A határ

46. Tanya

46. Tanya
Kecskemét

47. Tanya

47. Tanya
Székkutas, Csongrád m.

Ma minden zárt, önálló települést, falut vagy várost határ vesz körül. A magyar települések egy része már a korai magyar középkorban kialakult, amire sok esetben a XI. századi írásos források is utalnak. A régészeti ásatások azt is bizonyítják, hogy a néhány házból, földbe mélyesztett veremlakásból álló települések gyakran változtatták helyüket, megszilárdulásukra a XIII–XIV. századtól került sor. E kortól kezdve ismerjük a községek, városok történetét közelebbről. A török uralom alatt az Alföld sok települése lakatlanná vált. Kivonulásuk után a nagyszámú teljesen új telepítésű falu határa is újonnan alakult ki, és csak lassan szilárdult meg. Már a középkortól kezdve gyakran olvashatunk határjárásokról, amikor az érdekelt falvak érintkező határvonalát a földesúr vagy a megye által vezetett bizottság állapította meg. Az érintkező pontokon, különösen ha három határ futott össze, kisebb dombot emeltek, tetejére követ állítottak. A kijelölést sokszor írásban rögzítették, de még emlékezetesebbé tették azzal, hogy a jelenlevő fiatal legények közül néhányat megvesszőztek. így ezek még öreg korukban is emlékeztek az eseményre és a határ pontos helyére. {H-113.} Az ilyen dombokat, köveket a boszorkányok, nyugtalan lelkek találkozóhelyeiként tartották számon, míg a belőlük vett marék földdel megdörzsölt kelések gyógyulását remélték.

A falvak határa először a település közvetlen környékén lassan változott át megművelt területté. Az ősgyepeket feltörték, az erdők többségét kiirtották, a mocsarakat lecsapolták, a kiszikkadt területeket eke alá fogták. Az irtás művelete a középkortól szinte napjainkig nyomon kísérhető. A vállalkozó kedvet elősegítette az is, hogy a jobbágyvilágban a termékennyé tett földek után bizonyos ideig nem kellett szolgáltatást fizetni, robotot teljesíteni. Ezzel szemben a földesúr csekély összegért bármikor megválthatta az így nyert szántóföldet, és saját kezelésében levő birtokához csatolhatta azt. Sok esetben az irtást előzetes földesúri engedélyhez kötötték, s ha ez hiányzott, térítés nélkül elkobozhatták a földeket.

Az irtásnak két változatát ismerték. Az égetéses irtás esetében a fák kérgét körülvágták, s mikor azok kiszáradtak, az egész erdőt felgyújtották. Máskor az erdőt teljesen letarolták, legfeljebb csak az ágakat hagyták a helyszínen, ahol azokat, a bokrokkal együtt, elszáradás után elégették. A nagy tuskók rendszerint néhány évig a földben korhadtak, mert így könnyebben lehetett azokat eltávolítani. Az irtás rendkívül nehéz munka. Egy hektár megtisztítása egy férfi 40–80 napját igénybe vette, aszerint hogy milyen fából állott az erdő. A kiirtott területet először legelőnek, kaszálónak használták, csak néhány év elteltével fogták szántás alá.

Az irtás munkáját fejszével, csákánnyal, kétágú és lapos kapával végezték. Jellegzetes eszközei az ágvágó kések, melyekkel a bokros területeket irtották, illetve a nagyobb, kidöntött fákról a gallyakat metszették. Az irtott területbe eleinte kapásnövényeket ültettek, csak azután szántották, és vetették be gabonával. Nyugat-Dunántúl az irtványt hat-nyolc évig művelték, majd harminc-ötven évig újra erdőként használták, hogy a silány talaj ismét visszanyerje termőképességét. A jó talajú irtásföldek lassanként a határ megművelt területébe simultak, legfeljebb, ha a talaj megkívánta, néhány évre legelőnek hagyták, pihentették.

{H-114.} Más volt az irtás a lapos, mocsaras területen, melyet először is az állandó víztől kellett megszabadítani, a visszatérő áradásoktól megoltalmazni. Ezt a nagy munkát a parasztok a maguk erejéből csak kis területen tudták megvalósítani. Nagyobb területek esetén összefogásra vagy a XIX. század első felétől már az állam által irányított ármentesítésre kellett támaszkodniuk. A kiszáradt nádast, lápot felgyújtották, és a vízinövényeknek az évszázadok alatt vastagra felhalmozódott törmelékét is felégették. Ezek egyik helyen dúsan, máshol vékonyabban fedték a talajt, amit ki kellett egyenlíteni, csak ezután kerülhetett sor szántásra és vetésre. Az ilyen mocsári talaj kezdetben rendkívül termékenynek bizonyult, évtizedekig nem kellett trágyázni. A nád gyökereit azonban nagyon nehezen lehetett kiirtani, úgyhogy az ilyen földeken a nagyobb nedvesség hatására még egy évszázad múlva is felüti fejét.

