ELOSZTOTT TUDÁSBÁZISÚ HÁLÓZATI OKTATÁS
A NATO ORSZÁGOK HADSEREGEIBEN

 

Vörös Miklós

ZMNE BJKMFK Repülőműszaki Intézet

 

 

BEVEZETÉS

 

Az információs és kommunikációs technológia (ICT) korszerű eszközei lehetővé teszik, de meg is követelik a tanítási-tanulási környezet átalakítását, a korszerű információs és kommunikációs eszközök ismeretét, használatát. Uralkodóvá válik az egész életen át tartó tanulás, a hagyományos oktatást egyre több helyen felváltja a tanulásmenedzselés, a hagyományos oktatási intézményeket pedig a nyitott tanulás és a művelődés virtuális környezetei. Az USA védelmi minisztériuma által kezdeményezett Advanced Distributed Learning (ADL) projekt a legkorszerűbb technológiai eszközök és tartalomfejlesztési eljárások, szabványok felhasználásával olyan web-alapú tanulási környezetet kíván kialakítani, melyben a tananyag egy világméretű elosztott tudásbázisból a tanuló személyére szabottan kerül kialakításra:

 

                            

                             A web-en keresztül elérhető      Valós idejű, személyre      Tanulás tetszőleges

                                  eszközök és tartalmak          szabott tananyag-küldés      időben és helyen

 

1. ábra  Az ADL vázlata

 

A tervek szerint a NATO tagországokon kívül a NATO Partnerség a Békéért (NATO Pertnership for Peace - NATO PfP) résztvevő országainak oktatási intézményei is bekapcsolódnának az oktatási környezet és a tananyagok kialakításába, fejlesztésébe.

 

 

Előzmények

 

Az USA világméretű szerepvállalása és jelenléte, az új veszélyforrások megjelenése (terrorizmus, szervezett bűnözés, kábítószer- és fegyverkereskedelem, politikailag és gazdaságilag instabil országok és térségek, migráció...), valamint a NATO bővítésének szükségessége egy olyan oktatási és kiképzési rendszer alapjainak megteremtését követeltemeg, mely időtől és földrajzi helytől függetlenül biztosítja a magas színvonalú ismeret-elsajátítást és ez által a tagországok és a csatlakozni kívánó nemzetek közötti interoperabilitás megteremtését, illetve szintjének emelését.  

 

1997-ben az USA védelmi minisztériuma és a Fehér Ház Tudományos és Technológiai Eljárások Hivatala (Office of Science and Technology Policy) elindították az Advanced Distributed Learning (ADL) kezdeményezést. A cél bárhol és bármikor elérhető, magas színvonalú, személyre szabható hálózati tananyag előállítása volt. A katonai és
a munkaerőpiaci igényeknek egyaránt megfelelő, széleskörű nemzeti és nemzetközi együttműködésen alapuló oktatási szoftverektől a piac élénkítését is várják.

 

 

KÖZÖS Célok

 

Az ADL kezdeményezés elindítását a közös érdekek és a közös tevékenység alapozta meg:

-        a közös kihívások és a közös megoldások lehetőségének felismerése;

-        a közös értékek és jövőkép;

-        közös célok és elvárt eredmények;

-        közös stratégia a célok megvalósítására;

-        az új tanulási környezet funkcionális követelményeinek kidolgozása;

-        partnerség a kutatásban, a fejlesztésben, a tesztelésben, az erőforrások megteremtésében és megosztásában;

-        a változások iránti igény motiválása.

 

Az új tanulási környezettel szemben az alábbi követelményeket támasztották:

-        elérhetőség (a rendszer komponensei bárhonnan elérhetőek legyenek, illetve a hálózaton bárhova el lehessen juttatni őket);

-        interoperabilitás (egy adott helyen és platformon kidolgozott tananyagok bárhol és más platformon is alkalmazhatóak legyenek);

-        újrafelhasználhatóság (az oktatási anyagok más rendszerekben is felhasználhatóak legyenek);

-        tartósság (az oktatási anyagok technológiaváltás után is felhasználhatóak maradjanak);

-        hatékonyság (a tanulás hatékonyságának növelése az idő és a költségek csökkentésével egy időben).

