Magyar mint idegen nyelv témakörű oktatási és kulturális Internet portál
HUNGAROPORT

 

Majzikné Bausz Ágota <bausz@sztaki.hu>, Csempesz János <csjani@pele.ilab.sztaki.hu>

MTA SZTAKI

Dr. Szabó László <lszabo@itk.hu>

BNI Kft.

 

1. Bevezetés

 

A Hungaroport nyelvoktató portál a magyar nyelvet idegen nyelvként tanulók számára, mely

A portál angol kísérő nyelvű, komplex keresési funkciókat is tartalmaz.

 

A Hungaroport

      fő feladata, hogy összefogja a szétszórtan élő, nem egységes populációt alkotó felhasználói kört, fórumot teremtsen a nyelvtanulók számára.

      rugalmas nyelvoktatási és kulturális információs rendszert kínál.

      hozzájárul a felhasználók társadalmi mobilitásának növekedéséhez és életminőségének javításához. Egyben költséghatékony megoldás is, mivel az oktatás és tájékozódás nincs helyhez és időhöz kötve, valamint biztosított az előzetes felkészülés lehetősége a Magyarországra utazók, itt élni szándékozók számára.

 

A nagyméretű adatbázisra alapuló online magyar nyelvi tesztrendszer célja az öntesztelés. A tesztrendszer adaptív és általános szintező jellegű mérőeszköz. Nyelvtani kategóriák és szintek szerint indexált tesztrendszert tartalmaz, amelynek segítségével a tanulók meghatározhatják saját tudásszintjüket. A rendszerben a tudásszintek meghatározása igazodik az Európa Tanács ajánlásaihoz, az ALTE szempontrendszeréhez és az ITK követelményszinthez. A nyelvtanulók 2 alapvető tesztelési eljárás (adaptív, szintező) segítségével mérhetik fel saját tudásszintjüket.

 

Az online tanfolyamsorozat interaktív gyakorlatok, indexált szövegek, multimédiás elemek, keresési funkciók, számonkérő tesztek segítségével segíti a tanulót az anyag elsajátításában.

A Hungaroport tartalmaz egy kezdő és haladó szintű tananyagmodult. A tananyagmodulok 15 lépésből állnak, a lépések helyettesítik a leckéket. A lépések interaktív gyakorlatokon keresztül tanítanak, a diák minden lépésben egy nyelvtani jelenséget sajátít el. Minden lépéshez nyelvtani magyarázatok tartoznak. Pedagógiai szempontból a fejlesztés során törekedtünk az interaktív feladatmegoldásban jól felhasználható gyakorlattípusok kialakítására (drag and drop, fill-in-the-blank, teszt, igaz-hamis, stb.). A Hungaroport másik tananyagmodulja a hallás utáni szövegértés készségét fejleszti.

A Hungaroport Magyar mint idegen nyelv témakörű oktatási és kulturális Internet portál az MTA SZTAKI és a BNI Kft. közreműködésével készült el az OM IKTA-2000 pályázatának keretében.

 

2. A Hungaroport portál bemutatása

2.1 Keretszoftver


 


A keretszoftver biztosítja az egyes modulok közti navigációt, az egységes megjelenést, és a magyar-angol nyelvváltást. A keret részének is tekinthető a lokális keresés, a fórum, bejelentkezés, regisztráció, valamint a statikus információk összessége.

 

A keret lehetővé teszi gombnyomásra a nyelvváltást, a kétnyelvű szövegek dinamikus és statikus kezelését is. Dinamikus, generált esetben függvényhívásokkal adhatjuk meg az egyes kétnyelvű blokkokat, ezekből a megfelelő nyelvet a keret fogja a felhasználó választása alapján kiválasztani. Statikus oldalak esetén - illetve ha egy dinamikus oldal sok kétnyelvű blokkot tartalmaz - célszerű nyelvenként külön oldalakat készíteni, ekkor átirányítási (redirect) mechanizmussal választódik ki az aktuális nyelvnek megfelelő oldal.

