FEHÉRNÉ MÁZSÁR GABRIELLA

SZÁMÍTÓGÉP AZ ÉNEK-ZENE TANÍTÁSÁBAN



Szakdolgozat

Konzulens: Kalla Csaba - tanár

Készítette: Fehérné Mázsár Gabriella - tanító

Készült a Baranya Megyei Pedagógiai Intézet által szervezett
felsőfokú oktatási informatikus szakképesítő tanfolyam keretében.



Pécs, 2000.


Tartalomjegyzék

Előszó

I. fejezet: Számítógépes zenei alapismeretek

1.: A MIDI
1.1.: A MIDI létrejötte
1.2.: MIDI jellemzői
1.3.: Kottaszkennelő programok
2.: A WAV
3.: Az MP3
3.1.: Az MP3 létrejötte
3.2.: Az MP3 jellemzői
3.3.: MP3 lejátszók
3.4.: A számítógéptől független MP3 lejátszók, ("tömörített walkmanek")
3.5.: Az audio-CD-k MP3 állománnyá alakítása
4.: A MIDI és a WAV együtt
5.: MIDI fájlok, hanganyagok tulajdonságai és minőségük
6.: A hangkártyák
6.1.: A hangkártyák típusai és minőségük
6.2.: A hangkártyák egyéb jellemzői
6.3.: A hangkártyák fejlődése
6.4.: A hangkártyák alapvető szoftver típusai
6.5.: A megfelelő hangkártya kiválasztása
7.: A hangszórók
8.: Zeneszerkesztők és lejátszók
8.1.: A zeneszerkesztő programok hardverkövetelményei
8.2.: Hogyan készül a zene?
8.3.: Mit tartalmaznak a zenei állományok?
8.4.: Modplayerek
8.5.: Trackerek
9.: A hangkezelő programok, hangfájlok alkalmazási lehetőségei az oktatásban

II. fejezet: Manó Muzsika játékos oktatóprogram 6-10 éves gyerekek számára

III. fejezet: Kottaszerkesztő programok

1.: A Music Publisher kottaszerkesztő program
2.: A Musician 1.0 kottaszerkesztő program
3.: A Note Worthy Composer kottaszerkesztő program
4.: A Mozart the Music Processor 3.1.0.0 kottaszerkesztő program

IV. fejezet: Módszertani tanácsok, Kis muzsikusok szakköre a 4. osztályban

Irodalomjegyzék

Mellékletek (MELLEKLET.ZIP - 1 Mbyte)


Előszó

A szakdolgozatomban az általános iskolai ének-zene tantárgy tanítását segítő oktatóprogramokat szeretném bemutatni. Tanítónő vagyok és ének-zene szakkollégiumot végeztem. Karéneket vezettem, furulya szakköri foglalkozásokat tartottam az alsó tagozatos gyerekeknek. Úgy érzem, hogy a tanítók nehéz feladat előtt állnak, mikor célul tűzik ki maguk elé az ének-zene tantárgy megszerettetését a tanulókkal. A jó hangú, jó hallású gyerekek szívesen kapcsolódnak be az órába, akiknek a hallása nem tökéletes kevésbé vállalkoznak éneklésre. Ez különösen a 4. osztályos hamisan éneklő gyerekekre igaz, akik a kiskamaszkorba lépve már szégyellnek egymás előtt énekelni, ha tudják magukról, hogy hamisan szólaltatják meg a dalokat.

A Manó Muzsika játékos készségfejlesztő oktatóprogram használata minden gyerek számára nagy örömet okozhat. Játékos formában, sok-sok élvezetes feladaton keresztül sajátítják el a tananyagot. Minden helyes megoldást egy-egy gyöngyszemmel jutalmaz a manó. Ha a témakörök feladatait megoldották, oklevelet kaphatnak.

A kottaszerkesztő programok használatát a délutáni zenés szakköri foglalkozások keretében oktatnám. Ezek elsősorban az alsó tagozatos gyerekeket kötik le. Segítségükkel megtanulhatják az abc-s hangok helyét a kottarendszerben. Gyakorolhatják, hogy egy ütembe az ütemjelzőnek megfelelően milyen ritmikai elemek kerülhetnek és megismerkedhetnek az ütemvonalak típusaival. Ezekkel a programokkal írt dalokat ki is nyomtathatjuk és kiválasztva a megfelelő hangszert még le is játszhatjuk. A dallam meghallgatásával ellenőrizhetik a gyerekek, hogy a leírt kottában ejtettek-e hibát. A dallamot megszólaltatva megismerkedhetnek a különböző hangszerek hangjával. A kották írásával neveljük a gyerekeket a pontosságra, az igényes munkára, a szép külalakra! A kottaszerkesztő programok segítik az ének-zenét tanító pedagógusok munkáját. Az elkészített kottákat kinyomtathatjuk, feladatlapokat készíthetünk az elkészült kották felhasználásával. Ezeknek a programoknak különösebb hardverkövetelményük nincs. A számítógép mellett hangkártyára, hangszóróra vagy fülhallgatóra van szükségünk a működtetésükhöz.

A szakdolgozatom I. fejezetében a zenei fájltípusokat, az MP3 lejátszók jellemzőit, a hangkártyák típusait és jellemzőit, a zeneszerkesztő és -lejátszó programok használatát ismertetem.

A II. fejezetben bemutatom a Manó Muzsika oktatóprogram használatát, jellemzőit.

A III. fejezetben a kottaszerkesztő programok főbb típusairól és jellemzőiről olvashatnak. Igyekeztem olyan programokat összeválogatni, melyek shareware-k vagy ingyenesen hozzáférhetők. A professzionális kottaszerkesztő programok nagyon drágák, iskolák számára legálisan nem könnyen elérhetők.

A IV. fejezet módszertani tanácsokat tartalmaz a Kis Muzsikusok zenés szakköréhez.

A mellékletek az MP3 lejátszók képeit, a Manó Muzsika program oklevelét, egy zenés szakkör tanmenetét, a szakkör foglalkozásainak órákra lebontott kottaszerkesztő és furulya anyagát és a kottaszerkesztő programokkal írt kétszólamú kottákat tartalmazzák. Egy összehasonlító táblázat ismerteti a kottaszerkesztő programok előnyeit és hátrányait. A zenei szakkifejezések angol-magyar szójegyzéke segítheti a pedagógusokat a kottaszerkesztő programok megismerésében.

Végül szeretnék köszönetet mondani Kalla Csabának és Fehér Péternek a dolgozat írásával kapcsolatos hasznos tanácsaiért.


I. fejezet

Számítógépes zenei alapismeretek

A zeneszerkesztő programok többsége a számítógépen felvett illetve lejátszott zenék visszajátszására képes.

Ennek a hardverfeltételei a következők:

A továbbiakban a legelterjedtebb zenei fájltípusokat szeretném bemutatni.

1. MIDI

A Midiscan ver 2.5 program segítségével kottákat szkennelhetünk. A beszkennelt kottákat egy speciális fájlformátumba alakítja, amit midi formátumban elmenthetünk. A program demó változata nem engedi meg a fájl midi formátumban történő elmentését. A Midiscan program mellett a legelterjedtebb kotta szkennelő program a SharpEye.

2. A WAV 3. Az MP3

Az MP3 az MPEG Audio Layer 3 rövidítése. Az MPEG szabványt filmek tömörítésére dolgozták ki. A legnagyobb feladat a képadatok tömörítése volt. A hangot is kiváló módszerekkel tömörítették, de ez mellékes volt. A Layer 3-at a Fraunhofer Intézet dolgozta ki. 1987-ben kezdtek hangtömörítéssel foglalkozni és 1991-ben be is került az eljárásuk az MPEG szabványba.

Az MP3 tömörített zenefájl. A 128 kbps-os mintavételezéstől kezdődően csaknem CD minőségű hangzást lehet elérni az MP3 fájlok készítésekor.

Ezek a fájlok egy kódolószoftver segítségével készülnek.

Méretük a szokásos WAV fájloknak az 1/10-e. Pl.: egy 4 perces zene 42 KHz-en kb. 4 MB az MP3-ban, míg WAV formátumban 40 MB-nál is több. Amikor egy zenei CD-ből MP3 fájlokat készítünk, akkor a mintavételezési arány határozza meg a memóriaigényt és a felvételi minőséget. Ez a tömörítési forma veszteséges tömörítés.

