mézeskalácsos, bábos, mézesbábos

lisztből, mézből és cukorszirupból jellegzetes, többnyire díszített süteményt, mézeskalácsot készítő mesterember. Műhelyében rendszerint háromfajta tésztaféleség készül: 1. A mesterségre legjellemzőbb mézeskalácsot (Ny-Mo.-on mézesbáb) mézből, cukorszirupból és lisztből sütik. A tésztát fa kavaróteknőben kavarják be, törőpadon (brechpad) gyúrják, táblán (hosszú munkaasztal) nyújtják és negatív vésetű fa formákba (Ny-Mo.-on ütőfa) nyomkodják bele (kiverés), gárbon (kiemelhető polcú állvány) tárolják, és az ország keleti felében (pl. Debrecenben) speciális kemencében, néhol boglyakemencében négyszögletes, nagy tepsikben, lángoló tűz mellett sütik meg. A sütéshez a legtöbb helyen több sütő terű ún. cukrászkemencét használnak. – 2. Kemencében sütik a cukorsziruppal készített ún. ejzolt tésztákat, amelyeket különböző alakú fém szaggatókkal vágnak ki, és sütés után, rendszerint pirosra befestik, valamint színes masszával (ejz) díszítik. Legjellegzetesebb darabjai a piros alapon több színű tükrösök, szívek. – 3. Különböző alakú, ízesített, fűszeres, nagy tömegben gyártott tészták, elsősorban kerek puszedlik és hasáb alakú stanglik. – A tészták mellett a sonkolyosan vásárolt mézből (méznyerés) készítettek viaszgyertyát (gyertyaöntés) és → méhsert. – A mézeskalács kialakításához és díszítéséhez használt mézeskalácsos formákat az ügyes kezű mesterek vagy segédeik faragták. A múlt század elejéről fennmaradt pl. egy ütőfa, amelyet egy Prixner Gottfried nevű pesti rézmetsző faragott. Szentpéteri József ötvös (1781–1862) is írja naplójában, hogy ő is több mesternek készített ütőfákat. A korai ütőfákat külföldön is ötvösöknek tulajdonítják. Legjellegzetesebb a kerek alakú tányér, a lovast ábrázoló huszár, a pólyást utánzó baba (báb), valamint a → szív. A 17. sz.-tól reánk maradt formák java reneszánsz és barokk ihletésű. A 19. sz.-ban, amikor már a vásárlóközönség főleg a parasztokból állt, jelentek meg az ábrázolások között a híres betyárok képei (Angyal Bandi, Sobri Jóska, Milfajt Ferenc). A mézeskalácsos mesterek egyébként is igyekeztek az aktuális személyeket, eseményeket megörökíteni (Napóleon, Kossuth Lajos, Omer pasa, első vasút stb.). A nagy színes, tükrös szívek a parasztfiatalság sokáig őrzött → vásárfiái és szerelmi ajándékai voltak. A rajtuk levő nyomtatott képek (bilét) alatti versikék elmúlt évszázadok alkalmi költészeti stílusának hatását őrzik. A mézeskalácsosok készítményeiket → vásárokon, → búcsúkon és → piacokon, sátrak alatt árusították. Ekhós szekereikkel lakóhelyüktől 80–100 km-es távolságra minden búcsúra és vásárra eljártak. – Agyagformákkal kialakított mézeskalácsot a rómaiak is készítettek, agyagmintáik Aquincumból és más dunántúli római telephelyről nagy számmal kerültek elő. A középkorban elsősorban német lakosságú országokban terjedt el, először kolostorokban készítették, majd a 13. sz.-tól → céhes iparrá vált. A mo.-i mézeskalácsos céhek a 17. sz. elején német és osztrák hatásra (Pozsony, Besztercebánya, Bártfa, Lőcse, Nagyszombat stb.) alakultak meg. Az alföldi városok mézeskalácsosai csak a török kiűzése után, a 18. sz. elejétől alakítottak céheket. A mézeskalácsosság alapterminológiája német eredetű. Az Alföldön elsősorban Debrecenben és részben Erdélyben a mesterségnek jellegzetes, megmagyarosodott formája fejlődött ki. Híres pesti mézeskalácsos volt Beliczay Imre, a szakma főcéhmestere (1848). (→ még: figurális sütemény) – Irod. Kemény György: Mézeskalácsosok (IV., Magyar Népművészet, Bp., 1925); Weiner Mihályné: Névjelzés-egyezések az Iparművészeti Múzeum néhány faragott mézeskalács-faformáján (Művészettörténeti Ért., 1956); Szabadfalvi József: A magyar mézeskalácsosság kialakulásának kérdéséhez (Déri Múz. Évkve, 1957); Szabadfalvi József: A debreceni mézeskalácsos mesterség (Debrecen, 1963); Weiner, Piroska: Geschnitzte Lebkuchenformen in Ungarn (franciául, angolul is, Bp., 1964).

Mézeskalács-ütőfák: 1. Lány, ütőfa (Paks, Tolna m.)

Mézeskalács-ütőfák: 1. Lány, ütőfa (Paks, Tolna m.)

2. Huszár, ütőfa (Paks, Tolna m.)

2. Huszár, ütőfa (Paks, Tolna m.)

3. Ló, ütőfa (Dunántúl)

3. Ló, ütőfa (Dunántúl)

4. Szív, ütőfa (1876, Karatnavolál, v. Háromszék m.)

4. Szív, ütőfa (1876, Karatnavolál, v. Háromszék m.)

Mézeskalács-ütőfák: 1. Kard, ütőfa (Rozsnyó, v. Gömör m.)

Mézeskalács-ütőfák: 1. Kard, ütőfa (Rozsnyó, v. Gömör m.)

2. Sarló, (Sopron, Győr-Sopron m.)

2. Sarló, (Sopron, Győr-Sopron m.)

3. Olló, (Pápa, Veszprém m.)

3. Olló, (Pápa, Veszprém m.)

1. Előkészület a tészta készítéséhez

1. Előkészület a tészta készítéséhez

2. A tészta: méz, tojás, liszt, szalakáli

2. A tészta: méz, tojás, liszt, szalakáli

3. A tésztát több órán át kell keverni

3. A tésztát több órán át kell keverni

4. Gyúrás

4. Gyúrás

5. A mézestészta (Mind: Sárospatak, Borsod-Abaúj-Zemplén m.)

5. A mézestészta (Mind: Sárospatak, Borsod-Abaúj-Zemplén m.)

6. A tészta nyújtása

6. A tészta nyújtása

7. A dúcban kapja meg a formáját

7. A dúcban kapja meg a formáját

8. Mézes bábok sütés után

8. Mézes bábok sütés után

9. Irókázás (Mind: Sárospatak, Borsod-Abaúj-Zemplén m.)

9. Irókázás (Mind: Sárospatak, Borsod-Abaúj-Zemplén m.)

10. Irókázás (Mind: Sárospatak, Borsod-Abaúj-Zemplén m.)

10. Irókázás (Mind: Sárospatak, Borsod-Abaúj-Zemplén m.)