Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

6. Hipertext narratívák

   "...the problem is not that the hypertexts lack structure
but rather that we lack words to describe it.
"
(Mark Bernstein)

 

Nelson hipertext-definíciója  a linearitással   szembeállítva határozza  meg a  hipertextet:  "[h]ipertext alatt nem-folyamatos írást értek..."[47]. Utána kell hát járnunk, hogy ha nem folyamatos, akkor valójában milyen is az új média lehetőségeivel operáló irodalom, milyen alternatívákat kínál ez a közeg a linearitással szemben: elengedhetetlen felvázolni a hipertext strukturális-narrációs tipológiáját.

A témában az egyik legalaposabb áttekintést George Stuart Joyce nyújtja Authoring As Architecture: Toward a Hyperfiction Poetics című tanulmányában. Katherine Phelbs tanulságos felosztását[48] alapul véve Joyce a hipertextek[49] négy osztályát különbözteti meg: (1) unilineáris; (2) multilineáris; (3) gondolati tér- és (4) nem-lineáris szerkezetű, s mindegyik alá több, példákkal bőven illusztrált alosztályt rendel. A továbbiakban az ő felosztását ismertetjük.

6.1. Unilineáris szerkezet

A digitális szöveg legegyszerűbb formája az unilineáris szerkezetek közé tartozó (a) egyszerű lineáris szöveg.

Ez gyakorlatilag alig különbözik a nyomtatott formában terjesztett lineáris irodalomtól, azzal az eltéréssel, hogy itt a lapozást a kattintás helyettesíti - a szegmensekre bontott szövegben a linkek segítségével a szerző által meghatározott rendben folyamatosan haladhatunk előre. Az olvasó választási lehetősége - amennyiben a szöveg játékterén belül akar maradni - egyenlő a nullával[50]. A nyomtatott irodalom digitalizálását felvállaló honlapokon, pl. a Digitális Irodalmi Akadémia weboldalán ilyen szövegekkel találkozhatunk.

Az (b) annotációs struktúra leginkább a nyomtatásban megjelent szövegek lábjegyzeteléséhez hasonlítható. Miközben a szövegben a fő, alapvetően lineáris útvonalat követi, az olvasó helyenként letérhet erről az útról, hogy egy-egy mellékszálon több információhoz juthasson egy adott tárgyról.

A kitérő mindig zsákutca, azaz az olvasónak vissza kell térnie a fő szöveghez, ha előre akar haladni a történetben[51]. Ezt a  Phelbs által nem túl szerencsés módon "interaktív"-nak nevezett technikát széles körben alkalmazzák az oktatási célokat szolgáló CD-ROM-ok esetében is, amikor pl. a tananyagban előforduló szakkifejezésekre kattintva azok definíciójához juthatunk, majd tovább olvashatjuk a szöveget. Igen alkalmas ez a forma a szépirodalmi szövegekben jelenlévő intertextuális utalások explicitté tételére: a főszövegben a megfelelő markerekre kattintva behívhatjuk azt a pretextust, amire allúzió történik (pl. a már említett Fuharosok CD-ROM).

Az (c) elágazó struktúrának is megtaláljuk a nyomtatásbeli párját: a nyolcvanas évek elején elterjedt "válaszd magad a kalandod" típusú játékkönyvek hasonló szerkezetben építkeznek. Ott az általában fantasy környezetben játszódó történet annak függvényében alakul, hogy a főhős - maga az olvasó - milyen döntéseket hoz a szöveg adott pontjain. Az elágazó szerkezetű hipertext ennek a megoldásnak a digitális leképezése: egy-egy oldalon több link is a rendelkezésére áll az olvasónak, s a köztük való választás meghatározza a történet további menetét.

A narratíva szálai esetenként egy csomóponton össze is futhatnak, azaz egy oldalra több megközelítésből, más-más útvonalakat bejárva is megérkezhet az olvasó. A történetnek egyetlen kezdete van, ám a különböző útvonalaknak megfelelően különböző kifutásai vannak.

Ennek a szerkezetnek az alkalmazása azt a veszélyt rejti magában, amit Joyce exponenciális problémának nevez: a választásra kényszerítő pontok számának növekedésével exponenciálisan nő a megírandó epizódok száma. Ha a történetszálba csupán tíz választási lehetőséget iktatunk be, és mindegyiket következetesen végigvisszük, akkor is több mint ezer végződéssel kell számolnunk. A dilemmára a tanulmány három megoldást kínál. Az első megoldás az egyes elágazások visszanyesése, a második az, ha a regény több szerző közös munkája[52], s a harmadik a már említett technika: a történetszálak találkoztatásának sűrű alkalmazása[53].

A szerkezet kicsit kilóg az unilineáris narratívák sorából, ám az egyes történetszálak lineáris építkezése miatt mégis ide sorolandó[54].