(153)

XVII. INTES.

Męgh szintén az hitetlennekis hütedet meg tarczad.

KEnszerittelek tégedet édes kedves Fautorkam+ erre, hogy az mint dolgokban, ugy az esküvésnek megh szegéseben ne kövessed az Romai Anyaszentegyházban lakoknak nyomdokát, kiknek minden irások, minden tánitások czak ezt pengeti: Haereticis /avagy mint az Franciai Papisták mondgyák/ Huenosijt non est servanda fides. Az eretnekeknek nem ió az hütet megh tartani, megh állani az fogadást, ök penigh mennÿre nem állyák megh fogadasokat soha bizony egy Kerésztyén szü-is siralom nélkül megh (154) nem irhattya.

Megh esküvék az Franciai Királynak egy Fayetta nevü legatusa az Charitoea Városbélieknek oly conditio* alatt, hogy ha az várost megh adnák néki az benne lévöknek szabadságos lakások és semmi bántások nem lenne, megh adák az várost hitekre, az más napra virradua+ hiteket meg szegvén, némellÿket tömlötzre, némellÿket halálra vivének, némellyek penig minden ioszágoktól meg fosztatának.

Megh esküvék az Keresztyéneknek az Franciai Király Paris Varosában az mennyegzönek ideién, de mint állotta megh esküvését bizonságot teszen Rhotomagus, Paris, Massilia, Lion, Burdegalla, Tholosa, Pictauia+, az mely városokban egy néhány ezer ember az Király hadától czak egy hólnapban vallásunkért meg öleték.

(155) Megh esküvék egy Romai Papa az szegény iámbor Tanitónak Husz Ianosnak, nagy függö peczétes levelét adá esküvéssenek megh erősitésére, de megh szege esküvéset és hüttit, mert semmit neki nem kedvezvén Constantiába megh égetete.* Ne kövessed ezeket, mert az Vr Isten egy átallyába ezt paranczolta Leuit. 19. Az én nevemben hamissan ne esküdgyel+, hamissan esküszik penigh az ki io dologban+ az vtán esküvésset megh szegi. Tanully az iámbor Iosvetol, ki midön az Iordanon tul az nemzetsęgeket hodoltatna, az földeket pusztitana, és megh hallották volna az Gabaonitak, hogy tudni illik az reáÿok iövö nép elöt az veres tenger megh száradot, az Iordan vize hátra tért, az kösziklábul az pusztában viz folyt ki, az éghböl manna hullot, az Trombitáknak zenghésére az (156) Hiericho városnak erös kö falai le romlottanak, az Emorrhaeusoknak+ királya fel akasztatot, mind ezeket szemek elöt viselvén az Gabaoniták, el iövének tellyesek lévén ravasságal, teteték, mint ha meszszönnen iöttek vólna, mutogatták szakadozot labokbélieket, rongyos öltözeteket, és igy czalárdságok által békesęget kérenek Iosuától, ö el hive mindgyárt amazoknak bészédeket /mert iol hiszem akkor ritkabban találtatot az emberekben az temérdeki czalárdságh mint mostan/ és megh esküvék nékiek, hogy kévánságok szerént czelekednék. Mi történék benne, rövid idö után el érkezének arra az földre, és hamisságok ki tetzik, megh haraguvék az Izrael népe, és akará öket mind el veszteni, de mivel hogy meg esküt vala nékiek az Iosua /nem Papista volt azt itélem, mert az pogá(157)nyoknak+ adatot hitit is megh tartotta/ megh oltalmazá öket, hogy valamiképen há amazoknak hitetlensęgheket büntetne, az maga hütit megh ne szeghne, hitetlené ne lenne.+ Lázló Király mint iára az pogányoknak adatot hütinek megh szeghése miat Varna álat, 1444 esztendöben*, kérd megh Iulianus Cardinalt ki ez dologban az szentsęges Pápanak idvössęges követe vala, minden szép hadait, sok szép szekereit, io serény lovait Cardinal Vrammal egyetemben oda hagya. Nem iára külömben az vtánna valo Lázló Király-is*, ki ö is megh esküvék az bodogh emlekezetü Hunyadi Ianos özvegyének és szép két árua fianak, megh szeghe hütit, mert az nagyobbikat fogadása ellen Budán megh ölete, az Vr Isten az ki minden hamissághnak gyülölöie nyomossa* nem téve, ha(158)nem esztendöre azon nap az mely nap megh esküt vala az szegény árvaknak megh hala. Karhoztathat bennünket az pogányoknak serege, kik ha Delusban az ö Isten aszszonyok elöt az Deliai Diana Aszszony elöt valamit hütekel fogatták, soha megh szeghni nem merték.* Ovid[ius] in Epist[ola] Acomtij.

