Gyermekjátékok | TARTALOM | Temetés |
A nép életéből a laikusok előtt is a legismertebb s a kezdő néprajzi gyűjtők által is a legnagyobb kedvvel leírt szokás a lakodalom és a hozzá kapcsolódó szokások nagy tömege. Nem részletezve itt a szerelem alakulását, melyet minden egyéni lehetőség, egyéni szín mellett is bizonyos íratlan konvenciók szabályoznak, a lakodalmat s még előbb a leánykérés már fentebb bemutatott formáját valósággal színjátékszerű szokásnak kell felfognunk. A leánykérők beállítanak a lányos {H-579.} házhoz, ahol ugyan már várják őket, de ezt éppen nem mutatják. Hosszú évődések, tréfák után végre előkerül az eladó lány is, aminthogy a barátságtalan szándékot is hamarosan tudtukra adják a kérőknek. Ide tartozik a „kitették a szűrét” szólás: egyes helyeken szokásban volt ezzel is jelölni, hogy a kérő szándékát szívesen veszik vagy sem. Akinek a szűrét kitették az eresz alá, mehetett máshova feleséget keresni.
Ha a megkérés is színjáték, még inkább az a lakodalom, mely a templomba vonulástól kezdve a menyasszony holmijának kocsira rakásán át a lakodalmas mulatságig s a menyasszonytáncig, a menyecskekontyolásig valóságos kompozíció. E színjáték rendezője és konferálója a hagyomány szellemében az első vőfély, aki tréfás és komoly versezeteivel megnevetteti és megríkatja a hallgatóságot, s ötleteivel a commedia dell’arte módjára emlékeztetően rögtönzi a helyzetre szabott tréfákat a századok óta adott keretben. Primitív és mégis örök emberi színjáték váltakozó szereplőkkel, s ahogy a balladák és a tréfás népdalok, vőfélyrigmusok is tanúsítják, váltakozó sors felé vezet. S ha a tréfás vőfélymondás azt tartja is, hogy
A házasság kaloda, |
Ne tedd a lábad oda! |
azért a falu ítélete szerint a vénlányság, az agglegénység nagy szégyen s a falu törvénye ellen való állapot.
A magyar nyelvterületen a házasságok döntő többsége endogám, vagyis a legény általában a saját falujából, sőt azon belül is a saját falurészéből választott párt magának. E rend megtartására sokszor véres verekedésekkel kényszerítették az áttörni akarókat. Ritkábban egy-egy kisebb falucsoportot ismerünk, ahol az összeházasodás megengedettnek számított. A korábbi rend a múlt század végétől egyre inkább felbomlott, amikor más vidékre kerültek el munkára, katonáskodni.
A magyar lakodalmak fő szereplői, irányítói az egész nyelvterületen nagyjából azonosak. A menyasszonynak (kiadó) és a vőlegénynek (kikérő) egyaránt van násznagya, akik a legtekintélyesebb személyek ugyan a lakodalomban, de még nekik is a tréfák egész sorát kell kiállaniok. A leány kikérésekor, kiadásakor, az étkezésekkor játszanak aktív szerepet. Az egész rendezője, irányítója a nagy- vagy másképp elsővőfély, akinek kiváló tulajdonságokkal kell rendelkeznie. Így elsőrendű szervező, aki elhárítja a nehézségeket, veszekedéseket, tudja a lakodalom egész menetét, az összes verseket, a megfelelő nótákat. Rendelkezik a zenével, figyelemmel kíséri, hogy mindenki el legyen látva élelemmel és itallal. Vezeti a lakodalmas menetet, egyéni táncot mutat be az utcán végig. Ilyen csak néhány akad minden faluban, akiket állandóan hívnak a nagy esemény lebonyolítására. A kisvőfélyek mindkét lakodalmas háznál többen is vannak, akik a meghívásokat, az ételfelszolgálást végzik. A szakácsasszony is olyan személy, aki a nagyban történő sütés-főzés nagy körültekintést igénylő munkáját a háziak segítségével irányítani tudja.
