Alföldiné Dán Gabriella:

Egyetemi oktatók, oktatási módszerek, könyvtári szolgáltatások

(egy kérdőíves megkérdezés tapasztalatai)

 

 

 

A hálózat használatának mértéke az akadémiai szférában szinte teljes körűnek mondható, és sokféle tartalomszolgáltatás áll rendelkezésre. Ezen a területen olyan felhasználói csoportok vannak, akiknek meghatározó szerepe van (lehet) a magyar tudástársadalom kialakításában és elterjedésében. Ez rendkívül fontossá teszi igényeik, használati mintáik megismerését.

 

Az egyetemi oktatók informatikai eszközellátottságát, informatika írástudásának szintjét, információszerzési, tananyag-fejlesztési szokásaiban bekövetkezett változásokat, valamint a hálózati lehetőségek tudáskezelésbe, -megosztásba és szakmai kommunikációba való integrálását első ízben vizsgáljuk. Mindez természetesen azt is jelenti, hogy a kutatás eredményében megjelennek mind a fogalmi, mind a módszertani bizonytalanságok is, de talán éppen ezeknek a felvetésével segíti a fogalmi és módszertani tisztázásokat.

 

A KUTATÁS MÓDSZERE

A magyar egyetemek és egyetemi karok rendszergazdáinak egy része e-mail-ben kapta meg a 39 kérdést tartalmazó kérdőívet.

 

A kérdőív négy területről kérdezte az oktatókat. Az általános adatokra vonatkozó bevezető kérdések mellett (oktatói státusz, tudományos fokozat, nem, tudományterület) a munkahelyi és otthoni IT ellátottságot, az informatikai rendszerek belső tartalmára vonatkozó igényeket, az informatikai írástudás szintjét mérte fel. A kérdőív harmadik része az oktatói információszerzési szokásokkal, a negyedik rész az új oktatási módszerek használatával, ismertségével, az új publikációs gyakorlat elterjedtségével és a tudásmegosztásba való bekapcsolódási hajlandósággal foglakozott.

 

A kérdőív és a válaszok is az Interneten keresztül mozogtak. A visszajelzések alapján, a hazai egyetemeken dolgozó oktatói létszám mintegy 50 %-át érte el a kérdőív. A visszaérkezési arány igen alacsony volt, összesen 82 fő válaszolt, ami 1,5%. Ezért az eredeti elképzeléseknek megfelelő részletes szegmentálást (nemek, tudományterületek, tudományos fokozatok) - az alacsony mintaszám miatt - nem volt értelme alkalmazni.  A csoportosítás kizárólag az oktató státusza alapján történt.

Oktató státusza

%

Országos %

Egyetemi tanár

14

17

18

Docens

34

42

28

Adjunktus

18

22

30

Tanársegéd

10

12

24

Egyéb[1]

6

7

 

Összesen

82

100

100

 

1.        sz. táblázat: A válaszolók beosztás/státusz szerinti megoszlása

 

A válaszok - az alacsony visszaérkezési arányok ellenére - jól mutatnak bizonyos tendenciákat és igazoltak előzetes hipotéziseket.  Legfontosabb tartalmi és módszertani eredmény a felszínre kerülő tapasztalatok, egy későbbi átfogó vizsgálatban való hasznosítása.

 

A TUDOMÁNYOS KOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI

Napjainkban meghatározó változáson megy át a felsőoktatás, amely változásnak a legfontosabb jellemzői:

-         az egyetemek közötti integrációk létrejötte

-         az egyéni döntések jelentőségének megnövekedése a piacképes tudás megszerzésében - kreditek, áthallgatások stb.

-         az oktatási szolgáltatások piacának kiszélesedése - állami, egyházi, magán -, valamint részben vagy egészben a külföldön való tanulás lehetőségei,

-         a hagyományos tudományterületek konvergenciájával egyidejűleg végbemenő tendenciák (multidiszciplinaritás)

-         a hagyományos oktatási, tanulási formák és metodikák megváltozása,

-         az életkorhoz kötött tanulmányok helyett az "életen át való tanulás" kényszerével a felnőttoktatás jelentőségének növekedése,

-         az új szakmák megjelenése és a munkatartalmak gyors változása következtében megnövekedett igény az önképzéshez szükséges kézségek elsajátítására, az ehhez szükséges tanulási források, módszerek biztosítása.