 

A bejelentkezés/regisztráció az egyes felhasználók megkülönböztetésére szolgál (kurzusok, eredmények egyénhez kötött tárolása végett). A teljes tartalomhoz csak a teljes hozzáféréssel regisztrált felhasználók férhetnek hozzá, korlátozott hozzáférésű felhasználóknak csak a demó anyagok állnak rendelkezésre. A beléptető modul rugalmas, a belépést (akár teljes-, akár korlátozott hozzáférést) igénylő egyéb modulok -amennyiben még nem lenne bejelentkezve - automatikusan a belépéshez irányítják a felhasználót, s belépés, esetleg regisztráció után ahhoz a modulhoz tér vissza, amely a belépést kezdeményezte. Fejlesztői szempontból is rugalmasnak mondható; a portál bővítésekor például új oldalaink elején mindössze egy fájlt kell beszúrnunk, ha teljes hozzáférésűvé szeretnénk tenni.

 


A keretrendszer kapcsán érdemes még szót ejtenünk az adminisztrátor felületről: ennek segítségével minden - a portállal kapcsolatos - adminisztrációt egy böngészőablakból - akár egy távoli gépről- intézhetünk el.

Segítségével kényelmesen végezhetjük a portál kezdeti telepítését, a teszt-adatbázis importját, exportját, a lokális kereséssel és fórummal kapcsolatos adminisztrációkat. Minden webes űrlapokon keresztül történik, egyetlen konfigurációs fájlt sem kell szerkesztenünk, kivéve az adminisztrációs jelszó megváltoztatásakor, mert ezt - biztonsági okokból - nem célszerű, ha távolról egy böngészőablakból bárki megtehetné.

 

2.2 Online tesztek

 

Az egységes, szöveghez nem kötődő "klasszikus" feleletválasztós teszt az ún. "nyelvhasználatot" méri, tehát nem a nyelvi készségeket. Az alapkészségek: beszédértés, beszédkészség, olvasott szöveg értése, íráskészség. A mi tesztprogramunk a nyelvhasználati ismereteket (azaz nyelvtani és - főleg felsőfokon - lexikai tudást) mér.

Internetes alkalmazásokkal - a háttérből együttműködő tanár nélkül, tehát automatizálva - mérhető még az olvasott szöveg értése és a beszédértés.

A Hungaroport tesztadatbázisa kb. 2800 darab tesztfeladatot tartalmaz nehézségi fok és nyelvtani kategóriák szerinti csoportosításban.

 

2.2.1 Adaptív teszt

 

Az adaptív teszt egy 3 fázisú szintfelmérő rendszer. A rendszer a tanuló tudásszintjét a 3. fázis végére határozza meg. A tanuló minden fázisban 50 feladatot kap, a feladatok nehézségi szintjük szerint osztályozva, arányos súlyozással kerülnek a tanulók elé, véletlenszerűen összekeverve.

A Hungaroport hét tudásszintet különböztet meg, melyek megnevezése az 1. táblázatban található. A táblázat alsó sorában szerepel a súlyozás, amely azt határozza meg, hogy az 50 feladatos tesztekben melyik tudásszintből hány darab feladat szerepel.

A tanuló az első fázisban a súlyozás szerint meghatározott számban minden tudásszintből kap feladatokat. A következő fázisokban az elért eredményei alapján a tudásszintek számát korlátozzuk, már egyre kevesebb tudásszintből kap a tanuló feladatokat. A második fázisban már csak 5 tudásszintből válogat a rendszer (pl. A1-től K-ig, AK-tól FL-ig, stb.), a harmadik fázisban már csak 3 tudásszintből. Tesztelméleti szakemberek szerint kb. 100 egységtől fölfelé kezdenek hitelesen mérni a tesztek. A 3 egymást követő fázis (összesen 150 db tesztfeladat) nagyjából lefedi ezt a mennyiséget.

 

1. táblázat A nehézségi szintek, és a szintek szerinti súlyozás

Nehézségi szint

 

Alapfok

 

Középfok

 

Felsőfok

 

 

A1

A

AK

 

 

 

KF

F

FL

 

 

 

 

AK

K

KF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

súlyozás

10 %

20 %

10 %

20 %

10 %

10 %

20 %

 

A1       =          alapfokba tartozó legkönnyebb tesztütemek

A         =          alapfok középső tartománya

AK      =          alapfok-középfok átfedés

K         =          középfok középső tartománya

KF       =          középfok-felsőfok átfedés

F          =          felsőfok középső tartománya

FL       =          lexikai tesztütemek felsőfokra

 

