Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

3.4. Hálózati irodalom

A fenti típusokkal szemben a hálózati irodalom kategóriájába tartozó művek határai nem zártak, hanem nyitottak a világháló felé, és folyamatosan frissülhetnek a szerző vagy az olvasók közreműködése révén. Jó példa az ilyen típusú szövegre Matti Niskanen Leporauha (1998) című regénye, ami a belső linkek mellett külső honlapokat is bekapcsol a szöveg játékterébe: egyes linkekre kattintva az olvasó minden figyelmeztetés nélkül külső internetes oldalakon, pl. politikai pártok weboldalain találhatja magát. Markku Eskelinen Interface (1997) című regénye pedig nyomtatásban indult, majd az interneten digitális szövegként él tovább, az olvasók folyamatos visszajelzései révén.

A magyar interneten például a Magyar Nemzet Online weboldala[34] nyújt otthont a Dúlalav című "100kezes netregénynek", amely az olvasók által beküldött szövegek révén íródik az világhálón; koordinátora nem kisebb személyiség, mint Temesi Ferenc. Emellett számos internetes fórumon (pl. index.hu) indultak hasonló próbálkozások, ám azáltal, hogy a hozzáadott szöveg nem halad át egy esztétikai szűrőn, hanem azonnal, mindenki számára olvashatóan megjelenik az oldalon, a lehetetlennel határos fenntartani ezek színvonalát.

A fenti négy kategórián kívül más digitális szövegek is mutathatnak irodalmi jegyeket: (szövegalapú) számítógépes játékok, chatszobák szövegfolyamai, on-line naplók[35] stb. (igen szórakoztató olvasmány pl. a Terasz.hu[36] - sajnos, már nem frissülő - Trinapló-ja, ahol hetente három-három író/költő/irodalmár írt nyilvánosan  naplót, esetenként feleselve egymásnak, illetve reagálva az olvasóktól érkező visszajelzésekre.).

A hálózati irodalom térnyerésével úgy tűnik, sajátos szakaszába lép az írásbeliség: a csúcstechnológia - az információközvetítés gyorsasága, a szövegek másolhatósága - révén egy olyan állapothoz érkezett az irodalom, amely leginkább az írásbeliség előtti korban elfoglalt állapotához mérhető. Ekkor az irodalmi művek még szájhagyomány útján terjedtek, szerzőjük személye kétséges vagy irreleváns volt, s a szöveg folyamatos módosulása és a különböző változatok békés egymás mellett élése hozzátartozott az irodalom létmódjához. Ugyanez a tendencia figyelhető meg az internetes tartalmak esetében is: a szerző sok esetben ismeretlen[37], és a szöveg - amennyiben sikeres - számos weboldalon, számos változatban él tovább. A hasonlóság egy másik fontos aspektusa, hogy, akárcsak az oralitás korában, itt sincs helye sznobizmusnak: az unalmas tartalmat a közeg - a peremvidékre száműzve - egyszerűen kiveti magából.