Interaktív távoktatás tapasztalatai

 

 

 

Tamáska Lajos, tamaska@zmne.hu

Informatika a Nemzetvédelmi Képzésben Alapítvány (INKA)

 

 

 

 

            Az Alapítvány, könyvtár informatika témákban, többségében könyvtárosoknak 1996 óta rendszeresen szervez tanfolyamokat. 2001 óta a Könyvtári Akkreditációs Szakbizottság által akkreditált programok közül, nyolcnak alapítója és indítója is egyben, egynek pedig indítója.

            A könyvtárosok továbbképzése terén szerzett tapasztalatok többek között azt is mutatták, hogy hallgatók jelentős részének a számítógép és szoftver üzemeltetés területén felületes és hiányos az ismeretük.

            Az Alapítvány az alapvető számítástechnikai és szoftver ismereteket interaktív távoktatás keretében, szolgáltatásként nyújtja a vidéki és kis könyvtárak dolgozói számára. Az oktatás igénybevételével a résztvevők számára esély nyílik felzárkózni olyan szintre, hogy más tanfolyamokon ne keljen visszanyúlni a gép és szoftverkezelési alapokhoz.

            Az Alapítvány 2002-ben, kísérleti jelleggel, távoktatási tananyagokat tett közzé, könyvtárosok számára. A távoktatásra kidolgozott programok egy keretrendszerbe ágyazódnak, melye QUALITYCATOR néven került forgalomba. A keretrendszer egységesen kezeli az alatta működő oktatási programokat.

 

            Jelenleg az alábbi programok érhetőek el:

 

A tananyagok az ECDL követelményei szerint készültek, elsajátításukkal a hallgatók az ECDL adott moduljából vizsgaképesek lesznek.

            Előadásomban ismertetni szeretném a rendszer igénybevételével kapcsolatos tapasztalatokat, a keretrendszer vázlatos felépítését, bemutatni a működő távoktatási programokat. Az értékeléssel azt kívánom sugallni, hogy egy jól működő távoktatási rendszernek, milyen követelményeknek kell megfelelni, valamint a tanulás hatékonyságát milyen előkészítő és szervezőmunkával lehet elérni.

 

            Az igénybevételével kapcsolatos tapasztalatok.

 

Az elektronikus oktatás jellemzőinek és követelményeinek meghatározásánál sokszor más és más tényezőket emelnek ki, de bizton állítható, hogy az elektronikus távoktatás világszerte egyre fontosabbá és nélkülözhetetlenebbé válik. Akár a tömeges képzésre akár a felgyorsult világunkban nélkülözhetetlen folyamatos tanulásra, vagy a távolságok legyőzésére gondolunk, az elektronikus oktatás elengedhetetlenné válik. Ugyanakkor több tényező hátráltatja a tanulás hatékonyságát. Ezek kiküszöbölése érdekében az oktatás megszervezésére, ellenőrzésére, a keretrendszer megválasztására, a tananyagok kidolgozására, nagy gondot kell fordítani. Mindegyik elem helyes, vagy helytelen megválasztása nagymértékben befolyásolhatja az oktatás minőségét, hatékonyságát.

 

A tanfolyamok indításának körülményei.

 

A felsorolt négy tananyagot, négy kurzus keretében indítottuk. Egy-egy tananyag átlagosan 30 óra tanulást igényel, tehát ha naponta csupán egy órát foglalkozik a hallgató a tananyaggal, egy hónap alatt kényelmesen feldolgozható. Mi a kurzusokat két hónap időtartamra terveztük, így lehetőség adódott két, esetleg három tananyag elvégzésére is.

A kurzusoknak igen pozitív visszhangja volt, nem számítottunk ilyen nagyszámú jelentkezésre. Nem korlátoztuk a létszámot, mert így választ kaphattunk a szolgáltató gép, a hálózat, és a szoftver kiszolgáló kapacitására is. A távoktatásra 165 fő regisztráltatta magát, ebből 33 fő, nem iratkozott fel kurzusra, a többiek viszont két, illetve három kurzust is választottak. Kurzusonként a létszám átlagosan 84 fő volt. Meg kell jegyezni, hogy a nagy érdeklődést az is elősegítette, hogy a hallgatóknak a kísérleti jelleg miatt, nem kellett a tanfolyamért fizetni, ennek költségeit egyrészt az alapítvány fedezte, másrészt pedig a HUNGARNET egyesület támogatta. Vizsgakötelezettséget sem írtunk elő, mivel a jelentkezettek többsége eleve nem akart ECDL vizsgát tenni, aki pedig igen az a tananyag megtanulása után, bármelyik vizsgaközpontban vizsgát tehetett.

