303. A színház a kettős ünnepen

Vasárnap és a hétfői katolikus ünnepen négy előadás volt a Szigligeti Színházban. Vasárnap délután Az ördög mátkája került színre jó előadásban, szép ház előtt, este A görög rabszolga kedves muzsikája vonzott szintén elég szép számú közönséget. Hétfőre a társulat több tagjának betegsége miatt nagy gondot okozott a műsor megcsinálása. Ez volt az oka, hogy délután a délutánra éppen nem illő Szívem-et igen kis közönség nézte végig, bár az előadás gondos és jó volt. Este a Nap és hold-ban ezúttal Ámon Margit játszotta Manolla szerepét, s bizony jóval kisebb sikerrel, mint a szerep eddigi személyesítője, Örley Flóra. Egyébként ügyesen mozgott s dalolgatott. Egyet azonban figyelmébe kell végre ajánlanunk a kisasszonynak. Kosztümei, ruhái túlságosan régi ismerőseink immár. Az efféle nemtörődömséget nagyon meg szokta róni a mi közönségünk. A Szigligeti Színház gazdagon fizetett énekesnője, ki állítólag még a Népszínháznak is fizetett tagja, bár bájos, fiatal leány, de nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy ruháival éppenséggel ne akarjon hatni. Az előadás ezúttal is jó volt, egyébként Lányi Edit, Bérczi, Perényi és Pintér kaptak még megérdemelt tapsokat.

NN 1902. január 8.

Jegyzetek

303. A színház a kettős ünnepen. NN 1902. jan. 8. 5. – Színház

Ámon Margit szigorú bírálata – Hegedűs Nándor szerint – Ámon Margit barátját, dr. Hoványi Gézát is megcélozta. Ez, továbbá a tömör fogalmazás és ilyen fordulat, mint „a műsor megcsinálása” – valószínűsítik Ady szerzőségét.

Az ördög mátkája: Géczy István népszínműve. Zenéjét Dankó Pista és Lányi Géza szerezte. – A görög rabszolga: l. a jún. 2-i cikk jegyzetét a Függelékben. – Szívem: Alfred Hennequin és Paul Bilhaud bohózata 3 felv. Ford. Molnár Ferenc. – Nap és hold: l. az 1901. dec. 22-i cikk jegyzetét.

Ady Ámon Margitra vonatkozó megjegyzéseire a másnapi Nagyvárad a következőképpen reflektált:

K. L. Nagyvárad. B. levelét ama színházi kritikára vonatkozólag sajnálatunkra nem tehetjük közzé, mert minden lapnak szuverén joga, hogy olyan kritikát írjon, aminőt kritikusa legjobb meggyőződése szerint jónak lát. Az igazsághoz képest konstatáljuk, hogy ama t. laptársunk kritikájában ténybeli tévedés fordul elő. Ámon Margit kisasszonyt ugyanis alaptalanul rója meg azért, hogy kosztümjeire nem fordít elég költséget, holott azt mint dús fizetésű primadonna megtehetné. Ezt Ámon Margit igenis megteszi, elannyira, hogy öltözékei mindig megfelelnek a darabnak, amiben játszik, a finom ízlésről nem is beszélve. Pl. az inkriminált Nap és hold  előadásában a művésznő teljesen stílszerű spanyol jelmezekben lépett föl, melyeket egyenesen e darab számára készíttetett. A közönség körében általános tetszést is arattak ezek a kosztümök, kivált a 3. felvonás fess és jellemző spanyol öszvérhajcsár ruhája. Ámon Margit kisasszony ezenkívül ezen az estén beugrott, mert hiszen jól tudjuk, hogy a Szigligeti Színház színlapjai még vasárnap San Toyt jelezték, és hirtelen változott meg a műsor, hirtelen rántották elő Lecocq operettjét. Amiben a művésznő igen szép sikert aratott.




Hátra Kezdőlap Előre