Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

4. Protohipertextek

Protohipertext alatt olyan szövegeket értünk, amelyek nyomtatott formában jelentek meg ugyan, de sajátos struktúrájuk révén a hipertexthez közel álló tulajdonságokat hordoznak. "[A] nem-lineáris szerkezetű, oda-vissza mozgó idősíkú és terű nyomtatott szöveg; a szonettkoszorú és különösen a hozzá kapcsolódó, azt egységbe foglaló mesterszonett; az intertextualitás, metatext; a lábjegyzetelés; a választható szálakon futó kalandregények is már bizonyos mértékig hypertextek, vagy annak markáns vonásait viselik magukon."[38]

Az első ilyen szöveg talán Sterne Tristram Shandyje, amely explicit utalásokat tartalmaz a könyv más oldalaira. De ilyen például Vladimir Nabokov Pale Fire című műve (1962), amely négy különálló részből áll: magát a Pale Fire című költeményt egy Előszó előzi meg, és egy Kommentárok, valamint egy Mutató követi, s ezek folyamatosan utalnak egymásra, lehetőséget nyújtva az olvasónak, hogy különböző útvonalakat választva kalandozza be a szöveget.

Italo Calvino Az egymást keresztező sorsok kastélya című könyvének szervező elve egy Tarot-kártya csomag 78 lapjának összefüggéseit követi: a kiterített kártyalapok egymást keresztező sorainak és oszlopainak megfelelően haladnak előre a könyv történetei, s az eseményeket az adott útvonalat alkotó kártyák jelentései határozzák meg. A kötetben a kiterített csomag "térképét" is megtaláljuk, s így a Tarot jelrendszerében kevésbé járatos olvasó is nyomon követheti, miként változik meg egy-egy kártyalap jelentése annak függvényében, hogy éppen melyik - függőlegesen vagy vízszintesen haladó - történetbe illeszkedik.

Egy másik klasszikus példa a protohipertextre Julio Cortázar Rayuela című regénye, amely 155 megszámozott fejezetet tartalmaz. Az előszó szerint ezek két sorrendben olvashatók. Az egyik a kötetberendezés sorrendjét követi, és véget ér az 56. fejezettel. A másik olvasat a 73. fejezettel kezdődik, és meghatározott útvonalat követ, állandó előre-hátralapozást követelve az olvasótól: 73. > 1. > 2. > 116. > 3. > 84. > 71. > 5. > 81. > 74. > 6. > 7. > 8. > 93. stb. Marc Saporta Composition No.1. című a Rayuelá-hoz hasonlóan különálló szegmensekből áll, de teljességgel az olvasóra bízza az ezek közti sorrend kialakítását: a szerző utasításainak megfelelően a művet alkotó mintegy száz önálló lapot alaposan össze kell keverni olvasás előtt.

Raymond Queneau francia költő Cent mille milliards de poémes című művét tíz csíkokra szabdalt papírlap alkotja. Minden lapon egy-egy szonett található; a szonettsorok kombinációi pontosan mint százezer milliárd különböző szonettet eredményeznek.

Külön alkategóriáját képezik a protohipertexteknek a szótárregények, a szótárak struktúráját imitálva különálló szócikkekből építkeznek. Ilyen például a Nobel-díjra jelölt Milorad Pávic Kazár szótár-a, a magyar irodalomban pedig Temesi Ferenc Por, vagy Zilahy Péter Az utolsó ablakzsiráf [39] című regénye[40].

A fentieken kívül végeredményben protohipertextként értelmezhetőek a különböző tipográfiai eljárásokkal kísérletező (neo)avantgárd próbálkozások, képversek is, hiszen ebben az esetben is gyakorta az olvasó döntésén múlik, hogy linearitás híján milyen sorrendben fűzi láncra a szöveg töredékeit.