Peéry Piri; Mersich Piroska

(Bp., 1904. máj. 12.–Pécs, 1962. dec. 31.): színésznő. A kereskedelmi iskola után 1922-ben Rákosi Szidi növendéke lett. Egy év után a Várszínházhoz szerződött. 1924-ben férjhez ment Dr. Németh Antalhoz és három évig nem szerződött sehová. 1927-ben Alapi Nándor Országos Kamara Színházának lett tagja. 1928-tól 1931-ig Szegeden játszott, majd 1932-ben a Kamara, 1933-ban a Belvárosi és 1933–36-ban a Vígszínház tagja volt. 1937-ben ismét a Belvárosi Színház, majd 1938-ban a Művész és a Royal Színház, 1939-ben a Magyar, 1940-ben a Víg- és a Madách Színház, valamint 1941–1942 között az Új Magyar Színházban játszott. 1948–49-ben a Művész Színház és a Kis Kamara, 1951-től az Ifjúsági, Petőfi, majd Jókai Színház tagja volt. Betegsége miatt vonult vissza a színpadtól. Tehetsége a modern, társadalmi művekben érvényesült. Szenvedélyes alakításai miatt a 30-as években a „modern Jászai”-ként emlegették. Írt regényt és hangjátékot, színművet fordított magyarra. F.Sz. Hilda (Ibsen: Solness építőmester); Zsemberi Magda (Hevesi S.: Elzevír); Szent Johanna (Shaw); Muskátné (Molnár F.: Liliom); Salome (Wilde); Fatumah asszony (Heltai J.: Az ezerkettedik éjszaka); Medea (Grillparzer); Nagyasszony (Bródy S.: A tanítónő). Drámái: Postakocsi (1936); Casanova Budán. Fordításai: Mordo: Kezdhetjük elölről (1947); Manoir–Verhylle: Váltott lovaggal (1947).

PEÉRY PIRI –

PEÉRY PIRI – Medea (Grillparzer)