Magyar Pedagógusok Háza

(www.mphp.hu)

Hiba! A hivatkozási forrás nem található.Tematikus gyűjtőportál

Varga Katalin (Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum)

Molnár Imre (Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum)

 

          2001-ben az Informatikai Kormánybiztosság (az Informatikai és Hírközlési Minisztérium jogelődje) pályázatot hirdetett magyar nyelvű internetes tartalmak fejlesztésére. Ez adta az indíttatást ahhoz, hogy egy régóta esedékes feladat megvalósításába belevágjon az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (a továbbiakban OPKM), amely a neveléstudomány legfőbb információs központja Magyarországon. A pályázat a Magyar Pedagógusok Háza koncepcióra épül, és természetesen mindazokra a tapasztalatokra, amelyeken az intézmény munkája alapszik.

Az OPKM a neveléstudomány és a közoktatás legnagyobb magyarországi információs bázisa. Teljességre törekvően gyűjti és szolgáltatja a pedagógusok, pedagógusjelöltek és neveléstudományi kutatók számára a munkájukhoz szükséges nyomtatott, tárgyi és elektronikus információt. Az intézmény munkatársai nagy gyakorlattal rendelkeznek az adatbázis-tervezés, -építés és -szolgáltatás területén. Az OPKM középtávú stratégiai fejlesztési tervének középpontjában áll a Magyar Pedagógusok Háza kialakítása, amely a teljes magyar pedagógus-társadalom információs és kulturális szolgáltató központja lesz. A könyvtár a szolgáltatási rendszerét jelenleg is ennek a koncepciónak a jegyében alakítja, ebbe illeszkednek meglévő szolgáltatásaink, és ebbe fog illeszkedni a pályázatban vállalt feladat is.

 

Az OPKM jelenlegi elektronikus szolgáltatásai:

 

ˇ     Az OPKM 1989 óta szakirodalmi adatbázist épít (PAD) a neveléstudományt érintő valamennyi hazai és válogatottan a nemzetközi dokumentumokról. Az adatbázis hozzáférhető helyben, interneten (www.opkm.huHiba! A hivatkozási forrás nem található.) és CD-ROM-on.

 

ˇ     Előállítja és gondozza a pedagógia területén a terminológiai kontrollt jelentő Magyar Pedagógiai Tárgyszójegyzéket, amely elektronikus adatbázis formájában is hozzáférhető.

 

ˇ     További adatbázisok előállításával szolgálja a pedagógusokat:

ˇ     A magyarországi közoktatás tankönyvei (1980-tól)

ˇ     A magyarországi gyermek- és ifjúsági irodalom adatbázisa

ˇ     Schola Orbis Iskolatörténeti Adattár

 

ˇ     Honlapján (www.opkm.iif.hu) hozzáférést biztosít a legfontosabb hazai és nemzetközi pedagógiai forrásokhoz, ill. informál a pedagógusokat érintő fontosabb eseményekről.

 

ˇ     Web-OPAC-ja mindenki számára hozzáférhetővé teszi a könyvtár számítógépes katalógusát.

 

ˇ     Az OPKM 1998 óta részt vesz az Európai Oktatáskutatási Egyesület (European Educational Research Association) pedagógiai dokumentációval foglalkozó szekciójának munkájában. Ennek keretében tagja az Európai Unióhoz 2001-ben benyújtott, 8 ország összefogásában létrejött pályázati konzorciumnak, amelynek célja egy összeurópai internetes portál létrehozása a kutatást szolgáló információforrások feltárására. A PERINE (Pedagogical and Educational Research Information Network for Europe) projekt 2001 novemberében nyertes pályázat lett az Európai Unió 5. keretprogramja alatt. A konzorcium tagjai: University of Leeds, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur, Wien, Danmarks Paedagogiske Bibliotek, Deutsche Institute für Internationale Paedagogische Forschung, Instituto Nazionale di Documentazione per l'Innovazione e la Ricerca Educativa, Firenze, Kaunas University of Technology, Lithuania, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Schzweizerische Koordinationsstelle für Bildungsforschung.

 

ˇ     Az OPKM részt vesz az Európai Pedagógiai Thesaurus (European Education Thesaurus) gondozását végző munkacsoportban, és az Európai Unió oktatáspolitikai információkat gyűjtő adatbázisának (EURYDICE) munkáiban.

