(127)

XIIII. INTES.

Az fösvénysęget tavoztasd el.

ANnjira haylandó az embereknek természetek az kazdaghsághnak czudalkozasára, és az fösvénysęghnek követésęre, hogy immár senki nem itéltetik méltónak+ lenni az böczületre, ha nem czak az ki kazdagh, és az ki ez világhi iókkal bövölkedik.

Nem mostan nöt penigh az emberi életnek kertében ez az gonosz fü, hanem már régen. Mert midön az trombitáknak, és kürtöléseknek zengése miatt el hullattanak vólna az Hiericho városának kö falai, és Iosua gyözödelmesse lött vala, megh ismere, hogy az ö népének ereie az fösvénysęgh miatt (128) megh kissebedet vólna, mert az ö taborából egy, kinek neve Acham egy aranyos palastot és ket szaz drachma aranyat, az fösvénysęghtöl kénszerittetvén Isten paranczolattya ellen lopot vala el.+

Réghi hát és nem mostani tüvis az fösvénysęgh*, melynek ki vágására az VR Isten paranczolatot-is adot ki:

Ephes. 5. Avaritia nec nominetur inter vos sicut decet sanctos. Az fösvénysęgh ingyen se-is* neveztessęk közöttetek, az mint szentekhez illik.+

Az Fösvénysęgh biztattya vala az Balacot, hogy reá vehetne /akkor-is fösvények vóltak az Papok, mint mostan nagy sokan ollyak vagyunk/ hogy az Istennek népét megh átkoztatná vélle, mellyet, az fösvénysęghtöl megh gyözetetvén meghis czelekedet vólna, ha az I(129)sten az maga számarának meg szóllálása altal, megh nem tartoztatta vólna.+

Achamis*, kiröl fellyeb szóllék, fösvénsęghe miat czak el nem veszté az egész Izraelnek minden nemzetsęghét, háza népét magával eggyüt, s-barmaival eggyüt veszedelemre véve*.+

Iosua Hertzegh megh tilthata az Napot, hogy továb ne menne, az fösvénysęget megh nem zabolázhatá. Az nápnak állásával gyözödelmet szerzet magának, az fösvénysęghnek uralkodásával gyözödelmet vesztet.+

Miböl ismerteték Nabal bolondnak az Abigail és David elöt ha nem czak az fösvénysęgböl.+

Mi véve Iudas Ischariotot réá, hogy az Christust véle iol töt Vrát el árulná? az fösvénysęg.+

Miczoda czalta megh amaz e(130)rös Samsont? az ö felesęghének az Dalilának* fösvénysęghe, kit igiretekkel az Philistaeusok megh gyözenek, bé repülle Dalilának kebelében az fösvénysęghnek fogoly madara, és mindgyárt ki repülle kebeléböl fériének tiszta kedvessęghe.+

Vtáld megh hát ez rut vadat az fösvénysęghet, mert azzal az mid vagyon ha nem élsz, soha tisztessęgesb nem lészesz, söt gyakorta böczületedet az által el veszthed.

Nagy vala böczületi Phocas Imperatornak*, midön az Czászárságra választaték, de fösvénysęge miat minden tisztessęge népe közöt meg kissebedék, és az Czászári székben czak tizen három esztendeig uralkodhaték.

Nem esęk tisztessęgére Angellotus Cardinálnak* az fösvénysęgh, kiben oly nagy fösvénysęgh talál(131)tatot, hogy midön az koczisa az lovaknak enni adot, mindenkor utánna vigyázot és ha lehetsęghes vólt męgh az valóbólis+ ki lopta, és hordoiában mászszorra viszsza hozta, ezt penigh czelekette nem az igaz ayton, hanem egy lyukon iárván be az olban, Volaterr[anus] lib[er] 3 Antrop[ologiae].

Történt egykor az lopásra valo bé menése, az koczis nem tudván kiczoda, raghadgya az villát, az Cardinal Pap az szokot lyukra fut szégyenlvén megh mondani hogy ö volna, migh az lyukon ki mászszot, az szólga erössen megh villalta. Noszsza fösvénysęgh, mely közzel hozzád az tisztessęghes nyeresęgh, meny el Cardinál Vram véle.