A tömörítésnek ára van. Amikor összepréselünk egy hangállományt, az elveszített adatokat már soha nem nyerhetjük vissza, és a folyamat során valamelyest nő a zajszint.

Amikor a tömörített audió minőségét értékeljük a következő tényezőket kell figyelembe vennünk:

    1. Milyen fajta zenét tartalmaz az eredeti állomány? Bizonyos hangszerek, például a klarinét, a hegedű, az emberi hang olyan rendkívül bonyolult felhangokat tartalmaznak, amelyeket nehéz hatékonyan tömöríteni. A popzene könnyebben túléli a tömörítést, mint Mozart vagy Beethoven.

    2. Fontos tényező a hardver. A PC-k zöme legjobb esetben is csak közepes hangzást nyújt, és ha mi ilyennel dolgozunk, nemigen észlelünk különbséget a tömörített zene lejátszásakor.

    3. A harmadik szempont a saját hallásunk. Egy igazi vájtfülű valószínűleg fizikai fájdalmat érez annak hallatán, amit az MP3 a finom tónusokkal művel.

A legújabb MP3 lejátszók memóriája 64 Mbájt. Ez azt jelenti, hogy az eszközünkön egy teljes órányi CD minőségű hanganyagot raktározhatunk el MP3 formátumban. A lejátszókba kártyabővítőket építettek, amelyekbe a RAM-okat memóriakártya formájában lehet behelyezni. Annak azonban, aki az MP3 lejátszó lejátszási idejét ilyen módon szeretné bővíteni, ügyelnie kell a megfelelő kártyatípusra. Néhány gyártó SmartMedia Flashcardot használ, míg mások a MultiMediaCardot részesítik előnyben.

MP3-mal nehéz zenét online eladni az Interneten, mivel nincs beépített másolásvédelmi mechanizmusa. A RIAA Szervezet Hanglemezgyártó Vállalata próbálta ezt meggátolni. Az IBM a Medison nevű projectje keretében zenét árul az Interneten keresztül, amit a felhasználók letölthetnek és felírhatják a CD-jükre. Az illegális másolatok ellen hardverkulccsal próbálnak védekezni.

A legismertebb MP3-tömörítők a következők:

Az MP3-as formátum lejátszásához egy dekódoló program kell, amely a hangkártyán keresztül megszólaltatja a tökéletes hangzású muzsikát. A mozgó mechanikus alkatrészek hiánya miatt az MP3 lejátszók kevésbé érzékenyek a rázkódásra és kevesebb áramot is fogyasztanak, mint egy walkman. Vannak olyan készülékek, amelyekkel az MP3 mellett kazettákat is le lehet játszani, rádiófelvételre alkalmasak. Van, amelyikbe mikrofont építettek, amellyel útközben leveleket lehet diktálni, előadásokat lehet felvenni. Egy másik típust még floppy helyettesítőként is lehet használni. A mellékelt szoftver tetszőleges fájlok átjátszását teszi lehetővé, amelyeket később ismét vissza lehet írni a merevlemezre. A legismertebb MP3 lejátszók a következők:

Ez a program DOS-os zenelejátszó. Az MP3-at és az MP3-as Wav-ot is kezeli. Segítségével dekódolhatjuk is az MP3-unkat WAV-ba. Sok lehetőséget kínál: van balansz- és hangerőszabályozója; gyorsíthatjuk, lassíthatjuk, előre-hátra tekerhetjük a felvételt.

- Mpg123: karakteres felületen működik.

- Gqmpeg

- FreeAmp

- X11Amp

Az mp3encode bladeenc WAV fájlokat MP3 fájlformátumba konvertál. Az mp3.com Internet oldalon sok MP3 fájl lejátszható.

Az első "layer III"-képes unixos lejátszó. Windowsos változata parancssorból indítható és a szám lejátszása után kilép a programból.

A program nemcsak a merevlemezen lévő MP3 fájlokat képes lejátszani, hanem online is hallgathatunk vele zenét. Az ingyenes program letölthető a www.microsoft.com/windows/media/player címről.

Ennek a lejátszónak a Pentiumra és a Pentium Pro-ra optimalizált változatai léteznek.

Ezzel a programmal az MP3 állományokon kívül az audio-CD-ket is lejátszhatjuk. A programot mozgó vezérlőfelület, internetkapcsolat és változtatható sebességű lejátszás jellemzi. A program letölthető a www.sonique.com címről.

A Sonique a sokféle formátumból MP3, MP2, MPG, MOD, XM, IT és S3M fájlokat képes lejátszani. A lejátszón felül a vizuális kijelzőt láthatjuk, alul az információkat az aktuális számról. Egy feltűnően nagy gombbal gyorsíthatjuk és lassíthatjuk a lejátszást, az egér mozgásának függvényében változik a sebesség. A hangerőszabályozó egy forgatható gomb.

Ez nem elsősorban MP3-lejátszó, hanem általános zenelejátszó, amely ezer modulformátumot ismer.

Az egyik legismertebb lejátszó a WinAmp. A program használata egyszerű: meg kell adni a lejátszani kívánt számot vagy számokat és a hagyományos magnetofonnak vagy CD-lejátszónak megfelelő gombokkal vezérelhetjük a lejátszást. A programban több számból listákat is összeállíthatunk, így több órás válogatást is készíthetünk. A címkeszerkesztőjében megadhatjuk a zeneszámok adatait: a címet, a szerzőt, a típusát, az album címét, kiadásának évét és megjegyzéseket is írhatunk bele. A program csak Windows 95 alatt működik és meglehetősen erőforrás igényes. A zökkenőmentes lejátszáshoz legalább Pentium 133-as processzorra, de ha a zenehallgatás mellett dolgozni is szeretnénk, ennél jobb minőségű processzorra van szükség.

Ez a program képes Webről töltés közben MP3-at játszani. Kevés a CPU-idő felhasználása.

MP3, WAV és MIDI állományokat játszik le. Letölthető a www.tu-chemnitz.de/~aka internetcímről.

Súlya telep nélkül: 150 g, mérete: 24x78x109 mm, kapacitása 2x16 Mbájt. PC csatlakozása párhuzamos. A Lucky Goldstar (LG) AHA-FD770 jelű készülékével kazettákat is lehet játszani és ez URH rádióvételre is alkalmas. Elemről és akkumulátorról is üzemeltethető. Különlegessége: MP3-Bookmarks-ot tartalmaz. A lejátszó hiányossága: nem képes a címinformációk megjelenítésére és az átviteli sebességet sem mutatja. A készüléken csak az alapfunkciók kezelőszervei találhatók, a többi vezérlőelem a fejhallgatókábelbe épített panelre került

Súlya telep nélkül: 30 g, mérete: 20x46x52 mm. Sajnos a billentyűk és a kártyabővítőhelyek apró mérete megnehezíti a kezelést. Nem tartalmaz kijelzőt, fejhallgatót és elemeket. Nincs rajta "Hold gomb", amellyel a többi lejátszó a véletlen megnyomások ellen védekezik. A zene felvételére szolgáló csatlakozási lehetőséget nem tartalmazza, csak a feltöltött memóriakártyákat lehet belehelyezni.

