A ballada története | TARTALOM | Hiedelemballadák |
A magyar népballadáknak van egy nagy régiségre utaló csoportjuk. amelynek szerkesztése és befejezése egyaránt mesei jellegű. Ezt a balladát a szakirodalom „Csodahalott” vagy „Görög Ilona” névvel jelöli, elsősorban Erdélyből és az északnyugati nyelvterületről jegyezték fel:
Az európai balladairodalomban általánosan elterjedt balladatéma, amikor a legény halottnak tettetve magát, kedvesét odacsalja. A változatok azonban rendkívül különbözők. A magyar változatok inkább északi rokonságot sejtetnek. Viszont formájukat tekintve inkább az újabb balladakorszakba oszthatók be. Ezeket a népmese mondanivalóját és szemléletét tükröző balladákat a téma bonyolítása elkülöníti a széphistóriás jellegűektől. A népmese sűrítő előadásmódja, igazságszolgáltatása, derűs ereje, furfangja érvényesül ezekben a balladákban.
Ugyanebbe a csoportba tartozik, de már nem a mesék derűs, győzedelmeskedő hangját üti meg, hanem az elháríthatatlan tragédiát a Kőműves Kelemenné balladája (ismerünk ugyan mesei végződésű, mesei {H-496.}
elemekre épülő prózai befejezést is ennek a csoportnak magyar anyagában), amelyben a tragikus konfliktus egyszerre épül az embertelen kizsákmányolás és kapzsiság motívumára és egy ősi hiedelemre, az építőáldozat hiedelmére (vö. 149., 624. l.), amelyre már az időszámításunk előtti ötödik évezredből tártak fel adatokat Ur városában.
Anélkül, hogy sekélyes vulgarizálásra, erőszakolt magyarázatokra törekednénk, a jobbágyi, a földhöz kötött, a végsőkig kizsákmányolt paraszti sors egyik legfélelmesebb jelképének tekinthetjük ezt a balladát. Az osztálytársadalmak szörnyű embertelenségét mondja el, nemcsak a munkás véres verejtékét kell beépíteni az épülő várba, hanem, ha máshogy nem megy, feleségét kell elevenen beépíteni, vagy gyenge „hammát” kell belekeverni a mészbe, hogy a várfal tartson. S az a megrendítő éppen ebben a balladában s magában a hiedelemben is, hogy a parasztság mintegy magától értetődő áldozatként tekintette: hiába akarná megállítani előérzet, férje féltő könyörgése, a természet ereje, a kényüket töltő urak parancsát be kell tölteni, az életet áldozatul kell adnia. Az a megrendítő, hogy a parasztság számára e történetnek nagyon is megvolt a maga „epikai hitele”.
E ballada hiedelmi alapja, hogy kisebb-nagyobb épületek emelésekor áldozatot kell hozni. Ez a legrégibb korban emberáldozat is lehetett, majd csak az ember vérével, hajával igyekeztek az építmény megkötését elősegíteni. A legújabb időkig szokásban volt az állatáldozat (pl. kakas), melyet leginkább a küszöb alá helyeztek el, esetleg a falba építettek be. Ennek emlékei napjainkban is sokszor előkerülnek a lebontott épületekből. A hiedelem és az azt kifejező ballada elsősorban Kelet-Európában, a Balkánon ismert.
A ballada története | TARTALOM | Hiedelemballadák |