 

A web-alapú tanulási környezet kialakítása során megfogalmazott legfontosabb kiindulási feltételek:

-         hálózati alapú technológia alkalmazása;

-         objektum-orientált, nyitott környezet kialakítása;

-         platform-független, újra-feldolgozható tartalom létrehozása;

-         széleskörű kormányzati és ipari együttműködés ösztönzése a közös szükségletek kielégítésére;

-         közös specifikáció, eljárások, szabványok kidolgozása;

-         alacsony előállítási költség, költséghatékonyság;

-         hatékonyságnövelés intenzív és új generációs technológiákkal;

-         a szervezeti és kulturális változások ösztönzése.

 

Az ADL megvalósulásához az út sokoldalú feltételrendszer kielégítésén keresztül vezet:

-         elterjedt, olcsó, szélessávú hálózati hozzáférés;

-         a személyi számítástechnikai eszközök széleskörű terjedése, áruk csökkentése;

-         könnyen használható szolgáltatások és eszközök;

-         nagy számú, könnyen megtalálható és hozzáférhető tananyag (tananyag-elem);

-         olyan oktatás- és tanulástámogató rendszer (OTR) kialakítása, mely biztosítja a hálózaton keresztül összegyűjtött tananyag-elemekből egy komplett tananyag/kurzus összeállítását;

-         megbízható hálózati kapcsolat az OTR és a tananyag-elemeket tároló helyek, valamint az OTR és a felhasználók/tanulók között.     

 

Az új tanulási környezet kialakításának legnagyobb kihívását nem a technológia kidolgozása és a hálózat megteremtése, hanem a létrehozott hálózati infrastruktúra kihasználása jelenti: a bárhol, bármikor megvalósítható tanulás igényének és képességének kialakítása.

 

A rendszer működéséhez elengedhetetlen olyan tudásbázisok (~könyvtárak, ~raktárak) létrehozása, ahol a katalogizált tananyag-elemek széles körben hozzáférhetőek és meg-oszthatóak. Az ilyen elemek megléte a feltétele annak, hogy valós időben, egyénre szabottan összeállítható legyen a tananyag. A tananyag összeállítást végző OTR a megbízható hálózati szolgáltatásokra támaszkodva, a tudásbázisok tartalmát használva biztosítja a különböző tanulási technológiák alkalmazását (egyéni tanulás, kapcsolat egy-egy, egy-több és a több-több egyén között).

 

Az ADL kezdeményezés nem csak lehetővé teszi, hanem el is várja, hogy az új, objektum-orientált tanulási környezetet leíró irányelvek és szabványok kidolgozása a felhasználók, a fejlesztők, a gyártók széleskörű együttműködése során alakuljon ki. Az irányelvek az oktatási szoftverek hozzáférhetőségére, adaptálhatóságára, interpoerabilitására, tartósságára, újra-felhasználhatóságára és megfizethetőségére helyezik a fő hangsúlyt.

 

Az ADL kezdeményezés megköveteli a kormányzat, az ipar és az oktatás együttműködését. Az ADL fórumot biztosít az igényeknek megfelelő tananyagok (~elemek) megvalósítási lehetőségeinek bemutatására, kipróbálására, értékelésére - az elfogadott megoldások fogják képezni az ADL irányelveinek bázisát. Az ADL szoros együttműködésben tevékenykedik a NATO egyéni kiképzési és képzési-fejlesztési munkacsoportjával (Working Group on Individual Training and Education Developments - NATO WG/ITED).

