Irodalom a digitális közegben v1.0
1. A hipertext fogalma  
  1.1. Bevezetés  
  1.2. Terminológia, technikai háttér  
  2. A hipertext története  
  2.1. Vannevar Bush és a Memex  
  2.2. Ted Nelson és a Xanadu   
    2.3. Az Engelbart-galaxis   
3. A digitális szöveg fajtái  
    3.1. A nyomtatott irodalom digitalizálása   
   

3.2. Eredetileg is digitálisan publikált irodalom 

 
    3.3. Az elektronikus formátum lehetőségeit kiaknázó irodalom  
    3.4. Hálózati irodalom  
4. Protohipertextek  
5. Hipertext és intertextualitás  
6. Hipertext narratívák  
  6.1. Unilineáris szerkezet  
  6.2. Multilineáris szerkezet  
  6.3. Gondolati tér  
  6.4. Nem-lineáris szerkezet  
7. Túl a hipertexten  
Irodalom  
Függelék - Hipertext kronológia  
 
       

7. Túl a hipertexten

  "Hypertext is dead.
Cybertext killed it."
(M. Eskelinen)

 

Minden erénye mellett a hipertext elméletének megvannak a maga korlátai. Az által, hogy mereven elhatárolja egymástól a nyomtatott és digitális szöveget, a hipertext felől közelítők gyakran zavarba jönnek, ha olyan nyomtatott szövegekkel találkoznak, amelyek szakítanak a linearitás hagyományával, hiszen ezek az olvasói tapasztalat szempontjából sok esetben közelebb állnak a hipertexthez, mint a nyomtatott irodalomhoz. A hagyományos irodalomelmélet és a hipertext fogalomkészletére hagyatkozva ugyancsak nehézségek adódnak számos, nem nyomtatott közegben olvasható szöveg értelmezésekor, mint amilyen például "E.M. Melo e Castro videoköltészete, John Cayley programmatológiája (Beyond the Codexspace) vagy Eduardo Kac holo-költészete[72]".

A distinkciókból fakadó ellentmondások feloldására vezette be Espen J. Aarseth az ergodikus szöveg és a cybertext jóval általánosabb fogalmait[73].

Az "ergodikus" terminust Aarseth a fizikából kölcsönözte[74]. Olyan szöveget jelöl, amely "nem-triviális erőfeszítést igényel az olvasó részéről"[75], amennyiben át akar haladni a szövegen, legyen az nyomtatott vagy digitális. Ennek ellenpontja a nem-ergodikus szöveg, amely lineáris, és a szemmozgáson és a lapozáson - és természetesen az interpretációval összefüggő nehézségeken - kívül nem követel meg más erőfeszítést. Aarsethnél a nyomtatott/digitális kategóriapárt felváltja az ergodikus/nem-ergodikus szembeállítása: ugyanúgy léteznek nyomtatott ergodikus szövegek (pl. Cortázar: Rayuela, Calvino: Az egymást keresztező sorsok kastélya, "válaszd magad a kalandod" típusú könyvek stb.), mint digitális, ugyanakkor nem-ergodikus művek, kivált, mióta a számítógép használata egyre inkább a triviális tevékenységek közé tartozik[76].

Aarseth a két típust egy általános fogalom, a cybertext gyűjtőnév alatt tárgyalja. Koncepciójában a szövegek gépek, nem metaforikus, hanem szó szerinti értelemben: minden cybertext "a nyelvi jelek létrehozására és felhasználására szolgáló mechanikus eszköz". A gépezet működéséhez, azaz a verbális jelek megjelenítéséhez pedig három összetevőre van szükség: a szöveget alkotó jelek sorozatára; egy közegre, amiben az adott szöveg megnyilvánul; valamint egy operátorra, akinek a tevékenysége elősegíti a szöveg megjelenítését. Aarseth terminológiájában a szöveget potenciálisan alkotó jelek a textonok (pl. hipertext esetében a lexiák összessége), a szöveg megjelenésében valóban részt vevő jelek pedig a scriptonok. A textonok magukban hordozzák az általuk megjeleníthető összes virtuális szöveg lehetőségét, a scriptonok lánca pedig nem más, mint ezek közül a lehetőségek közül az olvasás pillanatában megjelenő egyetlen szöveg.

A textonok és scriptonok sajátosságaiból, illetve az olvasó attitűdjéből kiindulva Aarseth hét különböző szempontot rögzített a cybertextek osztályozására:

(a)    Dinamika: a szöveg lehet statikus (a scriptonok rögzítettek, a szöveg konstans); intratextonikus (a scriptonok adottak, a textonok változhatnak) vagy textonikus (a textonok száma és tartalma is változhat)

(b)   Meghatározhatóság: meghatározott (egy adott helyzetben végzett cselekvés mindig ugyanazzal az eredménnyel jár) vagy meghatározatlan (az eredmény előre nem látható)

(c)    Megjelenés ("transiency"): megjelenő ("transient" - a textonok megjelenéséhez nincs szükség az olvasó aktivitására) vagy megjeleníthető ("intransient" - a szöveg megjelenítése az olvasó aktivitásától függ)

(d)   Perspektíva: személytelen (az szöveg által leírt világ az olvasó részvétele nélkül szerveződik) vagy személyes (az olvasó szereplőként vesz részt a szöveg által körülírt világban)

(e)    Hozzáférhetőség: tetszőleges (a scriptonok bármikor elérhetőek az olvasó számára) vagy szabályozott (egyes scriptonok csak bizonyos feltételek teljesülése esetén hozzáférhetőek)

(f)     Kapcsolódás: explicit; feltételes vagy kapcsolódás nélküli

(g)    Felhasználói funkció: interpretatív (a szöveg értelmezéséhez alapvetően szükséges funkció); exploratív (az olvasó maga választja meg az útvonalat, amelyet követve "felfedezi" a szöveget); konfiguratív (az olvasó részt vesz a textonok közti kapcsolódások megalkotásában vagy újraalkotásában) vagy textonikus (az olvasó részt vesz maguknak a textonoknak a megírásában is).

A fenti hét kategória kombinációi nem kevesebb, mint 576 elméleti szövegtípust eredményeznek[77], nem beszélve az egyes típusok összeolvadása révén keletkező hibrid szövegekről. Az 576 kategória közül csak néhány írhat le hipertextet, a nyomtatott szöveg pedig csak egy az elméletileg lehetséges típusok közül (statikus, meghatározott, megjelenő, személytelen, tetszőlegesen hozzáférhető, linkek nélküli, interpretatív).

Említettük már, hogy a digitális irodalom gyakorlata nem valósítja meg az azt tárgyaló elméletek által előirányzott sokszínűséget. Aarseth fenti topológiája is rávilágít arra, hogy mekkora területek maradnak feltáratlanul a cybertext és azon belül a hipertext perspektíváiban. Ez a szakadék annak is tulajdonítható, hogy a szépirodalmat fogyasztók és a számítógépet aktívan használók tábora meglehetősen kis felületen érintkezik. Az elektronikus papír megjelenésével[78] azonban a digitális szöveg már nem kötődik a kényelmetlen olvasási helyzetet diktáló képernyőhöz, hanem a hagyományos papírhoz hasonlóan hordozható lesz. A digitális kultúra térnyerésével talán a hipertextes alkotások is fokozott arányban és hatékonysággal töltik majd be irodalmi funkciójukat, és az irodalomnak - főként az ezen a téren messze lemaradt magyar irodalomnak - sikerül kihasználnia azokat a lehetőségeket, amelyekre ebben a dolgozatban is megpróbáltuk ráirányítani a figyelmet.