Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

3. A digitális szöveg fajtái

Minden bitek segítségével, binárisan tárolt információ digitális[24]. A digitális szöveg tehát nem feltétlenül hipertext, hiszen sok esetben nem tartalmaz linkeket. Így digitális szöveg minden, képernyőn olvasható karaktersorozat, az egyszerű e-mailtől a sokszereplős hálózati szerepjátékokig; a teljes internet valójában digitális szövegek és más tartalmak grandiózus könyvtára. Hogyan teremthetünk hát rendet ezek végtelennek tűnő, sokszínű univerzumában?

Szűts Zoltán A hypertext című tanulmányában a klónozhatóságból, linkelhetőségből levezetett szabadsági fok alapján rendszerezi az elektronikus szövegeket, ez azonban inkább csak elméleti megközelítés, mint gyakorlati, hiszen Szűts is beismeri, hogy a hipertextek a négy közül (0, 1, 2 és 3 szabadságfokú dokumentumok) jobbára egyetlen kategóriába, a 2 szabadságfokú dokumentumok halmazába tartoznak.

Raine Koskimaa felosztása[25] azonban már sokkal használhatóbbnak tűnik. Koskimaa négy kategóriába sorolja a digitális médium szövegeit (ezen belül is az irodalmi tartalmat):

3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása

Az ilyen típusú dokumentumok létrehozása mögött az a törekvés áll, hogy az optimális megőrizhetőség, közvetíthetőség és kezelhetőség érdekében a kulturális tárgyak minél nagyobb hányadát rögzítsük elektronikusan. Úttörőnek számít ebben a vállalkozásban a Gutenberg Projekt[26], amely a jelen dolgozat írásakor már több, mint 6000 kötetnyi (javarészt klasszikus) irodalmat tett közzé az interneten. A magyar irodalom vonatkozásában kiemelkedő jelentőségű az Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtára[27] (több, mint 4600 dokumentum), illetve a XX. századi magyar irodalomra fókuszáló Digitális Irodalmi Akadémia[28], amely úgy oldja meg a szerző jogi problémákat, hogy a publikált kortárs szerzőknek havi jogdíjat fizet a honlapon megjelenő szövegeik után.

Ide tartoznak az oktatói célokat szolgáló CD-ROM-on publikált szöveggyűjtemények[29], az irodalmi folyóiratok internetes változatai és az egyes szerzők magán- vagy rajongói weboldalai is.[30]

Érdekes kérdés, hogy hipertext válik-e egy nyomtatott szövegből pusztán azáltal, hogy elektronikusan tároljuk, és a jobb kezelhetőség érdekében szegmensekre bontjuk (pl. fejezetenként), amelyeket aztán linkekkel kötünk össze, esetenként a navigálást megkönnyítő menürendszerrel látunk el (ami valójában a tartalomjegyzék digitális leképezése). Ez a dilemma is folyománya a szövegformákat elválasztó határok problematikusságának, amit majd Espen Aarseth kísérel meg feloldani az ergodikus szöveg és a cybertext fogalmainak bevezetésével (ld. 7. fejezet).