Mi nem Diana hanem az égeknek Istene elöt esküszünk mi megh, megh széghiüké+ hát megh-is hütünket.

Demosthenes azt mondotta: Soha sénki ió tétemenyet oly nagyra nem böczüllöm, hogy azért szabad legyen valakinek hütit megh szeghni.

Oÿad hát igen magad az hütnek megh széghésetöl, mert bizony bánnám ha raitad tellyesednek bé rész szerént az Lysandernek amaz (159) bölcz mondása*: Az gyermekek czigával, ez mostani Vrak és Királyok pedig hütökel iáczodnak.

Iáczot hütivel Antiochus Eupator 1. Mach. 5, 6. ki midön Silon várat megh szállotta, de megh nem vehette volna, megh esküvék az benne valoknak hogy bé bocsátanak soha senkit benne nem bántana, hivenek fogadásának s-bé bocsátak, de minden kegyetlensęget czelekedek hütit megh szegven benne.+

Iátzot esküvesevel Tissaphernes az Persiaiaknak Hadnagya*, ki Agesilaus Királlyal nem szüböl hanem félelemböl frigyet kötöt vala, ily ok alat, hogy az Agesilaus az Görög várasokat ne bántana, kötelezek erre egymást hütel, de czalárd léven az Tissaphernes alatomba nagy sereget gyüte, mellyet mikor Agesilausnak követi által meg (160) ielentet volna hogy véle és az ö hadával megh akarna ütközni+, az követeknek egyéb választ ennel nem ada: köszönöm felette igen ez dolgot Tissaphernesnek hogy az nékem adatatot hütinek megh szegesevel mind az embereket s-mind penig az Isteneket magához kedvetleneké tötte. Marul[lus] Lib[er] 3.

Erti vala iol az Agesilaus hogy soha semmi Istennek gondviseles-nelkül nem lehetne és hogy az Isten szeretne s-az emberekis kedvelnek+ az álhatatosokat, gyülölnek penig az hamissakat és az hüti szeghöket. Plutarch[us] in Lacon[icis].

Szemtelen vala az Agatoclesnek czelekedete ki az ö ellensęghenek megh esküvék, és hütit megh szegvén az minemü rabokat fogot vala, mind megh öle, s-mégh mint ha iol czelekedet volna az társinak nevetven monda: Barátim, iertek (161) vaczorállyunk annÿt hogy az mely esküvest töttük az mi ellensęgünknek azzal öszve okadgyuk ki, többször vele ne tartozunk.* Policoen[us]+ in lib[ro] 5.

Nem ezt kevánnya idvözitönk Math. 5. Non periurabis+, reddes autem domino iuramenta tua. Hamissan ne ésküdgyel hanem megh fizessed az Vrnak az te esküvésidet.+

Iol iuta eszemben, im az intésemnek véghiben fel iedzém az esküvésnek formaiát, az mellyel az Athenasbéliek magokat kötelezik vala az ö hazaiokhoz, mihelt az tizen négy esztendöt meg haladgyák vala: Semmit vgy mond az mi az szent fegyverhez illetlen, nem czelekeszem, az harczon az ki melle állatnak el nem hagyom. Viaskodom az templomokert és az Isteni+ szolgálatert mind mikor magam s-(162)mind penig mikor masokal leszek. Igyekezem rayta hogy házamát iobba teszem mint találtam. Az iol itélt dolgoknak engedelmes lészek mindenkor és az törvéneknekis az mellyel az egéz nép közönsęghes akaratbol fogh szerzeni. Es ha valaki házamnak törvényét meg valtoztattya avagy néki nem akar engedni, elléne álok. Isten legyen bizonyságom ez én mondásimban.

Illyen formán esküsznek vala az Athenasbéliek az gyermeksęgböl ki kelvén, az ö házaiokhoz, mellynek noha nálunk helye ninczen, mindazonáltal az természet dictállya, hogy hüttel kötelesek vagyunk az mi házánknak, mely ellen veténi+ kárhozatos dologh.+




Hátra Kezdőlap Előre