2.2.2 Szintfelmérő tesztek

 

A szintfelmérő teszt működési elve nagyon hasonló az adaptív tesztéhez. De míg adaptív teszt esetén a felhasználónak nem kell előre megbecsülnie a tudását, hanem azt az adaptív teszt program lépései próbálják meg felbecsülni, addig a szintfelmérő teszt esetén a felhasználónak meg kell határoznia előre, hogy milyen nehézségi szintű szintfelmérő tesztet szeretne megoldani (alap, közép vagy felsőfok). Ekkor kap egy erre a szintre vonatkozó teszt-feladatsort, megoldja, a program pedig kiértékeli a tudását.

A szintfelmérő tesztben a program nem csak a kiválasztott nehézségi szinthez tartozó feladatbankból merít, hanem a szintek közötti ún. átmeneti szintek feladataiból is válogat. (A különböző nehézségi szintekből kiválasztott feladatok aránya megegyezik az adaptív tesztnél alkalmazott módszerrel.) Így például középfok esetén az alsó-közép nehézségi fokok közti átmeneti szintből és a közép-felső nehézségi fokok közötti átmeneti szintből is ad feladatokat. A felhasználó a teszteredményből megtudhatja, hogy az általa kiválasztott szintet milyen százalékban teljesítette, és a tudása inkább a szint felső vagy alsó határához áll közel.

 

 

Alapfokon való megfelelés:                  A1 + A + AK  (60 %-os teljesítés esetén)

Középfokon való megfelelés:    AK + K + KF             (60 %-os teljesítés esetén)

Felsőfokon való megfelelés:                 KF + F + FL   (60 %-os teljesítés esetén)

 

2.3 Online Tananyagok

 

Az online tananyagokban szintén nyelvi feladatokat kell megoldaniuk a tanulóknak. Itt azonban nem tesztfeladatok - valamilyen módon összeválogatott - halmazát kapják a tanulók, hanem több különböző típusú feladatot kell megoldaniuk. A feladatok ezúttal is nehézségi szintekbe szerveződnek, de rögzített sorrendben, nyelvtani szempontok szerint lépésekbe, témákba csoportosítva, a feladatok megoldási sorrendjében nem jut szerep a véletlennek. Voltaképp egy-egy kurzusnak tekinthetőek.

 

A különböző feladattípusok:

ˇ        Szövegkiegészítő

ˇ        Feleletválasztó

ˇ        Elhelyező (1:1 drag&drop)

ˇ        Elhelyező-csoportosító (n:n drag&drop)

ˇ        Feleletválasztó-kakukktojás

ˇ        Képválasztó

ˇ        Többszörös választó

ˇ        Tegyük sorrendbe

ˇ        Igaz-hamis

ˇ        Totó

 

A feladattípusok rugalmas weblapba ágyazásához egy könyvtárat (widget library) készítettünk, ami nem más, mint egy "osztály" és függvénygyűjtemény. A megfelelő függvények hívásával gyorsan és egyszerűen generálhatjuk az egyes widgeteket oldalainkba.

 

Az alapkoncepció, hogy az oldalra különböző feladatok kerülnek (különböző típusokból), a tanuló megoldja őket és a "Kiértékel" gombot megnyomva helyben láthatja a kiértékelés eredményét, piros-kék színkódolással (helytelen-helyes).

Lehetősége van a helyes megoldások megtekintésére ("Megoldás" gomb), illetve a widgetek alapállapotba hozására ("Újrakezd" gomb).

 

Bár a Javascript nem objektumelvű nyelv, csak objektum alapú (nincsenek osztályok, csak okjektumok és prototípusok), a polimorfizmust kihasználva az egyes típusokat, mint "osztályokat" valósítottuk meg, és mintha egy közös absztrakt osztályból származnának, mindegyik rendelkezik egy reset(), evaluate() és answer() metódussal, melyek a fenti tevékenységeket valósítják meg az egyes típusokra. Illetve minden típushoz tartozik egy függvény, ami a HTML-be ágyazást végzi el.

 

Tehát a jövőben új feladattípusok hozzáadása rugalmasan és a szokásos programozási technológiákat követve végezhető el; a fenti "osztályt" és metódusokat kell megírni a widgetkönyvtárat bővítve.

