Kiss Árpád: Mérés, értékelés, osztályozás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. 38-39. o.
Ballér Endre: Tantervelmélet és tantervi reform. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. 69-70. o.
Bakonyi Pál: Ellenőrzés és értékelés. Pedagógiai Kézikönyv. Tankönyvkiadó, Budapest, 1980. 259-265. o.
Báthory Zoltán: A pedagógiai értékelés és annak tantervi alkalmazása. Magyar Pedagógia, 1978. 2. sz. 195-207. o.
Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1985. 186-188. o.
Az értékelés területén belül az angolszász szakirodalomban különbséget tesznek „assessment” és „evaluation” között. Az „assessment” a tevékenységek, a képességek, eredmények felbecsülését, összesítését, feltérképezését tekinti központi fontosságúnak, illetve az értékelési folyamat meghatározó szakaszának. A cél a tanulók képességének és attitűdjének felmérése, annak megállapítása, hogy milyen mértékben és minőségben változnak ezek a tanítás-tanulás hatására. Mindez természetesen formális értékelő eljárások elvégzését is jelenti, például teljesítménymérést. A hatások legfontosabb faktorait tárja fel, melyek a tanulók képességeiben, attitűdjeiben a legtipikusabb változásokat eredményezik. Az „evaluation” pedig alapvetően a tanítás hatásrendszerét, hatékonyságát vizsgálja és magyarázza. Az értékelésnek ezen szempontja azt feltételezi, hogy az esetleges elmaradás forrása nem közvetlenül a tanulóban keresendő, hanem magában a tág értelemben vett tanításban, annak a tanulóra gyakorolt nem megfelelő hatásrendszerében.