VoIP paraméterek elosztott, valósidejű mérése

 

Dr. Do Van Tien, BME Híradástechnikai Tanszék

Pándi Zsolt, BME Híradástechnikai Tanszék

Király Csaba, BME Híradástechnikai Tanszék

{do,pandi,cskiraly}@hit.bme.hu

 

Bevezető

A többszereplős távközlő piacon a távközlési szolgáltatóknak folyamatosan bővíteniük kell a szolgáltatásaikat és növelniük kell a szolgáltatási minőséget. Ennek a folyamatnak legjobban szemléltethető példája az IP alapú valósidejű szolgáltatások (IP telefon, streaming audió és videó) elterjedése, amelyek fejlődését nyilvánvalóan a gazdasági verseny indította valamint szélesebb felhasználása a harmadik és negyedik generációjú mobil hálózatokban várható. A gazdasági előny feledtette a felhasználókkal az összeköttetés gyengébb minőségét (nagy késleltetés, akadozó hang). A kialakult gyakorlatra felfigyelt a szolgáltatói oldal, és ma már komoly távközlési szolgáltatók is ajánlanak IP alapú telefonhívást annak ellenére, hogy az alapprobléma több eleme a mai napig megoldatlan.

Az IP hálózatban alkalmazott "best effort" szolgáltatási modell megfelelő működése az alkalmazások együttműködési képességén alapszik, amelyet a TCP protokoll a korábbi alkalmazások többségénél biztosít. Egy nem valósidejű alkalmazás ugyanis a TCP protokoll segítségével implicit visszacsatolással alkalmazkodni tud a hálózatban kialakult forgalmi helyzetekhez. Ugyanakkor a valósidejű alkalmazások az igényeikhez jobban igazodó UDP protokollt használják, amely nem képes önszabályozásra. Az ilyen jellegű forgalmak terjedésével megbomlik a hálózat optimális működését biztosító együttműködés az alkalmazások között.

A távközlési szolgáltatók céljai (a szolgáltatások bővítése és a minőség biztosítása) csak úgy valósíthatók meg, ha a hálózatokban új technológiákat alkalmaznak (Integrated Service Architecture, IntServ, Differentiated Service Architecture, DiffServ, MultiProtocol Label Switching, MPLS). Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy az új technológiák által biztosított előny elvész, ha az üzemeltetők az új hálózatokban a hagyományos hálózatüzemeltetést is meghonosítják. A csak egyfajta szolgáltatás nyújtására kihegyezett PSTN hálózatokban valamint az eredetileg "nem szolgáltatói" szemlélettel megtervezett Internetben azt a hálózatüzemeltetési megközelítést alkalmazzák, hogy a hálózatban folyó forgalmat üzemeltetési célból csak nagyon ritkán kell mérni, továbbá a technológiai korlátok miatt csak preventív módszerekkel lehet beavatkozni a hálózatban zajló folyamatokba.

Az új technológiájú hálózatokban ezzel szemben a hatékony hálózatüzemeltetés egyik kulcskérdése a forgalommenedzselés (Traffic Engineering, TE), amely magában foglalja a hálózattervezés kérdéseit, a hálózati forgalom folyamatos mérését valamint a mérési eredmények elemzése alapján a hálózat megfelelő konfigurálását. Úgy kell méretezni és az üzemeltetés során úgy kell konfigurálni a hálózatot, hogy az előfizetők alkalmazásai számára garantálni lehessen a megfelelő minőségi paramétereket. Ebben a hálózaton kialakult forgalom paramétereinek gyűjtése, mérése és elemzése játssza a kulcsszerepet.

Az előbbiekben felsorolt feladatok közül ezt a kulcsproblémát, a hálózat által kiszolgált alkalmazások forgalmának mérését, ezen belül is a VoIP alkalmazások forgalmának mérését választottuk célkitűzésünknek, amelyet az Oktatási Minisztérium által támogatott 00060/2002 számú IKTA projekt keretében tervezünk megvalósítani.

