KEZDŐLAP | I. A magyar királyság háztartása és pénzügyigazgatása 1000–1322-ig. » |
A legutóbbi évtizedekben világszerte nagy lendületet vett gazdaságtörténeti kutatás eredményeit kritikailag mérlegelve, nem kerülheti el figyelmünket a gazdaságtörténeti terminológia terén uralkodó zavar és ingadozás. E sajátságos jelenség okát kétségtelenül abban kell keresnünk, hogy a gazdaságtörténet mint aránylag fiatal tudományág még nem találta meg helyét a tudományrendszer keretében. Míg más történeti résztudományok a jogtörténet, irodalomtörténet, művészettörténet stb. hosszú fejlődés eredményeképen teljesen kidolgozott sajátos módszerrel és szabatos terminológiával rendelkeznek, a gazdaságtörténet módszere és terminológiája ma még szubjektív természetű; a kutatók speciális történeti vagy gazdaságtani képzettségétől irányított ingadozásoknak van alávetve. A történettudósok fogalommeghatározásaikban kelleténél nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az egykorú források sokszor zavaros és rendszertelen gazdasági terminológiájának. Viszont a közgazdászok modern gazdaságtani fogalmak és elméletek korlátai közt mozogva, történetellenesen uniformizálják különböző korok rokonnak látszó, de lényegben eltérő jelenségeit.
Különös élességgel jelentkezik ez az ellentét és ingadozás a középkori pénzügyi történet irodalmában, melynek művelői kevés kivétellel nem méltatják kellő figyelemre a középkori államháztartás speciális és a maitól lényegesen eltérő természetét. A kutatás eredményessége szempontjából tehát igen nagyfontosságú a pénzügyi fogalmak tisztázása.
A középkori államháztartás legjellemzőbb sajátsága, hogy benne szoros kapcsolatban, sőt egybeolvadva tünnek fel az államgazdaság és a királyi magángazdaság jelenségei. A királyságról (regnum) alkotott mind a király személyes hatalmát, mind az országot, az államot magában foglaló egységes fogalomnak megfelelően az egykorú közfelfogás nem tudott különbséget tenni a király magánjogi jogviszonyokon alapuló, földesúri és közjogi jogviszonyokon alapuló államfői bevételei és kiadásai közt. A magángazdasági és regálejövedelmek egyaránt a királyi kincstárba folytak be, együttesen kezeltettek és együttesen fordíttattak a királyi magánháztartás, valamint az államigazgatás és kormányzat szükségleteinek fedezésére.
A királyi magánháztartás és államháztartás szoros kapcsolata, illetőleg egysége, másrészt az államháztartás jelenségeinek kvalitatív megítélésében érvényesülő külsőséges felfogás okozza, hogy a középkori forrásokban eltérő természetű pénzügyi jelenségek gyakran a legszorosabb kapcsolatban, sőt azonos elnevezés alatt, máskor egymással közel rokon, sőt lényegben teljesen egyező jelenségek elkülönülve jelentkeznek. A középkor zavaros és individuális pénzügyi terminológiája legkevésbé sem alkalmas arra, hogy a jelenségek szisztematikus osztályozásához alapul vegyük.
Ez a zavarosság késztette az elméleti államháztartástan művelőit, hogy modern pénzügyi fogalmak alkalmazásával igyekezzenek a középkor jelenségei közt rendet teremteni. Különösen a mai államháztartások bevételei közt praedomináló adók fejlett fogalmát szeretik rákényszeríteni mindazokra a jövedelmi forrásokra, melyek modern fogalommeghatározások értelmében az adó ismertetőjeleit magukon viselik. Pedig a mai pénzügyi fogalmak éppen nem alkalmazhatók minden fenntartás nélkül a középkor intézményeire és jelenségeire. Ez az eljárás éppúgy tévedésekhez, helytelen megítélésekhez vezet, mint az egykoruak külsőségeken alapuló osztályozásának elfogadása.
Helyes eredményeket csak a középkori felfogás és a modern elméletek összhangbahozatalával érhetünk el. Sohasem szabad felfednünk, hogy az egykorúak felfogása mindig még ha téves is a történeti fejlődésben leli magyarázatát. S az osztályozási az elméleti államháztartástan eredményeinek felhasználásával a történeti fejlődés alapján kell végrehajtanunk.
A középkori államháztartásban nem elég magángazdasági és államgazdasági jövedelmeket megkülönböztetnünk, mert az utóbbin belül két egymástól élesen elhatárolt jövedelemcsoport jelentkezik. Az összes állami jövedelmek és bevételek voltaképpen három individuális csoportba sorozhatók, melyek elseje mai fogalmak szerint a magángazdasági, a két másik az államgazdasági jövedelmek sorába tartozik. E három csoport: a magángazdasági, regále- és adójövedelmek csoportja.
Magángazdasági (domaniális) jövedelmek legyenek bár modern szemmel nézve adók, illetékek vagy egyedárúságok mindazok, melyeket az uralkodó földesúri joga, tehát magánjogi jogviszonyok alapján szerez meg.
