
(Montedégói) Albert Ferenc (szerk.): Heves és
Külső Szolnok törvényesen egyesült
vármegyéknek leírása. Eger, 1868. VI. p.
[4] 1867-ben a Heves megyei városok
(mezővárosokkal) szállodáinak és
fogadóinak száma 15, a községek fogadóinak
és szállásadó csárdáinak száma
18, a kávéházaké 5 volt. Gyöngyös
Város Tanácsa (továbbiakban: GyVT) V.B. MGO, Heves Megye
Gazdasági Egyesület iratai, Általános
statisztikák, Töredék. 1858-1867 közötti
köteg, F jelzet.
[5] Eger, 1866. május 17. 176. p.;
Eger, 1867. május 2. , 150. p.; Eger, 1870. február 3., 40. p.;
Eger, 1871. szeptember 14.
[6] Idegenek. In: Eger, 1876. november 30.,
332. p.; illetve: Idegenek névjegyzéke. In: Egri
Híradó, 1893. október 7., 6. p.
[7] A Mátra Osztály, 1887-1891.
In: Posewitz Tivadar: A Magyarországi Kárpát
Egyesület története, 1873-1898. Igló, 1898. 133-136.
p.; illetve: Egri Bükk Osztály, 1891. In: Uo., és
149-150. p. Továbbá: Hanák Kolos: A
Mátraegylet. In: Déry József-Thirring Gusztáv
(szerk.): A Magyar Turista Egyesület 25 éves múltja
1888-1913. Bp., 1913. 222-228. p.
[8] Kapor, 4. p.
[9] Kapor, 5. p.
[10] Az egri fürdők. In: Eger,
1914. április 16. , 3. p.
[11] Az egri vészre ld.:
Kozári József: Adalékok a
filoxera-pusztításának Eger város
gazdaságára gyakorolt hatásához. In: Acta Academiae
Paedagogicae Agriensis. Nova Series, Tom. XVI., Az Egei Ho Si Minh
Tanárképző Főiskola Füzetei. Separatum. Eger,
1982. A gyöngyösi vészre ld.: Misóczki Lajos: A
filoxéra-vész a gyöngyösi-visontai borvidéken.
In: Agria. Az Egri Dobó István Vármúzeum
Évkönyve, XXIV. Eger, 1988. 143-163. p.
[12] Bréhm János: A
parádi gyógyfürdő ismertetése. In: Borovszky
Samu (szerk.): Heves vármegye. Bp., 1909. 274. p.
[13] Molnár József: A
gyöngyösi középkori kereskedelem. Bp., 1970.
(Kézirat) (továbbiakban: Molnár, 1970.) 11. p.
[14] A szálló- és
vendéglátóhelyek felsorolása mellett
eligazított a Mátra jelzett turistaútjain. Kép-
és rajzos mellékletei hasznos útiprogramokat javasoltak.
[15] Molnár, 11. p.
[16] A gyöngyösi tűzre:
Vendéglősök Lapja, 1917. június 5., 1. p.;
Gyökkössy Endre: A gyöngyösi borok, a gyöngyösi
vendégfogadósok.
[17] Molnár, 12. p.
[18] Sugár István: Az egri
fürdőkultúra története. In: Sugár
István (szerk.): Eger gyógyvizei és fürdői.
Eger, 1983. (továbbiakban: Sugár, 1983.) 193. p.
[19] Molnár, 16. p.
[20] Kapor, 6 . p.
[21] Kapor, 5 . p.
[22] Kapor, 12 . p.
[23] Kapor, 13-14. p.
[24] Turisták Lapja, 1922., 3-5. sz.
57. p.
[25] Részletes helyi kalauzok ld.:
Kellner E. Kny., Bp., 1933. és Lloyd könyvek,
Fővárosi Ny. Rt., Bp., é.n. [193?]
[26] Beszélgetésünk a
világ főcserkészének fiával. In:
Hevesvármegye, 1933. augusztus 15., 3. p.