 

Az MPHP portál részletes ismertetése

 

A pedagógusok lemaradtak más szakmák képviselőitől a modern technika és a korszerű információs eszközök ismeretében és mindennapi használatában. A Magyar Pedagógusok Háza Portál (MPHP) célja, hogy alapjául és hátteréül szolgáljon a pedagógusok identitásépítésének. Egy olyan hely, amely egyaránt szolgálja a gyakorló és a leendő pedagógusokat, figyelembe veszi akár egyéni igényeiket is, lehetővé teszi számukra a művelődést és az önképzést. A pedagógusok körében nemrégiben végzett kérdőíves felmérés egyértelműen bizonyította, hogy igény és szükség van egy ilyen portálra, amely hozzáférést biztosít a mindennapi munkájukhoz, képzésükhöz, továbbképzésükhöz és önképzésükhöz szükséges és hasznos információs forrásokhoz.

 

Cél, várható hatás:

 

ˇ     Az oktató-nevelő munka, a pedagógiai innováció, a neveléstudományi kutatás számára készült hazai és külföldi elektronikus források rendszerezése, elérésük biztosítása. A használó (pedagógus, pedagógusjelölt, kutató) egy helyről elindulva, annak szolgáltatásait és rendszerét alkalmazva könnyen és gyorsan jut el minden olyan elektronikus információforráshoz, amely munkájához, képzéséhez, önképzéséhez, ill. művelődéséhez szükséges és releváns. A hasonló portálokhoz (pl. Sulinet-Írisz) képest a hozzáadott értéket a válogatás, a feldolgozottság részletessége, a sokoldalúan kereshető adatbázis-szerkezet, az idegen nyelvű keresés lehetősége és a külföldi források bevonása adja.

 

ˇ     A rendszerezettség révén a források közötti keresés eredményének relevanciája nő. A használónak kevesebb időt kell fordítania a keresésre, ill. a találatok válogatására.

 

ˇ     A könnyebbé váló keresés növeli az Internet-használati kedvet, fejleszti az információkeresési kompetenciát. Ez a pedagógusok és pedagógusjelöltek esetében különösen fontos, stratégiai jelentőségű.

 

ˇ     Külföldi források jutnak el a magyar felhasználókhoz, magyar terminológiával végzett keresés által is.

 

ˇ     A külföld jobban megismeri a magyar pedagógiai forrásokat, az angol nyelvű feldolgozás révén értelmezni is tudja azokat. Ez különösen az Európai Unióhoz való csatlakozás szempontjából fontos.

 

ˇ     A portál az egységesülő európai oktatásügyhöz való csatlakozás "kapujává" válhat.

 

Tartalmi terv:

 

ˇ     Tematikailag minden információforrást számba veszünk, amely a neveléstudomány érdeklődési körébe tartozik. A vezérelvet az OPKM gyűjtőköri szabályzata és a nemzeti pedagógiai szakirodalmi adatbázis (PAD) válogatási elvei adják. A könyvtár sok évtizedes gyakorlata és munkatársi gárdája biztosítja a minőséget. A portál alapstruktúráját az alábbi fő témakörök adják:



1.  Oktatáspolitika, oktatásirányítás

1.1.         Irányító testületek, minisztériumok

1.2.         Törvények, rendeletek

1.3.         Oktatásgazdasági kérdések

1.4.         Oktatásügyi statisztika

1.5.         Iskolaigazgatás

2.  Intézmények, szervezetek, egyesületek, mozgalmak

2.1.         Szakmai szervezetek

2.2.         Pedagógiai intézetek

2.3.         Óvodák, bölcsődék

2.4.         Általános iskolák

2.5.         Középiskolák

2.6.         Felsőoktatási intézmények

2.7.         A felnőttoktatás és továbbképzés intézményei

2.8.         Könyvtárak

2.8.1. Iskolai könyvtárak

2.8.2. Pedagógiai szakkönyvtárak

2.9.         Pedagógiai múzeumok

3.  Tanulók, gyermekek, pályaválasztás

3.1.         Gyermeki jogok

3.2.         Gyermek- és ifjúságvédelem

3.3.         Család

3.4.         Pályaválasztás

4.  Nevelés

4.1.         Neveléselmélet, nevelésfilozófia

4.2.         Nevelési módszerek

4.3.         Nevelési formák

5.  Közoktatás

5.1.         Tanterv

5.2.         Vizsga. Értékelés

5.3.         Oktatástechnológia, számítógépes oktatás

5.4.         Taneszköz, tankönyv

5.5.         Tanulás, tantárgyak

5.6.         Tanuláson kívüli diáktevékenység

5.7.         Tanulmányi versenyek, pályázatok

5.8.         Konferenciák

6.  Neveléstudomány, kutatás

6.1.         Oktatáskutatás

6.2.         Pedagógiai irányzatok

6.3.         Gyógypedagógia

6.4.         Neveléstörténet

6.5.         Nevelésszociológia

6.6.         Neveléslélektan

7.  Felsőoktatás

8.  Szakképzés

9.  Pedagógusképzés, pedagógus pálya

9.1.         Pedagógusképzés, továbbképzés

9.2.         Pedagógus pálya, életmód, bérezés

10.     Határterületek

10.1.       Pszichológia

10.2.       Szociológia

10.3.       Filozófia

10.4.       Etika

11.     Pedagógiai folyóiratok

11.1.       Magyarország

11.2.       Európa

11.3.       USA

11.4.       egyéb


 

 

ˇ     A portál három forrástípust dolgoz fel:

ˇ     Web-helyek, honlapok

ˇ     Adatbázisok (szakirodalmat feldolgozó bibliográfiai, ill. könyvtári adatbázisok és az adatokat közvetlenül szolgáltató adattárak)

ˇ     Elektronikus dokumentumok (folyóiratok, szövegek)

 

ˇ     A portál hazai és külföldi forrásokat egyaránt feltár. A külföldi forrásokból történő válogatásnál elsősorban az Európai Unió tagállamaira helyezünk hangsúlyt, de kitekintést kívánunk adni a világ más országainak oktatásügyére is, különös tekintettel az informálódás és az összehasonlítás lehetőségeire. A portállal Magyarország részt vállal az Európai Unió nemzetközi együttműködésen alapuló PERINE projektjében, amelynek célja egységes felületen tenni hozzáférhetővé a pedagógiai kutatás számára fontos nemzeti forrásokat.

 

ˇ     Feldolgozottság:

ˇ     A portál strukturált, hierarchikus rendbe sorolja a feltárt forrásokat. A struktúra változtatható, tehát új szempontok könnyen beilleszthetők.

 

ˇ     A források feldolgozása adatbázisként történik. Az adatbázis sokoldalú tematikus keresést tesz lehetővé. A tematikus feldolgozás eszköze az OPKM-ben kidolgozott és karbantartott kontrollált pedagógiai tárgyszójegyzék, ill. szakcsoportrendszer. A szótár kompatibilis az Európai Unióban használt többnyelvű pedagógiai tezaurusszal, így az idegen nyelvű feldolgozás és keresés eszköze is rendelkezésre áll. A keresőrendszer lehetővé teszi a kulcsszavak, tárgyszavak, formai szempontok, földrajzi nevek, ill. felhasználói célcsoportok szerinti keresést is. A portálon a tárgyszójegyzék elektronikusan is hozzáférhető.

 

ˇ     A tematikus feldolgozás további eszközeként minden forrást rövid, magyar és angol nyelvű tartalmi leírással, referátummal látunk el.

 

ˇ     Felhasználói célcsoportok:

ˇ     pedagógusok

ˇ     pedagógusjelöltek

ˇ     neveléstudományi kutatók

ˇ     pedagógiai szakkönyvtárosok

ˇ     iskolai könyvtárosok

ˇ     külföldi érdeklődők

 

A portál szerkezete:

 

ˇ     Nyitólap

ˇ     Küldetésnyilatkozat, célok, a portál ismertetése

ˇ     Súgó, használati útmutató

ˇ     Gyakran feltett kérdések

ˇ     Magyar Pedagógiai Tárgyszójegyzék: a terminológiai eligazodás eszközeként

ˇ     Levelezés, levelezőlista (pl. iskolai könyvtárosoknak)

ˇ     Friss hírek, információk (faliújság): A pedagógusokat érintő aktuális konferenciákról, kiállításokról, továbbképzésekről, kulturális programokról

ˇ     Keresőgépekhez linkek

ˇ     Linkajánló: Az adott hét legfrissebb, legérdekesebb forrásai

 

ˇ     Tallózás a feldolgozott források között

 

ˇ     Átfogó tartalmi csoportok szerint (pl. oktatáspolitika, jogi kérdések, intézmények, oktatási módszerek stb.)