Cikkünkben először ismertetjük a hálózatüzemeltetők által végzett mérések lehetséges céljait, majd a mérendő hálózat felépítését mutatjuk be. Ezt követi a mérendő jellemzők és a mérőhálózat leírása, majd a mérésekhez szükséges berendezések ismertetése. A cikk végén a rendszer működéséhez szükséges adatbázissal és a felhasználói felülettel szemben támasztott követelményeket részletezzük, majd röviden összegezzük az elmondottakat.

Mérések

A zökkenőmentes szolgáltatás érdekében a hálózat üzemeltetőjének több okból is méréseket kell végeznie:

Az itt felsorolt feladatok közül az SLA monitorozás jellege jelentősen eltér a többitől. Ez ugyanis rendszeresen ismétlődő tevékenység, ahol a mérés célja a vállalt paraméterek alátámasztása hiteles, minden egyes alkalommal azonos módon végrehajtott mérésekkel.

A telepítés, bővítés, optimalizálás és hibakeresés során ezzel szemben a feladatot végző mérnök valamilyen problémára keres megoldást, nem rendszeresen ismétlődő, hanem egyedi méréseket tervez meg és hajt végre.  Rendszerünk célja ezen mérnöki tevékenység támogatása a lehetséges mértékben. Ez az alábbi feladatokat foglalja magában:

A mérendő hálózat

Rendszerünk célja VoIP hálózatok minőségi paramétereinek mérése. Az IP hálózati technológiát a telefonhálózatok több területén is fel lehet használni:

A felsorolt lehetőségek közül az első és a második felhasználási mód a mi szempontunkból megegyezik, csupán az alkalmazott eszközök kapacitásában és a hálózat méreteiben tér el. A mérendő hálózat legfontosabb része tehát ez az IP gerinchálózat, mely mind a hang-, mind a jelzési-forgalom továbbítását végzi. A hálózat üzemeltetőjének döntésétől függően az IP hálózat más adatforgalmat is kiszolgálhat, vagy lehet egy speciális IP hálózat, mely csak ezeket a csomagokat továbbítja.

A mérések során nem foglalkozunk az IP alatti rétegek konkrét megvalósításával, az IP routereket összekötő alhálózatoknak tehát csak IP és magasabb szintű jellemzőit vizsgáljuk. Ennek megfelelően a gerinchálózatra mint IP routerek hálózatára tekintünk.

Egy IP-alapú telefonhálózat esetében biztosítani kell az összekapcsolást áramkörkapcsolt hálózatokkal (Switched Circuit Network, SCN) is: ideértjük a PSTN-en kívül, az ISDN és a GSM hálózatokat is. Az IP hálózatban továbbított hang és jelzési adatok átalakítását az áramkörkapcsolt hálózatra, illetve a visszaalakítást az ellenkező irányban egy ún. gateway (átjáró) biztosítja. A gateway szerepe a hangminőség biztosításában jelentős, hiszen itt történik az IP csomagokból a hangadat összeállítása, a késő vagy elvesző csomagok helyének feltöltése valamilyen hanggal (pl. utolsó csomag ismétlése) és a dekódolás. Gateway berendezések kapcsolják össze két eltérő technológiát alkalmazó szolgáltató hálózatát, de gateway berendezés biztosítja azt is, hogy az ügyfél használhassa már meglevő készülékeit és belső hálózatát akkor is, ha egy IP-alapú technológiát használó szolgáltatóhoz kapcsolódik. Szintén gateway berendezéseket használ egy szolgáltató, ha fokozatosan állítja át hálózatának egyes részeit IP technológiára.

A hívást kezdeményező illetve fogadó végberendezések lehetnek IP telefonok is, melyek közvetlenül kapcsolódnak az IP hálózathoz.