[27] Az egri borhét. In:
Hevesvármegye, 1933. szeptember 15., 1. p.; Az egri borhét. In:
Hevesvármegye, október 1., 1-2. p.; Az egri borhét. In:
Hevesvármegye, október 15., 1. p. (A plakát Pál
György munkája.)
[28] Idegenforgalom. In: Városok
Lapja, 1933. október 15., 490. p. Az október 15-i
szüreti napon Kállay Miklós
földművelésügyi miniszter is jelen volt.
Városok Lapja, november 2., 503. p.
[29] Hatalmas fejlődés
várható Eger város idegenforgalmában. In:
Hevesvármegye, 1934. április 15., 10. p.
[30] Uo.
[31] Kapor, 21. p.
[32] Sugár, 1983. 216. p.
[33] Turista nyaralók... In:
Hevesvármegye, 1934. augusztus 1., 8. p.
[34] GYVT V. B. Irattára,
Kereskedelmi gyűjtemény 1901-1950. Tanácselnöki
összesítés, 1950. december 31., hivatkozással
az 1920. november 3-i ME taggyűlés eredeti
jegyzőkönyvére. (K).
[35] GYVT V. B. Irattára,
Polgármesteri iratok, az 1926. június 30-i polgármesteri
jelentés Heves megye alispánjához, 2. (P).
[36] Uo., az 1930. év iratok.
[37] Molnár, 5. p.
[38] Egyesületi élet. In:
Turistaság és Alpinizmus, 1932. 16. p.; ill.:
Turistaság és Alpinizmus, 1933. 11. sz., LXV. p.
[39] Turisták Lapja, 1930. 1. sz.,
21. p.
[40] GYVT V. B. Irattára, P,
Idegenforgalmi iratok, Statisztikai összesítések, 1930.
év (I).
[41] Egyesületi élet. In:
Turisták Lapja, 1933. 11. sz.
[42] GYVT V. B. Irattára, K,
1901-1950.; Nagy Dezső: Kereskedelmünk és
vendéglátásunk. Kézirat, Gyöngyös, 1953.
január 18. , 6. p., és VI. sz. melléklet
(továbbiakban: Nagy, 1953.)
[43] Nagy, 1953. 9. p.
[44] Gyöngyös-Mátra
Hét. In: Gyöngyösi Népújság, 1937.
augusztus 1., 2. p.; Felhívás. In: Tiszajobbparti
Mezőgazda, 1937. augusztus 1., 175. p. ill.: Gyöngyösi
Újvilág, 1937. szeptember 26., 1. p.
[45] GYVT V. B. Irattára, K,
1901-1950, az 1950. évi idegenforgalmi köteg
[46] Városok Lapja, 1936.
július 15., 427. p.
[47] Eger Gyöngyösi
Újság, 1937. október 28., 2. p. és Kapor,
26. p.
[48] Eger, 1938. április 20., 1.
p.
[49] Eger, 1938. július 9., 1.
p.
[50] Eger, 1938. október 6., 2.
p.
[51] Eger, 1939. június 4., 1.
p.
[52] Eger, 1939. július 20., 2.
p.
[53] Eger a bor, az iskolák
és a fürdők városa. In: Eger, 1940. január 3.,
1. p.
[54] Eger, 1940. szeptember 14., 4.
p.
[55] Eger, 1942. február 25. 2.
p.
[56] Eger, 1942. június 6., 1.
p.
[57] Eger, 1943. november 3., 1. p.
[58] GYVT V. B. Irattára, K,
1901-1950, az MTE ME 1942. június 2-i jegyzőkönyve, 3.
p.
[59] GYVT V. B. Irattára, K,
1901-1950, az 1943. október 29-i levél, 1-2. p.
[60] Eger, 1944. május 4., 2.
p.
[61] Eger, 1944. augusztus 4., 2. p.
[62] Nagy, 12. p.
Csíki T.: Zsidóság | TARTALOM | Tischler J.: Lengyel válság |