Irodalom a digitális közegben v1.0

1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
 

 

3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása 

 
 

 

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
 

 

3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom

 
 

 

3.4. Hálózati irodalom

 
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
 

6.1. Unilineáris szerkezet

 
 

6.2. Multilineáris szerkezet

 
 

6.3. Gondolati tér

 
 

6.4. Nem-lineáris szerkezet

 
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

Függelék

Hipertext kronológia

1941 Konrad Zuse megépíti az első bináris alapon üzemelő gépet, a Z3-at

 

Jorge Luis Borges: Az elágazó ösvények kertje

1944

Jorge Luis Borges: Bábeli könyvtár

1945

Vannevar Bush az Atlantic Monthlyban megjelent Út az új gondolkodás felé (As We May Think) című esszéjében leírja a MEMEX-et, egy linkeken alapuló információstrukturáló gépezetet

1946

Bemutatják az első valóban funkcionális számítógépet, az ENIAC-ot (Electronic Numerical Integrator and Computer)

1958

Válaszként a Szovjetunió Sputnyik programjára, az Amerikai Védelmi Minisztérium létrehozza az ARPA-t (Advanced Research Projects Agency)

1960

Steve Russel megalkotja a Space War-t, az első modern számítógépes játékot

1962

Vladimir Nabokov: Pale Fire

1963

Douglas Engelbart: A Conceptual Framework of the Augmentation of Man's Intellect

 

A szöveges karakterek bináris leírását lehetővé tevő ASCII (American Standard Code for Information Exchange) kódtábla megszületése. Az első teletext

1965

Az Association of Computing Machinery 20. Országos Konferenciáján Ted Nelson először használja a hipertext kifejezést. Dolgozatának címe: A File Structure for the Complex, the Changing and the Intermediate

 

Leonard Kleinrock 1961-es disszertációjának tételeit felhasználva Lawrence G. Roberts és Thomas Merrill először kapcsol össze két - Massachusettes-ben, illetve Kaliforniában lévő - számítógépet telefonvonalon keresztül

 

Ted Nelson bemutatja a Xanadu-t

1966

Julio Cortázar publikálja Rayuela című regényét

1967

Andries van Dam megalkotja a Hypertext Editing System-et

1968

Douglas Engelbart feltalálja az egeret

 

Douglas Engelbart Bush elméletének gyakorlatba ültetésére kifejleszti az NLS-t (oN Line System)

1969

Az ARPANET számítógépes hálózat megvalósulása

 

Ken Thompson vezetésével létrehozzák a UNIX operációs rendszer első verzióját

1972

Az elektronikus posta megszületése

1975

Altair 8800, az első személyi számítógép

 

Ted Nelson: Computer Lib/Dream Machines

1976

Don Woods megalkotja saját változatát Will Crowther Adventure barlangszimulációjára, megteremtve az elektronikus szövegalapú kalandjáték műfaját

1977

Az Apple II piacra dobása

1977-1990

Az Infocom vállalat piacra dobja a Zork!, A Mind Forever Voyaging, Hitchhiker's Guide to Galaxy és más klasszikus szövegalapú kalandjátékokat

1978

Aspen Movie Map, az első multimédiás videolemez

1979

Az első MUD számítógépes szerepjáték

1981

Az első IBM PC karakteres felülettel, 64 KB memóriával

 

Vernor Vinge True Names című novellája bevezeti a cybertér fogalmát, elindítva a sci-fi cyberpunk hullámát

1982

Ted Nelson: Literary Machines

1983

Az internet alapját képező TCP/IP adatátviteli technológia elterjedése

1984

CCC - Chaos Computer Club. Hacker-etika: minden információnak szabadon hozzáférhetőnek kell lennie

 

A CD-ROM szabványainak meghatározása

 

William Gibson a Neuromancer-ben először használja a "cybertér" kifejezést

 

Az első Mac OS operációs rendszer

1984

Rob Swigart publikálja a Portal-t, az első "interaktív regényt"

 

Milorad Pavic: Kazár szótár

 

Az interneten jelenlévő szerverek száma meghaladja az ezret

1985

Három új hipertext program megjelenése: Symbolics Document Examiner (Janet Walker), NoteCards (Xerox), Intermedia (Brown University)

 

A Windows operációs rendszer 1.0 verziójának megjelenése

1986

Az Eastgate Systems Mark Bernstein vezetése alatt elkezdi hipertextes szövegek tömeges kiadását

 

Guide többcélú hipertext rendszer PC és Macintosh platformra

1987

Hypertext '87, az első hipertext témájú konferencia az Association for Computing Machinery szervezésében. A Riverrun Press a konferencián bemutatja az afternoon. a story első kiadását

 

Minden Macintoshoz ingyen Hypercard program

 