Pontanus ezen Cardinál felöl in libro de Principe azt iria, hogy annakutánna rut fösvénysęgét szólgai megh unván, és meg utáluán meg ölték.

(132) Tisztessęghes Királÿ tisztit meg gyalázzá Ochus az Persiáiaknak Királlya, ki oly fösuény vala*, hogy az Városból az mezöre, vagy az mezöröl az Városban felette igen ritkán megyen vala, ezért, hogy az egy egy ezüst pénzt az Aszszonyállatoknak megh ne kelleték adni, mert Cyrus Király törvént irt vólt az ö utánna valóknak, hogy minden Király , mikor az Városban, vagy bé menne, vagy ki, az minémü Aszszony-állatokat elö találná, egy egy ezüst pénzel meg aiándékozná, Ravisius.

Minden azért valaki tisztessęghes életet akar élni, tellyes minden tehetsęghével szokta kerülni az fösuénsęghet, mert az pénznek és gazdagsághnak megh utalása, az igassághnak reguláia.

Az bölczek mondották radi(133)cem omnium malorum, minden gonossághnak gyükerének+, Cicero in Cat[one] maior[e].*

Mindenekben de kivályképpen az Vénekben ighen kárhozatos az fösuénysęg, mert ugymond, miczoda illetlemb dologh, mint az mennÿvel rövideb az hátra maradot ut, annál töb uti költsęghet gyüteni.

Mint iára az fösvénysęgh miatt Cyrus?* Am midön az Scythiáiak ellen hadakoznék, megh foga Tomyris az Scythiaiaknak Királyné Aszszonya, és olvasztot arannyal tölté bé torkát+, ezt monduán: Tellyes életedben szomiuhoztad az aranyat, noszsza immár ó Cyrus Király elegedgyél megh arannyal valaha.

Amaz szerenczes Polycratest Cambises, noha ighen igyekezet (134) rayta, hogy megh foghassa és meg ölhesse, de módot semmi képpen nem talált benne, tudván azért, hogy fösuénysęgh szorult belé, bizta az dolghot egy Hadnagyára, az Hadnagy tetette mint ha Cambysest el arulta vólna, titkon Policratesnek irt, hogy követit küldene hozzáia, kikkel akarná Cambyses ellen való dolghokat tractálni+, ugy czelekedék az Policrates, el boczátá követit, amaz az köuetekkel semmit nem tractálá, hanem męg az elött nagy hordokat kövekkel megh rakot vala, felyül penigh arannyal rakta vala megh, azokat az hordokat megh mutatá az követeknek, ázt izenvén Po1icratesnek, hógy ha az Cambyses ellen ö véle tartaná az dolgot, és egymás+ közöt való tractára házához iöne+, mind azokat az nagy hordó ara(135)nyokat ö nékie adná.* El mentek az követek, meg mondották mint iártak, Policrates maghát bátoritván, el iöt az Hadnagyhoz, az Hadnagy mindgyárt megh fogta és keserves kinokkal keresztfán ölte meg. Oroetes volt ez Hadnagynak neve.

Veszedelmes voltát sok példákkal böuebben meg mutathatnám, de el hittem, az kinel az Szent irásnak intése nem használ, az sok példákis héába valók, azért egy vagy két mondását á Bibliának elö hozván, véghét szakaztom az fösuénysęghröl inditot beszédemnek.+

Proverbior. 15. Conturbat domum suam, qui sectatur avaritiam. Az ki az fösuénysęget követi meg haborittya az ö házát.+

Syrach 10. Avaro nil est scelestius. Gonoszab, s-latrab nincz sem(136)mi az fösvennél.+ 1 Cor. 6. Avari & iniusti non posside bunt regnum Dei. Nem birhattyák az Istennek Országát öröksęgül az fösvények.+




Hátra Kezdőlap Előre