"Az  e-learning ma lehetőség, holnapra szükségletté válik"

 

    Rápolti Ida, rida@delfin.unideb.hu

Dr. Buda Andás, buda@delfin.unideb.hu

                                                                 Debreceni Egyetem

 

 

1. Bevezetés

A tanulás ma már az egész életünket végigkíséri. Az e-learning a következő évek nagy lehetőségét tárja mindenki elé, aki szeret és akar is tanulni. A mai világban nagyon nehéz állandóan naprakésznek lenni és az újabb és újabb kihívásoknak megfelelni. Ez csak akkor lehetséges, ha valaki folyamatosan képzi magát. Sajnos egyre kevesebb idő és pénz jut ezekre a képzésekre, így felmerül az igény egy olyan képzési formára, amely gyorsabb és költségtakarékosabb. A hatékonyság növelésének egyik legfontosabb eleme a képzés. Köztudott, hogy az oktatás idő és pénzigényes tevékenység, tehát arra kell törekedni, hogy a képzés a leghatékonyabb legyen.

A hagyományos tantermi képzés nem mindig ad elfogadható megoldást ezekre az igényekre, mivel nem lehet az oktatási anyagokat megfelelő gyorsasággal frissíteni és sok a plusz költség is (tanterembérlet, oktató díja, utaztatás, szállásköltség stb.).

Ezekre a problémákra ad megoldást az e-lerning (elektronikus távoktatás), amely korszerű számítástechnikai eszközökkel támogatott oktatási formát jelent.

 

2. Mit jelent a távoktatás?

Előre kidolgozott, módszertanilag nagyon megalapozott tancsomagot adnak oda  a hallgatóknak, a hallgató azt önállóan dolgozza fel és időnként konzultál, illetve beszámol arról.

Az off-line távoktatás papíralapú formája mér régóta jelen van a képzési formák között, ujabban megjelent változata a CD-ROM-alapú oktatás. Az off-line távoktatás előnye a rugalmasság és az alacsony költség, viszont hátránya az alacsony szintű kommunikáció a tanár és  a hallgatóság között.

 

Az e-learning  az előbbi két megoldás előnyeit egyesíti. Az oktatás során a tanár és a hallgatóság között élő párbeszéd alakul ki. Általában a tananyag online módon jut el a hallgatósághoz. Az e-learning átviteli közegei az internet- és intranet hálózatok.

 

3. A távoktatás definiciója

A távokatás olyan oktatási forma, amelyben az oktató és hallgató nem egy helyen, és nem egy időben tartózkodik. A közöttük zajló kommunikációs folyamat segédeszközök felhasználásával történik.

 

 

4. Mit jelent az, hogy e-learning?

E-learningnek nevezzük mindazon technológiai megoldások összességét, amely a hagyományos formában a szervező, az oktató  és a diák között zajló folyamatot tudja automatizálni , és informatikai kommunikációs eszközökkel támogatni. 

 

5. Mi  a mai fogalomban az e-learning?

Manapság két fő területet különböztethetünk meg: a szinkron és aszinkron  e-learninget. A szinkron e-learning esetében a tanár és a hallgatók egy időben vesznek részt a képzésben. Az órán a résztvevők egy számítógép képernyője előtt ülve láthatják a tanár által bemutatott tananyagot, és hallhatják a tanár által mondottakat. Technikailag lehetséges, hogy lássák is a tanárt. A hallgatók interaktivan részt vehetnek az órán.

A szinkron távoktatás előnye, hogy magas fokú kommunikációt és interaktivítást nyújt a tanár és a hallgatóság között.. Hátrányaként említhető az időbeli kötöttség.

Az aszinkron  e-learning lényege, hogy  a tananyag online formában áll a hallgatóság rendelkezésére, a tanár és a hallgatóság között a kommunikáció is intenziv, az oktatás időben azonban nincs szinkronizálva, azaz a tananyag tetszőleges ütemben sajátítható el. Az aszinkron e-learning fontos elemei ezért a különféle workgroup, workflow és newsgroup alkalmazások. Az aszinkron e-learning legfőbb előnye tehát a rugalmasság

 

6. A hazai távoktatási és virtuális képzési rendszer és választék

A hazai távoktatásban  résztvevő intézmények és azok képzési formái jórészt a hagyományos távoktatási rendszert követik. Teljesen elektronikus formában csak kisebb részt müködnek, ámbár ezek aránya lassan eltolódni látszik az Internetes képzési rendszer felé. A távoktatás  magyarországi fejlődésének egyik legfontosabb előidézője az oktatási költségek csökkentésének igénye. Egyre több ember számára kellene biztosítani a folyamatos továbbképzés lehetőségét, minél olcsóbban és szinvonalasabban. A fejlődés másik előmozdítója, hogy hazánkban egyre dinamikusabban és főleg nem csak az informatikusok körében terjedőben van  a számitástechnikai eszközök alkalmazása. A távoktatási pica létrejött itthon is és az intézmények, iskolák, főiskolák, egyetemek mellett oktatási cégek is egyre nagyobb számban kínálnak távoktatási rendszerű kurzusokat, a hagyományos módszertől egészen a teljesen elektronikus formátumig.

 

7. Az e-learning feltételei: számítógép, internet, keretrendszer, tananyag

A hallgatók oldaláról az e-learning felhasználásának feltétele egy multimédiás személyi  számítógép interneteléréssel. Az e-learning alkalmazások mindegyike ingyenes szoftvereket igényel.

