Kevés dolog sejteti meg annyira
velünk a végtelenség érzetét, mint az emberi butaság. Befejeztem Dominique
Fernandez Ganümédész elrablása című könyvének olvasását, de mielőtt
a műre rátérnék, szeretném néhány esztendővel ezelőtti élményemet leírni. Kitűnő barátom, Jean Guillou
a budavári Mátyás-templomban adott hangversenyt. Meghívása a karzatra szólt,
ahol nyolc óra előtt pár perccel el is foglaltam a helyemet. A szokásos karzat-közönség
mellett rengeteg ismeretlen ember volt körülöttem: többnyire fiatal, alig férfiak,
egy idősebbet leszámítva, aki Jean mögött ült egy odahúzott, támlátlan széken.
Susan Guillou mint mindig a koncert előtti tíz percben most is lázasabban
tevékenykedett, mint férje a hangverseny másfél órája alatt összesen. Hihetetlen
ráérzéssel tudott embereket összeismertetni, mit sem sejtvén mindeközben erről.
Ha két személyt bemutatott egymásnak abban a hiszemben, hogy mind a kettő Montenegróban
szokott telente rulettezni, akkor bizonyosak lehettünk benne, hogy az egyik
ortodox zsidó volt, a másik az anglikán egyház legmagasabb szintű, oxfordi
nyerítésű vezetőinek az egyike, és még csak véletlenül sem jártak életükben
Montenegróban, sőt, még a rulettról sem egészen tudják, hogy mi az, de mind
a ketten megszállott szenvedéllyel gyűjtenek háromlábú, rokokó szövőszékeket.
Susan rokonszenves fiatalembert
vezetett hozzám, aki Alain Lombard-ként mutatkozott be, s a Francia Intézet
konzuli rangban lévő igazgatója volt.
Úgy tudom, mind a ketten nagy
rajongói Spielberg filmjeinek! mondta Susan, majd magunkra hagyott bennünket.
Alain kivel a későbbi hónapokban
közeli barátságba kerültem kényszeredetten vigyorgott, én pedig valószínűleg
idétlenül, hiszen kevés dolog van, amivel jobban fel lehetne kergetni a falra,
mint Spielberg filmjeivel.
Isten tudja miért, de már a
kezdetektől olyan érzésem volt, mintha egy bálterem forgatagában elmerülő titkos
társaság lett volna körülöttem, akik fondorlatos módon tudnak kommunikálni egymással.
A karzaton ülő ismeretlenek sem igazán beszélgettek, többnyire csak sokat mondóan
ránéztek és mosolyogtak egymásra. A Jean mögött ülő férfi pedig kitartóan bámult,
s bizonyos voltam benne, hogy arcát láttam már valahol. Még hat perc volt hátra
nyolc óráig. Elővettem a kabátomból a könyvet, amelyet aznap kaptam New York-i
barátomtól: Fernandez Ganümédészének amerikai kiadását. Ahogy a fedőlap
hajtókáján a szerző képére ránéztem, majd sóbálvánnyá meredtem: ő az! Dominique
Fernandez, a homoszexuális irodalom legendás apostola ült a Mátyás-templom hokedlijén,
s az összes fiatalember, akik körülötte voltak, Alain Lombard-t is ideértve,
mindannyian magukon viselték azokat a látszólag rejtett, de valójában a napnál
is világosabb jelzéseket, amelyek már hosszú ideje sajátjai a latin országokban
élő homoszexuálisoknak és biszexuálisoknak, s amely valójában nem is egy konkrét
jel, hajviselet, vagy ruhadarab, hanem a gesztusoknak, a beszéd stílusának,
az öltözködésnek, a kéztartásnak, a mimikának egy olyan fantasztikus, mindegyiknél
arányaiban más és más, mégis végeredményben ugyanarra a hatásra összeadható
együttese, mint ahogy a kettő, a négy és a kilenc végösszege ugyanaz a tizenöt,
amely az öt, a három és a hét összeadásából is létrehozható.
