On-line információkeresés és szolgáltatás a LibInfóban

- Tartalmi feltárás és megújult működés -

 

 

A LibInfo stratégiája

A magyar könyvtárosok és könyvtárak konzorciumi keretek között működő internetes tájékoztató szolgáltatása jelenleg olyan könyvtári stratégiának megfelelően fejti ki a tevékenységét, amelyet három pontban lehetne röviden összefoglalni. 1) Új technikai eszközök segítségével kívánjuk bizonyítani a könyvtárak életképességét, a megváltozott, modern körülmények közepette is fennálló értékességét.[1] 2) Nem csupán a könyvtárak jelenkori érvényét és értékét szeretnénk demonstrálni, hanem a digitalizálás, az Internet stb. nyújtotta új lehetőségeket a hagyományos könyvtári értékek időbeni meghosszabbítására, megőrzésére kívánjuk fordítani. 3) Saját lehetőségeink keretei között igyekszünk hozzájárulni az Internet tartalommal való feltöltéséhez, a modern eszközök nemesebb célokra való felhasználásához, és megfelelő használatához. A LibInfo működésének ezen alapelvei összhangban állnak az Országos Széchényi Könyvtár - a szolgáltatás moderátorának és koordinátorának - jelenlegi stratégiai terveivel.[2]

Úgy véljük, a fenti első pont nem igényel részletesebb magyarázatot. Fontos kiemelnünk azonban, hogy a szolgáltatás működése ez idő szerint nem kizárólag modernizációs törekvésekre épül, hanem nagy hangsúlyt fektet a hagyományos olvasási kultúra értékeinek (könyv, személyes kutatás, könyvtár és így tovább) fenntartására és továbbítására (2. pont). Tudatosan törekszünk arra, hogy a hozzánk érkezett kérdésekre rövid, de könyvtári-könyvtárosi minőséget képviselő, releváns válaszokat adjunk, amelyek mintegy könyvtárakba csábítják az érdeklődőket, az újabb olvasói generációk érdeklődését is felkeltve azok iránt. Sok esetben, ha a kérdezők internetes forrásokat keresnek, hagyományos alapműveket és lelőhelyeket is megadunk. Noha a válaszadás anonim, "az Internet-könyvtáros" nevében történik, a közreműködő könyvtárak számára lehetőséget biztosítunk arra, hogy saját elérhetőségeiket a szolgáltatás révén is népszerűsítsék. Lényeges még, hogy az Internetet nemcsak passzív felhasználóként használjuk, hanem aktív, építő és orientáló módon (3. pont). Működésén túl a LibInfo különböző adatbázisok építésével (válaszarchívum, internetes hivatkozásgyűjtemény) és kulturálisan orientáló on-line forrástájékoztatással is igyekszik hozzájárulni az Internet tartalommal való feltöltéséhez.

Fel kell ismernünk, hogy végső soron minden fejlesztést egyedül az a cél legitimálhat, aminek a jegyében és érdekében végrehajtják. Ha nincs mit tovább adnunk, ha nem akarunk valódi értékeket tovább adni vele, akkor a fejlesztés értelmetlen és öncélú. Ezt a LibInfo minden jövőbeli irányítójának is figyelembe kell majd vennie.

 

Az információbróker és az Internet-könyvtáros

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallhatjuk az információbróker kifejezést. Ahhoz, hogy a LibInfo mibenlétét és működését tisztán lássuk, érdemes röviden összehasonlítani az "információbrókerséget" az on-line könyvtári tájékoztatással.

Mikulás Gábor definíciója szerint, az információbróker olyan "képzett és piacképes szakember", aki "a megrendelő igényeire szabott (minőségi) információt állít elő térítésért, általában önállóan". Az Internet-könyvtáros hasonlóképpen információt szolgáltat, ám ezt általában és elsősorban nem térítésért teszi, munkáját pedig intézménye és kollégái is segítik. Mindketten az Internet segítségével keresnek (noha egyaránt használnak off-line forrásokat is), az Internet-könyvtáros azonban nagyobb gyakorisággal használ hagyományos nyomtatott forrásokat (vagy azok adatbázisait), mint az információbróker. Az információ-kereskedő felkutatja az információs igényeket, megrendelőket keres, az on-line könyvtári tájékoztatás ezt nem (vagy igen kevéssé) teszi. Az előbbi csaknem bármilyen témában közvetít információkat, míg például a LibInfo nemcsak a tudakozók kompetenciájába tartozó kérdésekre nem válaszol (vagy csak ritkán válaszol), hanem üzleti, jogi, orvosi tanácsokat sem ad.