A szinkron és aszinkron távoktatás lebonyolítását az e-learning szerverek biztosítják. A szervereknek szélessávú internetelérésre van szükségük, hogy  nagyszámú hallgató egyidejű oktatása esetén is birják a hálózati terhelést.

A szerverek fontos kiegészitője a menedzsmentrendszer, amely a hallgatók regisztrálására, erdeményeik rögzítésére alkalmas.

A tananyagkészítés két összeteverő bontható: tartalmi és metodológiai részre. A jó tartalom és a jó metodika ötvözése a sikeres e-learning egyik kulcseleme. A tartalomszolgáltatás tulajdonképpen az e-learning szerveroldali infrastruktúra működését jelenti.     

 

 

 

 

 

 

 

8. Synedu Phoenix 2.0 E-learning képzésmenedzsment rendszer

 

 

Ezt a teljesen az  Internetre és  virtuális képzésre alapozott képzésmenedzsment rendszert a Synergon Rt. hozta létre. A Synergon Informatika Rt. alapvetően hardver és szoftver rendszerek szállításával és telepítésével foglalkozik, de emellett redszerei kezelésének betanítását is végzi. Ez az oktatási tevékenység adott alapot ahhoz, hogy  a cég létrehozza saját önálló képző  üzletágát a Synergon Education-t. Ennek felépítése rugalmasan igazodik a gyorsan változó oktatási folyamatokhoz. A tevékenységi kör két meghatározó szegmense: a hagyományos oktatást végző ILT  (Instuctor Led Training) és az új oktatási technológiát meghonosító e-learning területek.

A Phoenix 2.0 az ELTE szerverén található és az ismert web böngészőkkel  (Internet Explorer, Netscape Navigator, stb.) felkereshető és könnyedén kezelhető. A rendszerbe történő belépéshez szükség van egy felhasználói azonosítóra, és hozzá jelszóra. A szoftver kezelő felülete látványos és kellemes, de ennek ellenére semmilyen felesleges figyelemelvonó elem nincs rajta. A rendszerbe való belépés után a felhasználó az Egyetem aulájában találja magát, ahol inkább a multimedia CD-ROM programhoz hasonló, mint az Interneten megszokott kezelői felülettel találkozik. Itt eldöntheti a felhasználó, hogy a virtuális tanterem , vagy a forum felé veszi az útját és természetesen itt is, mint minden más oldalon segítséget kaphat a "Sugó" -tól. A tantermi vonalon továbbhaladva a  képzési jelentkezés, tanulás, vizsga opciók között lehet választani, illetve innen lehet eljutni a személyes adatok nyilvántartójáig. A képzések menüben a jól ismert adaatbázisokhoz kapcsolódó  "szűrés"  segítségével lehet a kurzusok között  válogatni és a megfelelőt kiválasztva innen kezdeményezhető annak indítása is. Ugyancsak itt találhatóak a választott téma szempontjából releváns elektronikus tankönyvek és oktatási segédanyagok is. A rendszer fontos része a "Fórum", ahol több kategóriában adhat információt, illetve juthat információhoz a virtuális Egyetem hallgatója. A "Hírek" csoport mellett megtalálhatóak az aktuális képzések fórumai is, ahol tutor, hallgató és bárki, aki  ide bejelentkezett on-line eszmecserében vehet részt. A távoktatási rendszer természetesen elektronikusan regisztrálja minden résztvevőjét, tanárt, hallgatót egyaránt. A számítógépes hálózatokon már megszokott módon itt is van rendszergazda  a megszokott jogkörrel, probléma esetén segítséget lehet tőle kérni, illetve hibát jelezni, vagy csak tanácsot kérni. A vizsgára való jelentkezés és maga a vizsga is ezen a webes felületen keresztül történik. A rendszer működtetése  gyakorlatilag a legminimálisabb számítógép használati tudást igényel, így könnyen kezelhető.

A Phoenix 2.0 teljes elektronikus Internetes egyetemi távoktató rendszer, felépítését, kezelhetőségét és működését tekintve a gyakorlatban tökéletesen megfelel az ilyen jellegű rendszerrel szemben támasztott elméleti követelményeknek. A képzés kizárólag a világhálón keresztül zajlik, a hallgatói regisztráció és nyilvántartás teljesen elketronikus, a rendszerbe való belépéshez és gyakorlatilag minden tevékenységhez jelszóval ellátott azonosítóra  van szükség, valamint a képzés segédanyagai, a tankönyvek is elektronikus dokumentum formában érhetők el. Egy ilyen rendszer különösen alkalmas a posztgraduális képzés esetében, kiegészíteni egy "valódi" egyetemi képzési rendszerét.

 

 

 

 

 

 

9. Záró gondolat

Tehát az e-learning nem azt jelenti, hogy a hagyományos képzés helyett csináljunk az Internet való képzést, hanem azt jelenti, hogy olyan tanulási környezet, olyan tudásbázis legyen abban a közegben amelyet használnak, ami a tanulásra vágyók igényeinek megfelel.

Az információs társadalomhoz való felzárkózás ma már nem választható fejlődési út, hanem kötelező. A tudástársadalom építése, a tudásmenedzsment -- amelynek része az e-learning - nemzetközi határok nélküli lehetőség és valóság.

 

10. Irodalom

http://www.magasyn.hu

http://www.synergon.hu

http://www.ibm.com

http://www.elearningforum.com

http://www.unesco.org/education/portal/e_learning/