 

Tapasztalataink.

 

A távoktatási keretrendszereket általánosan megszabott követelmények szerint készítik el. Természetesen egy konkrét felhasználónak lehetnek konkrét igényei. A forgalmazók, általában vállalják, hogy a megrendelő speciális igényeihez igazítják a rendszert.

A rendszer kísérleti jellegű indításának hármas célja volt.

Egyik, gyakorlatban megismerni a rendszert, működtetés szempontjából. Erre azért volt szükség, hogy az esetleges módosítási igényeket meg tudjuk fogalmazni. A rendszer vizsgálatának szempontjai az áttekinthetőség, könnyű kezelhetőség, a szükséges információk megléte, a felesleges információk kiszűrése voltak.

Másik, a hallgatók szempontjából vizsgálni a rendszert. Erről az oldalról döntő, hogy a rendszer könnyen hozzáférhető és egyszerűen kezelhető és magyar nyelvű legyen.

A harmadik cél, a tananyagok minőségének, hatékonyságának, tanulhatóságának megismerése. Erről természetesen döntő mértékben a hallgatóktól szerzett információkra támaszkodtunk.

A rendszer használatával, kapcsolatos tapasztalataink igen jók. Minden információ, menüpont, "segítség" magyar nyelvű. Korszerű kezelési elveket követ, kivitelezése tetszetős, jól áttekinthető. A rendszerre általánosan jellemző, hogy képernyői több frémre (Frém: A képernyőn belül külön-külön görgethető oldalrész.) osztottak. A főmenü pontjai a sikeres bejelentkezést követően, a felhasználói jogosultsági szinteknek megfelelően jelennek meg. A főmenü pontok a rendszer moduljaira utalnak. A főmenü pont kiválasztását követően a képernyő bal oldalán található frémben az adott főmenühöz tartozó almenüpontok jelennek meg. A rendszer a tananyag igénylésétől kezdődően annak megtervezésén keresztül a vizsgák befejezéséig, on-line módon végigkíséri az egész tanítási, tanulási, értékelési folyamatot. Mivel az Alapítvány lehetőségei korlátozottak, csak a tanítással vizsgáztatással foglalkozunk, így a rendszer nyújtotta tervezési folyamatokat, nem vesszük igénybe.

A hallgatók szempontjai szerint is értékeltük a rendszert és itt is igen jó tapasztalatokat szereztünk. A regisztrációt követően a hallgatóknak csak a jogosultsági szintjüknek megfelelő menüsorok jelennek meg, így nincs zavaró tényező, minden lehetőség jól áttekinthető és egyszerűen kezelhető.

Tananyagaink tartalmilag az ECDL követelményei szerint készültek. Átlagosan 20 leckére bontottak és a leckéken belül minden résztevékenység külön kis egységet képvisel. A hallgató a leckéken belül is tetszés szerint lépkedhet az egyes résztevékenységek között, azokat korlátozás nélkül ismételheti. Minden lecke végén ellenőrző kérdések és feladatok segítik a hallgatót az önellenőrzésben. A rendszer nyilvántartja, hogy a hallgató hol tart a leckékben, a következő alkalommal automatikusan ott folytathatja, ahol előzőleg abbahagyta, de e mellett tetszése szerint más leckét is választhat. A tananyagok részletesen tárgyalják a tanulnivalókat, ezeket hanganyaggal kiegészítik és a gyakorlati műveletek elsajátítását animációkkal segítik. A rendszer tetszőleges számú fórumok indításának lehetőségét is biztosítja, ahol a hallgatók egymás között, valamint a konzulens tanárral, a tananyaggal kapcsolatban véleményt cserélhetnek, segíthetnek egymásnak, igénybe vehetik a konzulens tanár segítségét.

Kis gondot jelentett a rendszer elérhetősége. A regisztrációval, azonosítással kapcsolatos információkat a rendszer nem tartalmazza, ezeket a rendszertől függetlenül kellett megadni. Ez többszöri levélváltást eredményezett, tájékoztatót kellett szerkeszteni, azt a hallgatóknak megküldeni, holott mindezt a rendszer is tartalmazhatja. Javaslataink alapján a rendszer ilyen értelemben módosításra került. Másik problémát a rendszerbe épített statisztikák jelentették, mivel a beépített statisztikai táblázatokon kívül azoktól eltérő igényeink is voltak. Az igények megfogalmazása után napokon belül, igényeink teljesültek, ez is mutatja a rendszer rugalmasságát.

