110. Jegyzetek a színháznak

Félteni kezdjük a Szigligeti Színházat egy nagyobb ellenségtől. Megmondjuk a nevét. Ez a nagy ellenség a közönség apátiája… Csodálkozunk nagyon, hogy itt tartunk. Ezt az ellenséget Nagyváradon a legbajosabb megszerezni. Mi nagyváradiak túlon-túl is lelkesedünk a teatráliákért. A nagyváradi közönség szeretetreméltó smokksággal csügg a színházon, s minden kiválóan érdekli, aminek a színházhoz köze van… Mi, akik szintén szeretettel foglalkozunk a mi színházunkkal, most sem akarunk hadakozni. E kis jegyzetekkel intjük meg az intézőket, tegyenek valamit a fenyegető nagy ellenséggel szemben…

*

Ezért írjuk a jegyzeteket is a színháznak s nem a színházról… A szezon elején volnánk voltaképpen, s a szezonnak még eseménye – már amit színházi nyelven eseménynek keresztelhetnőnk – nem volt. A kis mama előadása csak kedves epizódja lehetne egy jól megcsinált repertoárnak. K. Hegyesi asszony föllépései csak akkor esti érdekességek. Hogy Tanay Frigyes „letörte” Nyárait, ez csak pikantéria. A Kacziány Viola sikere kedves és szép, örvendetes is, de nagyobb érdekességű csak egy új alakításban lenne… Nem volt még szín, élet, érdekesség a szezonban. Ne tessék mosolyogni: nagy baj van, ha Nagyváradon nem beszélnek a színházról. Pedig a színház kezd a témák közül kikopni…

A gascogne-i nemes egyik legérdekesebb, legelpusztíthatatlanabb Suppé-darab. Kivált a Székely Irén tüneményes művészetével. De hiába volt e repríz háromszori föltálalása. Megbocsáthatatlan hiba volt a készületlen, szégyenletes Ocskay-előadás is. Coriolanus mért nem kerülhet színre, mint egy csupán ifjúsági előadás darabja? Miért kellett A kis mamá-t is kompromittálni a szapora előadatásokkal? A Trubadúr-ra meglássák, hogy nem lesz közönség. A kintornás család-nak pedig csak másutt kellene kintornázni, nem Nagyváradon?

Pardon! A Trubadúr-ra lesz közönség – a repülőbalett miatt. Ez az ötlet – bármit mondjanak a „misszió” ultrái – jó ötlet volt. Nagyváradon okvetlenül szükség van efféle tarkításokra… De valami kellemetlent hallottunk ismét. A szürkeségek napjai után most egyszerre akar egész sereg premiert a színházi vezetőség?… Nagy hiba volna. Nem, ezt nem akarja senki. Legyen premier elegendő, de okos beosztással. De legyen legfőképpen ízléssel, körültekintéssel, invencióval és intelligenciával megcsinált repertoár, s legyenek jó előadások…

Kezdjék meg a harcot a színháznál a szürke napok termette ellenség, az apátia ellen. Hisz már eszközeik vannak a harcra. Egész sereg új darab, tervbe vett repríz, sőt egy eredeti Ibsen-premier is. Mi majd a legtöbb szeretettel állunk a tapsolók közé… Másként azonban nagyon el fog árvulni a színház tájéka.

(ae.)

NN 1901. október 25.

Jegyzetek

110. Jegyzetek a színháznak. NN 1901. okt. 25. 5. – Színház – (ae.)

A kis mama: l. A kis mama c. okt. 16-i cikket és jegyzetét. – A gascogne-i nemes: operett 3 felv., zenéjét Franz Suppé, szövegét Richard Genée és Friedrich Zell írta Eugene Sue regénye alapján. – Ocskay-előadás: Herczeg Ferenc Ocskay brigadérosaA kintornás család: Tóth Ede népszínműve – repülőbalett: l. az okt. 27-i cikket a Függelékben.

Mj.: VT (326.)




Hátra Kezdőlap Előre