vissza a címlaphoz

DOKUMENTUM LEÍRÁS I TANULMÁNY I ŐSNYOMTATVÁNY I ©

W. Salgó Ágnes
Drakula vajda tetteinek krónikája egy ősnyomtatvány lapjain

            Az 1480-as évek táján kezdtek megjelenni az első újságszerű kiadványok, röplapok, melyek aktuális eseményekről tudósítottak, olyanokról, melyek sokakat érdekelhettek, főképp a török háborúkról, majd a 90-es évektől az új világ felfedezéséről is. Vásárok alkalmával nagyon kelendőek voltak a hátborzongató történetek is, példányaik gyorsan vevőkre találtak, s éppen ezért a különböző nyomdák újra és újra kiadták őket.

Az 1485-től a 16. század közepéig Németországban számos kiadásban jelent meg Drakula (Vlad Ţepeş) havasalföldi vajda kegyetlenkedéseinek története, mely az akkori közvéleményben Európa-szerte nagy feltűnést keltett. Eddigi ismereteink szerint a legkorábbi fennmaradt kiadása az itt bemutatott kicsiny füzet, melynek nyomdászát  betűtípusai alapján lehetett meghatározni: Bartholomaeus Gothan nyomtatta Lübeckben 1485 táján. E kiadásnak a világon ismert egyetlen példánya a könyvtáralapító Széchényi Ferenc gyűjteményével került a nemzeti könyvtárba.[1] A mindössze 6 levélből álló mű középalnémet dialektusban meséli el a "karóbahúzó" gróf erdélyi  és havasalföldi rémtetteit az 1456-1462 közötti évekből.

A történetnek nem ez a nyomtatvány a legkorábbi ismert változata, a heidelbergi egyetemi könyvtár egykorú kéziratban őrzi Michael Beheim verses munkáját Drakuláról.[2] Beheim német vándordalnok volt, 1456-tól egy ideig Cillei Ulrik, majd V. László magyar és cseh király szolgálatában állt egészen annak haláláig (1457. november), s 1462-ben érkezett Bécsújhelybe III. Frigyes császár udvarába.[3] Beheim a forrását is megemlíti, mindezeket egy Jakab nevű ferences szerzetestől hallotta, aki éppen a vajda elől menekült a bécsújhelyi kolostorba. Bleyer Jakab forráskutatása szerint valószínűsíthető, hogy a barát elbeszélését ott jegyezhették le, majd egy-egy másolata eljutott a lambachi és a st.-galleni kolostorokba is, hiszen ott is őrzik egy-egy 15. század végi kéziratát.[4]  Ezeknek szövege  tartalmilag egyezik a nyomtatott újságlapéval, csupán a nyelvük tér el, más-más nyelvjárásban íródtak. Az elmúlt évtizedekben újabb két német nyelvű kézirata került elő, az egyik Colmarban, a másik Londonban, mindkettőjüket a 15. század utolsó negyedére datálják.[5] Beheim Heidelbergben őrzött szövege viszont részletesebb, nem csupán a rémtetteket írja le, mint a másik két kézirat, hanem későbbi, éppen aktuális eseményekkel is kiegészül: megemlíti, hogy Mátyás király 1462-ben elfogatta Drakulát. Ez éppen akkor történt, amikor Beheim Bécsújhelybe érkezett, s valószínű, hogy az eset beszédtéma lehetett a városban. A kutatás viszont azt is lehetségesnek tartja, hogy már Beheim kéziratának lejegyzése előtt is létezhetett valamilyen kézirásos híradás, amelyet a német mesterdalnok és a többi nyomtatott változat is forrásul használt.[6] A kéziratoknak egymáshoz, ill. a nyomtatott változatokhoz való viszonyával sokan foglalkoztak az elmúlt évtizedekben és napjainkban is, de a nézetek meglehetősen különbözőek.[7]

Drakula valóságos személyiségét, tetteit a történetírók eltérően ítélik meg. Vannak olyan - főleg a román kutatók - akik a török elleni bátor harcait emelik ki, és teljes egészében rágalomnak minősítik a rémtettekről szóló leírást, vagy elismerik ugyan, hogy sok kegyetlenséget hajtott végre, de a rémtetteit leíró munkák létrejöttében nagy szerepet tulajdonítanak az erdélyi szászok és Mátyás király propagandisztikus tevékenységének is.[8]

A felmerülõ kérdések minden kétséget kizáró megválaszolására nem vállalkozhatunk, csupán röviden vázoljuk a vajda életének legfontosabb mozzanatait és a lübecki õsnyomtatvány jelentőségét.