 

 

A Co-Laboratory Network (Co-Lab)

 

A Co-Lab az ADL támogatására létrehozott integrált hálózati laboratórium. Munkatársai oktatási és információ-technológiai szakértők, akik fejlesztik, támogatják, alkalmazzák és tesztelik az ADL irányelveit és szabványait. A Co-Lab alkalmas oktatási eszközök, tartalmak, tananyagok megosztására is. A Co-Lab tevékenysége során kormányzati, felsőoktatási szervezetekkel működik együtt:

 

Szövegdoboz: Multinacionális cégek
 


 

Szövegdoboz: Szabványosítási szervezetek 

Szövegdoboz: NATO/PfP fórumok
Szövegdoboz: USA kormányzat Szövegdoboz: USA katonai szektora

2. ábra

 
 

 

 

 


A Co-Lab szponzorálja az ADL prototípusok kifejlesztését és értékelését, előmozdítja a felek közötti együttműködést és a források megosztását, tananyagokat gyűjt, koordinál és terjeszt, ADL alkalmazásokat és technológiákat mutat be és oktat, az ADL- használó globális tanulóközösségeket támogat. A Co-Lab európai partner-laboratóriumai Zürichben és Genoában találhatóak.

 

 

modellek

 

Az ADL kialakítása során elengedhetetlen közös specifikációk (szabványok) kialakítása, mivel a rendszernek biztosítania kell:

-        tanfolyamok átvitelét egy adott web-alapú oktatástámogató rendszerből egy másikba;

-        egy tanfolyam tudásanyagának egy másik oktatástámogató rendszerben történő felhasználását;

-        olyan tudásbázisok létrehozását, melyek különböző oktatástámogató rendszereken keresztül is elérhetőek.

 

Az ADL rendszerben a SCORM (Sharable Content Object Reference Model) a tanulási objektumokra vonatkozó tartalmi modellek és a futtatási környezetet definiálásának az eszköze: összefüggéseket, kapcsolatokat definiál egy kurzus komponensei, adatmodelljei és protokolljai között, a web-alapú tananyag-tartalomra vonatkozó technikai specifikációt és irányelvet tartalmaz. A SCORM felhasználja a jelenlegi technológiai fejlesztéseket, más szervezetek által kidolgozott specifikációkat[1] és irányelveket adaptál egy új, komplettebb, jobban alkalmazható modell kidolgozása érdekében:

 

                            

      3. ábra A SCORM szerepe a tudásbázisok          4. ábra Nemzetközi szervezetek részvétele

   kialakításában                                                       részvétele az ADL működésében

 

A SCORM az ADL-en belül az első fontos lépés ahhoz, hogy a tananyag ne a tanulás helyén kerüljön előállításra. Célja a tartalom hálózaton történő megosztásához szükséges technikai feltételek, eszközök biztosítása. Az ADL ebben a vonatkozásban integráló és tesztelő szerepet játszik, mely célja a fejlesztések és az ipari befogadó készség közötti szakadék áthidalása. 

 

 

 

 

 

Összefoglalás

 

Az ADL rendszer működése során biztosítani tudja:

 

-         a magas szintű oktatást és kiképzést helytől és időtől függetlenül;

-         a költségcsökkentést a kidolgozás, fejlesztés és a megosztás során;

-         a közösen kidolgozott specifikációk alapján az oktatási-tanulási eszközök és a tananyagok interoperabilitását, újrafelhasználhatóságát, tartósságát, adaptálhatóságát;

-         a széleskörű együttműködést és áttekinthetőséget a fejlesztés során nemzetek és szervezetek között.

 

Tanulmányok szerint az ADL használata során a kiadások (30-60)%-al, a képzési idő
(20-40)%-al, a képzés hatékonysága mintegy 30%-al, a tanulók tudása és teljesítménye
(10-30)%-al nőtt, továbbá javult a szervezeti hatékonyság és termelékenység is. Az ADL az oktatási komponensek távoli helyekre történő eljuttatásával (hálózaton) és a drága eszközök szimulációjával csökkenti a költségeket és növeli a hatékonyságot.

 

 

 

Felhasznált forrásanyagok

  1. NATO PfP ADL, 2001. CD-ROM, NATO kiadvány
  2. www.adlnet.org
  3. www.jointadlcolab.org
  4. www.pfpconsortium.org
  5. pfplms.pfpconsortium.org

 



[1] pl.: AICC - Aviation Industry Computer-Based Training Committee; LTSC - Learning Tecnology Standards Committee;    IEEE - Institute of Electrical and Electronic Engineers; IMS Global Learning Consortium; ARIADNE - Alliance of Remote Instructional Authoring Distribution Networks for Europe.