A jövő tanítási-tanulási formái

Előadás a NetworkShop 2003 konferencián

Takács Attila, Jedlik Ányos Gimnázium, Bp.

 

Hogyan képzeljük a közoktatás jövőjét a technológia segítségével? Ezt három részletben, az egyes szereplők életképeinek bemutatásával kívánom elérni.

 

A diák egy napja:

Problémák, amiket meg kell világítani:

  1. Merev beosztás: katonás időrendben egymás után következnek az órák, amelyeket "derékszögben" kell végigtűrni.
  2. Egységesített oktatási élmény #1: a csoportméret és a tananyag feszítése miatt nem lehetséges az egyes diákok érdeklődését és lehetőségeit figyelembe venni. Mindenki ugyanazt kapja, ha tetszik, ha nem.
  3. Egységesített oktatási élmény #2: az egységes tanmenet nem támogatja a diákok saját természetes sebességének használatát. A jobb képességű diákok unatkoznak, mások lemaradnak.
  4. Unalmas: a tananyag - tudományos eredete miatt - száraz, megfogalmazásában és prezentációjában (például ábrák) nem kelti fel a diákok érdeklődését
  5. Nincs igényfelkeltés: a kötelező oktatás nem épít a diákok természetes kíváncsiságára, nem kelti fel az érdeklődésüket, hanem rájuk kényszeríti az éppen aktuális tananyagot.
  6. A szülő ritkán értesül gyermeke előrehaladásáról (szülői értekezlet, fogadóóra), mely nem formális tájékoztatás, csak nagyon kevés lehetősége van a tanárral eszmét cserélni nevelési kérdésekben. (Leginkább, amikor baj van...)

 

A megoldás technológiai és szervezési elemei:

 

Egy nap forgatókönyve:

7:40    A diák az iskolába beérve csatlakozik a WLAN-ra ahol megnézi a korábbi feladatainak értékelését, és az ennek megfelelően összeállított napi tanulási tervet. Smart Phone-ja szintén csatlakozik a hálózathoz, hogy megkapja a szükséges információkat, illetve, hogy az oktatás igényeinek megfelelően lehessen vezérelni a funkcióit (például a tanóra elején a tanár kikapcsolhassa a kommunikációs funkciókat, hogy ne tudjanak a diákok óra közben SMS-ezni, vagy telefonálni.) A szülők távolról folyamatosan figyelemmel követhetik, hogy csemetéjük telefonja kapcsolódva van-e az iskola hálózatához (vajon nem lóg-e)? [Jó kis egérfogó a gyerekeknek, hiszen ez kijátszható azzal, ha otthagyja a mobilját a suliban, de szerintem egy gyerek nem szívesen megy el lógni pont a mobilja nélkül.

8:00   Elkezdődik az első "óra". Azok a diákok, akik előrébb járnak (szorgalom vagy képesség nyomán) egy-egy kiselőadást tartanak abból az anyagból, amit az elmúlt héten sajátítottak el, és a többiek épp most érnek oda ehhez. A két kiselőadás (5-5 perc) után a diákok elmerülnek az önálló munkában. Eközben a tanár készen áll bármelyikükkel konzultálni. Az önálló tananyagok rövid szöveges, képpel vagy animációval, esetleg fotóval és videóval illusztrál oldalakból állnak. A tananyagok "többrétegűek", tehát ahol a diák esetleg érzi, hogy még nem teljesen érti az olvasottakat, ott átválthat egy részletesebb sávra, ahol mondjuk másfajta, több példával van illusztrálva az információ.

A haladást az egyes tananyagcsomagok végén feltett kérdések, kérdéssorok ellenőrzik. A megmaradást elősegítendő egy-egy tananyagblokk végén a kérdések 80%-a származik csak az aktuális tananyagból, a másik 20% korábbi anyagokból áll elő véletlenszerűen. (A kérdések együtt körülbelül 5 perc alatt megoldható kérdések, nem feltétlenül feleletválasztósak, ha kifejtős kérdés van, akkor a tanár egy néhány perc alatt online pontozhatja a válaszokat). Ha bármelyik kérdéscsoportban alulteljesít a hallgató, akkor újra megkapja feladatként az adott tananyagcsomagot, amit elsőre nem kell kötelezően újra megcsinálnia (nekifuthat újra a kérdéseknek), de ha kétszer is felsül a kérdések során, akkor már a tananyagot is végig kell néznie.

10:00 "dolgozatírás" irodalomból: A verselemzéshez rendelkezésre áll a vers több előadása is a médiatárból. Ezek meghallgatása opcionális, de segíthet a megfogalmazásban. A TabletPC, mint egy személyes elektronikus "palatábla" lehetőséget nyújt a kézírás gyakorlására is, így a dolgozatokat kézírással, de elektronikusan adják be a diákok A médiatárból rendelkezésre áll azonnal a költővel kapcsolatos összes információ (életrajzi adatok, más művek stb.), de ez a hozzáférés tiltható is, ha ezeket tudnia kell a diákoknak

10:45 A diák SMS-t kap a telefonjára, hogy az első óra végén leadott válaszai hibátlanok voltak, és mivel ő most két anyaggal a többiek előtt ját, ezért a két hét múlva tartandó órán ő fogja a kiselőadást tartani. (a jövő heti órán fog erre felkészülni) Ez persze azonnal bekerül a feladatlistájába is. A feladatról a szülő is fog majd értesítést kapni két nappal a határidő előtt, hogy rákérdezhessen csemetéjére, hogy hogy áll?