 

Néhány gondolat a tanulás folyamatáról.

 

Több távoktatással kapcsolatos fórumon elhangzott, hogy Magyarországon a távoktatás még nem terjedt el a mindennapi életünkben, így sem a tanároknak, sem a hallgatóknak nincsenek tapasztalatai a távoktatást illetően. Ez a két hónapos kísérleti időszakunkban, a gyakorlatban is megmutatkozott.

Nagyon sok értetlenség már a bejelentkezéssel kezdődött. A regisztrációt követően a hallgatóknak saját maguknak kell feliratkozni a kívánt kurzusra, majd a kurzusfelelősnek jóvá kellett hagyni a jelentkezést. Ennek a folyamatnak értelmes a logikája, hiszen a hallgató számtalan ok miatt nem vehet részt a kurzuson, pl. gyakorlati feladatot, vagy kötelező vizsgát nem teljesített, esetleg anyagi hátralékai vannak, stb. A jelentkezésék jóváhagyása után a kurzusfelelős a meghirdetett időpontban indítja a kurzust, s a hallgatók, csak ezt követően érik el a tananyagot. A rendszer menüi nagyon egyszerűen, jól áttekinthetően végigvezetik a jelentkezőket ezen a folyamaton. Egy rövid részletes leírást is közzétettünk a bejelentkezés folyamatáról, mégis, a korábban említett 33 fő nagyobb része a folyamatot félreértette és ezért nem iratkozott fel a kívánt kurzusra. A kurzus az indítása után már nem fogad el több hallgatót, nem is lenne jó, ha elfogadna, mert kezelhetetlenné válna, ki mikor kezdte, mikor zárjuk a kurzust, s a később jelentkezők hátrányba kerülnének.

A tananyagok elsajátításához a rendszer kényelmes támogatást nyújt, ilyen téren a hallgatók nyilatkozatai kivétel nélkül pozitívak voltak, ugyanúgy a megkérdezettek, a tananyagok színvonaláról is pozitívan nyilatkoztak. A rendszer tehát, technikai és tartalmi szempontból elvárható színvonalon biztosítja a tanulás lehetőségét. A távoktatás, mint új oktatási forma, emberi oldaláról nézve, több megoldandó feladatot ró, mind a tanulókra, mind az oktatókra. A rendszer hibája volt, - de az óta kiküszöböltük -, hogy a kurzusfelelősök, - akik egyben konzulens tanári szerepet is betöltöttek - részéről nem volt ellenőrizhető, hogy a hallgató hol tart az anyagban. Az sem derült ki minden esetben, hogy a hallgató teljes mértékben befejezte-e a tanfolyamot, ennek oka viszont a vizsgakényszer hiány volt. A konzulens tanárok megelégedtek azzal, hogy a hallgatók önállóan tanulnak, időnként megnézték a fórumokat, ahol, ha szükségét látták megnyilatkoztak. A hallgatók részéről, pedig semmilyen kényszer nem volt. A távoktatás nem is erről szól, hiszen pontosan az az egyik előnye, hogy mindenki saját maga osztja be az idejét, tanulás ütemét stb. A megkérdezettek közül néhányan nem fejezték be a tanfolyamot időhiányra, leterheltségre és más okokra hivatkozva. A rossz diák esete, mikor tanulni kell éhes, szomjas, másnak kell segíteni, stb., azután rendszeresen átütemezi a tanulnivalókat és a végén elfogy az idő. Kétségtelen tény, hogy a tanulók magukra maradtak. Általában is, a távoktatásban hiányzik egy közösség, ami a tanulókat megfelelésre ösztönzi. Hiányzik egy közvetlen tanári ráhatás, ami serkenti, segíti a tanulót. A mi esetünkben még vizsga és anyagi kényszer sem volt.