ˇ     Dokumentumtípusok szerint (honlapok, adatbázisok, folyóiratok, e-dokumentumok)

ˇ     Nyelvek szerint

ˇ     Felhasználói célcsoport szerint: kiknek ajánlott a forrás

 

ˇ     Keresés a források között

ˇ     Egyszerű keresés:

ˇ     menürendszerben, lenyitható ablakokkal, amelyekből kiválasztható és átemelhető a keresett szempont

ˇ     Parancsmódú keresés:

ˇ     összetettebb keresőkérdések megfogalmazásának lehetősége

 

Frissítés:

 

A portált rendszeresen figyeljük és folyamatosan frissítjük a legújabb forrásokkal, ill. töröljük a nem élő adatokat. A frissítés egyik alapja, hogy a használók online javaslatokat tehetnek a szerintük fontos és hasznos források felvételére. Az adatbázisban történő feldolgozás megkönnyíti az új források beépítését, és egyszersmind biztosítja az egységességet is. A portál tartalmi és formai karbantartásáról állandó stáb gondoskodik, akik ezt a munkát napi munkaköri feladataik között tudják elvégezni.

A frissítéseket minimum hetenként elvégezzük.

 

Együttműködés más site-okkal:

 

ˇ         Az OPKM-nek hagyományosan jó kapcsolata van más hazai pedagógiai szolgáltató intézményekkel (pl. Országos Közoktatási Intézet, Nemzeti Szakképzési Intézet, megyei pedagógiai intézetek, Fővárosi Pedagógiai Intézet, Fővárosi Oktatástechnológiai Központ, tankönyvkiadó vállalatok stb.), könyvtárakkal, múzeumokkal, kulturális intézményekkel, és kiterjedt nemzetközi együttműködése más országok hasonló profilú intézményeivel (Nagy-Britannia, Németország, Dánia, Olaszország stb.). Honlapunk jelenleg is több linket tartalmaz a társintézményekhez, a kapcsolat kölcsönös.

Ezeken az alapokon széleskörű együttműködés építhető fel a portál vonatkozásában is. Szinte biztosra vehető, valamennyi érintett szervezetnek érdeke lesz, hogy szerepeljen a Magyar Pedagógusok Házában.

 

ˇ     Az OPKM honlapja közvetlen kapcsolatban lesz a portállal. A honlapot 1997 óta mintegy 50 000 látogató kereste fel.

 

ˇ     Az OPKM honlapja a pedagógiai társintézmények mindegyikéről elérhető. Erre a kialakult kölcsönös jó kapcsolatra a portál esetében is számíthatunk.

 

ˇ     A portálon feldolgozott honlapok tulajdonosaival is kiépítendő a kölcsönös tájékoztatás.

 

ˇ     Kiemelten számítunk a tankönyv- és taneszköz-kiadással foglalkozó cégekre, amelyek számára a portálon való megjelenés reklám-lehetőséget is jelent. Ettől a kapcsolattól részben a folyamatos karbantartás költségeinek fedezete is remélhető.

 

ˇ     A nemzetközi terjesztés egyrészt a kiterjedt nemzetközi kapcsolatok révén, másrészt az Európai Unió nemzetközi projektjében való részvétel révén biztosítható.

 

Technikai megvalósítás:

 

ˇ     SQL adatbázis-rendszerű felépítés

ˇ     könnyű bővíthetőség

ˇ     módosíthatóság

ˇ     gyors, interaktív aktualizálás

ˇ     A kereséseket kontrollált terminológiai szótár támogatja

ˇ     Automatikus link-ellenőrzés

 

További perspektívák:

ˇ     Taneszköz-bemutatás

ˇ     Tankönyv-ismertetés

ˇ     Online pedagógusfórum

ˇ     Elektronikus publikálási lehetőség pedagógusok számára