Ebből a rövid összevetésből is látható, hogy a hasonlóságok ellenére az Internet-könyvtáros nem tekinthető információbrókernek. Amíg az információ-kereskedő alapvetően a gazdasági élet és piac szereplője, addig az Internet-könyvtárosnak továbbra is döntően a kulturális élet tényezőjének kell maradnia.

 

A LibInfo válaszok tartalmi feltárása

1999 szeptemberétől, a szolgáltatás kezdeteitől 2003 márciusáig a LibInfo (és elődje, a MIT-HOL) mintegy 11 000 kérdésre adott választ. Amíg 2001-ben összesen 3033 kérdést válaszolt meg, addig 2002-ben ennek 144%-át, évi 4357 kérdést.

Havi bontásban mind a 2001-es, mind a 2002-es év adatai azt mutatják, hogy márciusban és az őszi hónapokban érkezik a szolgáltatáshoz a legtöbb kérdés, a legkevesebb pedig nyáron.

Egy hét viszonylatában szerdai és csütörtöki napokon legmagasabb a kérdések száma.

Egy napra vetítve 12 és 14 óra között teszik fel a legtöbb kérdést.

       A kérdések éves számában megfigyelhető látványos emelkedés azt mutatja, hogy a LibInfo egyre ismertebbé válik. A havi bontás eredményei arra utalnak, hogy a leginkább iskolai tanulmányokhoz veszik igénybe (március a szakdolgozatok írásának ideje, az ősz az iskolakezdésé és a szemináriumi dolgozatoké), míg a napi bontás eredményeiből arra lehet következtetni, hogy a munkahelyekről élnek az Internet e lehetőségével is.

Tartalmi szempontokra térve és a felhasználási területeket tovább vizsgálva, 1999 novemberében a kérdések 34%-a kapcsolódott iskolai tanulmányokhoz (szakdolgozat-disszertáció, tanulmányok-dolgozatok), 66%-a pedig többé-kevésbé független volt a tanulástól (munkavégzés, tudományos munka, személyes érdeklődés, egyéb).[3] 2002 decemberében ugyanez az arány már 50-50% volt.

 

  1. ábra. Felhasználási területek 1999 novemberének kérdései alapján (Forrás: Payer Barbara)

 

 

 

  1. ábra. Felhasználási területek 2002 decemberének kérdései alapján

 

       A szolgáltatás a kérdések 110-120%-át válaszolja meg, ami azt jelenti, hogy bár vannak nemleges válaszok, az összválaszok száma 10-20%-kal meghaladja a kérdésekét.

1999 novemberében a válaszok 11%-a tartalmazott kevés információt. Három évvel később, 2002 decemberében már csak 5%-uk.

Tartalmi szempontból a megadott források alapján is vizsgálhatjuk a válaszokat. Lehetnek csak könyvtári (nyomtatott), csak internetes és mindkét forrástípust tartalmazó (vegyes) válaszok. Ez a vizsgálódás azt mutatja, hogy egyre inkább nő a könyvtári és internetes forrásokat egyaránt megadó válaszok száma, vagyis ma az Internet és a hagyományos könyvtári források együttesen jelentik az információs bázist:

 

  1. ábra. A LibInfo válaszok források szerinti megoszlása, 1999 novembere (Forrás: Payer Barbara)

 

 

  1. ábra. A LibInfo válaszok források szerinti megoszlása, 2002 decembere

 

 

A LibInfo által adott válaszok tartalmi feltárásának legkifejezőbb módja a témakörök szerinti áttekintés. Két, egymástól három év távolságban lévő hónap esetében a különböző tárgykörök iránti érdeklődés a következőképpen alakult:

 

Témakörök

Kérdések

1999. nov.

Válaszok

1999. nov.

Kérdések

2002. dec.

Válaszok

2002. dec.