Fernandez könyve megerősített
abban, amit félig-meddig beavatottként én magam is hosszú ideje éreztem: a homoszexualitás
és a biszexualitás olyan történelmet, dinasztiákat, vallásokat, művészeteket
átszövő, láthatatlan vérszerződés, amely a változó idők változó világaiban túlélt
mindenfajta tiltást, száműzöttséget, sőt magát a legnagyobb próbatételt:
a véle szemben mutatkozó engedékenységet is.
Fernandez felvezetése meghökkentő:
bizonyítja-e valami, hogy a heteroszexualitás az egyedül természetesnek elfogadható
nemi beállítottság, amikor a kétezer éves zsidó-keresztény világban szinte görcsösen
ezt reklámozzák és erőltetik, míg ennek ellenkezőjét vagy tiltják, vagy legjobb
esetben eltűrik, s mindezek ellenére is döbbenetes tömegeket tudhat maga
mögött a szexuális másság? Nem csak arról van-e szó, hogy az emberek nagyobbik
része természetes biszexualitással látja-e meg a világot, s akiknek csupán töredékéből
tudják majd ilyen-olyan vallások és társadalmak kinevelni" a szerintük oda
nem valót? Vajjon hányan hagyták maguk mögött az árnyékvilágot azok közül, akik
rejtőzködve, vagy önmagukban elnyomva viselték biszexualitásukat és homoszexualitásukat? Plátó a Lakomában az
emberi nem természetes velejárójának tekinti a fiúszerelmet, amelynek elnyomása
mindég a zsarnokság megjelenésének hírnöke: a teljuralmi rendszereknek nem áll
érdekükben, hogy erős férfibarátságok jöjjenek létre. A keresztény egyházak
a zsarnokság segítségére siettek, és az evangéliumokból próbálták kiolvasni
Jézus homoszexualitás elleni fellépését. A homoszexualitás védelmezői visszavágtak:
ha tüzetesen elolvassuk az evangéliumokat, észre kell vennünk, hogy Jézus soha
nem nyilvánult meg más vallásalapítókkal szemben szexuális és művészeti
kérdésekben. Nosza, végignyálazták hát a még hatályosnak érzett Ószövetséget,
és nyakra-főre idézték Szodoma pusztulásának történetét, amely az érvek
meglehetősen övön aluli simogatása volt azoknak a keresztény vezetőknek a részéről,
akik az étkezésüktől az életvitelükig amúgy mindenben felrúgták az Ószövetség
meglehetősen napiparancs szintű rendelkezéseit.
Harald Schützeichel, a Freiburgi
Katolikus Akadémia rektora végül is nekiesett a római egyház hagyományos, homoszexualitást
elvető tanításának, s a Vatikán szenilis klasszikusainak legnagyobb rémületére
bibliai és tudományos tények tucatjaival késztette meghátrálásra őket a német
jezsuiták folyóiratának, a Stimmen der Zeitnek 1994. júliusi számában.
Ugyanis Szodoma történetében (Ter 19,4-13) szó sem esik homoszexualitásról,
s a pusztulásáról beszámoló bibliai részek (Iz 1,9; 3,9; Jer 23,14; Ez 16,49;
Mt 11,23; Lk 10,12) kizárólag a város lakóinak általános romlottságát és a vendégjog
megsértését említik. S bár az Ószövetség egy helyütt (Lev 18,22 és 20,13) tiltja
a férfiak egymással való nemi kapcsolatát, Schützeichel tanulmánya szerint a
szöveg intenciója nem a homoszexualitás, hanem az úgynevezett templomi prostitúció
elítélése, amely az Izraelt környékező népeknél szokásban volt.