 

1. ábra: A mérendő hálózat sematikus vázlata

A mérendő hálózat sematikus vázlatát mutatja az 1. ábra. Mint látható a hálózati kép korántsem teljes, más szolgáltatók hálózatáról csak részleges információkat tartalmaz. Feltételezésünk szerint a mérést végző személy nem feltétlenül fér hozzá a teljes hálózathoz, ezért a mérés során fontos figyelembe venni, hogy mely végpontokhoz fér hozzá, honnan kezdeményezhet hívásokat. Szintén elengedhetetlen annak ismerete, hogy hol vannak (és hol helyezhetők el) olyan mérőeszközök, melyeket vezérelhet illetve amelyeknek az eredményeihez hozzáférhet a mérés irányítója.

Mérendő jellemzők

VoIP hálózatok minőségének ellenőrzéséhez meg kell határoznunk, hogy rendszerünknek mely jellemzőket kell mérni és az egyes paraméterek mérésére milyen módszerek használhatók.

A mérendő jellemzők értéke a hálózat architektúrájától, valamint a rajta lebonyolított forgalom paramétereitől (a forgalom nagysága, karakterisztikái, sztochasztikus jellemzői) függ.

A gyakorlatban a jellemzők két fő kategóriába sorolhatók:

  1. a hálózatszintű teljesítőképességi jellemzők közvetlenül meghatározzák a hálózat által nyújtott szolgáltatások minőségét. Hálózatszintű jellemző például az átlagos hálózati csomagvesztés, az átlagos sorbanállási késleltetés, a teljes   átlagos késleltetés, megbízhatósági jellemzők (MTBF), stb.
  2. az alkalmazásszintű jellemzők általában az adott alkalmazásra vonatkoznak, és közvetlen kapcsolatban állnak a hálózatszintű jellemzőkkel. Az alkalmazásszintű és hálózatszintű jellemzők között matematikailag pontosan leírható összefüggés sok esetben még nincs kidolgozva.

Az alkalmazásoktól és hálózat típusától függően különböző jellemzők azonosíthatók, ezek mérésére több mérési módszer is alkalmazható. IP témakörben jelenleg az IETF IP Performance Metrics munkacsoportja [1] foglalkozik IP hálózat és IP alkalmazások esetén alkalmazható jellemzők és mérési módszerek kidolgozásával [2], [3], [4]. Az ITU-T törekvései a valósidejű beszédátvitel elemzésére alkalmas MOS jellemzők definiálására és mérési módszerek kidolgozására irányulnak [5], [6], [7], [8], [9].

A rendszer céljai szempontjából a legfontosabb IP hálózatszintű paraméterek:

A VoIP alkalmazásszintű paramétereket pedig két csoportba sorolhatjuk: a jelzésre vonatkozó valamint a hangátvitelre vonatkozó jelemzők. A jelzésre vonatkozók:

A hangátvitelre vonatkozó jellemzők:

A jellemzők leírását és a RADCOM eszközök által mért jellemzőket a mérőeszközökről szóló fejezetben ismertetjük. Az eszközök a felsoroltakon kívül további minőségi paraméterek mérését is támogatják.

Mérőhálózat

A hálózatban több ponton vannak mérőeszközök elhelyezve. Ezek feladata hívások indítása és fogadása, valamint hívások minőségi paramétereinek figyelése. Egy összetett mérés több eszköz működésének összehangolását igényli és ezek az eszközök földrajzilag távol helyezkedhetnek el egymástól. Az eszközök vezérléséhez és a mérési adatok begyűjtéséhez ezért elengedhetetlen az eszközök összekötése valamilyen adathálózattal, ezt nevezzük mérőhálózat (szemben a hang- és vezérlési forgalmat továbbító mérendő hálózattal).

