Karinthy Frigyes

A háborús évek színházi irodalmából mint a modern magyar dráma ígérete emelkedik ki Karinthy Frigyes drámája a Holnap reggel (Madách Színház, 1919). A Tanácsköztársaság kikiáltása előtt néhány nappal mutatta be a Zeneakadémia kistermében működő forradalmi kísérleti színház, s a Tanácsköztársaság bukásáig százszor játszották. S ezzel meg is pecsételődött további sorsa.

A darab a magyar avantgard dráma és színház lehetőségeit bizonyítja. Karinthy technikailag érdekes, formai kísérleteiben izgalmas, mélyen humanista mondanivalójú drámát írt. A főhős, Ember Sándor vívódásaiban a nagyot akaró és jobb sorsra érdemes, a darab végső tanulsága szerint önmaga erejére rádöbbenő ember, s ezen túl az emberiség drámáját írja meg. Technikai megoldásaiban néhol ma már túlhaladottnak hat a darab, filozófiai mondanivalója sem egyértelmű, de Karinthy máig érvényes példát mutatott vele, hogyan kell a valóságtól való elfordulás nélkül, sőt éppen a valóságos problémák művészi megragadására, a fantasztikus és a reális együttesére építeni a cselekményt.