Érdekes tanulságot rejtenek a lakodalom magyar elnevezései. Legrégibbnek látszik a ma már nagyon háttérbe szorult menyegző, melyet a XIV. század végétől ismerünk, és az uráli korból származó meny {H-580.} szóból származik. A XV. század első felétől kimutatható házasság, a ház-hoz köti a fogalmat, akárcsak a bolgárban, oszmán-törökben és más nyelvekben. A ma legáltalánosabb lakodalom a XVI. század elejétől a lakik igéből származik, mely korábban mindenféle lakomát jelentett. Ez utóbbi elnevezés kétségtelenül mutatja, hogy az evés és a hozzá kapcsolódó ivás milyen fontos szerepet tölt be az ünnepségen.
A lakodalom népköltészete rendkívül gazdag. Ezek között elsőként kell megemlítenünk a vőfélyverseket, melyek jelentős része félnépi, kántorköltészet terméke. Ezek kézírásos, de kinyomtatott formában is terjedtek, és így bizonyos kiegyenlítődést eredményeztek egyes területek között. Előadójuk a nagyvőfély, ritkábban a násznagy. A figyelemfelhívásra a versek megkezdése előtt néhány botkoppantás szolgál, melyre a cigány tust húz. Ma minden esetben dallam nélküliek ezek a versek, de néhány évszázaddal ezelőtt énekelt változataikról is van tudomásunk. Ezek általában a lakodalom menetéhez kapcsolódnak, s ebben a sorrendben közölték őket az ún. vőfélykönyvek is.
A lakodalmi énekek a magyar népdal szinte minden rétegét képviselik. Így az étkezések közben szinte minden műfaj előadható: a bordal, a köszöntők, éppen úgy a mulattató és tréfás nóták, sőt a biblikus és moralizáló énekek is. A legtöbbjük szorosan kapcsolódik a lakodalom {H-581.} szertartásaihoz. Számos olyan akad közöttük, melyet csak ekkor szoktak dalolni, ekkor azonban mindenképpen elő kell neki kerülnie.
A magyar lakodalom szokás-, dramatikus és népköltészeti anyaga rendkívül sokrétű, és erős tájankénti eltérést is megállapíthatunk. Éppen ezért itt most csak egy olyan vázat mutatunk be, melyre lényegében mindenütt épül a lakodalom, és ennek változatait lehet a nyelvterület különböző részein szinte napjainkig megtalálni.
Ha a leánykérés megtörtént, rövidesen sor kerül az eljegyzésre, más szóval kézfogóra. Gardezi perzsa történetíró a XI. század közepe táján azt írta a magyarokról, hogy a lányokat prémekért, jószágért vásárolják meg. Talán ennek emlékeként mondják ma is a 1618 éves lányokról, hogy eladó lány sorba cseperedett. A vőlegény az eljegyzéskor almába szúrva vagy kicifrázott papírba csavarva arany- vagy ezüstpénzt adott át a menyasszonynak. Ezt a múlt század második felétől kezdve egyre általánosabban az arany karikagyűrű váltotta fel. A legény sok helyen bokrétát kapott a kalapja mellé, amit egészen az esküvője napjáig hordott. Az ünnepség végén a „kikérő násznagy”, vagyis a {H-582.} legény násznagya megáldotta a jegyeseket, majd a menyasszonytól mindkét násznagy gazdag díszítéssel szőtt kendőt kapott. Ezt Cigándon (Zemplén m.) így köszönték meg:
Aki e kendőket szőtte, fonogatta, |
Gyönge ujjaival orsón sodorgatta, |
És a mi számunkra varrta, tartogatta: |
Azt kivánom, hogy az asszonyok kenderje |
Nagyra nőjön! A jég soha el ne verje! |
Az urnak áldását mindenekben nyerje: |
Máskor is a telet, hogy el ne heverje. |
Mindezek után elkezdődtek az előkészületek. Ezek egyik fontos állomása, hogy a násznagy a jegyespár és egy idősebb nőrokon kíséretében elment a paphoz feliratkozni. Ezek után három vasárnap kihirdették őket, és úgy illett, hogy ezt egy alkalommal legalábbis a jegyespár is meghallgassa. Az utolsó kihirdetés után került sor a lakodalomra. Ennek napja időben és térben változott ugyan, de rendszerint szerdára, de még inkább szombatra tették. Az év kora téli időszakában és farsang után tartották a legtöbb lakodalmat, mert az így a munkát nem akadályozta.
