7. A nagy falusi egyház és monostor.

A nagyfalusi ev. ref. templom a többi szilágymegyeihez viszonyítva a legnagyobb. A gót styl hanyatlásának az idejére mutat a csúcsíves, díszes ablak s a szentély boltozata. E boltozat ívei az alapköveken összefutnak, a melyek közűl a középső a Losonczi Bánfiak nemesi czímerét mutatja.

A falun kívűl dél felé a Berettyó folyó jobb partján állott régen a Pálos remete szerzetnek a Bold. Sz. Máriának szentelt klastroma, a melyet 1556-ban erőszakosan lebontottak.*Bunyitay V.: Schematismus. 365. l.

1454 augusztus 26-dikán (Dat. in claustro b. M. virg., prope Nagyfalu, anno 1454. die 26. Aug.) kelt oklevél {618.} szerint*Az erd. kápt. levélt. Fasc. 2. sz. 43. Eredeti. Losonczi István felesége és fiai a Nagyfaluban levő Kerekhegy nevű szőlőjüket a nagyfalusi zárdának adományozzák. A szőlő a Pálos-remeték szőleje szomszédságában feküdt. A zárdát ennek az oklevélnek szavaiból kitetszőleg Losonczi István, felesége és fia alapították. A községtől délkeletre fekvő Klastromtető-domb (a Simó-tagban), mely körűl a Barátrét nevű határrész terűl el, maig őrzi a Pálos-rend hajdani klastromának emlékét. A Kerekhegy nevét talán a mai Kerekdomb rejti, mely ma parlag, hasznavehetetlen hely a Sziget-dülőben, s melynek elnevezése igen régi keletű lehet, mert a legöregebb emberek is ezen a néven ismerik. Váradtól északra a «fejér barátok» klastroma állt a XIV-dik században. A kápolnai klastrom a vidék Pálos-rendű klastromainak feje volt; hozzája tartozott a nagyfalusi (Szilágymegye) is, mely felett felsőséget gyakorolt.*«Vícarius de Kápolna … Sub quo; Prior de Szilágy, prope Nagyfalu». Pázmány P. érsek jegyzéke. Péterfy K.: S. Concilia Hung. II. 282. l.

1493 április 19-dikén a kolozsmonostori convent tanúsítja, hogy a Pálos-remeték nagyfalusi klastromának főnöke Pál barát, «ord. sancti Pauli primi heremite prior claustri b. Marie virg. supra oppidum Naghfalw fundat», bizonyos krasznamegyei helyek birtokába jut.*Tört. Tár. 1897. évf. 511. l. A menedékvalló levél szerint a nagyfalusi pálosok a néhai Bályoki Szilveszter által nekik hagyott, ez által Kémeri Imrétől zálogban bírt krasznavármegyei Lechmer birtokért s Kyslechmer, Thanczosfalwa pusztákért (praedia) ettől a zálogot fölvevén, neki menedéket vallanak.*Dl. 36.398.

Báthori István és Bánfi László bizonyos alapítványok fejében a nagyfalusi Pálos-remeték klastromának ajándékozták és adták a krasznavármegyei Máron birtokukat misék végzése kötelezettségével. Ezt János király 1530 május 3-dikán helybenhagyja és elrendeli a beiktatást.*Tört. Tár. 1898. évf. 158. l. – Augusztus {619.} 22-dikén e királyi rendeletre a kolozsmonostori konvent beiktatta a barátokat Máron birtokába.*Tört Tár. 1898. évf. 158. l. 1556-ban II. János király L. Bánfi Istvánra ruházza a szentpáli remeték rendjének a krasznavármegyei Nagyfaluban levő zárdáját.*II. János király átruházó levele 1565-diki átiratban. Bl. fasc. M. No 5. 1557-ben a nagyfalusi Mária-kolostor remetéinek Máron birtokán lakókat (lakosokat és jobbágyokat) Izabella királynő fölmenti minden adó és királyi jövedelem fizetése alól.*Izabella királynő szabadalom-levele átiratban. Bl. fasc. SS. 1563-ban a nagyfalusi rend főnöke, Gergely, a maga és társai nevében, a zárdát és minden javait 300 magyar forintért – a visszaválthatás feltétele alatt – zálogba adja Báthori Istvánnak.*U. o. 1567-ből ismerjük a fejedelmi itélőszék levelét azon perről, melyet Losonczi Bánffi György, mint felperes és Losonczi Bánffi Farkas és Kristóf, mint alperesek, folytattak a zárda és annak javairól,*U. o. Fasc. M. nro 18. a melyeknek felosztása tárgyában 1571-ben szerződést kötöttek Báthori István, erdélyi vajda és Báthori Kristóf, továbbá L. Bánffi Farkas és Kristóf.*Szerződő levél átiratban. Bl. fasc. N. No 4. – U. o. Fasc. N. No 16. A kolostort és javait ugyanis, továbbá a Nagy falu és Zovány birtokban levő malmot és szőlőt Báthori István és Kristóf elcserélik Losonczi Bánffi Farkas és Kristóf (de Szenttelke) mároni részbirtokáért s 1000 arany forint terhe alatt kötelezik magukat a szerződés megtartására.*Egyezséglevél átiratban. Bl. fasc. M. No 15. 1577-ben Báthori Kristóf s István adományairól hallunk. Báthori Kristóf, erdélyi vajda, Nagyfalusi Losonczi Bánffi Györgynek adományozza a krasznavármegyei Nagyfalu határában levő zárdát és tartozékait, Báthori István lengyel király pedig ugyanazt Losonczi Bánffi Farkasnak és Kristófnak.*Báthori Kristóf és István levele átiratban. Bl. fasc. M. No 9–10.