 

A tapasztalatok alapján,

 

megoldandó feladat, hogy a távoktatás keretein belül tanuló hallgatók is érezzék, hogy egy közösség tagjai, követelményt támasztanak velük szemben, segítik, ellenőrzik munkájukat. Ennek a feladatnak a megoldásában igen nagy szerepük van a konzulens tanároknak. Ők azok, akik egy tanuló csoportban a közösségi szellemet megteremthetik. A szóban forgó Qualitycator távoktatási keretrendszer, rendelkezik könnyen kezelhető "fórum" indítási, használati lehetőséggel. A konzulens tanároknak javasolt, vezető szerepet vállalni a fórumok használatában. Szakmai ismereteik alapján ráirányíthatják a tanulók figyelmét a lényeges tudnivalókra, a nehezebben érthető anyagrészek magyarázatát, a fórumokon keresztül juttathatják el a tanulócsoport tagjainak. A fórumok résztvevői látják, hogy a csoport többsége hol tart az anyag elsajátításában. Egyes tanulókra ösztönző hatással van a csoport teljesítménye, senki nem akar lemaradni. A fórumokon keresztüli napi kapcsolat ösztönzi a tanulókat az anyag időbeli elsajátítására. Az ösztönzés másik nagy lehetősége a konzulens tanár, aki folyamatosan nyomon követi a csoport egyes tagjainak előrehaladását. Értékeli a leckék végén nyújtott teljesítményüket, segíti, biztatja a lemaradókat. A tanulókban így kialakul az az érzet, hogy Ők egy valóságos csoport tagjai, akik együtt haladnak a tananyagban, egymással -a fórumon keresztül- napi kapcsolatban vannak és létezik egy tanár, aki irányítja tanulásukat.

A segítségnyújtásnak igen jelentős része, hogy tananyagonként módszereket adjunk az interaktív tanulásra. Esetünkben, az ECDL egyes moduljai elsajátításának egyik lehetséges módszere az, hogy az egyes leckék -esetleg többszöri- meghallgatása, elolvasása közben jegyzetet készítsünk, majd a jegyzetünk alapján az egyes anyagrészeket begyakoroljuk, s végül a leckék végén található ellenőrző kérdéseket megválaszoljuk, ellenőrző feladatokat megoldjuk és értékeljük saját teljesítményünket. A leckék végén a gépi értékelést a rendszer elvégzi, a tanulónak kell ez után dönteni, hogy szükséges a tananyag további elmélyítése, vagy továbbléphet a következő leckére. Nem célszerű azt a módszert követni, hogy végigszaladunk az összes leckén és utána próbálkozunk a feladatok megoldásával és a hiányosságainkat ekkor igyekszünk pótolni. Csak akkor lépjünk tovább egy leckével, ha az előzőt tudjuk. Sok időt takaríthatunk meg és biztosabb lesz a tudásunk.

            Már eddig is látható, hogy a konzulens tanárokra nagy felelősség és sok munka hárul. Nekik is nehéz, s talán még idegen, hogy nem látható tanulókat irányítsanak. A katedrán töltött időt bőven kitölti, hogy a csoportja tagjainak előrehaladását naponta figyelemmel kísérje, gyengébbekkel, e-mail-ben levelet váltson, azok egyéni gondjaiban segítséget nyújtson, fórumokon közzétegyen. A tanárok feladatkörébe tartozik az is, hogy újabb ellenőrző kérdés sorokat szerkesszenek, azokat közzé tegyék, vizsgára jelentkezéseket kezeljék.

A mai napig senki nem tudja pontosan megmondani, hogy ez a tanári munka mennyit ér, időbeni, szakmai, módszertani tekintetben. Az ilyen jellegű kérdéseket a tanulmányi és pénzügyi szakemberek, tapasztalatom szerint, számomra ugyan érthető okok miatt igyekeznek megkerülni. Véleményem szerint, a távoktatási rendszer üzemeltetőinek kellene egy-egy befejezett kurzus után felmérést végezni. A tanár a munkájával mennyi újat adott a tananyaghoz, mennyi időt foglalkozott a hallgatókkal. A hallgatók részéről megtudni, hogy a tanár közreműködése mennyiben segítette elő a csoportot, azon belül az egyes hallgatókat a tanulásban. Több ilyen felmérés eredményét összevetve, a tanulmányi és pénzügyi szakemberek bevonásával, kialakítható a konzulens tanárok anyagi elismerésének mértéke.

 

Qualitycator oktatási keretrendszer felépítése, funkciói.

 

            A Qualitycator elektronikus oktatási keretrendszer, egy olyan szoftver, amely az elektronikus távoktatás területén felmerülő problémák kezelésére, menedzselésére szolgál, úgymint: tanfolyamok, tananyagok, kurzusok, vizsgák, hallgatók, felhasználói adminisztráció, statisztikák, fórumok. Mindezeket egy adatbázisban történő szervezése útján teremti meg.

A felhasználók a Qualitycator keretrendszert egy egyszerű böngésző programból (Internet Explorer browser) érhetik el.