A lakodalmas háznál egy-két nappal előtte megkezdődött az ételek készítése. Ekkor csinálták az Alföldön elmaradhatatlan csigatésztát, a töltött káposztát, kopasztották a jércéket, tyúkokat. Ezen az asszonyok vettek részt, akik az előkészületi munka befejezésekor kisebb táncos mulatságot rendeztek, melyre a násznagyok, vőfélyek is előkerültek.
A vendégek meghívását a kisvőfélyek végezték, elsősorban a családból, a helyi szokásoknak megfelelően harmad-, negyed-, sőt helyenként ötödíziglen (vö. 58. l.). Természetesen a szomszédok és a falu vezetői sohasem maradtak ki a meghívásból. A rendszerint párosan járó kisvőfélyek a menyasszony, illetve a vőlegény családja nevében hívogatták tájanként váltakozó rigmusokkal:
Szivhajlandósággal jövünk be e házba, |
Hivjuk a ház népét egy ártatlan nászba. |
Az ősatyáink is mikor házasodtak, |
Minden jó atyafit oda meghivattak. |
Őseinktől birjuk e kötelességet. |
Szereti a magyar a szép vendégséget. |
…………………………… |
Szívesen látjuk és elvárjuk kenteket, |
Itthon ne maradjon még az se, ki beteg! |
Azért jó bátyámék, magukat felkérem, |
Adjanak parolát ezen percbe nékem, |
Hogy el fognak jönni pontosan és szépen! |
Ég áldása legyen ezen a háznépen! |
(Alföld) |
A meghívás elfogadásának egyik megnyilatkozása, hogy az esküvőt megelőző napon elviszik ajándékaikat, melyek használati eszközökből {H-584.} s különböző élelmekből állnak. Egy fél évszázada a legtöbb helyen a torta is elterjedt, melyből mindig a készítője kínálkozik a vacsora befejezése után.
Rendszerint még a lakodalom előtt való nap délutánján szekéren vitték a menyasszony ládáját, esetleg más bútordarabját, ágyneműjét, ruhaneműjét a vőlegény házához, ahol majd lakni fognak. Ilyenkor minél kacskaringósabb utat választottak, hogy az egész falu lássa, mi mindent visz magával a menyasszony. Menet közben a vőfély vezetésével tájanként változó tartalmú nóták jártak:
Viszik a menyasszony ágyát, |
A vőlegény nyugodalmát, |
A vőlegény nyugodalmát. |
Adjon isten bele áldást: |
Esztendőre egy szíp lánykát! |
Esztendőre egy szíp lánykát! |
(Geszte, Nyitra m.) |
{H-585.} A menyasszonyos háztól is nehezen engedik el őket, de még több évődést kell kiállniok, amíg a vőlegényes házhoz bejuthatnak. Ilyenkor a dunnát is megtáncoltatják az udvaron, majd egy fiút hengergetnek meg az ágyneműn, hogy fiú legyen az első gyermek.
Az esküvő reggelén a két násznép a menyasszony, illetve a vőlegény házánál gyülekezik. A vőlegény felveszi azt a jegyinget, amit a menyasszonytól kapott, majd a nagyvőfély elbúcsúztatja legénypajtásaitól, és megindulnak gyalog vagy szekéren a menyasszonyos házhoz. Ide azonban először nem tudnak bejutni, mert eltorlaszolják a kaput, és csak a kikérő és kiadó násznagy hosszas alkudozása után nyílik az meg előttük. Közben a menyasszonyt a nyoszolyólányok öltöztetik, fésülik. A múlt században még a legtöbb menyasszony a magyar nyelvterületen sötét ruhát hordott, a ma általános fehér szín csak a századforduló idején vált egyeduralkodóvá.