A határban vendégfogadókat (csárda), erdészházakat, vízimalmokat, ideiglenes pásztorszállásokat találunk, ezek elhelyezkedését a természeti, gazdasági körülmények határozzák meg.

A szórványtelepülés, az Alföldön általános tanyát kivéve, a magyar nyelvterületen nem gyakori, néhol a székelyeknél fordul elő, továbbá a gyimesi csángóknál (l. 17. kép). Úgy látszik, ez a forma csak a tengerszint feletti 500 méteren túl található meg. Eredetét a feudális kötöttségek alól történő kibúvás és a pásztorkodás körül kell keresnünk.

48. Tanyák

48. Tanyák
Kecskemét

49. Tanya

49. Tanya
Jászárokszállás, Szolnok m.

A Dunántúl délnyugati részében találjuk az úgynevezett szeres települést, mely elsősorban Göcsej és Alsó-Őrség sajátja. Itt 4–5 {H-115.} vagy még kevesebb ház sorakozik a dombok gerincén, és ezekből 10–15 alkot egy községet. Eredetileg a házak közvetlen környékén terültek el a szántóföldek. Többnyire egy-egy család leszármazottjai éltek egy szerben, és azt nevükkel jelezték: Györffy-szer, Szabó-szer. Időközben a földek kimerültek, új területeket irtottak, így a mezőgazdasági terület és a telephely messzebb kerülhetett egymástól. Ezt új építkezésekkel igyekeztek ellensúlyozni, úgyhogy a szerek időről időre vándoroltak, majd széthúzódtak, majd tömörültek. Az újabb időben zárt faluvá történő fejlődésük egyre határozottabbá válik. E településforma Európa-szerte ismert ugyan, de itt közvetlenül a szomszédos stájer (Ausztria) megfelelőkkel hozható kapcsolatba.

Főleg Dunántúl egyes szőlővidékein hegyközségek jöttek létre, ahova a szegény, főleg szőlőművelésből élő lakosság valamely zárt településből húzódott ki. A házak, udvarok egymástól nagyobb távolságban helyezkednek el. Ezeket éppen úgy, mint a szeres településeket gyalogösvények, helyenként szekérutak kötik össze, melyek szinte áttekinthetetlen szövevényt alkotnak.

A Nagyalföld korai szállásai a települések határban levő időszakos tartozékai voltak. Ezek korábbi elnevezését a XVIII. század végétől kezdve, a nyelvterület déli részének kivételével, az eredetileg halászműszó tanya szorította ki. A magyar tanyás területek Európa egyik legnagyobb összefüggő szórványtelepülésű vidékét alkotják, így jellemző a Duna–Tisza közére, Tiszántúl déli és középső részére, és csak északon, de még a síkságon, ütközik a zárt településű falvak sorába.

50. Tanya gémeskúttal

50. Tanya gémeskúttal
Karcag

15. ábra Különböző rendeltetésű kertek a falu körül.

15. ábra Különböző rendeltetésű kertek a falu körül.
Konyár, Bihar m. XIX. század vége.
1. Újszőllőskert. 2. Öregszőllőskert. 3. Játszótér. 4. Káposztáskertek. 5. Istállók-kertek. 6. Szérűskertek. 7. Legelő

A tanyák történeti gyökerei a török uralom előtti korra, a XV. századig nyúlnak vissza, bár elődeinek első nyomait a török kivonulása után lehet kimutatni az olyan nagy határú városokban, melyek magukba ölelték a környék elpusztult falvainak földterületét is. Kezdetben jószágteleltető téli szállások környékére gyűjtötték össze azt a takarmánymennyiséget, ami az állatállomány részére az ínséges téli napokra elegendőnek látszott. Itt télen át csak férfiak tartózkodtak. A tanyát a gazdasági szükségszerűség hozta létre, és fejlesztette tovább. Idők folyamán a legelők fokozatos feltörésével, az egyéni földtulajdon kialakulásával {H-117.} a tanya általános mezőgazdasági központtá vált. Kora tavasztól őszig kinn lakott az egész család, hogy az éppen esedékes munkát közvetlen közelből tudja végezni, és a sok közlekedés ne rabolja idejét. Később már a fiatalok egész évben kinn laktak, míg az öregek a városi vagy falusi otthonukban éltek. Egyes esetekben már olyan családok is akadtak, amelyeknek a tanya nyújtott állandó lakást, és összeköttetésük az anyatelepüléssel csökkent.

