Kézirat, megjelenés
Kézirat: Autográf, ceruzával írt tisztázat, 1 fólió. 160 x 202 mm. A Pénz főcímmel. Alatta római I., majd a cím, melyet Ady írt be utólag: A legjobb csókok. Aláírás nélkül. A fólió alján 1 sorszám, felső bal sarkára idegen kéz által ceruzával írva: Versek vasárnapra. – PIM A. 83.
Első megjelenés: BN 1907. május 5. XII. évf. 107. sz. 2. – (Páris május 3.) – Ady Endre – („A Pénz” főcímmel A hotel szobák-lakója és a Mi urunk: a Pénz c. versekkel együtt elsőként közli.) – (A kötetben nem közölt, feledésbe merült vers újrapublikálásával Emőd Tamás a SzÉ 1928. júl. 3-i számában Hét elsikkadt Ady c., majd Hatvany Lajos a Társadalmunk 1932. nov. 12-i számában Ady Endre ismeretlen, kiadatlan versei c. közleményében hívta fel a figyelmet.) – Gyűjteményes kötetben először: AEöv-8 [1943] 1004.
Szövegkritika, szövegváltozatok
Alapszövegünk a BN-ból.
Szövegeltérések:
Főcím: | A Pénz | k | BN |
Cím fölött: | I. | k | BN |
1. | busulok | k |
Keletkezéstörténet
Adyt 1907 tavaszán a pénzgondok egyre nyomasztóbban gyötrik,
s mind gyakrabban foglalkoztatja a pénzen vásárolt szerelem kérdése. Erről jan. végén cikket is ír Párizs, az új Éva és
a szerelem címmel. „S a csúnya,
leves sárban tipegnek vagy rohannak nők és férfiak – írja. – A szerelem két órája kezdődik: Párizsban öt és hét óra között szeretnek. – Titkos találkák,
hirtelen nászok s tiltott frigyek
két órája ez. Legénylakások,
hotelszobák és furcsa szalonok csókaratásának ideje […] Párizsban elválaszthatatlan marad pénz és szerelem. Társaságbeli hölgyektől grizettekig a legforróbb szerelmi lihegésben sem felejt el valamit
a párizsi nő. A honoráriumot,
pfuj, a honoráriumot, a valamelyes formájút.” (AEÖPM VIII. 161.) L. erről még A legszentebb csók c. vers jegyzetét kötetünkben.
|