A kikérő násznagy egyre jobban sürgeti a menyasszonyt, hogy útnak indulhassanak a templomba. Először egy öreg púpos asszonyt {H-586.} mutatnak neki, másodszor lánynak öltözött fiút vagy az egyik nyoszolyólányt vezetik oda, csak mikor egyiket sem fogadják el, akkor mutatják meg az igazi menyasszonyt, és a nagyvőfély megkezdi a búcsúztatást:
Most a hegedünek némuljon zengése, |
A sarkantyunak is szünjön meg pengése, |
Mert bucsuzásomnak most leszen kezdése; |
Legyünk csendességben, mig leszen végzése! |
A mátka bucsuzik édes szüleitől, |
Szívből szeretett jó testvéreitől. |
Szólna, de nem tud, látom bus arcáról, |
Én tehát elmondom, mit elméje gondol. |
Legyünk türelemmel nemes kompánia, |
A gyermeksuttogás szünjön oda hátra! |
(Alföld) |
{H-587.} A búcsúztatót a nagyvőfély mindig első személyben a menyasszony helyett mondja, majd annak befejezésével megalakul a menet az udvaron. Ennek vidékenként változó formái ismeretesek, de általában a vőlegény násznépe halad elöl, ezt követi a menyasszonyé, akit vagy a nyoszolyólányok vesznek közre, vagy valamelyik vőfély vezet (l. LI. kép). Amint a kapun kifordulnak, meghatározott nótába kezdenek:
A násznagyok a menet végén vigyáznak a rendre, és menetközben a „bámészkodókat” üvegből, kulacsból borral kínálgatják. A templom előtt még egyszer megáll mind a két násznép, és egyet táncolnak. Majd a templomban az egyházi szertartás következik, mely alatt a menyasszony igyekszik a vőlegény lábára lépni, hogy ezzel jövőbeni uralmát biztosítsa. A vőfély megköszöni a papnak az összeadást, és egy üveg bort, kalácsot, szőttest nyújt át. A két násznép még mindig nem keveredve kivonul a templomból.
Ilyenkor a két násznagy azon vitatkozik, hogy most mi legyen a menyasszonnyal, de többnyire megegyeznek abban, hogy egyelőre menjen vissza a szülei házához. A két násznép ezek után szétválik, és mindegyik lehetőleg más útvonalon, mint ahogy jöttek, visszamegy saját vendéglátójához, ahol ebéddel látják el őket. Ebéd után már egyre-másra jönnek a követek a menyasszonyos házhoz, és követelik a menyasszony kiadását. Végre délután felkerekedik a vőlegény egész násznépével, és maga indul menyasszonya kiváltására. Természetesen ez sem esik meg tréfák, alakoskodó játékok nélkül. A vőlegénynek három letakart alak közül kell kiválasztania menyasszonyát. Végül is most már a két násznép megindul a vőlegényes házhoz, ahova nótával érkeznek meg; például Erdély egy részében ezzel a nótával:
Jaj de szépen jövünk mü, |
Szép menyasszonyt hozunk mü, |
Szép a hire, szép a neve, |
Szép a leány viseletje. |
Gyere rózsám, Enyedre, |
Ott a világ közepe, |
Ott árulják a rózsát, |
Teljes szekfüt, violát. Jaj, hu! |
Örömanya, jöjjön ki, |
A nagy kaput nyissa ki, |
Hozunk kendnek segítséget, |
A fiának feleséget. |
(Szépkenyerüszentmárton, Szolnok-Doboka m.) |
A kaput azonban itt is csak hosszas unszolásra, a vőfélyek és násznagyok évődése után nyitják ki. A menyasszonyt vagy ölben viszik be, vagy a szekérhez széket állítanak, és azon lép le. A pitarban a tűzhelyen körülvezetik, és ezzel a család tagjává lesz. Ezután a nagyvőfély ismét csendet kér, és ezt mondja:
A délutánt a fiatalok játékkal, az idősebbek csendes beszélgetéssel, nótázással töltik. A cigányok ún. „hallgató” nótákat húznak. Közben a szakácsné vezetésével az asszonyok készülődnek a vacsorával, amihez a házból minden bútort kiraknak, csak az asztalok, székek, lócák maradnak. Ha az idő még kedvező, akkor az udvaron sátort állítanak fel, és abban szolgálják fel a vacsorát.