A mérőhálózat megvalósítására kézenfekvő megoldás ugyanazt az IP hálózatot használni, ami a mérendő hálózat funkcióit is ellátja. Így a mérőberendezések egyszerűen telepíthetők és áthelyezhetők. Ennek a megoldásnak azonban vannak hátrányai és akadályai is:

Mindezeket figyelembe véve arra törekszünk, hogy a mérőhálózat kialakítását minél egyszerűbbé tegyük. A rendszerrel szemben az alábbi követelményeket fogalmazhatjuk meg:

Bizonyos mérési módszerek esetén szükséges a mérőeszközök óráinak szinkronizálása is. Esetünkben két potenciális szinkronizálási módszer alkalmazható, az Interneten elterjedt NTP protokoll [11], vagy az egyes berendezésekhez kapcsolt GPS vevők alkalmazása.

Mérőeszközök

A méréseket a RADCOM cég Performer mérőeszközeivel és néhány saját készítésű segédprogrammal végezzük. A Performer család általunk használni kívánt tagjai a QPro, MediaPro, SipSim és a Capture. Az általunk megvalósítandó eszközök a SIP Echo és a SIP Recall.

QPro

A QPro analóg hívásokat képes generálni, és a hívás felépítésére vonatkozó jellemzőket, valamint az egész hívás hangminőségét leíró tulajdonságokat tudja mérni. A hívásokat például analóg, E1 vagy ISDN BRI interfészen képes felépíteni.

A hívás felépítésének jellemzőit a hívás megfigyelésével, passzívan méri:

A QPro a hívás hangminőségét speciális algoritmusok segítségével elemzi (Perceptual Analysis Measurement System [12] és Perceptual Evaluation of Speech Quality [9]).

A hálózat egyéb jellemzőit is képes mérni a QPro aktív módon: ezeket két QPro között lehet mérni, az egyiken visszahurkolva a jelet.

A QPro képes még DTMF integritást mérni, azaz meghatározni, hogy mely DTMF jeleket nem viszi át a hálózat.

MediaPro

A MediaPro Ethernet interfészen keresztül képes figyelni az IP hálózaton zajló telefonhívásokat. Figyeli a jelzést (SIP vagy H323) és a hangforgalmat (RTP). A hangfolyamot képes összeállítani, és online értékelni a minőségét. A hívás hangminőségét csak akkor tudja értékelni, ha a media stream a MediaPro referencia hanganyagainak egyike.  Erről a hívást generálónak kell gondoskodnia. Más hang esetén csak csomagszintű paramétereket mér.

Egyébként a MediaPro képes ugyanazokat a minőségi jellemzőket mérni, mint a QPro berendezés, de mérhetők a hívásra vonatkozó egyéb paraméterek is:

A MediaPro rengeteg egyéb statisztikát is gyűjt (csomagszám, időtartam, lezárás oka, stb.), és sok más szolgáltatása is van (hívások feltételes elmentése, rögzített hívások visszajátszása, egyes csomagok dekódolása, stb.), de ezeknek számunkra nincs jelentősége.

SIPSim

A SIPSim egy SIP hívásgenerátor. Megadott eloszlás szerint képes hívásokat kezdeményezni SIP terminálok vagy saját maga felé. Főleg a vezérlés tesztelésére való (egyszerre 2000 hívást kezel), de képes néhány (150) hívás hangforgalmát is szimulálni.

SIP Echo

SIP user agent, ami képes hívást fogadni, és a kapott RTP streamet visszaküldi. SIP hívások jelzés- és hangforgalmának méréséhez lehet használni hívásgenerátorral együtt. Lehet késleltetés mérésére is használni, a mérést a hívó fél végzi. Passzív eszköz, külön konfigurációt nem igényel, mérési adatokat nem generál.

SIP Recall

SIP user agent, ami képes hívást fogadni, és a kapott RTP streamet rögzíti. A hívás vége után kisvártatva visszahívja a hívót, és visszajátssza az imént felvett hangot.  SIP hívások jelzés- és hangforgalmának méréséhez lehet használni hívásgenerátorral együtt. A hívás irányának megfordítása a jelzés irányfüggő hibáinak felderítését teszi lehetővé. Passzív eszköz, külön konfigurációt nem igényel, mérési adatokat nem generál.