Egy másik oklevél szerint Nagyfalut s a határában levő szántóföldeket, a Nagy-Szőlő nevű szőlőt, a Berettyó folyón levő két malomhelyet és a Szent Pál-szerzetesek nagyfalusi zárdáját és annak tartozékait Báthori Kristóf, erdélyi vajda {620.} Losonczi Bánffi Farkasnak és Kristófnak adományozta.*Báthori Kristóf erdélyi vajda adomány-levele átiratban. Bl. fasc. M. Nro 14. És 1578-ban mindezekbe be is iktatták az illetőket.*A k.-monostori konvent tudósító levele átiratban. Bl. fasc. M. Nro 12.

A NAGYFALUSI KOLOSTOR SIRKŐ-TÖREDÉKE. (I.)

A NAGYFALUSI KOLOSTOR SIRKŐ-TÖREDÉKE. (I.)*A nagyfalusi kolostor sirkő-töredéke (I). Eredeti fényképfölvétel után.

Több, mint egy évszázadig nincs híre a nagyfalusi klastromnak, melyet, mint láttuk, még 1556-ban elpusztítottak. Azt is tudjuk egy későbbkori oklevélből, hogy a zárda köveiből építették a Bánffiak a nagyfalusi kastélyt.*BL. Fasc. SS. Nr. 11. 1724-ben üti föl magát az érte folyt perlekedés, midőn átírják Mosóczi András, szentpáli szerzetes, ellenmondását és tiltakozó levelét a nagyfalusi kolostor és annak javaira nézve a Báthoriak ellen, mivel a rend azon javakat 300 frtért úgy adta zálogba. Báthori Andrásnak, Istvánnak és Kristófnak, hogy visszaválthatják.*BL. Fasc. M. Nro 18. Mosóczi András tisztelendő atya, mint a szentpáli remeték Erdélyben levő rendjének teljhatalmú megbizottja 1725-ben is fentartja rendjének jogigényét a Nagyfalu mellett alapított zárdához és tartozékaihoz, így Bagoshoz és Nagyfaluhoz, a Barátok rétje nevű kaszálóhoz, mik egykor e rend {621.} tulajdonát képezték. A kaszálón tó is volt.*Kraszna vármegye királybiráinak kiadványa (Inquisitor. relator. levél Mosóczi András részére) Máron, Bagos, Zovány helységekből való tanuk által aláírva. Bl. fasc. SS. Nro 11. 1777-ben Mária Terézia királynő ama nagyfalusi javak ügyében, melyek egykor a Pál-remeték tulajdonát képezték, új vizsgálatot s új itélethozatalt rendel el.*Mária Terézia leirata másolatban. Bl. fasc. QQ. Nro 12. De ennek nem lehetett egyéb eredménye, minthogy a rendet elutasították keresetével.

A nagyfalusi zárdának is megvan a kő-kecske regéje. Nagyfalu Barátrét határrészében körülbelűl egy századdal ezelőtt állítólag egy kőkecskét találtak, melyet a szántóvetők borona-nyomtatéknak használtak. E kőkecskét a barátok éjnek idején egy falubeli ember által Váradra lopatták: ott nyakát tekerték az ember előtt s belőle arany hullott ki. Az aranyból az ember is kapott.

A NAGYFALUSI KOLOSTOR SÍRKŐ-TÖRKDÉKE. (II.)

A NAGYFALUSI KOLOSTOR SÍRKŐ-TÖRKDÉKE. (II.)*A nagyfalusi kolostor sirkő-töredéke (II). Eredeti fényképfölvétel után.

A kőkecske regéje hozzáfűződik a marostordai Koronka helység egyik határrészéhez is. Voltakép Marosvásárhelyről a moldovai tatárok fogadott emberrel lopatták Moldovába a {622.} kőkecskét, mely szintén telve volt aranynyal. Ehhez hasonló regét hallottam még egy mándoki embertől, hogy a muzsaji templomban kőbárány volt tele aranynyal. Valamely sószállító fuvarosnak Debreczenben adta át a kulcsát egy ősz ember, a ki boldogítani kivánta a szegény fuvarost. A fuvaros csakugyan boldogúlt vele, kinyitotta a kőbárányt, megkapta az aranyat; az utódai ma is gazdagok…

A Barátrét határrészben kút nyoma látszik; a monda szerint ebbe rejtették el az ősrégi róm. kath. templom egyik harangját, de a kutatás eredménytelenül végződött. A monda, természetesen erről is azt tartja, hogy itt, a Barátrét határrészben, veres-barátok laktak. A község lakói innen ezelőtt 10–20 évvel is ép, kemény téglát, követ hordtak el.

Szilágy-Somlyón az igazságügyi épület őrszobájának falába van illesztve két darab veresmárvány, melyek – kétségkívűl sírtöredékek*Bunyitay: I. m. 26–27. l. – a zárda helyéről kerűltek elő, rajtok még látszik egy griff egyik lába, négyágú farka s szárnyainak felső része, a kőlap szélén ezek a minuskel betűk olvashatók: …onisi bani de loso … tehát a sírkő – a Bánffi-czímerrel – a Losonczi Bánffi Dénesé, a Bánffi-család egyik őseé, mert középkori főuraink nemzetségi klastromukba temetkeztek.