51. Sírjel a templomkertben

51. Sírjel a templomkertben
Magyarvalkó, egykori Kolozs m., Románia

52. Temető

52. Temető
Szentegyházasfalu, egykori Udvarhely m., Románia

A tanyák tehát valamely zárt település tartozékai. Ezt a nagyon szoros gazdasági, társadalmi kapcsolatot sok minden bizonyítja, így többek között a közlekedés, mert a faluból sugárszerűen kiágazó utakon az könnyen megközelíthető, míg a tanyákat egymással nem köti össze úthálózat. A tanya a gazdálkodás színtere, az anyatelepülésen levő porta elsősorban tárolásra, feldolgozásra szolgál. A termelés, feldolgozás {H-118.} és felhasználás szétválasztását a tanyák kitűnően megvalósították. Adózás, piac, közigazgatás szempontjából a tanya a faluhoz kapcsolódik. Keresztelő, lakodalom, temetés jórészt ugyancsak odaköti őket, nincs önálló temetőjük, hanem halottaikat a község temetőjébe helyezik el.

A tanyák az egész vidék és egy-egy város jellegét is meghatározzák. Lássuk ezt az egyik legnagyobb magyar város, Szeged esetében. Az első tanyák a XVII. század végén tűntek fel, de számuk nem lehetett nagy még a XVIII. század elején sem. A század második felére már alaposan megszaporodtak, mert számuk az ezret is megközelítette. 1880-ban a város 73 676 lakosából 27 789 lakott állandóan tanyán, míg 1930-ban 135 071-ből 45 450. Ez azt jelenti, hogy a mezőgazdasággal foglalkozó lakosság nagyobb része tanyai lakosként élt és dolgozott.

A felszabadulás után, a földreform következtében az egész országban mintegy 75 000 új tanya épült, de az 1950-es évek elejétől, különösen pedig a kollektivizálás után a tanyák száma csökkenni kezdett, hiszen eredeti előnyüket: a termelőhelyhez való közelséget többségükben elvesztették. Sokan az anyatelepülésbe költöztek be új otthont teremtve, mások továbbra is kinn maradtak. A településhez közel fekvő tanyák beolvadtak, vagy a közeljövőben utoléri őket a falu. Újabban olyanok is akadnak, akik a tanyát és a körülötte kialakított kertet, a zárt településen belül levő lakásuk mellett megtartották, és a hétvégét, a nyár egy részét ott töltik. Ennek már a termeléshez nincsen semmi köze, hanem a városi, más jellegű munka után a felüdülést szolgálja. Sok {H-119.} helyen tanyaközpontok jöttek létre iskolával, közigazgatási kirendeltséggel, üzlettel, kocsmával, művelődési házzal, melyek szívó hatása rövid idő alatt egy zárt falumagot hozott létre. A tanyák jelentős része azonban még ma is áll, és 1970-ben az ország lakosságának kb. 8%-a élt ilyen szórványtelepülésben. Nagy feladat a tanyák villannyal, iskolával, művelődési házzal, üzlet- és úthálózattal történő ellátása. A hivatalos állásfoglalás szerint: „A történelmileg kialakult tanyarendszer erőszakolt felszámolása ellentétes az egyéni és közösségi érdekkel is. Csak előrelátó tervezéssel és a sajátos helyzetet figyelembe vevő központi támogatással tudjuk csökkenteni a tanyavilág jelenlegi hatásait.” A feladat azonban óriási, hiszen a Duna-Tisza köze lakosságának, ha a városokat leszámítjuk, csaknem fele napjainkban is tanyán él. A zárt településen telek juttatásával, építési kölcsönnel, munkahellyel segítik elő a családok beköltözését a teljes önkéntesség alapján. Ezzel különösen a fiatalok élnek, míg az öregek többsége szívesebben marad a megszokott környezetben. A tanyák évi fogyása 1% körül mozog, így mint funkciójukat vesztett szórványtelepek lassú feloldódásával számolhatunk.

53. Temető

53. Temető
Szatmárcseke, Szabolcs-Szatmár m.

54. Sírjel

54. Sírjel
Szenna, Somogy m.

A határban az Alföldön, de ritkábban máshol is, találunk gyümölcsös- és szőlőskerteket. A nagykunságiakat rendszerint keresztben és hosszában több dűlőre osztják, és ezek végében állnak a kunyhók, pajták. Ezek rendszerint egysejtű építmények, melyek különösen az Alföldön tüzelőberendezéseikben sok régiséget őriztek meg. Nem {H-121.} állandó lakásra szolgálnak, hanem csak a munka idején vagy a termés őrzésekor töltik bennük az éjszakát is.