A kommunista tudósok az antik
görög és római társadalmat tekintve arra a végkövetkeztetésre jutottak, hogy
kizárólag a kifinomult, érzékiségbe és élvhajhászó dekadenciába menekülő felső
tízezer jellemzője volt a biszexualitás, ritkábban a homoszexualitás. Fernandez
joggal teszi fel a kérdést: írtak-e és tudunk-e behatóbban másnak az életéről
is, mint az antik felső tízezeréről? Tudjuk-e, milyen szexuális szokásai voltak
az akkori parasztoknak, kézműveseknek?
A makett innentől fogva korunkra
is átültethető: manapság a művészek, táncosok, színészek, írók divatjaként
emlegetik a homoszexualitást. Ám nem csak arról van-e szó ismételten, hogy ezek
az emberek azoknak a mesterségeknek művelői, amelyek a leginkább reflektorfényben
vannak? Ha egy ózdi vasöntő, vagy egy budapesti gimnazista kíváncsiságtól vagy
vágytól, vagy mindkettőtől fűtve egy napon besomfordál a gőzfürdőbe, vagy
a pesti korzóra, ugyanazt a nyilvánosságot kapná-e meg a pletykarovatoktól,
mintha ezt az Operaház ünnepelt szólistája, vagy a szegedi püspök tenné meg?
A válasz egyértelmű.
A biszexualitás egyik legnagyobb
előnye, hogy birtokosa szexuális vágyaival követni tudja érzelmeit, az bármely
nemhez tartozó személy iránt lobbant is lángra. Megrontás: ez a nyakatekert
és avas jogi kifejezés a nálunkénál lényegesen szabadabban gondolkodó nyugati
társadalmak vígjátékíróinak jó ideje kedvelt célpontja: gondoljunk csak a La
Cage aux Follesra, avagy a prűdöket kifigurázó komédiákra,
amelyek kétségkívül rengeteget tettek azért, hogy a nyugati világ túlnyomó részében
tizennégy esztendős korra szállították le a nemi beavathatóság határát, függetlenül
a résztvevők nemi összetételétől. Hiszen a homo- és biszexualitás nem betegség,
hanem a szexuális érzék egyik lehetősége, amely a természetnek éppen annyira
normális variánsa, mint vöröshajúnak avagy balkezesnek születni. A legújabb
pszichológiai kutatások már egyértelműen elvetik az úgynevezett csábítási
elméletet, hiszen minden emberben születésétől fogva adva van szexuális
hajlama, amelytől semmiféle csábítással nem lehet eltéríteni. S minek okán állítja
néhány irányzat, hogy a homoszexualitás természetellenes, amíg az a természetben
nem csak az embernél, de mindenütt fellelhető? S általában véve is mit nevezhetünk
természetesnek, ameddig különböző korok és kultúrák olyannyira különböző véleménnyel
vannak a természetesről? Bizonyos országokban természetes a többnejűség,
másutt tiltják; a régi görögök természetesnek tartották a serdülőkkel való testi
szerelmet, míg ma ezt bizonyos országokban bűncselekménynek ítélik.
A szenvedély elragadtatása:
hányszor és hányszor érezheti a fiatalember a vágyat, hogy hozzáérhessen egy
kamaszlány puha, öntudatlanul alvó gyermekmelléhez, vagy befúrja a fejét egy
érzéki és langaléta egyetemista fiú nyaka és válla közötti gödörbe! S hányszor
simítják vissza, menyivel többször, minthogy eltolnák maguktól! Hány és hány
embernek lesz így a cinkosa, amikor később, nagyobb társaságban miközben barátnőjével,
barátjával, netán a kedves mamával ül titokban összemosolyodnak.
