FEJEZETEK A PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA KÖRÉBŐL
Szerkesztette: Balogh László és Tóth László
Budapest : Neumann Kht., 2005
(A kötet szerkesztőivel való egyeztetés után a külföldi szerzők tanulmányai
jogi okokból kimaradtak a digitalizált változatból!)
TARTALOM
I. KÖTET
Előszó
I. fejezet: A pedagógus
A pozitív és hatékony pedagógusszemélyiség néhány aspektusa a csoportmunka alapján
Konfliktusos nevelési helyzetek tanulók által elképzelt megoldásainak felfogó-értékelő rendszere
A beszéd funkciói és jelentésének meghatározói
Nem verbális kommunikáció az osztályteremben
Iskolarendszer és piacgazdaság - a humán tényezők fejlesztésének követelményei és a tanárképzés megújítása
A kommunikációs képességek hatékony fejlesztésének új lehetőségei
A lelki egészségvédelemre való felkészítés feladatai, követelményei a tanárképzésben
A tanulók megismerésének kompetenciája és tanárképzési sztenderdjei
Egész életre szóló tanulási képességek kialakításának követelményei a tanárképzési programban
Pedagógia, pszichológia és társadalom
II. fejezet: Iskolai közösségek
Csoportjelenségek a gyermek- és ifjúkorban; nevelési felhasználásuk
A közösségről
Szövetségben a közösséggel
Csoportfolyamatok az osztályban
A pedagógiai gyakorlat jellegzetes konfliktusai
III. fejezet: Tanítás és tanulás
Differenciálás a tanulásszervezésben
Képességfejlesztés és iskolai tanulás: problémák és megoldások
A motiválás dimenziói
A tanulók motivációs sajátosságai és az iskolai teljesítmény
Az intenzív tanítás-tanulás
A tanulók egyéni tanulási módszerei fejlesztésének pszichológiai háttere
Tanulási nehézségek - segítő pedagógiai tevékenység
A tehetségfejlesztés útjai és tapasztalatai külföldön
II. KÖTET
Előszó
I. fejezet: Ellenőrzés és értékelés
A tanulók értékelése
A pedagógus szerepe a tanítás-tanulás folyamatában, különös tekintettel a tanulói teljesítmények ellenőrzésére és értékelésére
Az iskolai tanulás értékelési rendszerének fejlesztése
Az osztályozás szükségességének elvi és gyakorlati kérdései
A különböző tanári teljesítményvisszajelzések hatása a tanulók személyiségfejlődésére és tanulmányi teljesítményére
A tanári dominancia buktatói
II. fejezet: Tanulási és beilleszkedési problémák
A tanulási képességet meghatározó pszichikus funkciók fejlődése, a tanulási nehézségek korai felismerésének lehetőségei, a fejlesztés perspektívái
Magatartási zavarok - szociális inadaptáció
Nevelési ártalmak a családban
A nevelő, a gyerek és a "rejtett szabályok"
III. fejezet: Az iskola légköre
Gyerekek és iskolák
Az iskolai fegyelem pszichológiai kérdései
Az iskolaköpeny
IV. fejezet: Az iskolapszichológia alapjai
Történeti áttekintés: az iskolapszichológusok szerepének alakulása a század elejétől napjainkig
Az iskolapszichológusi hálózat kiépítésének alapkérdései
Az iskolapszichológiai hálózat szerepe a nevelőmunka segítésében
Az iskolapszichológia néhány alapkérdése