Házaló, adománygyűjtő szokásokhoz fűződő nem felelgetős kántálás, különösebb mimikus mozzanatok nélkül.
E 4. csoporthoz tartoznak az ünnepi köszöntő énekek, pl. az ádventi, szilveszteri, újévi, karácsonyi köszöntők, a névnapi üdvözlések, a gyermekek versmondása.
Ez a csoport néha nehezen választható el az előbbitől. Nehéz például eldönteni, hogy a locsolkodáshoz kapcsolódó iskolás hangú gyermekmondókákat valódi rítus énekeknek tekinthetjük-e vagy sem; hogy a komatál-küldést, mely a küldő s küldött közötti rokonsági viszont teremt, valódi rítus-cselekménynek tekinthetjük-e, s így tovább.
Az e csoportba tartozó köszöntők tekintélyes része egyházi-iskolai eredetű folklorizálódott ének. A hagyományozódás néha az egyházi énekeskönyveken keresztül történt. Katolikus és protestáns énekeskönyvekben egyaránt szerepelt a következő újévi ének:
XVI. századi változat | 1952-es népi variáns |
Nekünc születec menynyei király | Nekünk született mennyei király, |
Szüz Marianac meheben | Szűz Máriának méhétől elvált. |
Ui esztendőben mi uigadgyunc | Új esztendőben mi vigadjunk, |
Születet Jezust imadgyuc* | Született Jézust mi imádjuk. |
(Süttör)*
A legnépszerűbb újévi köszöntő az Uj esztendő, vigságszerző… kezdetű:
|
Egy szép dunántúli István-köszöntőt a Tél c. fejezetben idéztem már. A következőkben egy Szamosszegről származó, református köszöntőt idézek:
|
(A Karancs környéki palóc falvakban farsang vasárnap előtt egy héttel lányok vasárnapját énekes köszöntőkkel ünnepelték. A lányok verset mondtak az ablakok előtt.)
|
|
Az őszi ünnepkör rendkívül szegény ünnepi köszöntőkben. Berze Nagy után közlünk egy Baranya megyében gyűjtött, mindenszentek-napi „koldulást”.*
|