A Rio doboza tartalmazza a készüléket és a hozzá tartozó számítógépes kábelt, két CD-t, szoftverekkel és MP3-as zenével. A mérete: 9x6,5x1,6 cm és a tömege: 70 g (1. melléklet). Nincs benne mozgó alkatrész. A Rioban 32 Mbájt memória tárolja a muzsikát. Ez nagyjából fél órára elegendő. Aki több zenét szeretne magával vinni, az 16 vagy 32 Mbájtos memóriakártyával akár egy órára is bővítheti a kapacitást. A készülék áramforrása egyetlen ceruzaelem, ami 12 óra folyamatos lejátszásra elegendő. A kis lejátszó memóriájába a számítógépről lehet áttölteni az adatokat. A teljes 32 Mbájt, azaz kb. félórányi hanganyag átviteléhez nagyjából öt percre van szükség. A programcsomag szoftvereket tartalmazó CD-jén egy MP3 kódoló is van. Ez akkor lehet hasznos, ha olyan dalokat szeretnénk hallgatni a Rioval, amelyek csak kompakt lemezen vannak meg, azaz nincs meg az MP3 változatuk. A lejátszóhoz egy kis fülhallgatót is mellékelnek, érdemes egy komolyabbat csatlakoztatni hozzá, hogy maximálisan élvezhessük a kristálytiszta, nagy dinamikájú és széles frekvenciatartományt átfogó hangokat. A CD lejátszóhoz hasonlóan tudunk előre vagy hátra ugrani, választhatunk véletlenszerű lejátszást is. Halkíthatjuk, hangosíthatjuk a zenét, a számok ismétlésére is van lehetőség. Különleges funkciója, hogy gombnyomással kijelölhetjük a lejátszás alatt a dal két pontját, amit azután a lejátszó automatikusan fog ismételgetni. A másik fontos érdekesség a beépített equalizer beállítása. Az alapon kívül három előre beállított hangszínkép közül választhatunk. A rock, a klasszikus és a jazz beállítások kiemelik az adott műfaj hangzásbeli jellegzetességeit. A Rio folyadékkristályos kijelzőjén lejátszás közben láthatjuk, hogy hányadik zeneszámnál tartunk, mennyi idő telt már el belőle, milyen mintavételezési frekvenciával készült a felvétel, milyen hangosra van állítva a hangerő, és milyen állapotban van az elemünk. Összegezve a kiváló minőségű hangadás, a mozgó alkatrész hiánya, a minden hanghordozó-költség nélküli megoldás igen csábító. A készülék hátránya: a harminc percre elegendő beépített memória meglehetősen kevés.

Az Empeg autóba szerelhető zenelejátszó, mely 222 MHz-es. Digital/Intel Strong APM processzort, 2,1 GB winchestert és 8 MB memóriát tartalmaz (1. melléklet). A használatához a Linux 2.2 szükséges. Számítógéppel összekapcsolható. Win95, Windows NT és Linux segítségével kezelhető. Az MP3 fájlok lejátszásán kívül az FM rádiósávot is lehet rajta hallgatni. 37 óra zene tárolására alkalmas. Bővebben a http://www.empeg.com/ címen olvashatnak erről a lejátszóról.

Súlya 74 g telep nélkül, mérete 18x66x90 mm. Futó szöveggel jeleníti meg a címeket. A memória mérete 32 Mbájt. A hangzást beépített minták szerint (pop, rock, classic) lehet alakítani. A mellékelt PC szoftverrel nemcsak zenefájlokat, hanem adatokat is lehet írni a memóriájába. Ezeket később ismét visszaolvashatjuk. Kiváló megoldás, ha az adatszállításhoz a floppy túl kicsinek, a CD túl nagynak bizonyulna. Érzékeny mikrofonjával legfeljebb kétórányi beszédet képes felvenni. Praktikus a telefonkönyv funkciója is. A PC segítségével 250 bejegyzést lehet eltárolni.

Az egyik első olyan eszköz, ami MMC kártyákat tartalmaz. (Az MMC kártyák nagyon kicsik, egy kétszáz forintos érme teljesen letakarja őket. Két grammnál is könnyebbek, 2-10 Mbyte-os írható/olvasható és 4-8 Mbyte-os csak olvasható kiszerelésben léteznek.) Ezek a kártyák zeneszámok tárolására használhatók, 2-10 Mbyte-osak. Egyszerre két MMC-t illeszthetünk a készülék alján található nyílásba. Ez összesen max. 20 Mbyte kapacitást jelent, ami hozzávetőleg 20 percnyi jó minőségű zene tárolására elegendő. A kezelőfelülete a lejátszást vezérlő négy gombból és egy kijelzőből áll, amin láthatjuk az aktuális szám nevét és hogy hányadik másodpercnél járunk. A tápellátásról két ceruzaelem vagy ceruzaakku gondoskodik, amellyel 8 órán keresztül használhatjuk folyamatosan a lejátszót. A zenék letöltése soros porton keresztül lehetséges.

Beépített flash EPROM-ot használ a számok tárolására. E megoldás előnye, hogy akár 64 Mbyte-os kiszerelésben is megvásárolhatjuk az egészet. Hátránya, ha 64 Mbyte tele van, akkor nincs mit tenni. A memóriát úgy méretezték, hogy egy CD-nyi anyag férjen rá tömörítve. A tápellátásért két ceruzaelem felel a PC-s kapcsolatról egy párhuzamos csatoló gondoskodik.

Súlya telep nélkül 90 g, mérete 20x110x70 mm. Hálózati tápegységen keresztül is kaphat áramot. A készülék soros vonalon keresztül használható. Mac és Linux rendszerek alatt futó programot is tartalmaz a csomag. Sajnos 32 Mbájtnyi anyag áttöltéséhez egy egész órára van szükség a lassú interfész miatt.

A Yepp E széria 16 MB Flash memóriával van felszerelve és egy Smart Media slottal, ahova memóriabővítést helyezhetünk. Karakteres LCD kijelzővel látták el, ahol pl. kiírja a dalok címeit. A PC-re párhuzamos porton keresztül kapcsolódhat. A Yepp B széria 24 MB memóriát tartalmaz, a Yepp D széria pedig 40 MB-ot. Ez utóbbi rendelkezik FM rádió tunerrel is. Ismétlő és véletlen lejátszásra nem ad lehetőséget. Beszédrögzítésnél a mikrofonja kevésbé érzékeny, ezért szöveg tárolására kevésbé alkalmas. Súlya 73 g telep nélkül, mérete 17x65x89 mm.

Az Audio-CD-k MP3-állománnyá alakítása két fontos részből áll. Először le kell szedni a kompaktlemezről az adatokat, majd MP3-as fájlokká kell alakítani ezeket. Az első műveletet grabbelésnek hívják, a második a kódolás. A grabbelés során az audio-CD formátumból WAV-formátum keletkezik. Ennek a két formátumnak a mérete nagyjából megegyezik, így ha egyszerre egy teljes CD-t szeretnénk átalakítani, ahhoz kb. 650 Mbyte szabad merevlemezhely, illetve az MP3-as fájloknak még 65-70 Mbyte hely kell.

Az AudioCatalyst 1.5 program kényelmes kezelőfelületén semmi más dolgunk nincs, mint a CD-ROM-ba helyezett lemezen kijelölni, melyik számokat szeretnénk átalakítani. Az ablak alján látható kezelőgombokkal akár le is játszhatjuk a számokat. Így belehallgatva már könnyebben végezhetjük el a kijelölést, ha nem a teljes CD-t akarjuk átalakítani. A program ablakának az alján láthatunk egy státuszsort, mely megmutatja, hogy hány számot választottunk ki, mekkora ezek időtartama és mennyi a becsült átalakítási idő. Az AudioCatalist egyesével alakítja át a CD-n lévő számokat és azonnal kitörli a már elkészült MP3 fájl WAV megfelelőjét. Ha minden szám WAV állományára is szükségünk van, akkor a program ezeket is meg tudja őrizni. A kijelölt számoknak nevet is adhatunk. Ezt kiegészíthetjük az előadó nevével, illetve az album címével. Ezután a Grab! ikonra kell kattintani. A kódolás ideje alatt folyamatosan látjuk, hol tart a folyamat, melyik számnak folyik a grabbelése vagy az átalakítása. Egy eredetileg zöld, de hibák esetén egyre pirosabb sáv jelzi, ha a CD-ROM olvasónknak sebességi gondjai lennének. Számos lehetőségünk van a beállítások megváltoztatására. Ezek közül a legfontosabb, hogy milyen tömörítést használjon a program. A 128 Kbyte, általánosan használt változaton kívül megadhatunk más értékeket is. Ha kisebb számot választunk, akkor minőségromlás lehetséges, de természetesen kisebb lesz az MP3 fájl mérete is. Szintén a beállítások között dönthetünk arról, hogy végezzen-e a program normalizálást. Annak ellenére, hogy a CD-lemezek általában optimális hangerővel készülnek, előfordul, hogy olyan számokat válogatunk össze, amelyek egyike nagyon halk, a másik nagyon hangos. Ha lejátszáskor nem szeretnénk állandóan a hangerőt változtatni, akkor kapcsoljuk be a normalizálást. Ez megnöveli az átalakítási időt, de optimális eredményt fogunk kapni.