A Qualitycator rendszer specifikációjában a SZÁMALK Informatikai Rt. oktatási tapasztalatainak átadásával működött közre, míg a rendszer implementációját a Grepton Informatikai Rt. végezte. A Qualitycator a legfejlettebb IT technológiai megoldásokkal készült. A rendszer testre szabását stílusok alkalmazásával támogatja. A Qualitycator a nemzetközi AICC és NetG szabványos felületein keresztül illeszkedik az egyes tananyagokhoz.

 

            A rendszer főmenü pontjai:

1. Tanfolyam

2. Tananyagok

3. Kurzus

4. Vizsga

5. Hallgató

6. Felhasználói adminisztráció

7. Statisztika

8. Fórumok

 

Qualitycator főmenü pontjai a sikeres bejelentkezést követően, a felhasználói jogosultsági szinteknek megfelelően jelennek meg. A főmenü pontok a rendszer moduljaira utalnak. Az aktuálisan kiválasztott főmenü pont piros színnel jelenik meg, míg a többi fehér színnel van jelölve.

 

 

            Almenü pontok

 

A főmenü pont kiválasztását követően a képernyő bal oldalán található frémben az adott főmenühöz tartozó almenüpontok jelennek meg

 

            Munkaterület

A rendszer felhasználói felületei, azaz a Munkaterületetek a képernyők közepén helyezkednek el. Ezen a felületen lehetséges a rendszerbe nyilvántartandó adatokat rögzíteni, megtekinteni, módosítani.

A munkaterület tetején a tájékozódás megkönnyítése érdekében az éppen aktuális művelet megnevezése szerepel.

 

 

            Új felhasználó regisztráció

Funkció célja: Az új felhasználói adatok kitöltését követően a rendszer felhasználói azonosítót generáljon, az új felhasználó nyilvántartásba vétele megtörténjen

 

            Regisztrált felahasználók megtekintése

Funkció célja: Rendszerben meg lehessen tekinteni a regisztrált felhasználókat

 

            Felhasználói szerepkörök

Funkció célja: A regisztrált felhasználó jogosultsági szerepköreinek nyilvántartása

 

            Bejelentkezés

Funkció célja: A Qualitycatort csak regisztrált felhasználók használhassák.

A rendszer a regisztrált felhasználók számára teszi lehetővé a rendszer használatát, a

"próbálkozókat" pedig udvariasan elutasítja.

Sikeres bejelentkezést követően a képernyő felső frémjén megjelennek a főmenük.

A főmenü kiválasztásának hatására a bal oldali frémen a főmenühöz tarozó almenük jelennek meg.

 

Tanfolyam modul

 

Modul célja, hogy az új tanfolyami igénylések, valamint azok bírálatai nyilvántartásra kerüljenek. A jóváhagyott új tanfolyami igénylések definiálását (az új tanfolyam jellemzőinek pontos meghatározása) követően a tanfolyamhoz elektronikus oktatási anyagok legyenek rendelhetőek. A modul eredményeként előáll az a tanfolyami tananyaghalmaz, melyeket az aktív tanfolyam kurzusára történő jelentkezést követően "át lehet venni".

 

            Tananyag szerkesztés modul

 

Modul célja, hogy a tanfolyam szervezői szerepkörrel rendelkező felhasználók saját maguk is készíthessenek egyszerű tananyagokat. Az elkészített dokumentumokat (word, excel, powerpoint, stb.), tananyag oldalként lehet a tananyaghoz rendelni A rendszer az előre meghatározott sorrendnek megfelelően fogja megjeleníteni az oldalakat. Másik lehetőség az egyszerű teszt készítése. Egy- és többválasztós teszteket vihetünk fel.

 

            Új tesztkérdés

Funkció célja: Tanfolyamszervezői jogosultsággal rendelkező felhasználók számára lehetőség van egyszerű tesztek készítésére, és a rendszerbe való beillesztésére.

 

            Tesztválaszok megadása

Funkció célja: Tanfolyamszervezői jogosultsággal rendelkező felhasználók számára lehetőség van egyszerű tesztek készítésére, és a rendszerbe való beillesztésére.

 

            Kurzus modul.

 

Modul célja, hogy az aktív tanfolyamokhoz kurzusok legyenek szervezhetőek. Csak aktív állapotban lévő tanfolyamhoz lehet kurzust szervezni. A megszervezett kurzusok a hallgatói szerepkörben lévő felhasználók részére jelennek meg, melyekre jelentkezésüket elküldhetik.

 

Új kurzus tervezése

Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók az aktív státuszú tanfolyamokhoz kurzus szervezhessenek.