 

A felsorolt jellemzők a legnagyobb változásokat a társadalomtudományi felsőoktatás struktúrájában és tartalmában okoztak/okoznak. Megmutatkozik ez egyrészt az intézmények megszaporodásában (az elmúlt időszakig elsősorban műszaki tudományokkal foglalkozók egyetemeknél a gazdasági karok megjelenése), a gazdasági, pénzügyi képzés magas részarányánál a felnőttoktatásban, másrészt abban, hogy szükségszerűen megjelenik a téma az oktatás tartalmában az információs társadalom, az e-gazdaság társadalmi-gazdasági hatását bemutató tantárgyakban.

 

Ezen a területen az oktatók, kutatók magas szintű - és folyamatosan karbantartott - felhasználói ismerete nélkülözhetetlen ahhoz, hogy képesek legyenek alkalmazni (és ezt a tudást átadni) a társadalmi-gazdasági élet területén használt informatikai eszközöket, igénybe venni oktatói és kutatói tevékenységük támogatására a meglévő technológiákat, valamint információszerzési tevékenységükbe integrálni a hálózaton elérhető tartalmakat.  Ez a tudás az információs társadalomkutatásokhoz is elengedhetetlen.

 

A felsőoktatási szint alapvető jellemzője az autonómia, amely a kommunikáció formáját és tartalmát is meghatározza. A nézetek folyamatos ütközése, a nyílt szakmai viták jelenléte, a művelt szakterület iránti érdeklődés egy olyan kettőscélú kommunikációs rendszer kialakítását feltételezi, amelyben egyrészt megtalálható a szükséges explicit (kodifikálható) tudás. A rendszernek ez az alrendszere foglalja magába szakirodalmi dokumentumokat és információforrásokat, az oktatással, kutatással összefüggő ismereteket, a hallgatói és vizsganyilvántartástól a pályázati lehetőségek és kutatási témák elérhetőségéig. A kommunikációs rendszer másik metszete pedig az oktatói, kutatói tudás tacit elemeinek megosztásához, áramoltatásához, értékeléséhez elengedhetetlen eszközök rendelkezésre bocsátása kell, hogy legyen. Az autonóm felsőoktatás mindezek mellett szolgáltató is, tehát szüksége van a partnerekkel történő nyilvános kommunikálásra is.

 

A felsőoktatás rendszerszerű felfogása alapján az egyes tudományterületek eltérő hagyományai, elvárásai egy egységes, de rugalmas struktúrát igényelnek, amely képes alkalmazkodni a teljes rendszerben és a rendszer egyes elemeiben (intézmények) bekövetkező változásokhoz. A rendszer struktúrája alapvetően az oktatási struktúra leképeződése kell, hogy legyen, amely azonban "lenyúlik" az egyes oktatói igényekhez és ezen a szinten teljesen perszonalizált.

 

A tudományos kommunikáció egyre fontosabb "mentor-gyakornok" "mester-mester" formája, amely az egyes kimagasló tudományos elmék körül szerveződő iskolákban (és az iskolák közötti párbeszédben) testesül meg, is támogatást tud kapni a vázlatosan leírt rendszertől, mégpedig a tér és idő korlátok megszüntetésével.

 

AZ EGYETEMI OKTATÁS TECHNOLÓGIAI MODERNIZÁCIÓJA, AZ ICT ESZKÖZÖK HASZNÁLATA AZ OKTATÁSI KOMMUNIKÁCIÓBAN.

 

Ellátottság

Az egyetemi tanárok és docensek közül 85-86%-nak van a munkahelyén önálló, Internetes kapcsolattal rendelkező munkaállomása. Közülük azok, akik a közösen használt számítógépek választ adták, ezt, mint alternatívát, második lehetőséget választották. Az adjunktusoknál ez az arány valamivel több, mint 50%, a tanársegédek 60%-a használ közösen tanszéki munkaállomásokat. A válaszlehetőségek között volt az informatikai labor illetve a könyvtárban elérhető gép. Ez utóbbit egy fő említette. A válaszok alapján minden tanszék rendelkezik több, kevesebb számítógéppel, de az nem jellemző, hogy mindenkinek dedikáltan lenne önálló munkaállomása.