Tárolandó adatok

A mérőrendszer működéséhez szükséges adatok mennyisége, valamint a mérések során keletkező adatok későbbi vizsgálhatóságának követelménye szükségessé teszi adatbázis használatát. Az adatbázisnak az alábbi adatokat kell tárolnia:

Felhasználói felület

A kezelői felület egy interfész, melyen keresztül a felhasználó (felhasználó alatt a humán felhasználót értjük)

Természetes elvárás, hogy a felhasználói felület jól áttekinthető, egyszerűen kezelhető hozzáférést biztosítson a felhasználó számára.

A felhasználói felület egy tipikus kliens-szerver alkalmazás. A felhasználó a kliens alkalmazással áll interaktív kapcsolatban. A kliens által közvetített parancsokat (a mérőrendszer vezérlése, mérési eredmények lekérése) a szerver végrehajtja, majd a választ visszaküldi a kliensnek, ami kijelzi azt a felhasználó számára.

A kliens-szerver alkalmazással szemben a következő követelményeket támasztjuk:

Összegzés

Cikkünkben egy VoIP hálózatok üzemeltetőinek szánt rendszer tervezése folyamán felmerült szempontokat elemeztük. A rendszer célkitűzéseink szerint alkalmas lesz akár építés alatt álló, akár már kiépült, VoIP technológiát alkalmazó hálózatok forgalmi viselkedésének mérésére, miáltal segítséget nyújt az üzemeltetőnek kritikus hálózati pontok és forgalmi helyzetek azonosításában és a működési paraméterek finomhangolásában. Rendszerünk a mérési eredmények előállításában a RADCOM cég célhardvereire épít; a hozzáadott értéket a mérések több eszközre kiterjedő, átfogó megszervezése, lebonyolítása és az összegyűjtött és feldolgozott mérési eredmények áttekinthető prezentálása jelentik.

Irodalom

[1]         http://www.ietf.org/html.charters/ippm-charter.html

[2]         V.G. Cerf., RFC1262 Guidelines for Internet Measurement Activities. 1991. október

[3]         N. Brownlee., RFC2720 Traffic Flow Measurement: Meter MIB., 1999. október

[4]         N. Brownlee, C. Mills, G. Ruth., RFC2722 Traffic Flow Measurement: Architecture. 1999. október

[5]         ETSI EG 201377-1 Speech processing, Transmission and Quality aspects (STQ); Specification and measurement of speech transmission quality; Part 1: Introduction to objective comparison measurement methods for one-way speech quality across networks V1.2.1, 2002. október

[6]         ETSI TR 101329-1 Telecommunications and Internet Protocol Harmonization Over Networks (TIPHON) Release 3; End-to-end Quality of Service in TIPHON systems; Part 1: General aspects of Quality of Service (QoS) V3.1.2, 2002. január

[7]         ETSI TR 101329-2 Telecommunications and Internet Protocol Harmonization Over Networks (TIPHON) Release 3; End-to-end Quality of Service in TIPHON systems; Part 2: Definition of speech Quality of Service (QoS) classes V2.1.3, 2002. január

[8]         ETSI TR 101329-5 Telecommunications and Internet Protocol Harmonization Over Networks (TIPHON) Release 3; End-to-end Quality of Service in TIPHON systems; Part 5: Quality of Service (QoS) measurement methodologies V1.1.2, 2002. január

[9]         ITU-T P.862 Perceptual evaluation of speech quality (PESQ), an objective method for end-to-end speech quality assessment of narrowband telephone networks and speech codecs, 2001. február

[10]     F. P. Kelly, Notes on effective bandwidths, Stochastic Networks: Theory and Applications (Editors: F. P. Kelly, S. Zachary and I. B. Ziedins), Royal Statistical Society Lecture Notes Series, 4., Oxford University Press, 1996., 141-168.

[11]     D. Mills, RFC1305 Network Time Protocol (Version 3) Specification, Implementation, 1992. március

[12]     Perceptual Analysis Measurement System (PAMS), British Telecom, 1997