A vacsora üléssorrendje helyenként megszabott, de tájanként változó. Van ahol a násznagyok ülnek középen, és mellettük az ifjú pár, máshol éppen fordítva, középen egymás mellett ülnek a fiatalok, és mindegyik mellett a násznagyja. Ezen túl a rokonság következik olyan sorrendben, ahogy a nemzetségben elfoglalt helyük szerint különböznek. Kiemelkedő hely illeti meg a falu meghívott tisztségviselőit. A fiatal pár a legtöbb helyen egy tányérból eszik, és egy pohárból iszik, hogy ezzel szoros összetartozásukat mutassák. A felszolgálás a vőfélyek feladata, míg az elsővőfély az ülés elrendezése után az egymás után következő ételt megfelelő rigmussal jelent be:
Ezután sorban következnek az ételek: paprikás hús, töltött káposzta, sült hús és mindegyikhez megfelelő versezet, éppen úgy, mint a bort is rigmussal kínálják. Az Alföldön a násznaggyal szemben vidám fiatalok ülnek, akiket „kun kapitányoknak” mondanak. Ezek mindenből igyekeznek tréfát csinálni, ezért őket a nagyvőfély még külön borral kínálgatja:
Jó estét kivánok, kun kapitány uram. |
A magok számára egy kulacs bort hoztam. |
Egyenek, igyanak, vigan mulassanak, |
Azt mondta gazduram, ne szomorkodjanak. |
(Tetétlen, Hajdú m.) |
Utolsó ételként a hagyományos kását szolgálják fel, amit később az aprósütemények, torták váltottak fel. A szakácsné a vacsora végeztével megjelenik, és a nagyvőfély így jelenti be az őt ért súlyos szerencsétlenséget:
Vidámságunk busitja egy szomoru eset, |
A sürgés-forgásban egy kis baj esett: |
Ahogy a szakácsné a kását kimérte, |
Ráfröccsent belőle a keze fejére. |
Le vagyon forrázva a szakácsné karja, |
Nagy égett sebeit kendővel takarja. |
Sirdogál szegényke, szánat nézni rája, |
Jó lenne elmenni irért patikába. |
De gyógyszervevésre, bizony urak, pénz kell, |
Azért ezt a kérést közlöm kelmetekkel: |
Adjon hát mindenki, amennyit bir zsebe, |
Hadd gyógyuljon meg a szakácsnénak keze! |
(Alföld) |
Adakozik is mindenki a tányérba, de közben emelgetik a szakácsné kezén a ruhát, meg néha a szoknyáját is, ő pedig a másik kezében tartott fakanállal nagyokat húz az okvetetlenkedőkre.
Közben az ablaknál bámészkodók maskaráknak öltözködve bebocsátást nyernek, míg mások temetésparódiát adnak elő, ahol a papnak öltözött legény a fehér lepedővel leterített álhalott felett vaskos tréfákkal átszőtt búcsúztatót tart. A maskarások ezért ételt, italt kapnak, és a táncban is részt vehetnek. A vacsora alatt a cigányok állandóan játszanak: a férfiak pénzért, a nők ingyen rendelhetnek egy-egy nótát. Mikor vége szakad a vacsorának, a cigányok akkor kezdenek hozzá az evéshez, mialatt a vőfélyek kihordják a székeket, asztalokat, hogy {H-591.} megkezdődjék a tánc. Az idősebbek a kisebbik szobába húzódnak, és borozgatás közben beszélgetnek.
Az alábbiakban a lakodalom három olyan mozzanatát mutatjuk be, mely a nyelvterület nagy részén ismerős ugyan, de sorrendjük tájanként, sőt sokszor falvanként is változik.
A fektetésre a táncok után kerül sor, amikor a vőfély az új asszonyt ismét elbúcsúztatja családjától, leánypajtásaitól, majd kivezeti a házból. Itt a nyoszolyóasszonyok veszik át, és a fiatal férjjel együtt a padlásra, a kamrába vezetik, ahol megvetették számukra a nászágyat. A fiatalasszony most már leveszi a koszorúját, amit a vőfély botjára tűz, és úgy visz vissza a táncolók, a mulatozók közé.