 

Otthon szinte mindenkinek van számítógépe, a válaszolók mindössze 0,1% mondta azt, hogy nem rendelkezik otthonában számítógéppel. Az egyetemi tanárok és docensek körében voltak/vannak olyanok, akik a normál számítógép mellett laptopot is birtokolnak, ez egy hajszálnyival (0, 04%) nagyobb arányú a docensek körében. Ennek lehet egyik magyarázata, hogy sokan használnak prezentációt az órák megtartása során, de az egyetemi informatika nem mindig tudja biztosítani az ehhez szükséges eszközöket. Az otthoni gépekre többnyire saját beruházásból, vásárlással tesznek szert, de viszonylag jelentős az intézményi tulajdonú, de otthon használt eszközök száma is. Ez a rendszer a magasabb státuszú (egyetemi tanár, docens) oktatóknak kedvez.

 

Használat

Szinte valamennyi megkérdezett naponta, rendszeresen használja a számítógépet, ez az idő napi 3-8 óra között mozog.

 

Státusz

Naponta rendszeresen(%)

Hetente

(%)

Soha(%)

Egyetemi tanár

86

7

7

Docens

100

 

 

Adjunktus

94

6

 

Tanársegéd

100

 

 

Egyéb

40

 

60

 

2. sz. táblázat: a számítógépes munkavégzés gyakorisága

 

 

Arra a kérdésre, hogy a szükséges alkalmazások rendelkezésre állnak-e a megkérdezettek többsége igennel válaszolt, a legelégedettebbek (közel 90%) az egyetemi tanárok, a leginkább kritikusak a tanársegédek (50%-uk szerint nem állnak rendelkezésre az alkalmazások). A kérdést kiegészítő "Sorolja fel a használt/ismert szoftvereket" eredménye, mintegy 80 % nem válaszolt, s a válaszokból - egy-két kivétellel - az derült ki, hogy leginkább a MS Office-t ismerik, csak néhányan említettek nyilvántartásokat vagy adatbázisokat kezelő szoftvereket és kevesen használnak (10%) a szakterületükre kifejlesztett szoftvereket.

 

Kritikus értelmezési pont volt a kérdező által használt "dedikált oktatói profil" fogalom, amely nem volt megmagyarázva, de a kérdésekben többször ismétlődően kibontásra került a kérdező általi értelmezés. Ezeket a válaszokat ezért óvatosan kell kezelni, mert ennek ellenére igen sokan úgy érzik, hogy van ilyen profil, és szükségesnek is tartják a profil kialakítását, sőt a profil kialakításában való részvételre minden csoportban nagy hajlandóság mutatkozott.

 

A napi használatban leggyakoribb alkalmazás a szövegszerkesztő, az Internetet pedig leginkább levelezésre használják. Meglepő volt az oktatási és szakterületi munkát támogató alkalmazások, illetve a konkrét Internetes tartalomszolgáltatók iránti viszonylag alacsony érdeklődés. Az Internet használatában jelentős a szörfölés, minimális azoknak a száma, akik megneveztek kedvenc tartalomszolgáltatót és ezek között is kevés, aki meghatározott szakmai portált vagy website-kat említett. A szakirodalomban sokszor emlegetett elektronikus kommunikáció jelenléte is látható volt, az egyes kategóriák tagjai 30%-ban ismernek (és feltehetően részt is vesznek ezekben) szakmai levelezőlistákat, legnagyobb százalékban (78%) az egyetemi tanárok válaszoltak pozitívan. Ugyanakkor - noha az egyik válaszoló a könyvtári szolgáltatások kritikájánál éppen azt fogalmazta meg, hogy a könyvtári szolgáltatások nehézkesek és karbantartásuk is lassú - csak 20% jelezte, hogy van kedvenc Internetes tartalomszolgáltatója.

