Geleji Katona István

Csodálatos fogantatás

Hét dolgokat csodálhatnak a kozmográfusok, e világnak megírói, a dolgoknak egész teljességekben, melyeket ugyan világ hét csudáinak is neveznek, melyek közül való a Mausoleum; az aegyptusi piramis, lánghegy formájú csúcsos torony; az olympusi Jupiter képe; a Napnak Kolosszusa; a Cyrus király háza; Diána templuma, melyet a híreért Herostratus felperzsele; és a babiloniai kerítések, melyeknek alkottatásokban a mesterség volt a pallér avagy az igazgató; noha némelyek közül nem annyira az ő alkotmányoknak mesterséges és bölcsességes voltáért, mint az ő buta és oktalan nagyságokért csudáltattanak, mint a piramis és a babiloniai kőfal. De mindazoknál a hét csinálmányoknál csak az egy ember fogontatása is sokval nagyobb csuda, noha az nem mesterségnek, hanem merő természet munkájának lenni látszik, de bizonyára a hatalmas és bölcs Istennek keze forog benne. Mert avagy nem nagy csuda-é egy kis savó szabású sűrű (böcsülettel légyen mondva) sükeres mézgából, nedvességecskéből ilyen tetemes, csontos embernek lenni? Nem csudálatos dolog-é a léleknek a testvel, halhatatlannak halandóval, romolhatatlannak romlandóval, láthatatlannak, foghatatlannak láthatóval, foghatóval egy személységben öszvetársolkodni? Avagy, ha nem csudálod, mondd meg nékem, mint s hogy alkodtanak s szerkeződtenek ezek öszve? Mert azokat nem szoktuk csudálni, amelyeknek léteknek módjokat és okaikot jól tudjuk; ellenben pedig azokat csudáljuk a filozófus értelme szerént, amelyeknek mivoltokat, alkotó okaikot avagy alkottatásoknak módjokat nem értjük, nem tudjuk. Ha még a nemzésre alkolmatos két szüléknek öszvesülésekből való fogantatások is az emberi magzatoknak elmével elérhetetlen csuda, mennyivel lehet nagyobb csuda a természet szerént való szaporodásra valamelyik részéről alkolmatlan bokor házasoknak tenyíszések? Semmivel nem látszik kisebb csudának énnékem, mintha a tűzkőből víz fakadna, avagy a reves tőke gyümölcsöt hozna.

Ilyen csudálatos vala az Izsáknak, a Sámsonnak, a Sámuelnek, a Keresztelő Jánosnak nemzettetések.

De ha ezeknek fogontatások is, amely noha úgy vagyon, hogy Istennek kiváltképpen való kegyelme és ereje által, de azért nem a szüléknek természet szerént való egyesülések nélkül lött, ilyen csudálatos, ezen felül vajon mennyivel ítéled csudálatosbnak lenni azt a fogontatást, mely a szüléknek minden természet szerént való közösülések nélkül, csak merő isteni titkos erő és hatalom által lészen? Ha amazok is csudák, ez bezzeg immár azokhoz képest minden csudáknak csudája. Ilyen a mi Idvözítőnknek, a Krisztus Jézusnak fogontatása, mely lött nem egy bokor házasoknak öszvemenésekből, hanem a Szentléleknek a szűzre való szállásából és a felséges Isten erejének belé árnyékozásából, titkosképpen, a minden férjfi illetéstől idegen szűz leányzónak méhében.

 

1645




Hátra Kezdőlap Előre