4. A MIDI és a WAV együtt 5. MIDI fájlok, hanganyagok tulajdonságai és minőségük

A kész MIDI zenefájlok hangnemének, tempójának és hangszerelésének módosítása könnyedén megvalósítható. A kész zenei fájlok egyes szólamainak választás szerinti visszajátszása, partitúraszerű, szólamonkénti nyomtatása a legegyszerűbb zeneszerkesztő programokkal is lehetséges. Az elkészült kottát ki is nyomtathatjuk. A kottaírás történhet egérrel, billentyűzettel és a számítógéphez kapcsolt midi billentyűzet segítségével. A hanganyagok minősége CD minőségű is lehet, amennyiben a hangkártya megfelelő színvonalú (hullámtáblás).

6. hangkártyák

Két alapvető típus van: a hullámtáblás és az FM alapú hangkártya.

6.2. A hangkártyák egyéb jellemzői

A hangrögzítő egység jellemzője. A rögzíthető hangok frekvenciája a mintavételi frekvencia fele. A 48 kHz mintavételi frekvencia jellemző jelenleg.

A hangrögzítő egység jellemzője. Arra utal, hogy hány különböző hangerőszintet képes megkülönböztetni. A mai kártyák és programok legtöbbje 16 bites (ez 65536 jelszintet jelent). Egyes profi zenészek ennél magasabb értékkel dolgoznak.

A hangrögzítő egység jellemzője. Minél nagyobb, annál tágabb dinamikát képes visszaadni a kártya.

A szintetizátorok jellemzője. Azt jelzi, hogy egyszerre hány különböző hangot tud megszólaltatni a szintetizátor. Természetesen minél több, annál jobb.

Annak jelölése, hogy a kártya a sztereó hangzáson túlmenő térhatást tud nyújtani. Ez akkor az igazi, ha nem "virtuálisan", hanem valóságosan, 4 hangszóró alkalmazásával képes rá.

6.3. A hangkártyák fejlődése

A számítógépes szórakozás jó ideig beérte kezdetleges hangkeltő eszközökkel. A 8 bites hangkártyákon legfeljebb az FM szintetizátor volt sztereó, a többi hangeffektus egy csatornára korlátozódott.

A következő lépésként megjelenő 16 bites hangkártyák és hullámtáblás szintetizátorok a hangeffektusokat és a kísérőzenét nagyságrenddel jobb minőségben képesek produkálni, mint elődeik. Az egyes típusok között a különbség legfeljebb a szintetizátorok hangkészletében, illetve a relatív hangminőségükben rejlik. Jó néhány évvel a PCI busz után megjelentek a PCI-os hangkártyák is, melyek kevésbé terhelik a rendszert és nem szükséges a kártyákra memóriát építeni. A PCI alapjában véve nem hatott a kártyák hangminőségére, így várható volt, hogy újabb fejlődési szakasz következik be a hangkeltő eszközök evolúciójában: a térhatás kiterjesztése 4 csatornára. Néhány játék eddig is támogatta ezt, de a kihasználáshoz külső Dolby Surround rendszerre volt szükség. Ma már azonban a Direct Sound 3D kiegészítése a 3D-s térhatás, EAX (Environmental Audio Extension) néven. Az EAX egy olyan API, amellyel a játékfejlesztők tökéletes 3D-s hanghatásokat képesek létrehozni, olyanokat, amelyek figyelembe veszik a környezetet, annak virtuális akusztikai jellemzőit. A Creative Labsnak három hangkártyája is támogatja az EAX bővítést: a PCI128, a Live! és a Live! Value..

SB 16, SB AWE32, SB AWE64, SB PCI128, SB Live!, SB Live! Value.

Adlib ASB 64 Wave Pro 4D IDE: hullámtáblás, 4 Mbyte-nyi hangmintát tartalmaz: 393 hangot, 48 effekthangot és ezeket kiegészíti 8 dobkészlet és egy effektkészlet. A kártya kiegészítő memóriával is bővíthető. A beépített szintetizátor a Roland GS és a General Midi szabványt támogatja. Effektprocesszort is tartalmaz, amellyel effekteket adhatunk a lejátszott hanghoz.

ACE, Classic, Ultrasound Max, Ultrasound PNP.

A MIDI hangtáblához a rendszer memóriájából kerít el egy részt. A középső és mély csatornát belekeveri a két elülső sugárzóba, ami néha hallhatóan lerontja az összhatást. Ennek ellenére sokkal szebben szól, mint az SB Live!

A hullámtábla-szintézishez használt hangmintákat nem a rendszermemóriában tárolja, hanem a saját ROM-jában.

6.4. A hangkártyák alapvető szoftver típusai

6.5 A megfelelő hangkártya kiválasztása

7. A hangszórók 8. Zeneszerkesztők és lejátszók

8.1. A zeneszerkesztő programok hardverkövetelményei

8.2. Hogyan készül a zene?

A zeneíráshoz sablonokat (pattern-eket) kell készíteni, melyekbe azután írhatjuk a művet. A pattern olyan, mint egy Excel táblázat, oszlopai és sorai vannak. Az oszlopok mind egy-egy hangcsatornát jelképeznek, a sorok pedig az egymás utáni időpillanatokat. A patternek-ben az oszlopok és sorok száma, valamint egyéb tulajdonságai határozhatók meg, illetve szerkeszthetők. A zeneszerkesztő programoknál a billentyűzet zongoraklaviatúrává lényegül. Az Y-nal és a Q-val kezdődő sorok az egész hangokat, az A-val és az 1-essel kezdődőek a félhangokat tartalmazzák. A számítógép billentyűzetén hosszabb dallamokat is megszólaltathatunk, mintha hangszeren játszanánk. A zeneszerkesztés lépései a következők: Először hozzunk létre egy sablont, majd válasszunk ki egy hangszert. Álljunk rá a tabulátor segítségével a hangcsatornára, amelyen meg szeretnénk szólaltatni a hangszert, majd üssük le a billentyűzeten azt a betűt, amilyen magas hangot akarunk. Miután így bevittünk egy hangot, hagyjunk ki annyi sort, amennyi szünetet szeretnénk, majd folytassuk a munkát. Zeneszerzéskor nemcsak a hangszerek hangmagasságát, hanem hangerejét, sztereó hatását, vibrációját, lecsengését is beállíthatjuk. A sablonok lejátszását gyorsíthatjuk, lassíthatjuk, illetve ugrálhatunk több pattern között.

8.3. Mit tartalmaznak a zenei állományok?

Ezek a zenei állományok nem őrzik meg "rezdülésről rezdülésre" a teljes zenét, ehelyett annak alkotóelemeit tárolják. Tartalmazzák a hangszerek hangját és magát a kottát (azaz a pattern-eket). A zenét a következőképpen játsszák le. A lejátszó végigmegy a pattern sorain, és amikor egy hangszerre talál utasítást, megszólaltatja azt a bejegyzésnek megfelelő hangmagasságon, hangerőn. Ennek a módszernek előnye, hogy a mű a zene elkészülte után javítható, szerkeszthető. Új hangszereket rakhatunk be, régieket cserélhetünk, átírhatjuk a dallamokat stb. Ezeket az átalakításokat egy hagyományosan létrehozott és rögzített zeneszámnál csak nagyon nehezen tehetnénk meg.

8.4. Modplayerek

A Modplayerek (zenelejátszók) a megírt zeneszámok megszólaltatásában segítenek. Modplayerek pl.: a Mod4win, a Modplug, a Yamp.

8.5. Trackerek

A trackerek zeneszerző és lejátszó programok. Trackerek pl.: Fasttracker II v2.08., Impulse Tracker v2.14.

9. A hangkezelő programok, hangfájlok alkalmazási lehetőségei az oktatásban



II. fejezet

Manó Muzsika játékos oktatóprogram
6-10 éves gyerekek számára

Tartalma:

CD lemez: MANÓ MUZSIKA 1.

Gyártja a Profi-Média Kft.
Forgatókönyv: Csabai Dolores, Lencsés Lídia, Pethő Attila
Zenei szerkesztő: Pethő Attila,
Programozta: Vass Sándor, Tallér Ákos,
Rajz: Farkas Zsuzsanna.
Hangmérnök: Zónai Tibor
Szervezte: Borsódi Donát

A CD lemez tartalma:

"A Manó Muzsika gazdag forrása az interaktív, azonnal ellenőrizhető feladatoknak, a multimédiás ritmusgyakorlatoknak és hangfelvételi lehetőségeknek. A játékos feldolgozás azokat a gyerekeket is az oktatóprogramhoz köti, akik eddig nem kerültek közelebbi kapcsolatba a zenével. A CD-n található sok komolyzenei részlet felkelti a gyerekek érdeklődését az igényesebb, gondolatébresztő zene iránt." - olvashatjuk a programot ismertető leírásban.