 

Belső információs rendszer

Az egyetemek belső információs rendszerén elérhető szolgáltatások iránt jelentős az igény. Az oktatási nyilvántartások közül az abszolút rangsor a következő. 1.Tantárgyi nyilvántartás, 2. Órarend, 3. Vizsganyilvántartás, 4. Hallgatói nyilvántartás

A kutatási nyilvántartások rangsora: 1. könyvtári tartalomszolgáltatások, 2. konferenciák nyilvántartása, 3. pályázatok és a kutatói adatbázis 4. az intézményi rendezvények nyilvántartása

Adminisztratív nyilvántartások: 1. jogszabályok, 2. pénzügy és gazdasági információk, 3. iratminták.

 

Az eredményeket befolyásolta természetesen az is, hogy milyen információk állnak már rendelkezésre és melyek hiányoznak, de az mindenképpen megfogalmazható, hogy tantárgyi, könyvtári és jogszabályi információkat mindenképpen igényelnek az oktatók. Ugyanakkor egyik nyilvántartásról sem lehet kimondani, hogy teljesen felesleges, de természetesen a különböző státuszokból fakadó feladatokban más-más a fontossági sorrend. Ez az eredmény lehetővé teszi az egyes szegmensek és személyek igényeinek testre szabásának megkezdését. Az oktatói profil perszonalizálásának feladatainak is kiinduló pontja lehet, hogy pl. egy docens számára ebben a profilban elsősorban a tantárgyi nyilvántartások, könyvtári tartalomszolgáltatások és a jogszabályok fontosak, míg a tanársegédnek a vizsganyilvántartások, a konferenciákról szóló információk, és a jogszabályok.

 

Támogatási környezet

Az egyetemi oktatás-kutatás támogatására szolgáló IT eszközök és tartalomszolgáltatások biztosítása az informatikai szervezeti egység, illetve a könyvtár feladata. A tapasztalatok szerint az intézményekben ezeknek az egységeknek a munkamegosztása és együttműködése nem pontosan szabályozott. Meg lehet kockáztatni, hogy két szervezet számára az egyértelmű feladat, felelősség és kompetencia meghatározás az oktatás-kutatás IT és tartalomszolgáltatási környezetének döntő minőségi kritériuma. Annak ellenére, hogy a tapasztalatok mutatnak problémákat ezen a területen a válaszolók 81% elégedett a tartalmi és informatikai támogatással. A legtöbb kritikával az adjunktusok és a tanársegédek illetik a támogatási munkákat (28-30%). Akik meg is indokolták kritikájukat, a könyvtárban elsősorban hozzáférhető adatbázisok és teljes szöveges folyóirat címek számát, az írásos helpek tartalmát és terjedelmét hiányolták. Az informatikusoknál a hozzáértést, hozzáállást, és a rendszergazdák létszámának minimális szintjét vagy hiányát említik.

 

Informatikai írástudás

A válaszolók jelentős része jónak vagy megfelelőnek tartja informatikai tudását. Mindössze 6% mondja azt, hogy tudása elégtelen és 15% szerint hiányos. A válaszolók 90 %-a az eszközök kezelését autodidakta módon, esetleg a barátok, gyerek segítségét igénybe véve sajátította el. Ezek a válaszok megkérdőjelezik azt a nagyfokú elégedettséget, amelyet az előzőekben ismertetett válaszok sugallnak. Az oktatóknak nemcsak készség szinten kell használni és nem csak az Office-t, hanem azokat a szoftvereket is ismerniük kellene, amelyeket a hallgatók leendő munkájuk során használni fognak, sőt be kellene vonni őket ezek fejlesztésébe. Sokkal intenzívebben és szervezettebben kellene az intézményeknek foglakoznia az oktatók-kutatók informatikai írástudásának folyamatos karbantartásával és fejlesztésével, és az ehhez szükséges együttműködések megszervezésével, a belső erőforrások biztosításával. A könyvtárakban fokozni kell a felhasználói képzéseket és az arról szóló tájékoztatást és az oktatói követelményekben meg kellene jelennie annak is, hogy az oktató saját maga is tegyen lépéseket az igénye megfogalmazásával a képzések megszervezésére, vagy ahol ezek már jelen vannak a képzésekben való kötelező részvételnek.

 

A FELSŐOKTATÁSI TUDOMÁNYOS KÖNYVTÁRI SZOLGÁLTATÁSOK HELYE AZ OKTATÓK INFORMÁCIÓSZERZÉSI SZOKÁSAIBAN

 

 

Az információszerzés formája

A különböző oktatói státuszú válaszadók döntő többségben a szakkönyvek és folyóiratok a meghatározó információhordozók. A tanársegédek csoportjában látható elmozdulás az Internet felé, náluk az információszerzés első helyen említett módja a szörfözés.