Általános információ

11

15

4

5

Biológia

1

1

5

5

Egyéb

0

0

6

8

Élelmiszeripar

3

5

1

2

Életrajz - Családtörténet

2

1

10

10

Építészet

0

0

1

2

Európai Unió

1

1

5

7

Filozófia

2

4

8

8

Földrajz - Helytörténet

1

2

8

8

Gasztronómia - Vendéglátás

1

1

0

0

Hadtörténet

0

0

0

0

Helytörténet

0

0

1

1

Hobby

1

2

3

3

Informatika - Internet

5

5

18

19

Ipar, gazdaság

2

5

0

0

Irodalomtudomány

12

13

50

53

Jog

10

16

6

6

Képzőművészet

0

0

3

3

Könyvkeresés

0

0

26

27

Könyvtártudomány

2

3

18

21

Környezetvédelem

1

2

2

2

Közgazdaság

11

20

3

4

Marketing, menedzsment

6

9

2

2

Matematika - Fizika

4

4

6

6

Média - Film - Kommunikáció

0

0

7

8

Mérnöki tudományok - Technika

3

5

10

11

Mezőgazdaság

10

19

6

9

Művelődéstörténet

8

12

5

6

Néprajz

0

0

9

10

Nyelvészet

1

1

7

7

Orvostudomány

6

14

13

14

Pedagógia

4

3

12

12

Pénzügy, bank, piac, kereskedelem

6

6

13

14

Politika, kisebbségek

2

4

5

6

Pszichológia

0

0

3

3

Sport

2

4

1

1

Szociológia

2

1

6

7

Társadalomtörténet

0

0

0

0

Történelem

1

2

11

13

Turizmus - Utazás

1

1

6

6

Vallás

1

1

5

6

Zene

1

2

0

0

Összesen

124

184

305

335

 

5. ábra. A LibInfo kérdések és válaszok témakörei két hónap összehasonlításával

 

A legnagyobb számban tehát irodalomtudománnyal kapcsolatos kérdéseket tesznek fel, s továbbra is magas az általános információt kérők aránya (sokan nem a könyvtárak kompetenciájába tartozó kérdések esetében is igénybe veszik a szolgáltatást). Ezen kívül jogtudományi, mezőgazdasági kérdésekkel találkozhatunk nagy arányban, valamint a ma oly divatos tudományterületekre, a menedzsment-marketingre vagy az informatikára vonatkozó kérdésekkel. Azonban a könyvtártudománnyal kapcsolatos kérdések száma is növekszik.

Mindebből egy szerteágazó érdeklődés kielégítésének feladata tűnik ki, amelynek a szervezett szakreferensek mellett csak széleskörű érdeklődéssel bíró válaszadók tehetnek eleget.

       A LibInfo válaszok teljes körű tartalmi feltárása folyamatban van. Ezt maguk a szolgáltatás közreműködői végzik, akik az eddigi, archivált kérdéseket-válaszokat az Országos Széchényi Könyvtár által használt tezaurusz alapján egyenként tárgyszavazzák, s feltüntetik a válaszban adott tájékoztatási tevékenység módját (témabibliográfia, forrásszolgáltatás, lelőhely tájékoztatás stb.). Ilyen módon 6000 kérdés és válasz feldolgozása történt meg eddig, de a LibInfo új működési rendszere már közvetlenül a válaszadáskor lehetővé teszi a tárgyszavazást.[4]

 

Megújult működés

A LibInfo 2003 áprilisában megújuló honlapja nemcsak grafikai és küllembeli változásokat foglal magában, hanem az eddig bevált keretek figyelembevételével kialakított gyökeresen új működési rendszert is.[5] A változtatások elsősorban a válaszadás technikai menetét és a szolgáltatás hátterét érintik. Törekedtünk arra, hogy a kérdezők az eddigi gyakorlatnak megfelelően járhassanak el, ugyanakkor részletesebben ismertetett, könnyebben elérhető, biztonságosabb szolgáltatást kapjanak.[6]

       A megújulás, az új rendszer alapvetően két dolgot jelent: áttérést a (csaknem teljesen) web alapú, közvetlenül az Interneten történő válaszadásra, másrészt adatbázis alapú honlapot és szolgáltatási hátteret.

       Az eddigi webhely és a szolgáltatás koordinálását biztosító különböző nyilvántartások korábban egyszerű táblázatos formában készültek. Ez azzal járt együtt, hogy a változó adatokat több helyütt kellett javítani, külső és belső használatú nyilvántartásokban, listákban külön-külön. Nehéz volt ezeket egymással szinkronban tartani, a változó és bővülő adatokat folyamatosan követni, a megfelelő részeket naprakészen nyilvánosságra hozni. Az adatbázis alapú honlap és szolgáltatási háttér mindezt könnyebben és pontosabban teszi lehetővé.

       A megújult szolgáltatás öt adatbázis alapján működik, és a jövőbeli kívánalmaknak megfelelően továbbiakkal bővíthető. A jelenlegi adatbázisok a következők: a beérkezett megválaszolandó kérdések adatbázisa; az összes beérkezett válasz adatbázisa; az archivált kérdés és végső válasz adatbázisa; a szolgáltatás internetes linkgyűjteményének adatbázisa; a szolgáltatás válaszadó taglistájának adatbázisa. Valamennyi nélkülözhetetlen a szolgáltatás működéséhez, kettő ezen kívül a nyilvános információkat, egy pedig a személyre szóló információkat is biztosítja.