A felkontyolás tényleges elismerése annak, hogy a leányból asszony lett, és ennek viseletében is kifejezésre kell jutnia. A kontyolást többnyire a fiatalok hálóhelyén végzik el, és a férjen kívül csak asszonyok és lányok lehetnek jelen. Miközben a menyecske haját kontyba rakják, állandóan sír, mert az illem így kívánja meg. Közben az ide való nóták is előkerülnek:
Addig élem világomat, |
Mig szél fujja pántlikámat. |
A pántlika könnyü gunya, |
Mert azt a szél könnyen fujja. |
De a ruha nehéz gunya, |
Mert azt mindig uj bu nyomja. |
Sej, a ruha nehéz gunya, |
Mert azt a bu holtig nyomja. |
(Hertelendyfalva, Torontál m.) |
Ha már elkészültek a kontyolással, valami váltságdíjért az új asszonyt újra átadják a vőfélynek, aki ezekkel a szavakkal vezeti be a násznép közé:
Látom, hogy nem vagy lány, menyecskévé lettél, |
Hajadban nincs szalag, hanem kontyot tettél. |
Viseld egészséggel a felrakott kontyot, |
Egész életedben légy szerencsés, boldog! |
Áldjon meg az Isten szerető férjeddel, |
Páros életetek boldogan folyjon el, |
Hogy mindig örömmel, megelégedéssel |
Éljetek Istennek tetsző szép életet! |
(Kovácsvágás, Abaúj m.) |
A menyasszony- vagy másképpen menyecsketánc a lakodalom egyik záróeleme. Ilyenkor a nagyvőfély bemutatja az új asszonyt ezekkel a szavakkal:
A kitett tányér mellé egy üveg bort és poharat állítanak, és ezzel valóban megkezdődik a tánc. Mikor a nagyvőfély befejezte, elkiáltja magát: Eladó a menyasszony! és ekkor a násznagyok, majd a rokonok sorban pénzt dobálnak a tányérba, és néhányat fordulnak a menyecskével, s miután a következőnek adják át, egészségére isznak egy pohárral. Mikor már mindenki még a nagyobbacska gyerekek is táncolt a menyasszonnyal, akkor az új férj egy nagyobb összeget dob a tányérba, és együtt fejezik be a táncot. Közben a nagyvőfély összeszámolja a többnyire jelentős mennyiségű pénzt, mely az új pár életkezdését könnyíti meg. A lakodalom e motívuma nemcsak megmaradt, hanem újra terjedőben van még a városi szokások között is.
A lakodalom régebben természetesen jobb módúaknál két-három napig is eltartott, és még számos etnikai és táji csoportonként változó részletet tartalmazott. A vége felé, akik sehogy sem akarnak távozni, azoknak „kitoló kását” szolgáltak fel, és a násznagy, nagyvőfély is értésükre adta, hogy véget ért a lakodalom:
Eddig, vendég, jól mulattál, |
Ha tetszenék, elindulnál. |
Uccu gazda, kapjál rudra, |
S a vendéget inditsd utra! |
(Hertelendyfalva, Torontál m.) |
Ezután már csak azok jönnek össze, akik a lakodalom lebonyolításában segédkeztek, amikor már az újasszony főztjét eszik és dicsérik, az alábbi jókívánsággal:
A fejkötő elszakadjon, |
Az ujasszony megmaradjon! |
Ez a rendkívül vázlatos áttekintés is több tanulság levonására alkalmas. Először milyen szoros egységet képeznek a szokások, hiedelmek, dramatikus hagyományok és népköltészeti, félnépi alkotások. Milyen rendkívül bonyolult rendszer alakult ki ebből. A történeti kutatások azt bizonyítják, hogy az esküvő szokásai jelentős mértékben eltolódtak az étkezés, ivás, mulatás irányába, vagyis a szó eredeti értelmében: „lakodalom” lett sok esetben belőle. Ez egyben azt is jelenti, hogy a rengeteg kiadással járó lakodalom megrendezése csak a jómódú parasztrétegek számára volt lehetséges, még akkor is, ha a hozott ajándékból, a menyasszonytáncból sok meg is térült. A szegényebbek, ha mégis nagy lakodalmat tartottak, sokszor fél életen át nyögték a nehéz adósságokat.
Gyermekjátékok | TARTALOM | Temetés |