A Vlad Ţepeş 1429 és 1437 között születhetett. Apja, a nagy valószínűséggel magyar anyától származó Vlad Dracul, Zsigmond király udvarában nevelkedett és vált lovaggá, majd 1431-ben Nürnbergben megkapta Zsigmondtól a havasalföldi vajda méltóságát és a Sárkány-rendet.[9] Fia, az ifjú Vlad Ţepeş először Hunyadi János udvarában élt, s az ő segítségével lett 1456-ban havasalföldi vajda. Ekkor kezdődtek a forrásokban leírt kegyetlenkedései főképp az erdélyi szászok körében és a Havasalföldön, ahol - mint korábban is - állandóak voltak a török támadások és a belső hatalmi villongások. Emberek tízezreit húzatta karóba, s válogatott kínzásokkal végeztetett ki csaknem egész településeket, és keserű véget értek még II. Mohamed szultán követei is. Elekes Lajos így értékeli Drakula személyiségét:  "Az egyetlen uralkodó, akinek sikerült a züllést ideig-óráig megállítani, Ţepeş volt, a Hunyadi-ház személyes híve. A belső rendet legendássá vált kegyetlenségével szilárdította meg.  Mint Chalkokondylas írja, mindazokat, akiket megbízhatatlannak vélt, háznépestül kivégeztette, s így "rövid idő alatt óriási változást hozott létre Dácia  dolgaiban." Fékezhetetlen hatalomvágy élt benne s ez olykor igen nyersen nyilvánult meg tetteiben."[10] Fejedelmi széke az állandó trónkövetelők miatt továbbra sem volt biztonságban.

Az itt közreadott lübecki nyomtatvány, amint elején olvasható, az 1456-tól elkövetett rémtetteit sorolja fel. Ezeket főleg Brassó környékén és a Havasalföldön követte el egészen 1462-ig, amikor Mátyás király elfogatta, s hosszú ideig Budán raboskodott. Az elfogatás utáni időszakról az újságlap utolsó sorai tudósítanak: itt arról olvashatunk, hogy a  vajda megkeresztelkedett, bűnbánatot tartott, majd Mátyás visszahelyezte őt trónjára, s jó keresztény uralkodó lett. Bonfini is említi röviden a sorsát, leírja, hogy Mátyás király a vajda segítségére indult, részint azért, hogy kiszabadítsa a török kezéből, részint pedig, mert hozzá akarta adni feleségül egyik nőrokonát, akinek nevét Bonfini nem említi, de Mátyás unokatestvéréről lehet szó, talán a Szilágyi család egyik nőtagjáról. Bonfini elmondja, hogy számára ismeretlen ok miatt, az Erdélybe menekült vajdát Mátyás elfogatta, s Budán fogságban tartotta. Drakula jelleméről megállapítja, hogy hallatlanul kegyetlen és igazságosztó volt. Kemény fegyelmet tartott a barbár vidéken, úgy hogy az erdő közepén is bárki biztonságban lehetett javaival. Mátyás végül visszahelyezte méltóságába, de a török elleni háborúban megölték és fejét elküldték II. Mohammed szultánnak.[11] Bonfini röviden említi néhány kegyetlen tettét is. A fogság lehetséges okán is vitatkoznak a történészek. Közvetlen okként egy titokban írt levelet említenek, melyet Drakula a szultánnak szánt, s benne korábbi ellenségeskedését megbánva szövetséget ajánlott a magyar király ellen. A levél másolatát Mátyás elküldte a pápai udvarnak. II. Pius pápa a levél latin fordítását lejegyezte történeti munkájában, hozzáfűzve, hogy eredetileg "bolgár nyelven" írták. A levél hitelességének megítélésében különböző a román történészek véleménye. Korábban többen valósnak tekintették, s a vajda elmeháborodottságával indokolták, mások hamisítványnak tartják, s Mátyás környezetében keresik az értelmi szerzőt, harmadik vélemény szerint pedig a Ţepeş-sel meglehetősen ellenséges viszonyban levő szászoktól ered.[12] Történelmi hátteréről még annyit el kell mondanunk, hogy elfogatásakor, 1461-62 telén, Vlad Ţepeş kemény harcokat vívott a törökkel, szorongatottságát fokozta az, hogy 1462-ben a fivére, Radu cel Frumos (a Szép Radu) a bojárokkal és török segédlettel ellene támadt. A vajda kisebbségben maradva Erdély felé menekült. Mátyás ekkor (1462. novemberében) már Brassóban tartózkodott. Drakulát Jan Giskra fogta el s vitte a királyhoz a szász városba, ahonnan azután decemberben a királlyal együtt Budára mentek.[13] Hatalmi harc, politikai megfontolások játszhattak szerepet tehát elfogatásában, s mivel rokoni szálak is fűzték Mátyás családjához, fogságát talán inkább házi őrizetnek kell elképzelnünk. Őrizetének pontos helyszíne ugyancsak vita tárgya. Beheim kéziratos változatában az utolsó előtti, 1069. sorban Iersiu (?) szerepel, de a költemény négy utolsó verse egy másik, áthúzott változatban is olvasható ugyanott, s ebben Wisürd a fogság helye.[14] Ezt egyesek Visegráddal azonosítják, másik forrásként egy ugyancsak Drakuláról szóló régi szláv (orosz) nyelvű históriára hivatkoznak, melyet több szakértő szerint Fedor Kuricin írt, aki az 1480-as évek közepén III. Iván cár diplomatájaként Budán tartózkodott, s művében állítólag Visegrádra utaló megjegyzés is olvasható. De ez szó köznévként is értelmezhető, mint magaslaton levő erődítés, s ennek értelmében a román szlavista, P. P. Panaitescu Vác városát valószínűbbnek tartja.[15] Véleményünk szerint akkor maradunk leginkább az igazságnál, ha Bonfini leírását fogadjuk el, amelyben Buda szerepel, ami nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a király kíséretében akár Visegrádra is ellátogathatott rövidebb időre. De ez már nem a tények, hanem a feltételezések világa.