A zenei nevelés fontos része, hogy a gyerekek megismerkedjenek a zenei alapfogalmakkal és azokat gyakorlatban is használni tudják. Ezeket nem könnyű elsajátítani, hiszen a zenei elemek távol állnak a kicsik világától.

A Manó Muzsikában gyakorlatilag mindarról szó van, ami az iskolában tananyag, csakhogy az oktatóprogrammal a gyerek észre sem veszi, hogy tanul. Játékos formában, sok-sok élvezetes feladaton keresztül sajátítja el az anyagot. Minden bemutató részt játékok követnek és minden helyes válaszért egy-egy gyöngy jár. A fokozatosság elvét betartva a könnyebb feladatoktól a nehezebb feladatokig vezeti be a kicsiket a Muzsika birodalmába. A feladatok sokfélék: ritmusfelismerés és -kiegészítés, ritmusírás, hangfelismerés, dallamírás, hangszerfelismerés...

Nekem nagyon tetszett, hogy a magas és a mély hangokat a gyerekek számára ismert tárgyak, állatok hangjain mutatja be. Később a gyerekek megismerkedhetnek a különböző hangszerekkel is. Itt elsők között szerepel a zajkeltő és a dallamot játszó hangszerek csoportosítása.

A feladatmegoldás után, ha hibát ejt a kisgyerek, akkor teljesen elölről kell kezdenie a feladatot, nem javíthat azonnal.

A kiadvány felépítése lehetőséget nyújt arra, hogy iskolai kiegészítő taneszközként, szolfézsórák anyagaként, esetleg játékként használjuk.

Összességében jól használható, a zenei képességeket játékosan fejlesztő CD-ROM-mal ismerkedtem meg.

A program futtatásához szükséges:

A Manó Muzsika CD-vel javasolt munkaformák:

A program használata:

A program indulása után írja a belépőjegyre a nevét és nyomja meg az Enter billentyűt! A beírt névvel később is be lehet lépni, ekkor nem veszíti el az előzőleg megszerzett pontszámait. Ha elfelejtette az előzőleg beírt nevet, újat választhat. A bal oldali manóra kattintva rövid ismertetőt hallhatunk a program kezeléséről. Egy kis történetet mesélésével kezdi, melynek segítségével motiválni próbálja a gyerekeket a feladatok megoldására. " A zeneszerető manócskák erdőben laknak egy kis házban. Nagyon szeretnek muzsikálni, de a gyakorlással állandóan zavarják egymást. Kicsi a házikó ennyi zenekedvelő manónak. Ám a véletlen a segítségükre sietett. Ha kiállnak néhány próbát, megoldanak minden feladatot beköltözhetnek a tágas várba. Segíts megoldani a feladatokat a manóknak!"

A feladatok listáját a házra, a várra és a vár padlására kattintva érheti el. A próbák a házban kezdődnek.

A feladatok címei mellett a hozzájuk tartozó gyöngyszemeket láthatja. A gyöngyszemre és a feladatok címeire kattintva az egyes feladatokhoz juthat el (2. melléklet). A gomba kalapján ül egy pók. A pók fonalán pedig zöld gyöngyszemek sorakoznak. Minden feladathoz tartozik egy gyöngyszem. A gyöngyszemek csúszkálnak a pókfonálon egyedül hagyva az aktuális feladatot jelző gyöngyöt. A gyöngy piros színe azt jelzi, hogy a gyöngyszemhez tartozó feladatot sikeresen megoldotta.

Minden feladat jó megoldása után kap egy jutalomhangot. A hangból egy dallam áll össze. A gomba kalapjára kattintva meghallgathatja az addig összegyűjtött dallamrészletet. Ha újra szeretné gyakorolni a feladatot, kattintson a feladat gyöngyszemére. Ha elrontja a megoldást, elveszti a már megszerzett piros gyöngyszemet. Új helyszínre és feladatra egy másik gyöngyszemre kattintva juthat.

A feladatokat a fa egyik ágán ülő kedves manó tolmácsolásában ismerheti meg. Ha újra szeretné hallani a feladat szövegét, kattintson a fán ülő manóra.

A kérdőjel mögött felnőtteknek szóló segítséget kaphat. A feladatok megoldásához jótanácsokat olvashat a feldolgozással kapcsolatban.

A gomba kalapjáról leolvashatja az addig összegyűjtött pontszámot. A sárga gombán a feladat sorszáma látható.

A fán lévő harkályra kattintva a program bármely részén kinyomtathatja azt, ami megtetszett Önnek.

A fán lévő ajtóra kattintva léphet vissza a játékot nyitó tájképhez.

Ha a tuskókból készített dobogóra kattint, megnézheti, hogy hol áll a játékosok között.

Ha a témakörök feladatait sikeresen megoldotta, oklevelet kaphat, rajta az elért pontszámmal (3. melléklet).

A programból a kijárat táblára kattintva juthat ki.

A házra kattintva a ritmusok birodalmába juthatnak. Itt a következő témákkal ismerkedhetnek meg:

  1. Magas és mély hangok: Magas és mély hangú tárgyak bemutatása.

  2. Állathangok: Magas és mély hangú állatok szétválogatása. A magas hangú állatok elhelyezése az egeres dobozban, a mély hangúaké a macis dobozban.

  3. Halk és hangos: Tárgyak megkülönböztetése aszerint, hogy hangosak vagy halk hangot adnak. A hangos tárgyak elhelyezése a nagy dobon, a halk tárgyaké a kicsi dobon. Itt egy hibát észleltem, a cicát is tárgynak veszi és a nagy dobra helyezve fogadja csak el jó megoldásnak a program. Az állatok közé sorolandó.

  4. Magas és mély hangú hangszerek: Hangszerek megszólaltatása kattintással (zongora, nagybőgő, fagott, cselló, hegedű, fuvola, tuba, trombita). Magas-mély hangú hangszerek különválogatása. A magas hangú hangszerek elhelyezése az egeres dobozban (zongora, trombita), a mély hangú hangszerek elhelyezése a macis dobozban (nagybőgő, cselló).

  5. Melyik hangszer szól? A megszólaltatott hangszerek képeinek kiválasztása kattintással.

  6. Forte és Piano: A Forte, a Piano országba lakó tárgyak, személyek különválogatása. Pl.: Forte országban lakik a rendőr, aki fütyül és a kiabáló emberek; a Piano országban lakik a szellő és a vízcsepp.

  7. Halk és hangos állatok: A megszólaltatott állatok hangjának párosítása a piano, pianissimo, forte, fortissimo feliratot tartalmazó táblával. Piano: a szúnyog, pianissimo: a tücsök, forte: a macska, fortissimo: az oroszlán.

  8. Erősítés és halkítás: Mozdony hang meghallgatása, amint Piano országból Forte országba megy és fordítva. <, < zenei jelek megkülönböztetése a hallott hangkülönbségek alapján.

  9. Ütőshangszerek: Ütöshangszerek hangjának bemutatása: csörgődob, cintányér, cseleszta, marimba, üstdob, pergő dob, xilofon, tikfa. A dallamot játszó hangszerek párosítása a piros sapkás manóval, a zajt keltő hangszerek párosítása a zöld sapkát viselő manóval.

  10. Hangszerfelismerés: Többszólamú előadás meghallgatása. A hallani kívánt hangszereket a dobogóra téve, majd a karmesterre kattintva kezdődik az előadás. A megszólaló hangszer képének kiválasztása.

  11. Hangerő: A tárgyakat a jelnek megfelelő polcra kell tenni. Az ff jelű polcra a turmixgépet, az f jelű polcra az írógépet, a p jelű polcra szódásüveget, a pp jelű polcra az órát kell tenni.

  12. A csend: Négy különböző hangot hallhatnak. Az összes hang felismerése után, a hallott hangok időrendi sorrendjében a hangokat adó tárgyakat, élőlényeket ábrázoló képekre kell kattintani. A hóesésnek nincs hangja. A helyes sorrend pl. lehet a következő: lépés, madár, hóesés, kutya.