16. ábra Utcás falu.

16. ábra Utcás falu.
Nagyszekeres, Szatmár m. XIX. század vége.
A két temető közül a református a templom körül, a katolikus a település szélén helyezkedik el

A nagyobb, zárt település mellett terülnek el az állatvásárterek, amelyeket egyébként alkalmi legelőnek használnak. A távolabbi legelőkön a különböző formájú ideiglenes pásztorépítményekről alább szólunk, éppen úgy, mint a település szélén elhelyezkedő malmokról.

Itt említjük meg a minden településhez közelebb vagy távolabb elhelyezkedő temetőket (l. 601–2. l.). A honfoglaló magyarok a temetkezési helyet lakóhelyüktől feltehetően távolabb választották ki. A XI. században már királyi rendelet parancsolta templomok építését, és ezektől a falvak lakói nem vándorolhattak el. A templom köré kellett halottaikat örök nyugalomra helyezniük, így is történt ez az egész középkor folyamán, még akkor is, ha a cinteremben a helyszűke miatt nagyon gyakoriak az egymásra temetkezések.

A XVIII. században szórványosan, a XIX. században egyre erőteljesebben sürgették a hatóságok, főleg egészségügyi okok miatt, a temető faluból történő kitelepítését. A múlt század végén törvény tiltotta meg a templom körüli temetkezést, ez alól csak ott adtak felmentést, ahol a templom a falu szélén helyezkedett el. Így ma is akadnak olyan sírkertek, melyek a templomot veszik körül. Többségükbe már régóta nem temetkeznek, de napjainkig használtakat is említhetünk a nyelvterület különböző vidékeiről, így találunk ilyeneket a Székelyföldön, nem egy esetben városban is (Sepsiszentgyörgy), de különösen falvakban (Telkibánya, Abaúj m.; Gyenesdiás, Zala m.), sőt az ország második legnagyobb városának, Miskolcnak is van napjainkig olyan temetője, amit település vesz körül.

A falun kívüli temetőt rendszerint árok és annak partján orgona, lícium vagy más élősövény határolja. Az állandó kerítés, díszes kapu csak a fában gazdag és nagy famegmunkáló kultúrával rendelkező vidékeken fordul elő. Ilyeneket főleg Székelyföldön, Kalotaszegen láthatni. A temető árkának sokféle jelentőségét ismerik, így ide temették a kivégzetteket, a harcban elesett szegénylegényeket, a kereszteletlen kisdedeket, öngyilkosokat. Itt égették el azt a szalmát, amin a halott feküdt.

A magyar temetőknek egy régebbi és egy újabb formáját ismerjük. Az előbbiben nincsenek utak, a hantok látszólagos összevisszaságban, de egymással párhuzamosan feküsznek. Ezekben a sírokban, a honfoglalásig visszakövethető módon, a halottakat kelet-nyugati irányban helyezik el, olyanformán, hogy arcukkal a napfelkelte irányába forduljanak. Azokon a helyeken, ahol a leszármazás férfiágon való számontartása különösen eleven, a vérség szerint együvé tartozókat a temető meghatározott részébe hántolták el. Új temető nyitásakor a hatóságok parcellákra bontották a területet, ahol sem a keletre történő fordításnak, sem a nagycsalád közös temetkezésének nincsen meg a lehetősége.

A temetőkben régebben gyakran ültettek gyümölcsfákat, újabban akácokat, ami a tulajdonos egyház vagy a csősz jövedelmét gyarapította. A virágkultusz a paraszttemetőkben csak e század elején jelentkezik. Korábban a sírt felhantolták, majd laposra igazították, és így lepte be a fű. A temetőket rendszeresen kaszálták, különösen a régebbi, teljesen füves részeken.