Királyi felségjogban gyökerező (regále-) jövedelmek azok, melyekhez akár adó, akár illeték, akár egyedárúság alakjában jelentkeznek az uralkodó alattvalóinak gazdasági erejét az ő előzetes megkérdezésük nélkül, önhatalmúlag, kizárólag felségjoga, tehát közjogi jogviszonyok alapján veszi igénybe.
Önként megajánlott jövedelmek, a szó eredeti középkori értelmében vett adók[2], melyekhez az uralkodó alattvalóinak gazdasági erejét közjogi jogviszonyok alapján, de az alkotmányosság akkori fogalmának megfelelő formák közt, az ő előzetes hozzájárulásukkal veszi igénybe.
E három jövedelemcsoport nemcsak kvalitatív különbségeket, hanem fejlődésbeli fokozatokat is jelöl.
A középkori államháztartások, helyesebben királyi háztartások kezdetben magángazdasági jövedelmi forrásokon, az uralkodók nagy kiterjedésű földbirtokain nyugodtak. A fejlődés első korszaka a domaniális államháztartás kora.
A magángazdasági bevételek mellett már a domaniális államháztartás korában feltűnnek némely, a királyi felségjogban gyökerező bevételek: kezdetleges fejadók, pénzverési díj, útvám, vásárpénz. Eredetükben többnyire illeték-természetű szolgáltatások, melyek fejében az alattvalók a király, illetőleg a királyi gazdaság részéről ellenszolgáltatásban védelem, pénzverés, útfenntartás, vásári árúsítóhely részesültek. Később az államháztartási igények emelkedésével, majd az uralkodók magángazdaságainak megfogyatkozásával, a patrimoniális királyi hatalom bomlásával lép előtérbe a pénzügyi regalitás. A királyi felségjogokat a kialakulóban lévő rendi hatalom ellensúlyozására financiális szempontból kezdik kihasználni s a felségjog alapján követelt méltányos illetékek az alattvalóktól ellenszolgáltatás örve alatt, de valóságban ellenszolgáltatás nélkül szedett regálejövedelmekké alakulnak. A fejlődés második étappeja, mikor a királyi háztartás, mely e korban kezd a szó valódi értelmében vett államháztartássá átalakulni, elsősorban regálegazdasági jövedelmekre támaszkodik.
A regálejövedelmek közé tartozik a középkor különböző címeken kivetett s a mai fogalmak szerint állami egyenes adó képében jelentkező rendkivüli jövedelmei, eredetükben mindmegannyi illeték (hadváltság, pénzváltási illeték stb.), melyeknek időnkénti szedését az uralkodó alattvalóinak megkérdezése nélkül, felségelhatározással rendelte el. A rendiség teljes kialakulásával azonban az a felfogás vált uralkodóvá, hogy a fejedelmet csupán a kizárólagos felségjognak elismert jogok (pénzverési jog, határvámtartás joga, sómonopólium stb.) gyakorlásával kapcsolatos rendes regálejövedelmek korlátlan használata illeti meg s a rendkivüli jövedelmek igénybevételéhez az országrendek előzetes hozzájárulása szükséges. A rendek adómegajánlási joga éppúgy, mint a katonaállítás és hadviselés joga illetőleg kötelessége, karakterisztikus ismertetőjelévé vált az alkotmányos rendi államnak. A rendkivüli adó kivált a regálejövedelmek sorából s mint az alattvalók előzetes hozzájárulásához kötött jövedelmi forrás önkéntes szolgáltatás természetét öltötte fel, a szó szorosabb értelmében vett adóvá, segéllyé (subsidium, contributio) alakult. A rendi szellem erősbödésének természetes következménye volt az uralkodói hatalom folytonos gyöngülése, ami viszont maga után vonta az erős központi hatalmat igénylő regálegazdaság hanyatlását. A rendes bevételek különösen a gyenge egyéniségű uralkodók korában folytonosan csökkentek s hovatovább a rendek által megajánlott rendkivüli adó vált az államháztartás fő jövedelmi forrásává. A regálegazdaság helyét a fejlődés harmadik korszakában az adógazdaság foglalta el. Ebben a korban az államháztartás már elválik a királyi magánháztartástól s önálló irányba fejlődik[3].
A kiadások megfelelő osztályozása nehezebb feladat, mert itt sokkal szorosabb kapcsolatban jelentkeznek az államháztartási és magángazdasági jelenségek. A király háztartásának és az udvartartásnak, a királyi magán- és középítkezéseknek, a hívek jutalmazásának és az államigazgatásnak, az uralkodóházi tagok kiházasításának, királyi vendégek fogadásának és a diplomáciának kiadásai elválaszthatatlanul összeforrva tünnek fel. Ha mégis némi rendet akarunk teremteni, a középkori államháztartás kiadásait három nagy csoportba sorozhatjuk.