Ez a lübecki ősnyomtatvány, mint fent említettük, a történetet a vajda  hazájába való visszatérésével zárja és azzal, hogy utána jó kereszténnyé vált, sok jót tett, halálát viszont nem említi.

Vlad Ţepeş korábbi kegyetlenkedéseinek híre bejárta egész Európát, képeket is készítettek róla. A nyomtatványunkat díszítő, Drakulát ábrázoló metszet a 15. századi fametszés művészetének egyik szép darabja. Arról is van korabeli tudósítás, hogy Drakula elfogásakor, 1462-ben, Európa-szerte árulták a vásárokon fametszetes képmását. Lehetséges, hogy a lübecki fametsző e kiadványhoz az 1462-évi híradásban említett egyleveles nyomtatott portrét használta mintául. Majdnem pontos másolta a lübeckinek az 1488. évi nürnbergi nyomdász, Peter Wagner Drakula tudósítása, de az is lehetséges, hogy mindkét nyomtatvány illusztrációja egyazon minta alapján készült.[16]

A Drakula vajda rémtetteiről szóló tudósításnak jelenleg a 16. század közepéig tizenhárom különböző nyomtatott kiadását ismerjük. Ezek közül a legkorábbi az itt közreadott lübecki nyomtatású. Ennek kiadási évét a nyomdász alapján tudjuk meghatározni. Bartholomaeus Gothan 1484. szeptemberében Magdeburgból érkezve telepedett le Lübeckben, majd a stockholmi püspök meghívására Svédországba ment, egy ottani okirat 1486-ban már Stockholmban említi. Tehát csak ez előtt, vagyis 1485-ben nyomtathatta ezt a művecskét. Később ugyan visszatért Lübeckbe, de csak svéd megrendelésre dolgozott, majd III. Iván moszkvai nagyherceg meghívására Oroszországba ment, s lehetséges, hogy onnan már nem is tért vissza. Az 1496-os lübecki adónyilvántartásban már csak az özvegye szerepel.[17]

A Drakuláról szóló szakirodalom ellentmondásos. A rendelkezésre álló források értékelését, hitelességük megállapítását az egyes korok politikai nézetei, céljai is befolyásolták, éppen ezért történészek közti vita eldöntése nem lehet feladatunk.

Drakula nagy nyilvánosságot kapott kegyetlen tettei a későbbi korokra is hatottak. A jelenlegi közvéleményben ismert vámpír vonásokat Bram Stoker 19. század végi angol nyelvű regénye (Dracula)  kapcsolta leginkább hozzá, majd az ennek alapján készült film.