  13. Tempó: Az állatok mozgását érzékeltető zene meghallgatása. A tempók ismertetése a tempóknak megfelelő állatmozgások szemléltetésével. Vivace: tüzesen, nagyon gyorsan (légy), allegro: gyorsan (cica), andante: lépve, járva (béka), lento: nagyon lassan (teknős). A leglassúbb állat székre állítása (csiga), a leggyorsabb állat űrhajóba ültetése (légy), kiválogatva a képek közül.

  14. Fürgén és lomhán: Az állatok mozgásának párosítása a tempójukat jelölő szalagfelirattal. Pl.: ló-tüzesen, nagyon gyorsan, róka-gyorsan, medve-lépve, járva, csiga-nagyon lassan.

  15. Táncok: A kukac és a háromszög egyenletes mozgásának megfigyeltetése. A csárdás és a keringő lüktetésének ismertetése. A csárdás kettes lüktetésű, a keringő hármas lüktetésű. A hallott zenei részletek csárdás vagy keringő lüktetésének megkülönböztetése.

  16. A ritmusok értéke: A házikóba betérő vendégek bemutatkoznak. Mindegyik egy ritmust jelöl. A hangok a következők: egész hang, nyolcad, fél hang, tizenhatod, fél hang, negyed. A hangok sorbarendezése a legrövidebbtől a leghosszabbig.

  17. A ritmusok felismerése: A hallott ritmusok elhelyezése a megfelelő zsákokba, melyek ritmus jelekkel jelöltek.

  18. Negyed és nyolcad: A negyed és a nyolcad hang ismertetése. A tá és a ti-ti hangokból négy ütemnyi ritmussor alkotása. A leírt ritmussort a hangszóróra kattintva meg is hallgathatja.

  19. Ritmusdiktálás: Negyed és nyolcad hangokból álló ritmussor diktálása.

  20. Ritmusfelismerés: A hangszerekre kattintva ritmussort hallható. A ritmussor számát a megfelelő hangszerekre kell vonszolni az egérrel.

  21. A félhang: A félhang ismertetése. (Egy tá alatt két tá szólal meg.) A félhang meghallgattatása. A hosszú billentyűvel (szóköz billentyűvel) a látott ritmussort lekopogása. A virágra kattintva, a tempót jelző metronóm hangja hallható.

  22. Ritmusfelismerés félhanggal: A hangszerekre kattintva ritmussor hallható. A ritmussor számát a megfelelő hangszerekre kell vonszolni az egérrel.

  23. Ritmusdiktálás félhanggal: Félhangot tartalmazó ritmussor diktálása.

  24. A tá értékű szünet: A tá értékű szünet bemutatása. A hangszerekre kattintva ritmussor hallható. A ritmussor számát a megfelelő hangszerekre kell vonszolni az egérrel.

  25. Ritmuskopogás: A kígyón látható ritmussor lekopogása a hosszú billentyűvel (a szóköz billentyűvel). A kígyó fejére kattintva a metronóm hallható.

  26. Ritmustornádó: Fokozatosan letörölve egy-egy ütemet, a hiányzó ritmussorok pótlása. A fiúra kattintva meghallgatható az eredeti ritmussor.

  27. A ritmusok összehasonlítása: Almák elhelyezése a megfelelő tányérra. A tányérok egész, fél, negyed, nyolcad jellel jelöltek.

  28. Ütemfajták: Kakukktojás. Ütemeket tartalmazó lufik közül kell kiválasztani az oda nem illőt. Pl.: Egy lufi nem 2/4-es ütembeosztásnak megfelelő ritmusképleteket tartalmaz (az a kakukktojás), a többi 2/4-es beosztás szerinti ritmusképletekkel jelölt.

  29. A zene hangulata: Különböző zenedarabok hangulatának megállapítása. A kártyákra kattintva hallhatók a zenedarabok. Meghallgatásuk után ráklikkelve a szomorú, ünnepélyes, vidám feliratot tartalmazó táblák valamelyikére ki kell választani a hallott zenék hangulatát. Pl.: Vidám: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei, Kiscsibék tánca; szomorú: Purcell: Dido és Aeneas, Dido búcsúja; ünnepélyes: Bach: D-dúr szvit; szomorú: Bartók: Concerto I. tétel. Gyors-lassú zene megkülönböztetése. A kártyákra kattintva zenedarabok hallhatók. Ha a hallott zene gyors húzza a kártyáját az egérre, ha lassú tegye a csigára!

  30. A kisbíró: A hangszóróra kattintva hallgassa meg a ritmussort! Tegye az ütemekbe a megfelelő ritmusokat (negyed, nyolcad, negyed szünet)!

A várra kattintva a hangok birodalmába juthatnak. Itt a következő témákkal ismerkedhetnek meg:

  1. Az ötvonalas rendszer: Vonalak, vonalközök elhelyezkedésének ismertetése. A hallott vonalak, vonalközök helyének jelölése kattintással.

  2. A G hang a faágon: A G hang helyének bemutatása az ötvonalas kottarendszerben. A hallott ritmussor leíratása a G hang segítségével. A hangszóróra kattintva a ritmussor megismételtethető.

  3. A vonós hangszerek: A vonós hangszerek bemutatása: hegedű, brácsa (mély hegedű), cselló (gordonka), nagybőgő. A legmagasabb hangú hangszerektől a legmélyebb hangú hangszerig a hangszerek sorba állítása.

  4. Vonósok a zenekarban: A vonósok helyének bemutatása a zenekarban. A rajz egyes részeire kattintva jeleníti meg a program a hangszereket. Különböző vonós hangszerek rajzának elhelyezése a zenekarban elfoglalt helyükre.

  5. Az É hang a barlangnál: Az É hang helyének bemutatása az ötvonalas kottarendszerben. A hallott dallam lekottázása a G és az É hang segítségével. (A dallam negyedet, nyolcadot és negyed szünetet tartalmaz.)

  6. A rézfúvósok: A rézfúvós hangszerek családjának ismertetése: szaxofon, trombita, tuba, harsona, vadászkürt. A hangszerek közül a rézfúvósok kiválogatása, zongorára helyezése.

  7. Magas és mély rézfúvósok: Magas és mély hangú rézfúvósok szétválogatása. A magas hangú rézfúvósok egeres polcra helyezése, a mély hangúak macis polcra állítása.

  8. Rezesek a zenekarban: Rézfúvósok helyének bemutatása a zenekarban (vadászkürt, trombita, harsona, tuba). Hangszer elhelyezése a hangja alapján a zenekarban.

  9. Az Á hang a kis tóban: Á hang helyének bemutatása az ötvonalas rendszerben. Az elhangzó ritmussor leíratása az Á hanggal.

  10. Egyszerű kottázás: Á, G, É hangokból álló dallam leíratása (Hol a tyúknak a fia?).

  11. Egyszerű kottaolvasás: A kotta hangjegyeinek megnevezése. A hangszóróra kattintva meg is szólaltathatja a dallamot!

  12. Fafúvós hangszerek: Fafúvós hangszerek bemutatása: fagott, oboa, klarinét, fuvola, pikoló. A magas hangú hangszerek egeres polcra, a mély hangú hangszerek macis polcra helyezése. Kattintásra a hangszerek megszólalnak.

  13. Hangszer felismerés: A hallott hangszer képének kiválasztása kattintással. (Pl.: fagott, kürt, harsona, klarinét.)

  14. A C és a D a málnabokorban: A C és a D hang helyének ismertetése az ötvonalas rendszerben. A billentyűzet segítségével a hangjegyeknek megfelelő hangok írása a hangjegyek alá.

  15. Kottajavítás: A hallott dallamok kottájának hibajavítása.

  16. Ütős hangszerek: Az ütős hangszerek bemutatása: cseleszta, dob, csörgődob, vibrafon, harangjáték, üstdob, gong, fémháromszög (triangulum), cintányér, marimba. A hallott hangszerek hangjának alapján a hangszerek képének kiválasztása.

  17. Zörejek felismerése: A hallott hangoknak megfelelő tárgyak elhelyezése a dobozban. Pl.: könyv becsukása , labda pattogtatás, favágás, eső csepegés.

  18. Játék ütős hangszerekkel: Dallam készítése a hangszerekre kattintva. A mű a mikrofon segítségével vehető fel és a hangszóró segítségével hallgatható meg.

  19. A pengetős hangszerek: A pengetős hangszerek bemutatása: basszus gitár, elektromos gitár, gitár, hárfa, bendzsó, lant. A hangszerek hangja alapján a hangszerek képének kiválasztása.