Elsőbe tartoznak a magánháztartási és udvartartási kiadások beleértve a velük szoros kapcsolatban jelentkező kormányzati és külügyi természetű kiadásokat. A második csoportba sorozzuk a hadügyi s végül a harmadikba a közigazgatási kiadásokat.
Felosztásunk kétségkívül külső szempontokon alapul, de a királyi magángazdaság és az állam szükségleteinek szoros kapcsolata helyesebb és rendszeresebb osztályozást nem enged meg. Az állami bevételek természete alapján megállapított pénzügytörténeti fejlődési fokozatoknak is ez a felosztás felel meg leginkább s a fejlődés a hadügyi és közigazgatási szükségletek fedezésének módjában jut kifejezésre.
A domaniális államháztartás korában csupán az első csoportbeli kiadások terhelik a kincstárat. A hadügyi és közigazgatási funkciókat a királyi dominiumokon élő népelemek hivatásszerűen látták el s a kincstárat közvetlenül sem hadügyi, sem közigazgatási kiadások nem terhelték.
A regálegazdaság korában a hadügyi és közigazgatási szükségletek ellátása a hűbéri irányú fejlődésnek megfelelően az alattvalókra, elsősorban a nagybirtokos osztályra hárult. Ezek kötelezettségüknek birtokuk terjedelmének megfelelő földesúri csapatok (bandériumok) állításával és mint a közigazgatás főtisztviselői, velük magánjogi szerződéses(familiáris)viszonyban álló közigazgatási tisztviselők alkalmazásával feleltek meg. Azonban már az uralkodó is kénytelen volt háború idején készpénzjövedelme egy részét zsoldos hadsereg tartására fordítani s a közigazgatás vezető tisztviselőit díjazni. E díjazás, illetőleg jutalmazás még rendszerint természetben, jövedelmi részesedéssel és birtokadományozással történt, de már a regálegazdaság későbbi korszakában feltűnik és mindinkább előtérbe lép a tisztviselők készpénzben való fizetésének, illetőleg jutalmazásának szokása.
A harmadik, adógazdasági korszakban mikor a hatalomban megerősödött rendek mindinkább szabadulni igyekszenek közkötelességeik teljesítésétől mind a hadügyi, mind közigazgatási szükségletek fedezése közvetlenül a kincstárra hárul s túlnyomó részben az adójövedelemből történik.
A középkori államháztartás funkciói nem merültek ki a jövedelemszerzésben és a szükségletek fedezésében. Az államháztartás mindenkori egyensúlyának fenntartásában fontos szerepe volt az államkincsnek s az államháztartási funkciók egyik legfontosabbika a kincsgyűjtés, a bevételezett jövedelem egyrészének thezaurálása volt.
Minden középkori uralkodó, ki pénzügyei rendezett voltát szívén viselte, igyekezett kincstárában mennél nagyobb mennyiségű nemesérc- és drágaságkészletet felhalmozni, hogy nagy és fontos szükség esetén, előre nem látható s az igénybevehető rendes jövedelmek összegét meghaladó rendkívüli kiadásokra, különösen hadiköltségekre, diplomáciai természetű és családi kiadásokra mindig megfelelő tartalék álljon rendelkezésre. A telt királyi kincstár volt a pénzügy rendezettségének, az államhatalom szilárdságának legbiztosabb fokmérője. A kincshalmozásnak közgazdasági szempontból nézve kétségtelenül nagy hátrányai vannak, de a középkor fejletlen hitelviszonyai mellett minden uralkodó rákényszerült, ha nem akarta országát pénzügyi katasztrófába sodorni. Az államkincs pótolta az újkor államhitelét. A újkori állam rendkivüli szükség esetén kölcsönhöz folyamodik, a középkori állam a királyi kincstár készletét dézsmálta meg.
[2] Adó a. m. az alattvalók által adott, tehát az önkéntes megajánlás ismertetőjelével bíró szolgáltatás. Az önkéntes megajánlás domborodik ki az adó idegennyelvű elnevezéseiben is (adiutorium contributio, subsidium, auxilia, aides aid. Steuer, Gabelle, dazio stb.)
[3] A középkori államháztartás jövedelmeinek ez a történeti osztályozása legkevésbbé sem érinti azt a helyes megfigyelést, hogy a középkor magángazdasági és regálejövedelmei közt olyanok is vannak, melyek az adóról ma vallott felfogásunk szerint az adó fogalma alá tartoznak. Az adótörténet, különösen az adózás történetének kutatója nem mellőzheti ezeket a jelenségeket. Az általános pénzügytörténet szempontjából azonban e szolgáltatásokat mégsem tekinthetjük adóknak. Jogi természetükhöz képest a magángazdasági, illetőleg regálejövedelmek közt kell őket tárgyalnunk, habár jobb műszó híjján megjelölésükre a modern fülnek és értelemnek megszokott adó nevet használjuk is. (V. ö. Alább az Adóregále c. fejezetben.)
KEZDŐLAP | I. A magyar királyság háztartása és pénzügyigazgatása 1000–1322-ig. » |