 

Az alább következő két online kurzus a fenti könyvtár widgetjeivel készült.

 


2.3.1 Lépésről lépésre


Nyelvtani gyakorló anyag kezdő és középhaladó szinten, mely végigvezet a magyar nyelvtan legfontosabb és legproblematikusabb részein. A feladatok megoldását nyelvtani magyarázatok és példák segítik. A nyelvtani rész angolul és magyarul, a több száz gyakorlat pedig angol és magyar kísérőszöveggel egyaránt elérhető.

 


Kezdő és haladó interaktív web alapú kurzus. Egy-egy oldal azonos jellegű feladatokat tartalmaz, a feladatokat tartalmazó oldalak lépésekbe vannak szervezve, mindkét szint 25-25 lépést tartalmaz. A lépések nyelvtani szempontok szerint csoportosítják a feladatokat, azaz egy lépés feladatai rendre valamely - a lépés tárgyát képező - nyelvtani jelenségre összpontosítanak.

Minden lépéshez tartozik egy külön ablakban megnyitható nyelvtani magyarázat, amely az adott lépést tárgyalja. Az ablak tartalma automatikusan frissül, az éppen oldott feladatokhoz tartozó nyelvtani magyarázatokat mutatja.

 

A lépések közé tesztek ékelődnek, melyek az őket megelőző lépések nyelvtani jelenségeit gyakoroltatják. A tesztek az online tesztekhez hasonlóan működnek, csak a feladatokat nem az adatbázisból veszik. A különbséget erősítendő az egyes tesztfeladatok a widgetkönyvtár választó widgetjeit használják. A tanuló itt is összevetheti megoldásait a helyes megoldásokkal. Legjobb teszteredményét tesztenként eltároljuk, így mindig láthatja mely teszteket, s azon keresztül mely nyelvtani lépéseket kell még gyakorolnia.

 

A Lépésről lépésre feladatait és tesztjeit egy strukturált leíró nyelvvel adhatjuk meg, a program ez alapján generálja az oldalakat: a struktúra alapján a menüt, a lépéseket, a navigációs sort, a tartalom alapján a feladatokat tartalmazó oldalakat.

 

2.3.2 Fülelő

 

4. ábra A Fülelő anyag ablaka (A feladat megoldása után megnyomtuk a "Kiértékel" gombot. A jó megoldás kerete kékre változik, a helytelené pirosra.)

 

Középhaladó és haladó szintű beszédértési feladatgyűjtemény. A szövegek érintik a hétköznapi élet legfontosabb témaköreit. Az online tananyag a Debreceni Nyári Egyetem Kiadásában megjelent, hasonló című könyv anyagának egy részét dolgozza fel.

 

Mint web alapú kurzus, hasonló a fent tárgyalt Lépésről lépésre online tananyaghoz: a tanulónak különböző feladatokat kell megoldania, majd kiértékelnie. Lényeges különbség viszont, hogy most egy könyv internetes rekonstrukciójáról van szó, így egy-egy (web)oldal a könyv egy-egy oldalának felel meg, a feladatok csoportosítása is a könyv felépítését követi: nehézségi szintek és témák szerint. A webes megoldásban lehetőségünk van a csoportosítást először szintek, majd azon belül témák vagy először a témák majd azon belül a nehézségi szintek szerint kérni (a váltást a menüben hajthatjuk végre).

Lényeges eltérés még - mivel a könyv feladata a beszédértés gyakoroltatása -, hogy a feladatokhoz (pontosabban egy vagy több oldal feladataihoz) hanganyag tartozik. A könyv kazettamellékletét digitalizáltuk. A digitalizálást két sávszélességben végeztük el, gondolva a célközönség eltérő kapcsolatsebességére és igényeire. A felhasználó természetesen kiválaszthatja, mely sávszélességet szeretné választani, illetve - és ez az alapértelmezés - kérheti, hogy a program automatikusan állapítsa meg a számára optimális sávszélességű változatot.