  20. Hangos labdák: A labdák különböző magasságú hangon szólalnak meg. Feladat: hangmagasság szerint sorba állítani a labdákat a legmagasabb hangútól a legmélyebbig. A feladat megoldása: sárga, piros, barna, fekete, kék labda.

  21. Kakukktojás: A felsorolt hangszerek közül a kakukktojás kiválasztása. Pl.: a fuvola fafúvós, a többi hangszer rézfúvós.

  22. Hangszerek és tartozékaik: Hangszerek párosítása a kellékeikkel. Megoldás: dob-ütő, hegedű-vonó, fagott-fasíp, kürt-rézsíp.

  23. Az F hang a fűben: F hang helyének bemutatása az ötvonalas kottarendszerben. A hallott dallam leírása.

  24. A népi hangszerek: A népi hangszerek bemutatása: pánsíp, citera, ütőgardon, tangó harmonika, doromb, tekerőlant (nyenyere), cimbalom. Népi hangszerek párosítása a klasszikus hangszerekkel megszólalásuk módja szerint. Megoldás: pánsíp-furulya-klarinét, bendzsó-gitár, dob-ütőgardon.

  25. Zenészek és hangszereik: A manók kezéből hiányzik a hangszer. Adja a megfelelő hangszert a manónak! A feladat megoldásában segít, ha megnézi hogyan tartja a manó a hangszert, ill. a tartott kellékek (vonó, ütő) is támpontot adhat a helyes megoldáshoz.

  26. Népzenészek és hangszereik: Állapítsa meg, hogy milyen hangszeren játszanak a népzenészek! A megoldás a bal oldali manótól a jobb oldali manóig, sorban a következő: furulyán, tangó harmonikán, dorombon, citerán játszik a manó.

  27. Egyszerű kottázás: Kottafejek elhelyezése az ábécés hangok és a ritmusok alapján az ötvonalas rendszerbeli helyükre. A hangszórón meghallgathatja a leírt dallamot.

  28. Egyszerű kottaolvasás: Tegye a hangok nevét a pocakjukra! A hangok ábécés nevének jelölése.

  29. Hangszerek összerakása: Hangszer összerakása a részeiből. A teljes összerakás után a kislányra kattintva meg is hallgathatja a dallamot. A dobot kell összerakni a részeiből: lábakból, ütőkből és a dobból.

  30. Elvarázsolt hangszerek: Hangszerrészekből ütős hangszer összeállítása. A hangszer darabok közé idegen tárgyak is keveredtek. Az elkészíthető hangszer a xilofon. A hangszer nevének leírása. A manóra kattintva hallható a hangszer hangja.

  31. Miből készült?: A hangszerek anyagának megállapítása. A hangszer-anyag párosítások a következők: tülök-marhaszarv, rumbatök-tök, fűzfasíp-fiatal fűzfaág, okarina-agyag.

  32. A H hang a farakáson: A H hang bemutatása az ötvonalas rendszerben. A kotta hangjainak ábécés megnevezése. A hangszórók segítségével lejátszható a dallam: Szőjetek lányok, fonjatok lányok.

  33. Beszédhangok: Beszédhangok megkülönböztetése. Nagyapa, nagymama, kisfiú, apa, anya... hangjának kiválasztása.

  34. Kórusmuzsika: Énekesek sorba állítása a lépcső különböző fokaira a legmagasabb hangú énekestől a legmélyebb hangú énekesig.

  35. A kórus szólamai: A kórus szólamainak bemutatása: szoprán, alt, tenor, basszus. Az éneklő manók szólamának kiválasztása.

  36. Dallamdiktálás: Az elhangzott dallam lekottázása. A hangszóróra kattintva újra meghallgatható a dallam.

  37. A kétvonalas C a hóban: A kétvonalas C bemutatása. Hiányos ábécés hangsor pótlása.

  38. A billentyűs hangszerek: Billentyűs hangszerek bemutatása: orgona, zongora, szintetizátor, csemballó. Hangszerek képének kiválasztása hangjuk alapján.

  39. A zongora billentyűi: A zongora billentyűinek ismertetése. Különböző hangok megszólaltatása a zongorán, pl.: az összes Á hangé, H hangé, C hangé.

  40. A hangok vezetéknevei: A szubkontra, kontra, nagy, kis, egyvonalas, kétvonalas, háromvonalas, négyvonalas C és társainak bemutatása. Hangok megszólaltatása a zongorán, pl.: kis F, egyvonalas É, kétvonalas H, nagy G keresése.

  41. A violinkulcs: A violinkulcs ismertetése, majd az ötvonalas rendszerbe helyezése.

    A vár padlására kattintva a Zenei matiné fejezethez juthatnak. Itt a következő feladatokat oldhatják meg:

  42. Hangmemória kottával: Ugyanazt az ábécés hangot tartalmazó kártyapárok megkeresése.

    A feladat megoldása:

    Á É C, É
    Á G D H
    F C, F C
    C D H G
  43. Hangmemória hangokkal: Az azonos hangú kártyapárok megkeresése.

  44. Hangszermemória képekkel: Ugyanazt a hangszert ábrázoló kártyapárok megkeresése.

  45. Hangszermemória hangokkal: Az azonos hangú hangszerpárok keresése.

  46. Hangszer puzzle: Két hangszer képének kirakása mozaikból: kecskeduda, üstdob.

Zeneszerzők arcképcsarnoka:

A zeneszerzők arcképcsarnoka nyolc nagy zeneszerzőt mutat be: Kodály Zoltánt, Liszt Ferencet, Bartók Bélát, Antonio Vivaldit, Johann Sebastian Bachot, Wolfgang Amadeus Mozartot, Ludvig von Beethovent, Erkel Ferencet. A zeneszerzők életútját bemutató leírások pontosak, lényegretörőek. A feldolgozásnak negatívuma: Kodály Zoltán életútját a mesélő kissé hadarja, így nehezen követhető.

Dalok könyve:

A Dalok könyve fejezet dalainak többsége az óvodákban is tanított dalokat ismerteti. Más szöveget, más dallamfordulatokat tartalmaznak ezek a népdalok, mint ahogyan leginkább ismertek és az anyukák, óvó nénik, tanító nénik többsége is másképp tanulta őket. A gyerekeket ez zavarhatja, nehezen tanulnak meg egy általuk jól ismert dalt más szöveggel és dallammal.

A Dalok könyve dalai:

A zenei kifejezések szótára:

Itt a program során leggyakrabban előforduló legfontosabb zenei kifejezésekre kereshetünk rá. A zölddel jelölt szavakra kattintva nem látható ábra, csak a zenei kifejezés rövid, tömör meghatározása.



III. fejezet

Kottaszerkesztő programok

1. A Music Publisher kottaszerkesztő program

A Music Publisher program segítségével kottákat készíthetünk, és aláírhatjuk a dalok szövegét is. A leírt szöveg betűtípusát, betűstílusát, betűméretét, betűkészletét megváltoztathatjuk a Fonts (Betűk) menüpontot választva. Több szólamos kottaírásra is lehetőséget ad (4. melléklet). A leírt kotta lejátszására sajnos nem alkalmas, csak kinyomtatni tudjuk. A User (Felhasználó) menüponton belül kiválaszthatjuk, hogy milyen felhasználók vagyunk és annak megfelelően kapunk segítséget. Beginner (Kezdő), Standard (Középhaladó) és Advanced (Haladó) felhasználó közül választhatunk. A Beginner User (Kezdő felhasználó) minden lépésnél segítséget kap, az Advanced User (Haladó felhasználó) nem kap segítséget.

A program futtatásához szükséges követelmények:

A program tömörített fájl mérete: kb. 800 KB.

Szükséges merevlemez hely: kb. 2,8 MB.

A Music Publishernek ez a példánya egy próba verzió, mely egyenértékű a termék eredeti verziójával; kivéve, hogy a program vízjeles üzenetet tesz minden kinyomtatott lapra. Ez az üzenet halványan látszik az első 50 db. kinyomtatott lapon, később sötétebb lesz. A nyitó képernyőn megjelenik a regisztrálási oldal, amit ki lehet nyomtatni. A regisztrálás díjjal jár. A regisztrált programban nem jelenik meg a kinyomtatott lapon a vízjeles üzenet, továbbá 90 oldalas kinyomtatott, illusztrált, tárgymutatós leírás jár hozzá és a gyorsbillentyűkről műanyag sablont adnak, melyet a billentyűzet fölé illeszthető.

