(72)

IX. INTES.

Nyomoruságodban hüdgyed bóldogságodat.

AZ mint az mezöben tavaszszal nagy gyakorta setálván, amaz kéz sebesitö tövisek közöt találod az ió szagu szép gyöngÿ virághot*, és szömedet gyönyörköttetö sárga és kék violát: hasonlatosképpen ez világhi szorongato nyomorusághokban, és szenvedésekben leled fel az bóldoghságot, mellyet el hisz+ tudom, ha szent irással meg bizonÿtok.

Matth. 5. Bóldogok vattok, azt mondgya az igasságnak száia, midön benneteket átkoznak az emberek és üldöznek, és mondnak minden gonoszt hazudván ti ellenetek az igasságh miatt, örüllyetek (73) és örvendezzetek, mert az ti iutalmatok bösęghes az éghben.+

Másut: Ha ki engemet akar követni, vegye fel elöször az ö Keresztét, és ugy kövessen engemet.+

Vallyons mikor vólt valaha Moyses bóldogab az Izrael népével egyetemben, mint mikor egy felöl az Aegyptiusok, más felöl penigh az veres tenger rettentené öket? Mindazonáltal nyomoruságok által mind az két rettentö ellensęget megh gyözék, az tengert az Aegyptiusockal rutiták, fertezteték, az Aegyptiusokat penigh az tengerrel emészteték.+

Hol tetzet inkáb megh Danielnek bóldogságha, mint mikor az Oroszlányok közöt ült? közöttök ötte az Isten szólgáia az Habacuc Propheta által hozatatot eledelt.

O nagy Istenes bátorságh, hogy nem fęlt azon, hogy ételével az ö (74) megh övésęre az fene Oroszlányokat geriesztené.+

Illyes Prophetának, soha nagyob szorongatása nem vólt, mint mikor az Báál Papiait arra kénszeriti, hogy igassághát ki ki azzal bizonÿtaná megh, hogy földi tüz-nélkül az áldozatot fel gyutaná, nagy vólt ez az szoronghatás, de gyözödelmes lévén, bizony az ö boldoghsága-is nevekedék, mert annak-utánna mind az ö igassága, s mind penigh az ö Istenének düczössęghes neve fel maghasztaltaték.+

Szépen tanit ez dologh felöl sz[ent] Pál, Philip 3. Az minémü hasznom vólt avagy nyeresęgh énnékem ez világh szerént, az Christusért én azokat kárnak itéltem, mert én ö érette mindeneket vesztesęghnek tartok, és semminek itélek, azért hogy ötet megh nyerhessem.+

(75) Az gazdaghságh hát, az io szerencze hát, az szép öltözet hát, és ez világhi bölczesęgh, az bóldoghsaghnak konyháiára, semmit nem hoz, inkáb ez világhi ió szerencze nagy bóldoghtalanságh az mint Idvözitönk felölle mondgya: Vae qui .saturati estis quia esurietis, vae qui ridetis, nam mox flebitis.++

Soha szeb hasonlátossággal én le nem irhatom, ez világhi nyomorusághnak hasznát, mint mikor azt mondom: Az miképpen az ki az ighen mély kutnak fenekéröl az éghet nézi, szintén dél szinben*-is megh láttya az éghi czillaghokat, az ki penigh az kutban ninczen, hanem czak az kut mellöl nézi, az napnak ragyogása miatt megh nem láthattya, Hasonlatos-képpen az ki az nyomorusághnak vermében, avagy mély(76)sęges kuttyában esik, mindenkor láthattya az Istennek czillagzo irgalmassághát, könyörületessęghét, az ki penigh ez világhnak tündöklö szerenczeiében gyönyörködik, ritkán, avagy soha nem láthattya.

Mindazonáltal ércz meg, hogy az bóldoghságh ugy vagyon az nyomorusághban, ha tudni illik az nyomorusághot békesęghes türésünk, szenvedésünk által megh gyözzük, mert gyözedelem-nélkül semmi bóldoghsághunk nem lehet.

Eleghet szenvednek sok rendbéli latrok, sok el vetet* émberek, de nyomoruságokat megh nem gyözik, sem penigh tisztessęghes dologhért nem szenvednek, hanem latorságokért, azért azok bóldogoknak nem mondathatnak.+

Megh gyözé David Király az ö (77) nyomorusághát, mellyet Saul és Absolon miatt külömb külömb idöben szenvedet, megh gyözé gyalázattyát, az mellyel amaz embertelen Bathurimban lakozó Semei az Gérának fia gyalázta vala nagy kéméletlenül, megh gyözé, megh gyözvén,+ mindgyárt megh érzé bóldoghsághát, holott azt kiáltya vala, Psal. 118. Bonum est mihi Domine, quod humiliaveris me. Igen nagy iómra vagyon Vram Isten nékem, hogy enghemet megh aláztál.+

Samsonnak is bóldoghságha nyomorusághában foghsághában tetzék megh, Iudic. 16 mert ött az VR Isten az ö népe köziben azért boczátotta vala, hogy az Philistaeusoknak dühössęghétöl az Sidokat fel szabaditaná, az mellyet soha ió szerenczéiének ideién annÿra végben nem vihetet vólna, mint an(78)nakutánna nyomoruságában, holot olvassuk felölle, hogy sokkal többen halának megh foghságában miatta, hogy sem mint az menÿn annak elötte tellyes életében keze miat el vesztenek vólt.+




Hátra Kezdőlap Előre