A hallott szöveg írott formában is a tanuló rendelkezésére áll; a szokásos Újrakezd, Kiértékel, Megoldás gombok mellett található új Szöveg gomb megnyomásával egy új ablakban elolvashatja a hallott szöveget, amennyiben a megértéssel gondjai támadnának. Az írott változat nem csupán szöveg; a megfelelő blokkra kattintva a hanglejátszás a kívánt blokkra ugrik, így még kényelmesebben tudja a számára gondot okozó részt újra meghallgatni, párhuzamosan olvasva az írott megfelelőt. Természetesen módjában áll a szöveget nyomtatóbarát formában (melyet az eredetiből generálunk) kinyomtatni.

 

A könyv oldalainak rekonstrukciója miatt, mivel annak oldalai viszonylag egyediek (elhelyezés, grafikák, szódobozok), ennél az anyagnál nem volt érdemes egységes leíró nyelvet alkalmazni, mert a túl sok HTML töltelék miatt áttekinthetetlen lett volna. Ezért ezúttal statikus HTML (php) oldalakkal dolgozunk, és a struktúrát a fájlok elhelyezése, névkonvenciója adja. Mivel csak a könyv egy része alkotja a webes kurzust, szerencsére nem kaptunk túl sok fájlt.

Az egységesség, illetve a szükséges közös részek (védelem, stb.) uniformizálása végett egy sémafájlból (skeleton) indultunk ki, s egy Fülelő-oldal elkészítésekor ebbe írtuk be az adott könyvoldalt leíró részeket. Esetleges jövőbeni bővítéskor is ez a javasolt eljárás.

3. Elérés

 

A Hungaroport elérhetősége:

http://www.hungaroport.hu

 

4. Alkalmazott technológiák, szoftverek

 

Az alkalmazott technológiák - webes alkalmazásról lévén szó - az alábbiak:

 

 

A szerver oldali programozáshoz annak ingyenes és elterjedt volta miatt a PHP-t választottuk. Az adatbázis-kezelés a szintén ingyenes MySQL-lel történik. Másik ingyenes alternatíva a biztosabb tranzakció-kezeléséről ismert PostgreSQL lehetett volna, de mivel ez utóbbi esetünkben nem játszik lényeges szerepet, inkább a jóval szélesebb körben használt és támogatott MySQL mellett döntöttünk.

A lokális kereséshez és a fórumhoz ingyenesen letölthető PHP-modulokat használtunk, a lokális keresés kódján apróbb változtatásokat hajtottunk végre.

 

5. Összefoglalás

 

A projekt lezárása kapcsán feltétlenül megemlítendő, hogy az eredeti célkitűzéseket meghaladó módon a Hungaroport-tal nemcsak az oktatási portált sikerül létrehozniuk a fejlesztőknek, hanem egyúttal egy rugalmasan felhasználható online oktatási keretrendszert is.

A Hungaroport struktúrája adaptálható szinte bármilyen tananyagrendszerhez és rugalmasan bővíthető is új irányokban (virtuális osztályok létrehozása stb.). A tananyagok hatékonyabb felviteléhez, programozásához kialakított adminisztrációs felület ("szerkesztőségi rendszer") felgyorsítja a feladatok elvégzését, és a kidolgozott interaktív feladattípusok és tesztrendszerek megkötés nélkül használhatók más témakörökhöz is. A Hungaroport regisztrálni és adminisztrálni tudja a felhasználókat, könnyen megoldhatóvá tehető a rendszerben a tanulók előrehaladásának és eredményeinek nyomon követése, és a keretrendszer kialakította a multimédia (kép, hang, videó) integrálásának lehetőségét és rendszerét is.

A keretrendszeren belül lehetőség van információs rendszerek és tudásbázis kialakítására és bővítésére, valamint a portál tematikájához kötődő online fórum használatára is.

 

A Fülelő című anyag tudomásunk szerint Magyarországon az első ilyen típusú, az auditív nyelvtanulási készséget valóban interaktív módon fejlesztő e-learning megoldás.

 

A konzorciumi tagok a portál könnyebb kezelését és a további tananyagfejlesztést megkönnyítendő adminisztrátor felületet is kifejlesztettek. Ennek segítségével minden - a portállal kapcsolatos - adminisztrációt egy böngészőablakból - akár egy távoli gépről- intézhetünk el. (Segítségével kényelmesen végezhető a portál kezdeti telepítése, a teszt-adatbázis importja, exportja, a lokális kereséssel és fórummal kapcsolatos adminisztrációk)

 

 

 

* * *