[1] Sajó Géza - Soltész Erzsébet: Catalogus incunabulorum quae in bibliothecis publicis Hungariae asservantur. Bp. 1970. Nr. 1207. OSzK jelzete: Inc. 846. Leírását ld. még British Library/ISTC: ID00365200-E

[2] Heidelberg, Universitätsbibliothek (Cod. 334.)

[3] Bővebben erről ld. Hubay Ilona: Egykorú újságlap Drakula vajdáról. Különlenyomat a Magyar Könyvszemle 1947. évfolyamából. Bp. 1948. Conduratu, Gregor C.: Michael Beheims Gedicht über den Woiwoden Wlad II. Drakul. Bukarest 1903.

[4] Lambach, Stiftbibliothek (Cod. Ccl. 327, 230v-233v ) és St. Gallen, Stiftbibliothek (Cod. 806, 284-288). Ld. még Hubay i.m. 5. jegyz.

[5] Lelőhelyük: Colmar, Bibliothèque de la Ville (Ms. 45,142v-145v.), ill.  London, British Library (Add. MS 24315, 138v-143v).

[6] Conduratu i.m. 18-19.

[7] A kéziratok és a nyomtatott kiadások bibliográfiai leírását és közülük a legfontosabbak szövegének közlését ld. Harmening, Dieter: Der Anfang von Dracula. Zur Geschichte von Geschichten. Würzburg, 1983.

[8] Két újabb amerikai könyv kapcsán állásfoglalást és kritikai észrevételeket olvashatunk  Miskolczy Ambrustól: A karó mint metafora. Tallózás a Drakula-irodalomban (I-II). BUKSZ 5, 1993, 470-475. és 6, 1994, 54-60. A két könyv:  Treptow, Kurt W. (ed.): Dracula. Essays on the Life and Times of Vlad Ţepeş. (East European Monographs, CCCXXII.) New York, 1991. és  Florescu, Radu - McNally, Raymond T.: In Search of Dracula című munkájának román fordítása: În cautărea lui Dracula. Bucureşti, 1992.

[9] Florescu, Radu - McNally, Raymond T.: Dracula. A Biography of Vlad the Impaler 1431-1476. New York, 1973. 29 skk. Ez a mű részletes életrajzát adja, gazdag képanyaggal és bibliográfiával. V.ö. Elekes Lajos: A magyar-román viszony a Hunyadiak korában. In: Mátyás király emlékkönyv. I. Bp. 1940. 187 skk. Cazacu, Matei: L'histoire du Prince Dracula en Europe centrale et orientale. Genève 1988. 2-3. 

[10] Elekes Lajos i.m. 200.

[11] Bonfini, Antonio: Rerum Ungaricarum decades. Francofurti, Andreas Wechel, 1581. 532-533: "Rex in Transalpinos ad liberandum Draculam e Turcarum manibus contendere dicebatur, cui mulierem, suam quoque consanguineam legitimo matrimonio coniugarat. Illac profectus, nescio qua causa, quando id nemini satis compertum est, Draculam in Transsylvania cepit; alterum vero Draculam, a Turca in provincia praefectum, praeter omnium opinionem approbavit; hunc Budam captivum duxit, decennalique carcere mulctavit. Inauditae crudelitatis et iustitiae, Draculam fuisse memorant... In barbara regione tanta severitate usum, út in media quisque sylva cum rebus tutissimus esse potest. Huinc deinde Matthias in pristinam dignitatem sane restituitsed in Turcico demum bello caesus, caput ad Mahumetem dono missum." Ld. még Miskolczy i.m. 475. 

[12] Ld. erről bővebben Miskolczy i.m. 472-473.

[13] Florescu - McNally: Dracula. 104-110.

[14] Beheim i.m. 35.

[15] Fedor Kuricin szerzőségéről ld. Miskolczy i.m. 475. Visegrádról és Vácról ld. Florescu - McNally: Dracula. 111-113.

[16] Hubay i.m. 7-10.

[17] Hubay i.m. 5. Egy újabb könyv, Harmening fent említett munkája (ld. 7. jegyz.) 1488-ra teszi a kiadás évét, bár ennek ellentmond a tudományos közvélemény is, így pl. a British Library adatbázisa is, amely a világon ismert legjelentősebb ősnyomtatványokat tárja föl.



ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR - DIGITÁLIS GYŰJTEMÉNY
NATIONAL SZÉCHÉNYI LIBRARY - DIGITAL COLLECTION