 

            Tervezés alatti kurzusok

Funkció célja: A tervezés alatt lévő kurzusok egy menüpontból legyenek elérhetőek. A tervezéshez szükséges adatok rögzítése egy felületről legyen elérhető.

 

            Kurzusra történő jelentkezés feltételei

Funkció célja: Tervezés alatti kurzusra jelentkezési feltételek meghatározása

            Hallgató kötelezettségei

Funkció célja: Tervezés alatti kurzusnál a hallgató kötelezettségeinek nyilvántartása.

 

            Meghirdetett kurzusok

Funkció célja: A meghirdetett kurzusok egy menüpontból legyenek elérhetőek. A tervezéshez szükséges adatok rögzítése egy felületről legyen elérhető.

 

            Kurzusra jelentkezők megtekintése

Funkció célja: A meghirdetett kurzusok a potenciális jelentkezők számára megjelennek. A jelentkező elküldi a kiválasztott kurzusra jelentkezését. A funkció célja, hogy az elküldött jelentkezések egy képernyőn legyen, valamint a jelentkezés bírálat is elérhető legyen.

 

            Jelentkezés bírálat

Funkció célja: Meghirdetett kurzusra érkezett jelentkezések bírálata.

 

            Folyamatban lévő kurzusok

Funkció célja: A meghirdetett kurzusok egy menüpontból legyenek elérhetőek. A tervezéshez szükséges adatok rögzítése egy felületről legyen elérhető.

 

            Vizsga modul

 

Modul célja, hogy a nem lezárt állapotban lévő kurzusokhoz vizsgákat lehessen szervezni, és lebonyolításaikat folyamatosan nyomon követni. Modul segítségével lehetőség van manuális vizsgák eredményeinek rögzítésére, illetve a már rögzített vizsgaeredmények megtekintésére.

 

Vizsga szerkesztés

Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a kurzusokhoz vizsgákat szervezhetnek.

 

            Tervezés alatti vizsaidőpontok

Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a kurzusokhoz vizsgákat szervezhetnek. Egy vizsgához több vizsgaidőpont is rendelhető

 

            Vizsgaidőpont helyszínei

Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a kurzusokhoz vizsgákat szervezhetnek. Vizsgaalkalmanként több helyszín is megadható.

 

            Vizsgaidőpont vizsgakérdéseinek szerkesztése

Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a vizsgaalkalomhoz hozzá tudjon kérdéseket rendelni.

 

 

 

            Hallgató modul

 

Modul célja, hogy a hallgatói szerepkörrel rendelkező felhasználók a meghirdetett kurzusokra jelentkezni tudjanak, valamint a már felvett kurzusaik leckéit elérhessék.

 

Felvehető kurzusok

Funkció célja: A hallgatók elküldött jelentkezéseiket megtekinthessék.

 

            Elküldött jelentkezések

Funkció célja: A hallgatók elküldött jelentkezéseiket megtekinthessék.

 

            Elkezdett kurzusok

Funkció célja: A jogosultsággal rendelkező felhasználók a felvett kurzusaik adatait egy összefoglaló táblázatból érhetik el.

 

            Meghirdetett vizsgák

Funkció célja: A hallgatók az általuk látogatott kurzusok meghirdetett vizsgáit megtekinthessék, jelentkezésüket elküldhessék.

 

            Egyszerű tananyag futtatás

Funkció célja: Hallgatói jogosultsággal rendelkező felhasználók számára lehetőség van egyszerű tananyagok futtatására.

 

            Vizsga teszt kitöltés

Funkció célja: A folyamatban lévő kurzus egyszerű teszt típusú tananyagait a hallgatók vizsgaként le tudják futtatni.

 

            Felhasználói jelszó módosítás

Funkció célja: A regisztrált felhasználó jelszavának megváltoztatása.

 

            Fórum

 

Funkció célja, hogy a hallgatói szerepkörrel rendelkező felhasználók egymással, valamint a kurzushoz rendelt konzulenssel, kurzusfelelőssel felvehessék a kapcsolatot, megvitathassák a tananyagokkal kapcsolatos problémákat, kérdéseket.

 

Új Fórum

Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók új fórumokat hozhatnak lértre az új kérdésekhez.

 

            Statisztikák

A rendszer statiszikáinak elérése a Felső frémen: "Statisztika" menü kiválasztása, a bal oldali frémen pedig a statisztika nevére utaló menüpont kiválasztását követően lehetséges.

 

Budapest, 2003. 02. 28.

Tamáska Lajos