55. Szív alakú kereszt

55. Szív alakú kereszt
Karancsság, Nógrád m.

56. Sírkő.

56. Sírkő.
1791 Tök, Pest m.

{H-122.} A katolikusok a halott fejéhez fából vagy kőből keresztet állítottak. Ez utóbbiak között találunk olyanokat, melyeket barokk minták nyomán szívalakra faragtak, míg mások emberi formát utánoznak. A fentebbieknél sokkal változatosabbak a reformátusok fejfái. Az ország középső részén és a Duna mellékén határozottan antropomorf jellegűekkel is találkozunk. A Felföld nagy részén oszlop alakúak, és az elejükön levő bevágások a halott koráról adnak felvilágosítást. A Tiszántúl jelentős részén az oszlop felső része csúcsban végződik, kissé előrehajlik és így alakja egy földbe állított, kettévágott csónakhoz hasonlít. Erdélyben, a Duna-Tisza köze egy részén körben gazdagon faragott, díszes oszlop örökíti meg a halott emlékét. Mindezek eredete, kora vitatott. Vannak, akik honfoglalás előtti hagyatéknak tartják, mások szerint a reformáció után terjedt el a kereszt ellenpárjaként.

E sírjelek egyes területeken pontosan meghatározva, jelzésekkel különböztetik meg, hogy asszony vagy férfi, legény vagy leány, esetleg gyermek nyugszik a sírban. Más vidékeken a kort színekkel jelölik. így a világos (kék, fehér) a fiatalokat, a barna a középkorúakat, a fekete az idősebbeket mutatja. Ez utóbbi szín egyre erőteljesebben tör előre, és egyes temetőkben már csak fekete fejfákat látni. A vörös szín temetőinkben az erőszakos halálra utal (harcban, verekedésben esett el, gyilkosság áldozata stb.).

{H-123.} A temető a halott falu, ahol az elődök nyugosznak, a hiedelem védi őket és tulajdonukat. Ezért nem szabad a fáról – csak a csősznek – gyümölcsöt leszedni, virágot szakítani, bokrait, fáit rongálni, esetleg a fejfát, keresztet ellopni. Azt tartják, hogy a megkárosított halott éjfélkor érte jön, és visszaköveteli tulajdonát.

A fent felsoroltakon kívül találunk még a határban csűrös-, pajtás-, aklos-, ólas-, szállás-, rakodókerteket, melyek többé-kevésbé hasonló funkciójú létesítményt jelölnek. Ezek még az előzőknél is szorosabban kapcsolódnak a zárt településhez. Jó részük a magyar nyelvterület egy részén elterjedt településforma: a kétbeltelkes vagy más néven kertestelepülés részei. Ennek lényege a következő: a település belső részén nagyobb udvar és utca nélkül csupán a lakóházak állottak, ezeket még kerítés sem választotta el egymástól. E belső magot körben a kertek övezték. Itt tartották szabadban vagy ólakban a jószágot, itt tárolták számára a takarmányt, itt végeztek bizonyos gazdasági munkákat: nyomtatást, cséplést stb. A férfiak állandóan vagy idejük nagy részében itt éltek, dolgoztak. Az ólban télen szabad tüzet gyújtottak, és ezekben az úgynevezett tüzesólakban esténként beszélgetésre, dalolásra, mese-lésre jöttek össze. Az ilyen kert tehát sok vonatkozásban hasonló funkciót töltött be, mint a tanya fejlődésének bizonyos szakaszában, vagyis elválasztotta a lakást a gazdasági tevékenységtől.

17. ábra Kétbeltelkes település.

17. ábra Kétbeltelkes település.
Nagyabony, Pest m. XIX. század első fele.

18. ábra Szálláskertes falu.

18. ábra Szálláskertes falu.
Szeremle, Bács m. XX. század első fele.
1. Szállás-kert. 2. Lakótelepülés. 3. Szántó, veteményes kert. 4. Erdő

A településformát Györffy István egy fél évszázaddal ezelőtt fedezte fel a hajdú városokkal kapcsolatban, azóta a kutatás elterjedését, változatait egyre növekvő területen ismerte meg. A Felföld és az Alföld közötti sávban gyakori, a Tiszán túl ritkább, a Duna-Tisza közén szórványosan fordul elő. A Felföldön a palócok között is számos példát tudunk e településformára, hasonlóképpen az újabb kutatás Dunántúlon is kimutatta. Ez utóbbiak azonban néhány jelentős vonással eltérnek keleti megfelelőiktől: így az istállók a réteken állottak, és sokkal szórtabban helyezkedtek el; a gabonáspajta és a szérű az istállóhoz {H-124.} csatlakozott, de régebben attól függetlenül, egészen egyedül állott. Újabban meglétét a Csallóköztől északra is jelezték. Mindezek az adatok nemcsak széles körű elterjedését, hanem egyben régiségét is bizonyítják. A XIX. század első felétől kezdve a falu vagy város lakosai annyira szaporodtak, hogy a lakóházak építése a kertekben is megindult, és a kert a településsel összeforrott. A benti kisebb és a kinti nagyobb telkek sok helyen még ma is árulkodnak a település egykori módjáról.