Tudom-e még más füllel hallgatni
Scarlatti szonátáit, mint akkor, azon a Bayeaux-i, gyertyafényes hangversenyen,
amelyen balról egy tizenhat éves fiú, jobbról egy tizenhét éves lány unokatestvérek
simogatták az esőköpeny alatt rövidnadrágos combomat az ódon püspöki palota
udvarán, akárcsak egy reneszánsz, firenzei festmény kelt volna életre? Ha felidézném
a történelemből mindazokat a zseniket akik így éreztek, e könyv összes lapja
nem lenne elegendő! Julius Cæsar, Nagy Sándor, Hadrianus császár fiúszerelmeinek
története már túl messze esik tőlünk az idők áradatában, s talán Oroszlánszívű
Richárd és Fülöp francia király egymás iránti lángolását is egy rég letűnt
kor szokásának tulajdonítanák az egyneműek szerelmének ellenzői. Ám Leonardo
da Vinci köztudottan kinézetük alapján vette fel fiúsegédeit, vagyonát
is rájuk hagyta. Michelangelo szerelme a fiatal nemes, Cavalieri Tamás iránt
közismert. S bár Shakespeare soha nem csinált titkot a fiúk iránti vonzódásából,
le tudta volna ezt tagadni a Szentivánéji álom megírása után?
Beszéltek-e másról egy időben az európai szalonok diszkréten világított pletykasarkaiban,
mint Voltaire és Nagy Frigyes porosz király gyűlölettől áthatott szerelméről?
A számtalan író, költő és zeneszerző Hans Christian Andersen, Walt Whitman,
Peter Iljics Csajkovszkij, Oscar Wilde, Camille Saint-Saëns, Tennessee Williams,
Maurice Ravel, Paul Verlaine, Leonard Bernstein és Vladimir Horowitz neve
mellé még egy váratlan név is odakerült: Sigmund Freudé. S hogy mindez mennyire
nem csak megtűrt, de elfogadott is volt a viktoriánus Angolországban, mutatja,
hogy egy ízben még a fiatal Winston Churchill is befeküdt egy vidéki kis színház
táncos-komikusának az ágyába: mikor hatvan esztendővel később egy riporter rákérdezett,
hogy milyen volt, az öreg politikus huncut mosollyal válaszolt: Táncos,
komikus. Megszívlelendő lenne talán Lorenzo
del Medici példája, aki amikor a firenzei rendőrkapitány tanácsot kért tőle,
mit tegyen, mert bejelentés érkezett, hogy egy Leonardo da Vinci nevű festő
esténként fiúszeretőjét látogatja megkérdezte: Kivizsgáltattad a feljelentést,
és igaznak bizonyult? Igen! válaszolta a főkapitány. Akkor kerestesd meg a feljelentőt,
és büntesd meg példásan! Mikor egy nyifogó kékharisnya
nyilvánosan szemrehányást tett Eörsi Istvánnak, miért védelmezi a homoszexuálisok
jogait, a legendásan nőimádó író így replikázott: Nem szeretem a buzikat. De
a nem buzikat sem szeretem. Embereket szeretek, függetlenül a szexuális hajlamaiktól. Ideje lenne a magyar társadalomnak
felismernie a szexuálisan másként érzők hatalmas világát, amely éppen úgy rétegződik,
kasztokra szakad, bizonyos pontjain elsorvad, másutt virágzani kezd, mint a
látható társadalom. Vannak szegényei és gazdagjai, bölcsei és balgái, hűségesei
és csapodárjai, mint minden közösségnek, ahol emberek élnek. S talán van még
valamilyük, amely a társadalomból már kiveszett: az elnyomottak és lenézettek
összetartása, amelyben még a legszélsőségesebb rétegek is fel tudnak oldódni.
A magyar jogrend ma már a legtöbb ponton hozzá van igazítva a nagy hagyományú
országok évtizedek-évszázadok alatt kicsiszolt jogi hagyományaihoz, de eggyel
még adósok vagyunk: amely leszögezné, hogy az államnak semmiféle joga nincs
korlátozni polgárai szexuális ténykedését, ameddig azok nem tipornak mások jogaiba. S hogyan beszélhetünk jogtiprásról
akkor, ha tizennégy éven felüli emberek maguk keresik a kaput az ezeregy arcú
szerelem csodálatos útvesztőibe?