Státusz

Rangsor

1

2

3

4

Egyetemi tanár

Szakkönyvek

Konferenciák

Könyvtár

Személyes kapcsolat

Docens

Szakkönyvek

Könyvár

Személyes kapcsolat

Konferencia

Internet böngészés

médiák

Adjunktus

Szakkönyvek

Internet böngészés

Könyvtár

Média

Személyes kapcsolat

konferencia

Tanársegéd

Internetböngészés

Szakkönyvek

Személyes kapcsolat

könyvtár

Egyéb

Szakkönyvek

Média

Konferencia

könyvtár

 

3. sz. táblázat: Az oktatók informálódási formáinak rangsora

 

A szakkönyvek jelentősége láthatóan nem csökken és ezek a válaszok (és a későbbiekben ismertetett elektronikus könyvvásárlási igény) alátámasztják azt a régi könyvtárosi tapasztalatot is, hogy a tanárok szívesen birtokolják a szakirodalmat, könyvtári igénybevétel esetén is szükséges számukra a hosszabb kölcsönzési idő. Ugyanakkor a hálón való szörfölés helyezései az életkorral való szoros korrelációt mutatják. Az Internet használatról elmondható, hogy a szörfölési lehetőség, az általános keresők látszanak a könyvtárak versenytársainak és nem egy-egy konkrét tartalomszolgáltató. Vagyis a könyvtári tartalomszolgáltatások versenyképességét valószínűsíthetően a tudományterületek hálózati információinak bővítésében lehet sikeresen biztosítani.

 

Könyvtárhasználat

Az oktatók nagyobb része használja a könyvtárat, ebben a használatban még mindig az olvasótermek felkeresése dominál, mintegy 40%-uk válaszolta azt, hogy rendszeresen 44 %-uk, hogy ritkán ugyan, de bemegy a könyvtárba. Jelentős azoknak a száma is, közel 31%, akik a belső hálózaton vagy az Interneten használnak rendszeresen könyvtári szolgáltatásokat.

 

A hagyományos szolgáltatások közül - a tanársegédek kivételével a kölcsönzés igénybevétele áll az első helyen, a második legkedveltebb szolgáltatás a folyóirat olvasó használata. A könyvtárközi kölcsönzést legnagyobb számban a professzorok használják, a legkevésbé veszik igénybe a kutatószobák adta lehetőségeket, ugyancsak kevesen élnek a szaktájékoztatás biztosította lehetőségekkel.

 

A hálózati szolgáltatások használata felemás helyzetet mutat, a tanárok több szolgáltatást is használnak, a legkedveltebb és legismertebb az online katalógus (OPAC) és az elektronikus könyvtár. Ez utóbbinál további információ szükséges arra vonatkozóan, hogy ez a szolgáltatás a saját egyetemi könyvtár által kialakított lehetőség vagy az Interneten található egyéb elektronikus könyvtárak használatát jelenti. Viszonylag kedveltek még a publikációs archívumok és a folyóiratok tartalomjegyzékével kapcsolatos szolgáltatás. Meglepő, hogy nagyon kevesen válaszolták azt, hogy a rendelkezésre bocsátott adatbázisokat használják, ugyanakkor a szövegesen indokolt kifogások között több esetben a bibliográfiai, és még inkább a teljes szövegeket tartalmazó adatbázisok mennyiségét kifogásolták.

 

Az oktatók 65%-a tájékozódik a könyvtár állományában, mielőtt összeállítja a tárgyához szükséges irodalomjegyzékeket. Erre a kérdésre 13% nem válaszolt. A könyvtárossal való konzultáció lehetőségét 52% használja ki (30% nem válaszolt). Ez megerősíti a szaktájékoztatási szolgáltatás utolsó helyezését, amelyből egyrészt a könyvtári marketing munka gyengeségeire, másrészt a könyvtárosok elfogadottságára vonatkozóan vonhatunk le következtetéseket.