Az internetre kapcsolt kiszolgálók száma meghaladja a tízezret

1989

Tim Berners és Robert Caillian, a genfi CERN kutatói javaslatot tesznek a világméretű háló, a World Wide Web létrehozására, többek közt a Xanadu koncepciójából merítve az ötletet

 

Az internetes szerverek száma meghaladja a százezret

 

Magyarországon meghonosodik az X.25 hálózati szolgáltatás, ami lehetővé teszi az internethez való kapcsolódást

1990

Eyal Amiran, John Unsworth és mások szerkesztésében megjelenik a Postmodern Culture, az első on-line humán szakfolyóirat a humán tudományok területén

 

Az internetes dokumentumokat leíró HTML (Hypertext Markup Language) nyelv kidolgozása

1991

A Franklin Társulat kiadja az Elektronikus Bibliá-t

 

Jay David Bolter publikálja Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing című kötetét. A könyv hipertextes változata lemezen is megrendelhető

 

A Gopher hálózat (a WWW-hez hasonló, nem hipertext alapú hálózat) létrehozása

 

Az Eastgate-nél megjelenik Moulthrop Victory Garden-je

 

Linus Torvalds megírja a későbbi Linux operációs rendszer 0.01-es verzióját

1992

A CERN (Nukleáris Kutatások Európai Központja) bejelenti a WWW megszületését

 

Gareth Branwyn és Mark Frauenfelder: Beyond Cyberpunk

 

George Landow: Hypertext: The Convergence of Critical Theory and Contemporary Technology

 

Az internetes szerverek száma meghaladja az egymilliót

1993

A CERN igazgatótanácsa döntése alapján a WWW technológia szabadon és ingyenesen használható

 

A National Center for Supercomputing Applications kifejleszti a Mosaic-ot, az első széles körben elterjedt grafikus böngészőt

 

A Beatles A Hard Day's Night-ja az első mozifilm, amit CD-ROM-on, hipertextes formátumban terjesztenek

 

Richard Lanham: The Electronic Word: Democracy, Technology, and the Arts

 

A Fehér Ház honlapja elérhetővé válik a WWW-en

1994

A WWW fejlesztésére megalakul a W3 Organization. A WWW forgalma meghaladja a Gopherét

 

Landow (szerk.): Hyper/Text/Theory

 

Megjelenik az Eastgate Quarterly Review of Hypertext negyedéves folyóirat első száma

1995

Több keresőmotor létesül (Lycos, Yahoo!); az Altavista 15 millió oldalt tart nyilván

 

Megszületik a Netscape Navigator böngésző

 

VRML (Virtual Reality Modeling Language)

 

Michael Joyce: Of Two Minds. Hypertext Pedagogy and Poetics

 

A Sun Microsystems elsősorban internetes alkalmazások fejlesztésére megalkotja a Java objektumorientált programozási nyelvet, kezdetét veszi a Java appletek terjedése

 

Az első magyar nyelvű MUD szerepjáték megjelenése (Elveszett világ) a Budapesti Műszaki Egyetem Schönherz Zoltán Kollégiumának szerverén

1996

Megjelenik Stuart Moulthrop Hegirascope-ja

 

A Netscape Navigator 2.0 lehetővé teszi több keretből (frame) álló weboldalak létrehozását

 

Shelley Jackson: Patchwork Girl

 

Michael Joyce: Twilight. A Symphony

1997

Mark Amerika: Grammatron

 

Espen Aarseth: Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature

 

Magyarországon beindul a SuliNet program, ami internetes hozzáférést biztosít általános- és középiskolák számára

1998

A Norton Anthology of Postmodern Literature részleteket tartalmaz Michael Joyce afternoon. a story és J. Y. Douglas I Have Said Nothing hipertextes alkotásaiból

 

A norvégiai Bergeni Egyetemen megrendezik az első Digitális Művészet és Kultúra Konferenciát

 

Jay Bolter és Richard Grusin: Remediation: Understanding New Media

1999

Marie-Laure Ryan: Cyberspace Textuality

 

Megalakul az Electronic Literature Organization
(www.eliterature.org)

 

Megjelenik Nick Montfort Winchester's Nightmare című műve, az első digitális szépirodalmi mű, amely "keményfedelű" kiadása egy laptop számítógépet is tartalmaz

 

M. D. Coverley: Califia

2000

Michael Joyce: Othermindedness: The Emergence of Network Culture

2001

Espen Aarseth szerkesztésében megjelenik a számítógépes játékok köré épülő kultúrát vizsgáló Game Studies szakfolyóirat első száma

 

Lev Manovich: Language of New Media

 

Michael Joyce: Moral Tales and Meditations

2002

Több mint 600 millió internetfelhasználó világszerte (2002. szeptemberi adat. Forrás: http://www.nua.ie/surveys/how_many_online)