       Az adatbázis alapúvá váló szolgáltatás és webhely mellett a leglényegesebb változás kétségtelenül az, hogy az olvasók levelező program használata nélkül, webfelületen is megtekinthetik a kérdéseikre adott válaszokat.[7] Ez logikus pluszszolgáltatás, hiszen magát a kérdést eleve Internet-oldalon teszik fel. Így megoldottá válik a megtelt elektronikus postafiókok problémája, minthogy ezekben az esetekben korábban nem tudtuk eljuttatni a kérdezőkhöz válaszainkat. Függetlenítve a LibInfót, leválhatunk a levelezést eddig biztosító (és archiváló) listáról és programról.[8] Megteremtjük a bővítés és a korszerűsítés lehetőségeit is, lerakva például a fizető szolgáltatás lehetőségének technikai alapját (nagyobb terjedelmű csatolt dokumentumok esetében). Mindemellett az új rendszer az eddigi gyakorlatnak megfelelően e-mailben is továbbítja a választ, azokra gondolva, akik nem rendelkeznek olcsó Internet-hozzáféréssel és elektronikus postafiókjuk kedvezőbb hozzájutást biztosít a válaszhoz.

       Az előbbiekkel egyidejűleg a válaszadás is webfelületen, a honlap "Iroda" aloldalain történik. A szolgáltatás közreműködői bármikor beléphetnek ide (jelszóval), kiválaszthatják azt a kérdést, amit meg tudnak válaszolni, majd a "válaszadás" mezőre klikkelve, írható válaszűrlapon válaszolhatják meg. Az internetes irodában a sokrétűen kereshető és rendezhető internetes linkgyűjtemény, valamint a korábbi válaszok szintén különböző szempontok alapján kereshető és rendezhető archívuma segíti munkájukat. A kész válaszok a moderátor kollégához érkeznek, aki - szintén internetes felületen, más jelszóval belépve és mást látva - megformázza és véglegesíti azokat, majd elérhetővé teszi a kérdezők számára.

Az Országos Széchényi Könyvtár LibInfo csoportját, vagyis a moderátorokat leszámítva a válaszadóknak nem kötelességük mindig figyelemmel kísérniük a kérdéseket. A moderátor elektronikus levélben értesíti őket (szintén webfelületről), ha olyan kérdés érkezik, amely a szakterületükbe vág (közli annak számát, hogy mi a kérdés stb.).

Mint már említettük, a közreműködők természetesen maguk is választhatnak a kérdések közül. Azok különböző színei alapján látják, hogy mely kérdés megválaszolt, megválaszolatlan vagy valakinek már moderált, látják, hogy melyiknek jár le két napos válaszadási határideje stb.

 

 

6. ábra. A folyamatban lévő kérdések, ahogy azokat a válaszadó látja

 

Az új rendszer továbbra is lehetővé teszi, hogy egy kérdésre több választ adjunk, így a már megválaszolt vagy moderált kérdésekre is lehet újabb választ adni (ha az érdemi információkat tesz a korábbi válaszhoz, mely az archívumból kereshető vissza). A moderátor csak egy hét után törli a már megválaszolt, helyet foglaló kérdéseket. Azok kiegészítő megválaszolására - webfelületen - tehát egy hétig van lehetőség. Utána már csak az archívumban találhatók meg.

A válaszok internetes hozzáférése dacára nem hagyható el teljesen a korábbi honlapról ismert "Gazdátlan válaszok" gyűjtemény. Habár a megtelt postafiókok problémáját az új működési rend megoldja, arra az esetre gondolva, hogy valaki elírja email-címét, és nem is jegyzi meg a válasz elérhetőségét (amelyet a rendszer a kérdés elküldése után írt ki), továbbra is fenntartjuk a gazdátlan válaszok nyilvános elérhetőségét. A bizonyosan hibás email-című kérdések válaszait azonban szintén nem "manuálisan" helyezzük el a szolgáltatás webhelyének meghatározott oldalán, hanem miután a moderátor felismerte az elírt email-címet, a végső válasz elküldését megelőzően a "rossz cím" mezőre klikkel: az ilyen válasz az archívum mellett így a "Gazdátlan válaszok" gyűjteménybe is bekerül, amely közvetlenül elérhető a honlapról.