 

Az oktatók nagy része elégedett saját egyeteme könyvtárával és viszonylag kevesen használnak más, elsősorban nagyobb hazai tudományos szakkönyvtárakat és néhányan említették a nemzeti könyvtárat. Azok, akik erre a kérdésre válaszoltak többségükben a külföldi tanulmányutak folyamán személyesen igénybe vett egyetemi könyvtárakat és az Interneten használt külföldi könyvtárakat említették. A professzorokra jellemző egyedül, hogy mindegyikük több könyvtárban tájékozódik mind itthon, mind külföldön, a többi kategóriában 50% körül van a többszörös hazai könyvtárhasználat, és csak 10-15%-uk jelezte a külföldi könyvtárhasználatot.

 

ÚJ OKTATÁSI MÓDSZEREK ELTERJEDTSÉGE

A tanárok számára teljesen megszokott, hogy a hallgatókkal való kommunikációban használják az elektronikus levelezést. Ez a tanársegédek mindegyikére, a többi kategóriára 85-86%-ban jellemző. A levelezést tájékoztatásra, a feladatok kiadására, a dolgozatok "beszedésére", stb. használják. A távoktatási és az eLearning módszerek elterjedése kapcsán már korántsem ilyen kedvező a kép. 32%-uk használ távoktatási, 17%-uk eLearning módszereket. A használók szerint ezek a tanítási módszerek segítik a tananyag mélyebb elsajátítását, az önálló munkát és a legnagyobb számban azt emelték ki, hogy lehetőséget ad a személyes oktatásra. Akik nem használják, első helyen említették, hogy még nem találkoztak igazán jó megoldással, másodiknak a személytelenséget válaszolták, mint a használatot gátló indokot.

 

Az oktatók jelentős része szívesen részt venne olyan tudásmegosztó csoportmunkákban, amelyek lehetővé tennék az új oktatási módszerek minőségi kidolgozását. 66%-uk vállalná eLearning modell kialakításában való együttműködést és 52 % válaszolta azt, hogy szívesen részt venne a szakirodalmi, könyvtári szolgáltatások testre szabásában. Ezt a hajlandóságot erőteljesebben ki kell használnia mind az oktatási szoftverek fejlesztőinek, mind a könyvtáraknak.

 

A tanárok egy jelentős része publikál ma már elektronikus formában és a többiekre is az jellemző, hogy különböző feltételek teljesülése - copyright, honorárium - esetén nem zárkózik el az elektronikus publikálástól. (78%)

 

Oktatói profil tartalma

Státusz

Fontossági sorrend

Nagyon fontos

Fontos

Kevésbé fontos

Nem fontos

Egyetemi tanár

Személyes publikációs adatbázis,

Szakterületi vezető folyóiratok teljes szöveggel

Hivatkozásfigyelés,

Szakkönyvajánló,

OPAC

Témafigyelés,

Szakterületi publikációk,

e-könyvvásárlás

Sajtófigyelés,

Hallgatók dolgozatai,

Internetfigyelő,

Perszonalizált PR, versenytársfigyelés

Docens

Szakkönyvajánló,

Internetfigyelő,

Szakterületi vezető folyóiratok

OPAC,

Témafigyelés,

Hivatkozásfigyelés,

Perszonalizált PR, versenytársfigyelés,

Szakterületi publikációk

Személyes publikációs adatbázis,

e-könyvvásárlás

Hallgatók dolgozatai

Adjunktus

Témafigyelés,

Szakterületi publikációk

Sajtófigyelés,

Hivatkozásfigyelés,

Szakterületi vezető folyóiratok,

Internetfigyelő,

OPAC

Személyes publikációs adatbázis,

Hallgatók dolgozatai,

Szakkönyvajánló,

Perszonalizált PR, versenytársfigyelés

e-könyvvásárlás

Tanársegéd

Szakterületi publikációk,

OPAC,

Személyes publikációs adatbázis,

Szakkönyvajánló

Szakterületi vezető folyóiratok,

Perszonalizált PR, versenytársfigyelés

Témafigyelés,

Internetfigyelő,

e-könyvvásárlás,

Hallgatók dolgozatai

 

 



[1] Ebbe a kategóriába nagyon sokféle válaszoló került: profeszor emeritus, tudományos kutató, főiskolai tanár, docens, asszisztens