Dinamikus tananyaghálók

 

 

Kaszáas Péter, Turcsányiné Szabó Márta

P_kaszas@ludens.elte.hu, turcsanyine@ludens.elte.hu

Eötvös Loránd Tudományegyetem, Informatika Szakmódszertani Csoport

1117, Budapest, Pázmány Péter Sétány 1 C.

 

 

 

A ma létező Internetes oktatási portálok hasonló gondokkal küszködnek, mint a portálok általában:

ˇ    nehéz eligazodni és navigálni a témakörök felosztásának szerkezetében

ˇ    hiányzik a mélyreható módszertani útmutató, amelynek kialakítása nem lehetséges az egyes témakörökben különböző tudásszintű diákok haladására vonatkozó információgyűjtés nélkül

ˇ    nincs megfelelő visszajelzés az egyes anyagok használhatóságáról, korszerűségéről, illetve elsajátításáról

ˇ    az anyagok nem elégítenek ki specifikus igényeket

 

A Coraler tananyagháló-készítő eszköz alkalmazása révén olyan témaspecifikus forráshálók kialakítására kerülhet sor, amelyek (a) az idő múlásával, a rendszer használatával finomodnak és értékesebbé válnak, (b) az oktatandó anyag valamint az oktatási igények változását jelzik, és azzal lépést tudnak tartani, valamint (c) olyan tapasztalathálók létrehozatala válik lehetővé, amelyekben egyénileg is nyomon lehet követni a tanulók haladását.

 

Az előadásban ezzel az eszközzel egy Internetes forrásokat feldolgozó angol kurzust mutatunk be. A tanulók először elvégeznek egy komplex felmérőt, majd a tudásszintjüknek megfelelő tananyagrészletekhez vezető kiemelten kiszínezett útvonalat láthatják és haladhatnak rajta saját belátásaik szerint. Az egyes anyagrészek elvégzése után a térkép színezése változik, sőt, az egyes alpontokban végrehajtott kisebb tesztek hatására az elsajátítandó elemek színezése normálisra vált. Ezáltal a térkép minden pillanatban a legaktuálisabb képet mutatva a tanuló egyes témakörökben szerzett tudásáról.

 

A tanulók haladását a kurzusban útvonaltérképek elkészítésével dokumentáljuk és ezeket klaszterezzük. A klaszterezés alapján megállapítható lehet a tanuló "személyiségtípusa", azaz kielemezve eddigi pályáját a kurzus során, Ennek célja a hallgató útvonalválasztási döntésében való támogatása azzal, hogy előrejelezzük a jövendő teljesítményét a jelenlegi eredményeinek tükrében az adott időpontban. Ezek a vizsgálatok abból a feltételezésből indulnak ki, hogy a bejárt tapasztalatok után kapott visszajelzések informálni tudják a hallgatót a feltételezett kimenetről, és ezáltal segítik a kurzus elvégzésében. Ez a vizsgálat csupán kezdetnek számít és a jövőben folytatása várható. Két fontos pontra helyezi a hangsúlyt:

1. Segíthetnek-e az ilyen klaszterezések a tanulóknak?

2. Hogyan segíthető át a tanuló kevésbé sikeres klaszterből egy jóval sikeresebbe?

 

A prezentáció ennek illusztrálására mutatja be a projekt eddigi elemzéseit.