Végül megemlítjük, hogy a moderátor nem tudja elérhetővé tenni a kérdező számára a választ mindaddig, amíg azt az említett tárgyszavakkal el nem látta. Ennek következtében a tömör, de szándékaink szerint minőségi válasz egyszersmind feldolgozott, a LibInfo archívumából szakszerűen visszakereshető válasz is lesz.

 

 

7. ábra. A moderátor válaszűrlapja a végső válaszhoz

 

 

A főbb pontokat kiragadva, tehát ezek biztosítják a LibInfo megújult működését.

 

 

Horváth Róbert - Tóth Ferenc Tibor



[1] "A könyvtárosok az Internet korában is az információ-keresés mesterei." Részlet a LibInfo régi és új honlapjáról.

[2] "Olyan korszakfordulóhoz érkezett ugyanis a magyar kultúra, és ezért a magyar közgyűjtemények is, amelynek hatásaival szembe kell néznünk, és ki kell alakítani azt a stratégiát, amellyel a közgyűjtemények megtalálják és betöltik szerepüket az új kulturális (az új technico-culturalis) korszakban." Ld. Monok István: A nemzeti könyvtár évfordulójára. Könyv, könyvtár, könyvtáros, 2002. július, 3-6. o. - "A magyar kultúra egyetlen esélye arra, hogy a következő generációk tagjai figyelemre méltassák az, ha gyorsan, rövid idő alatt, jó minőségű feldolgozásban elektronikus formában is megjelennek az írott emlékek, az írott emlékekről rögzített adatok (katalógusok, nyilvántartások, bibliográfiák stb.), illetve a dokumentumok digitalizált változatai." Uő: Bevezetés. In Az Országos Széchényi Könyvár informatikai fejlesztései. 1999-2002. [Ismertető.] Budapest, 2002, 3. o.

[3] Payer Barbara: A MIT-HOL? szolgáltatás három hónapjának statisztikai elemzése. Ld. http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/konyvtar/hasznal/mithol/html/mit-hol.htm

[4] A tárgyszavas archívum jelenleg nem nyilvános, a szolgáltatás résztvevői használják munkájukhoz. Elvileg bármikor nyilvánossá válhat. Mind szabadszöveges, mind tárgyszavas kereséssel böngészhető.

[5] A szolgáltatás korábbi időszakainak különböző működésével kapcsolatban ld. Moldován István - Drótos László: MIT-HOL (Magyar Internetes Tájékoztatás - Hungarian Online Librarian). Könyv, könyvtár, könyvtáros, 2001. 1. sz. Szili Erika: Tapasztalataim a MIT-HOL működésével kapcsolatban. Könyv, könyvtár, könyvtáros, 2001. 6. sz. Tóth Ferenc Tibor: "LibInfO-MIT-HOL" - a hazai könyvtárak összefogásán alapuló internetes tájékoztató szolgáltatás. OSZK Híradó, 2001. 7-8. sz. Tokaji Nagy Erzsébet - Tóth Ferenc Tibor: A magyar könyvtárak internetes tájékoztató szolgáltatása. Könyvtári Levelező/lap, 2002. 3. sz. Tokaji Nagy Erzsébet: Elektronikus referensz szolgáltatások, különös tekintettel a magyar LibInfO-ra. In Negyvenéves a szombathelyi könyvtárosképzés. Tanulmányok az oktatásról és a szakma gyakorlatából. Szombathely, 2002. Tokaji Nagy Erzsébet - Tóth Ferenc Tibor: Könyvtárak együttműködésén alapuló online referensz szolgáltatás és internetes tartalomszolgáltatás: a Magyar Könyvtárak internetes Tájékoztató Szolgáltatása, a LibInfO. TMT, 2002. 12. sz.

[6] Az új honlap és rendszer kialakítása Horváth Róbert és Rohács Iván munkája, gyakorlati megvalósítása pedig Márk Gergelyé, amihez mind az OSZK, mind NKÖM támogatást biztosított. Nem jöhetett volna létre Tóth Ferenc Tibor, Tokaji Nagy Erzsébet és a LibInfo Konzorcium aktív tagjainak segítsége nélkül.

[7] A válasz elérésének módjáról a kérdezés után weboldalon adunk - személyre és kérdésre szabott - értesítést, amit e-mailben is elküldünk.

[8]  Egy ideig még használnunk kell a korábbi kérdések és válaszok archívumát (http://listserv.iif.hu/Archives/hunrefer.html), amíg tárgyszavakkal ellátva valamennyi régebbi kérdés és válasz a saját, testre szabott archívumunkba nem kerül. Addig is kapcsolatban kell állnunk a HUNREFER listával, amíg önálló levelező listánk és fórumunk a saját honlapon és szerveren el nem készül.