OPERALEXIKON
CÍMLAP
ELŐSZÓ
RÖVIDÍTÉSEK
A
B
C
Cs
D
E
F
G
Gy
H
I
J
K
L
M
N
Ny
O
Ö
P
Q
R
S
Sz
T
U
Ü
V
W
X
Y
Z
ZS
Q
Quadri, Argeo (1911-) - olasz karm. Egyike napjaink világjáró olasz karmestereinek, 1957 óta a bécsi Volksoper vezető karnagyai közé tartozik.
Qual cieco fato → Mily szörnyű sors
Quale insolita gioia → Mily öröm fénye az
Qual'occhio al mondo → Nincs ilyen csillaga a magas égnek
Qual voce! → A hangja!
Qual voluttà trascorrere → Ó, mit jelent ez új gyönyör
Quand'ero paggio → Hej, mikor én még
Quando le sere al placido - Rodolfo (T) lírikus szerelmi áriája Verdi Luisa Millerjének II. felvonásában.
Quando me'n vo' soletta → Musette keringője
Quando rapita in estasi → Akkor, midőn oly lángolón
quattro rusteghi, I - négy házsártos, A
Quel guardo di cavaliere → Nem ismeretlen énnekem
Quel vecchio maledivami → A vén ember megátkozott
Questa, Angelo (1901-1960) - olasz karm. 1920-ban debütált Genovában. Toscanini, Serafin, Gui és de Sabata mellett volt asszisztens. 1933-37 a genovai Carlo Felice opera zenei vezetője, majd Barcelonában, később Amerikában működött.
Questa o quella → Kesztyűária
Quickly → Mrs. Quickly
Qui la voce - Elvira (S) őrülési jelenetének kezdősora Bellini Puritánok-jában.
Quinault, Philippe (1635-1688) - francia költő és szövegíró. Lully állandó munkatársa, a legtöbb Lully-opera szövegköltője. Ahogy zenében Lully alapította meg a jellegzetes francia operastílust, úgy ennek a "tragédie-lyrique"-típusnak a librettisztikában Quinault volt hosszú időre modellt alkotó mestere. Librettóit később Johann Christian Bach, Gluck és Piccinni is megzenésítették.
quodlibet - 1. XVI-XVIII. sz.-i játékos zenei kompozíciós módszer, melynek lényege: különböző dallamok egyidejű megszólaltatása. Az operairodalom leghíresebb quodlibetje: a Don Juan első fináléjának három különböző ritmusú, de egyidejűleg hangzó tánczenéje. - 2. A múlt század korai évtizedeiben így nevezték német és osztrák színpadokon az egy vagy több zeneszerző népszerű darabjaiból összeállított játékokat; nagyjából a pasticcio-val (l. ott) azonos.