61. A TEOLÓGUS ÉNEKIRODALOM


FEJEZETEK

A 16. század utolsó harmadában a korábban oly népszerű protestáns ének is a teológiai fejtegetések, a bibliai szövegek precíz tolmácsolásának szolgálatába szegődött. Az ének-műfaj ilyen jellegű felhasználására első ízben Melius Juhász Péter szolgáltatott példát. A most tárgyalt időszakban főként az unitárius és szombatos szerzők alkalmazták az ének-műfajt bibliai könyvek ismertetésére vagy teológiai fejtegetések közlésére, de a reformátusoknál is megerősödött az igény a zsoltárok nem parafrázis-szerű, hanem a bibliai szöveghez pontosan igazodó fordítására. Feltűnő még a kor énekirodalmában a humanista példaképek követése és a tudós igényesség; az egyházi énekeskönyvek szerkesztésében pedig a dogmatikai szempontok érvényesítése mellett filológiai-irodalomtörténeti megfontolások jelentkezése.