Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

6.3. Gondolati tér

Joyce "gondolati térnek" ("idea space") nevezi azt a struktúrát, amely végképp szakít a linearitással. "Gondolati" azért, mert ebben a struktúrában mozogva az olvasónak az a benyomása, hogy akadálytalanul lavírozhat az író és a szereplők gondolatai közt, és "tér" azért, mert a lineritást felváltja egy olyan forma, amiben "az olvasó végre megszabadul az író által rászabott igától, már nem kell követnie egy előre megszabott útvonalat", hanem tetszése szerint, "három dimenzióban" navigálhat a szövegben.

A (g) rizóma típusú szöveg egy szövevényes, szabálytalan hálóhoz hasonlítható, aminek nincs eleje, központja és vége, teljességgel hierarchiamentes[61].

A Janet H. Murray-től átvett meglátás szerint[62] ez a labirintushoz hasonlító, "hősök és megoldások nélküli, szójátékokkal és meghatározatlan eseményekkel tűzdelt" struktúra egyenesen a hierarchiát és rendet tagadó posztstrukturalista elméletekből eredeztethető[63]. Az ilyen típusú szövegek általában következetesen akadályozzák a lineáris olvasáshoz szokott olvasót a jelentésalkotásban: az olvasó a szövegben elszórt, linkeket rejtő szavakra[64] kattintva, az asszociációk szeszélyes logikájához hasonló módon lép új és új szövegrészekre, ahol a jelentéstulajdonítást újra az alapoktól kell kezdenie. Az így adódó választások valójában nem választások, hiszen nincs tétjük, alapvetően nem befolyásolják az olvasói tapasztalatot: egy olyan nem-hierarchikus szöveguniverzumban, ahol a szegmensek sorrendje esetleges, a kínálkozó lehetőségek nem valódi alternatívái egymásnak. A szépirodalmi igényű hipertextek jelentős hányada íródott ebben a szerkezetben, többek között olyan klasszikusnak számító szövegek, mint a Victory Garden vagy az afternoon. a story[65].

Érdekes módon Joyce képtelennek tűnik szakítani a lineáris történetmondás koncepciójával: a rizómaszerkezetű szövegekkel kapcsolatban pont azokat a tulajdonságokat emlegeti fel problémaként, amik sajátossá teszik ezt a típusú szöveget, amiben az egyedi lehetőségei rejlenek: a szerkezet "frusztráló" kuszaságát és azt, hogy lehetetlenné teszi egy történet kibontakoztatását, hiszen nem alkalmas cselekmény és szereplők megjelenítésére. A problémák kiküszöbölésére azt javasolja, az író mégiscsak iktasson be "egy bizonyos fokú strukturáltságot", illetve olyan szövegeket írjon, amelyek különálló, önmagukban is megálló történetecskékből tevődnek össze, mint T.S. Eliot Macskák könyve vagy Thornton Wilder A mi kis városunk-ja.

A rizómával ellentétben a (h) történetvilág ("storyworld") típusú szövegek nem kerülik minden áron a strukturáltságot. Habár a rizómához hasonlóan "három dimenzióban" terjeszkednek, felépítésük hierarchikus, jól meghatározott elejük és általában végük is van. Magas fokú olvasói aktivitást feltételeznek.

Habár a fogalmat és a terminust Joyce Landowtól kölcsönözte[66], kettejük koncepciója jelentősen eltér egymástól: Landow olyan típusú szövegeket nevez történetvilágnak, ahol inkább a játék-jelleg hangsúlyozott - az olvasó a főszereplő köpenyébe bújva deríti föl a digitális (történet)világot, Joyce ezzel szemben fenntartja, hogy a történetvilág alapvetően történet, narratíva, s az olvasó szerepe nem az, hogy részt vegyen benne, hanem hogy megfejtse a bele kódolt jelentéseket[67].