Minőségbiztosítás a távoktatásban

dr. Szepes András - Szepesné Stiftinger Mária

                            főiskolai docens  -      főiskolai adjunktus

NyME Geoinformatikai Főiskola

 

A távoktatás számos olyan problémát okoz az abban résztvevőknek, mely a módszertan jellegéből adódik. Kezdve attól a ponttól, amikor a "távtanuló" hazaviszi a tananyagot, egészen a vizsgára való felkészülésig. Ez idő alatt szinte csak saját magára számíthat. Ezen egyetlen módon lehet segíteni, ha olyan technológiai sort alakítunk ki, mely az első perctől kezdve "kézenfogja" a tanulót. Hogy ez a sorozat tényleg feloldja a problémákat, csakis a folyamatos minőségi ellenőrzéssel tudjuk biztosítani.

Az első fontos lépés a tananyagok kialakítása. A fejlesztők jelentős része nem volt soha résztvevője ilyen képzésnek, így csak elképzeli, milyen is lehet a tanuló helyzete, és ehhez próbálja igazítani a kidolgozott anyagokat. A valóban jó távoktató tananyaghoz azonban szükséges egy módszertani lektor, aki segíti a fejlesztőt tanácsaival.

Következik a tanulók belépése a rendszerbe. Ekkor lép elő az un. támogató rendszer szerepe. Ez a keret biztosítja a személyi nyilvántartást, vezeti a tanulók előrehaladását, adminisztrálja az összes részét a folyamatnak. Ennek igen jól felépítettnek kell lennie, különben könnyen elveszhetnek a folyamat egyes elemei.

Akár részei is lehet a támogató rendszernek, de kiemelt szerepe miatt külön említjük meg a kapcsolattartás fontosságát. Ez biztosítja a "magányos harcosok" virtuális közösségét, ez önt lelket az esetleg elmaradókba.

Fontos szerepe van a számonkérés rendszerének is. Ezen keresztül mérheti le diák és oktató egyaránt, miként sikerült az előrelépés. Támogatni kell a tanulókat az önellenőrző feladatok és kérdések körével, és természetesen a vizsgarendszerű számonkéréssel is.

Végezetül jelentős segítséget ad a folyamatos kérdőíves kikérdezés, mely a teljes folyamat minden pontjáról visszajelzést ad a résztvevőknek.

Egy ilyen rendszer bemutatását tartalmazza előadásunk, mely a GEO saját fejlesztésének eredményeként jött létre.