Az Internet technológia iskolai alkalmazási lehetőségeinek bemutatása egy iskolai tudásportál alapján

 

Megoldásra váró probléma leírása:

-          az oktatási intézményekben nem megoldott az egységes dokumentumkezelés, a dokumentumokhoz való hozzáférés.

-          A tanárok, a tanuló és szüleik közötti kommunikációt megfelelő, az érintetteket védő és támogató szabályrendszer, módszerek és csatornák kialakításával a jelenleginél feladatorientáltabban lehet megvalósítani az infokommunikációs eszközök átgondolt és tevékenység, feladatspecifikus felhasználásával.

-          A korlátozott kommunikáció, az iskolai csoportok és közösségek, esetenként elszigetelt személyek közötti kommunikációs problémák sok esetben gátjai az egyénre szabott tanulási módszerek alkalmazá­sá­nak, a csoportos mun­kának, team-ek kialakulásának.

-          Nehezen, vagy egyáltalán nem hasznosulnak az intézményen belül és még kevésbé az intézményen kívül a tanárok által kidolgozott egyedi, inno­vatív oktatás-módszertani eljárások.

-          A tanulók nem ismerik meg a csoportos mun­kában rejlő lehető­sé­ge­ket, éppen abban az életszakaszukban, amikor leginkább igénylik a közösséghez tartozást, nem szereznek tapasztalatokat a közös alkotás, együttműködés, a csapatjáték terén.

-          a közoktatási intézmények számára nehezen kezelhető kihívás a "tanulás tanítása" problémakör módszertani kezelése.

 

Az iskolai portál célja

Egy olyan, iskolákban használható tudásportál kifejlesztése, amelyik:

-          alkalmas egységes formátumra hozni, és valamennyi érintett számára könnyen elérhetővé tenni valamennyi, az iskolában keletkezett, az oktatást és az iskolame­nedzs­men­tet érintő dokumentumot;

-          alkalmas ezen dokumentumok egységes rendszerben való tárolására és teljes körű visszakeresésére;

-          alkalmas önálló tanulói csoportok kooperatív munkájának támogatására;

-          segíti a tanulói csoportépítést;

-          támogatja a tanórán kívüli (játékos és versenyelemeket is tartalmazó) tanulói felzárkóztató tevékenységet , egy nyelvi CBT oktatási anyag rendszerbe illesztésével;

-          támogatja az oktatási intézmény pályaorientációs tevékenységét, továbbá a hallgatók tanulási stratégiájának kialakítását  egy ebbe a tárgykörbe tartozó CBT oktatási anyag rendszerbe illesztésével;

 

A portál innovatív elemeinek bemutatása

Az iskolai tudásportál révén modellértékűen létrehozunk egy bármely iskolában alkalmazható, adaptálható kere­trendszert, az alkalmazást elősegítő módszertannal, amely:

-          tartalmaz egy szabványos, xml-alapú dokumentumok (beleértve az egyszerűbb CBT tananyagokat) létrehozására, szerkesztésére és menedzselésére alkalmas szer­kesz­tőt;

-          tudásmenedzsment rendszer - egy, a fent említett dokumentumok tárolására alkalmas adatbázist, strukturált keresővel;

-          tartalmaz előre gyártott, professzionális, a felzárkóztatást, a tanulásmódszertant és a csapatépítést támogató anyagokat;

-          szoros kapcsolatot alakít ki egyrészt a tanárok, tanulók és szüleik között, másrészt IT-támogatást nyújt a team-kialakítás, csoportmunka, hallgatói innovatív kezdeményezések számára