15:00 Sport: A diákok harmadévente kiválasztanak egy sportot, amelynek az edzéseire eljárnak. Nincs testnevelés óra, hanem a kiválasztott sport edzésein kedveltetik meg a mozgást a diákokkal. Így, akik mondjuk a futást választják, azoknak nem kell kosárlabdázniuk. Harmadévente lehetőség van az újraválasztásra, tehát aki szeretne mást is kipróbálni, annak jó esélyei vannak, viszont ha valaki jó egy adott sportban, és azt szeretné mondjuk versenyszerűen művelni, erre is lehetősége van. A számos testnevelő (edző) iránti igényt azzal elégítik ki, hogy a más szakos tanárok is beszállhatnak edzőnek, részt vehetnek egy számukra kedves sport művelésében és megtanításában.

17:00 Otthon: az elektronikus feladatlista átfutásával azonnal láthatja diák és szülő is, hogy mennyi és milyen feladat van másnapra. A médiatár kiválasztott elemeit az iskolai hálózatból kilépéskor leszinkronizálta a TabletPC, de szükség esetén az interneten keresztül ugyanúgy elérhető egy VPN-en keresztül.

A tanár egy napja

Problémák:

  1. A tanárnak kevés ideje van: az egységesített tanrend (lásd a diáknál is) és annak kikényszerítése (dolgozatok, szigor, vagy éppen kreatív motivációs ötletek) nagyon sok időt elvesznek.
  2. A legtöbb munkafázis, elem kötött helyben, időben, erőforrásban. A tanár nem mobil, például dolgozatot csak az iskolában sokszorosíthat, vagy írhat meg gépen. Ha otthon kell dolgozatot javítania, akkor cipelnie kell.
  3. A dolgozatok mindig szabadszavas kérdéseket tartalmaznak, ezért mindig, minden megoldást részletesen át kell olvasni.
  4. Az egységes tanrend miatt nincs lehetőség az elkalandozásra, a figyelemfelkeltő érdekességekre. Még kevesebb idő és lehetőség van az ilyenek begyűjtésére, felkutatására.
  5. Az idő, és a lehetőség is korlátozott az önfejlesztésre a továbbtanulásra.

 

Megoldások:

Forgatókönyv:

7:40    A tanár beérve az iskolába belép a hálózatba és a saját személyes induló képernyőjén láthatja a napi oktatási feladatokat, a kijavítandó kérdéseket, a beérkezett szülői üzeneteket és a napirendet.

7:50    Az első órára felkészülendő gyorsan megnézi az Encarta-n, hogy ma milyen évforduló van (már régóta ki kellett volna tennie ezt a kezdőlapra, csak mindig elfelejti), hogy legyen mivel indítani az órát.

8:00    A terembe lépve a számítógépén megjelennek a jelen lévő diákok (a belépett számítógépek alapján), gyorsan rákérdez a jelen nem lévőkre, majd megjelöli a napi tananyagot, amit e-mailben el kell küldeni az otthon betegen fekvőknek.

8:30    A kiselőadások után az önálló munka során a tanár beletekint minden diák haladásába. Ezt megteheti saját gépén keresztül is, illetve odasétálva elbeszélget a diákokkal.

10:00  A lyukasórában belefog a dolgozatkérdések kijavításába. A rendszer egy menetben folyamatosan az egy kérdésre adott válaszokat adja, így nem kell váltogatni a kérdések között. Az adott pontokat a rendszer automatikusan visszailleszti az eredeti kérdőívbe, összesíti azokat, és a javítás végén egy gyors statisztikát mutat a csoport állásáról.

10:40  Egy gyors pillantás a saját osztályának statisztikáira, és látható, hogy történelemből nem teljesít túl jól a társaság. Egy kattintással lekéri az osztály teljesítményének korrelációját a többi osztályéval, és kiderül, hogy a hiány tendenciózus. Erről egy rövid üzenetet hagy a munkaközösség vezetőjének.

13:00  Az ebédidő végén a szülői üzenetek feldolgozása során kiderül, hogy egyik diákja sokat panaszkodik otthon a matematika oktatásra. Egy gyors telefonnal megbeszél egy találkozót, ahol meg tudják beszélni a szaktanárral és a szülővel közösen az ügyet.

15:00  Ugyan történelemtanár, de régi szerelme a futás, ezért mindig részt vesz az iskolai futóedzéseken. Minden nap délután 3-kor a hosszútávfutókat viszi el a 2 km-es bemelegítésre, majd lazítás után együtt futják le a 10 km-t.

19:00  Este felkapcsolódik a hálózatra, mert szeretne előrébb lépni a legújabb online kurzusán, a "Keleti vallások történelme"-n. Később szeretne ezzel kapcsolatban egy dolgozatot írni.