Dr. Pitlik László egyetemi docens, tanszékvezető (pitlik@miau.gau.hu)

Pásztor Márta egyetemi tanársegéd (marta@miau.gau.hu)

Popovics Attila egyetemi tanársegéd (popovics@miau.gau.hu)

Bunkóczi László egyetemi tanársegéd (blaszlo@miau.gau.hu)

Pető István PhD-hallgató (ipeto@miau.gau.hu)

Szent István Egyetem (SZIE), Gazdaság és Társadalomtudományi Kar              
Gazdaságelemzési és Módszertani Intézet, Gazdasági Informatika Tanszék

Tartalomszolgáltatás agrárspecifikus minőségbiztosítási előfeltételei
az elektronikus kormányzati portálra kerülés kapcsán

Az előadás a MEH által, az elektronikus kormányzat fejlesztése kapcsán kiírt pályázat keretében az agrárgazdaság tartalomszolgáltatási problémáinak egyik központi kérdésével, vagyis a szolgáltatott tartalom minőségbiztosításának (jogi, technológiai, szervezeti és menedzsment) aspektusaival foglalkozik. A SZIE Gazdasági Informatika Tanszéke évek óta követi a hazai és a nemzetközi tartalomszolgáltatás alakulását, ill. maga is aktív szolgáltatóként lép fel. Az eddigi tapasztalatok alapján számos kritikus pontra derült fény, melyek kapcsán bizonyos, a hibás szolgáltatások elkerülését elősegítő (egyelőre hipotézis jellegű) intézkedések (http://miau.gau.hu/magisz/2002/magisztervezet.doc, ill. http://interm.gtk.gau.hu/miau/38/kshphare.ppt) fogalmazhatók meg, melyek egy fajta szabványként is felfoghatók. Néhány kritikus (nemzetközi viszonylatban is megfigyelhető) szempont/jelenség, melyek kezelése szükségszerű/reális:

-         Ma nincs (jogi és szervezeti) felelőse az agrár (vidékfejlesztési) adat-, térkép- és dokumentumvagyon jelentős részének, ebből is következőik, hogy nincs metaadatbázis a rendelkezésre álló erőforrásokról, nem tisztázottak a hozzáférési jogosultságok és technológiai kiszolgálás minimuma. Nincs agrárinformatikai stratégia.

-         Az egyes adatgyűjtésben érintett szervezeteken belül nincs (kiforrott) konzisztencia-ellenőrzési módszertan és szervezeti/jogi keretrendszer, így egyes adatok (s ezen keresztül az ezekre épülő alkalmazások) ellentmondásossága bizonyítható.

-         Az elemzések szolgáltatói nincsenek versenyhelyzetben, így például az elemzések beválásának követése és ezen referencia-értékű adatsorok publikálása esetleges.

-         A K+F tevékenység keretében (legitim irányelvek, világos célok hiányában és a pályázati rendszerek koordinálatlansága következtében) jórészt csak előre kalkulálhatóan végrehajtható tevékenységek folynak, így a módszertani megújulás, az innováció terjedése és valódi elméleti problémák kezelése ad hoc jelleggel folyik. Hiteles az a K+F rendszer, ahol minden pályázat egy sikertörténet?

-         Nincs világos rendszere a hibás szolgáltatások javításának, felfedésének, szankcionálásának.

Mindaddig, amíg a jogi, technológiai, ellenőrzési szempontok, ill. a stratégiák szintjén nincsenek egyértelmű fogódzók a leendő tartalomszolgáltatók előtt, a részlegesen átgondolt, részlegesen ellenőrzött szolgáltatások számos jogi és marketing dilemmát vethetnek fel az alkotmányosságtól, az adatvédelmi és verseny-szabályokon át, a fogyasztóvédelem kérdéséig.