Zöld Szamár Színház

(1925): Hevesy Iván és Mittay László az európai avantgárdhoz való csatlakozásként hozta létre, 1925. márc. 24-én. Műsorukon szerepelt Cocteau Az Eiffel-torony násznépe c. gramofon-pantomimje és I. Golltól egy jazz band recitativ és egy írógép-orchester. A megvalósításban részt vett Bortnyik Sándor, Jemnitz Sándor, Madzsar Alice, Molnár Farkas, Palasovszky Ödön. 1927-ben Új Föld néven dadaista–szürrealista csoport jelentkezett Tamás Aladár közreműködésével. 1928 tavaszán Hevesy Iván, Boromisza Tibor, Tiszay Andor csatlakozásával hat Cikk-Cakk est-en hoztak úttörő jelentőségű újításokat: szimultán játék, parlando, konferanszrevü, betétdíszlet, mechanikus álarcok. Ez év őszén már Rendkívüli Színpad néven folytatták formabontó kísérleteiket, majd társ.-uk utóda a színpadi expresszivitás eszközeit keresve decemberben már Prizma néven jelentkezett. 1929-től céljuk az új formák nagyobb egységbe emelése, a szintetikus kórusdráma megteremtése lett. Erre irányult E. Toller: Géprombolók c. drámájának előadása 300 tagú munkáskórussal, a Munkás Kultúrgárda 100% c. előadásai, a Madzsar Alice-féle mozdulatművészeti bemutatók, a Zak-i Szintetikus Kórus est és az 1931-ben Palasovszky főműveként létrehozott Ayrus lánya c. előadás.