A program installálásának lépései:

  1. Pkunzip-pel kitömörítjük a programot.

  2. A setup.exe fájlt elindítjuk.

  3. Az üdvözlő képernyőn a Next (Következő) feliratra kell kattintani.

  4. Célkönyvtár kiválasztása.

  5. Kész az installálás elvégzésére ablakban a Next (Következő) feliratra kattintok, felmásolja a szükséges fájlokat.

  6. A telepítés teljes felirat megjelenése után a Finish-re (Befejez feliratra) kattintok.

  7. A program megjelenik a Start menüben és az asztalon is.

A program indításánál megjelennek a tippek. Alt+F1-gyel lehet az oktatóprogramot elérni vagy a Helpben a Tutorialt kell választani.

A program indítása:

1. Proceed to evaluate-re (Kipróbálás elkezdése) kattintok.

2. a. A File\New (Fájl\Új) menüpont kiválasztásával új fájlt készíthetünk. 2. b. A File\Open (Fájl\Megnyit) menüpontot kiválasztva már létező fájlt nyitunk meg.

Fájl mentése:

A File\Save (Fájl\Ment) ill. a File\Save as (Fájl\Mentés másként) menüpontot választva elmenthetjük az elkészített dokumentumot.

Szerkesztési módok:

A Mode (Üzemmód) menü alpontjai:

Gyorsbillentyű kódok (szerkesztés módban):

Ütemvonal húzása:

/ jelet többször lenyomva különböző ütemvonal fajták közül lehet választani.

Hangjegy írása:

A hangjegyek időtartamának számjelölései:

A jellemzők módosítása:

A megváltoztatni kívánt hangjegyet, hangjegyeket kijelölöm és az Alter Attributes (Jellemzők módosítása pontot választom).

A megnyíló párbeszédablakból kiválasztom a változtatni kívánt jellemzőket:

A kijelölt blokk másolása:

Jelöljük ki a másolni kívánt részt és válasszuk ki a Copy Block (Blokk másolása) pontot.

A kijelölt blokk mozgatása:

Jelöljük ki a másolni kívánt részt és válasszuk ki a Move Block (Blokk mozgatása) pontot.

A kijelölt blokk törlése:

Jelöljük ki a másolni kívánt részt és válasszuk ki a Delete Block (Blokk törlése) pontot.

Add (hozzáadás) menüpont alpontjai:

Stave (strófa, öt vonalas sor) menüpont alpontjai:

Options\Document (Dokumentum beállítások) párbeszédablaka:

Pulse(Lüktetés):

(Az alapértelmezett hangot be kell jelölni.)

Options\Musical (Zenei beállítások) párbeszédablaka:

2. A Musician 1.0 kottaszerkesztő program

A Musician 1.0, DOS alatti program segítségével kottákat készíthetünk. Kilencszólamú zeneművünket két, szabadon beállítható kulcsú vonalrendszerben jegyezhetjük le. A program kezelése egyszerű, bár az egérről le kell mondanunk. A grafikus felületen megjelenő kottában jobbra és balra mozoghatunk, a hangjegyeket a számbillentyűkkel lehet megadni. A beírt hangjegyeket már szabadon tologathatjuk fel-le. A leírt kottánkat ki is nyomtathatjuk és le is játszhatjuk. Hátránya, hogy a sorok száma adott, a felesleges sorokat a program nem engedi kitörölni (5. melléklet). Nem ad lehetőséget arra, hogy a kottánk alá írhassuk a dal szövegét.

A program telepítése:

A Musician 1.0 programot másolja be egy tetszőleges könyvtárba (pl.: musician könyvtárba), majd indítsa el!

A program indítása:

Írja be DOS alatt a musician fájl nevet! Windows alatt kattintson a Musician MS-DOS parancsfájlra!

A Files (F5), Fájl menü alpontjai:

Szerkesztés mód:

Az U billentyűre kattintva kiválaszthatja a zeneszerkesztés módot.

Kulcs választása:

Az F8 billentyűt nyomva az előbukkanó párbeszédablakban a basszus vagy a G kulcs (violinkulcs) közül választhat az F, G billentyűk leütésével. Az ötvonalas kotta pozícióját a képernyő aljáig a + és - billentyűvel fokozhatja, illetve csökkentheti. Az alapértelmezett a 0.

Előjegyzések (Accidentals) írása:

Hangjegy írása:

Először meg kell adni a beírandó hangjegy megfelelő időértékét számmal, majd a kurzormozgató billentyűkkel pozícionálja a megfelelő helyre.

A hangjegyek időtartamának számjelölései:

Pontozott hangjegy (Dotted Note) írása:

A hang mellé írt pont fele értékű meghosszabbítást jelent. A hangjegyet kétszer adja meg egymás után vagy a hangjegy megadása után N billentyűt nyomva pontozott hangjegyet írhat.

Triola (Triplets):

A hangjegy írása után, T billentyű lenyomására a triola fölé írandó hármas számot kapja. A hangjegy szárának irányigazítása (Stem Direction): A hangjegy beírása után az Y billentyű leütésére a hangjegy szárirányát változtathatja.

Hangjegyek összekötése, kötőgerenda (Beams):

+ billentyű leütésére az előző hanggal kötőgerendával összeköti az aktív hangot.

Hajlítás (Tie):

- billentyű leütésére az aktív hang és azt megelőző hang közé hajlítás jelet tesz. Ha többször nyomjuk meg egymás után, a felfelé és a lefelé irányuló hajlítást jelölő jelek közül választhat.

Szünet jelölése:

A hangjegy beírása után szóközt ütve a hangjegynek megfelelő szünet értékét kapja.

Egész hangjegy-egész szünet:
Fél hangjegy-fél szünet:
Negyed hangjegy-negyed szünet:
Nyolcad hangjegy-nyolcad szünet:
Tizenhatod hangjegy-tizenhatod szünet:
Harmincketted hangjegy-harmincketted szünet:
Hatvannegyed hangjegy-hatvannegyed szünet:

Ütemvonal húzása:

Enter leütésére a következő ütemvonal fajták közül választhat:

Ütemvonal (Bar Line):
Kettős ütemvonal (Double Line):
Kezdő ütemvonal (Beginning Line):
Záró ütemvonal (Ending Line):
Ismétlő ütemvonal (Repeat Line):

Ütemjelző írása:

F8 leütésére előbukkanó párbeszédablakban az ütemjelzőre állva a kurzormozgató billentyűk segítségével és a + - billentyű lenyomásával a számláló vagy a nevező értékeit változtathatja. # leütésére az Ön által kiválasztott érték beíródik a kottába. (Az ütemjelző olyan törtszám, amelynek nevezője a méretegységet, számlálója az ütemen belüli méretegységek számát adja.)

Hangszer választása:

Mozgassa a kurzort egy üres oszlopra és nyomja meg az I billentyűt. A kívánt hangszer nevének megadása után nyomjon Entert. Ha nem ismeri, hogy a hangszer bank milyen hangszereket tartalmaz, akkor a megjelenő üzenet: "Instrument name:*" után nyomja meg az Enter billentyűt és a megjelenő hangszer bankból válassza ki a megfelelő hangszert.

Gyorsbillentyű (billentyű) kódok:

Dinamikai jellemzők billentyű kódjai:

Gyakran használt zenei kifejezések billentyű kódjai:

Az Edit (Szerkesztés) menü alpontjai:

Az F6 billentyűt lenyomva választhatja e menüpontot.

A Play (Lejátszás) menü alpontjai:

(Az F7 billentyűt lenyomva érheti el e menüpontot.)

A Voices (Hangok) menü alpontjai:

Az F9 billentyűt lenyomva választhatja e menüpontot.

Az Y billentyűt lenyomva a Percussion (Ütés) szó után hat melodikus hangot és öt ütős hangot, az N billentyűt lenyomva kilenc melodikus hangot kaphat a kotta lejátszásakor.

A státusz sorból a következőket olvashatja le:

3. A Note Worthy Composer kottaszerkesztő program

A Note Worthy Composer program segítségével kottákat szerkeszthetünk, és aláírhatjuk a dalok szövegét is (6. melléklet). A leírt szöveg betűtípusát, betűstílusát, betűméretét, betűkészletét megváltoztathatjuk az Insert\Text menüpontot választva. A több szólamos kottaírást is lehetővé teszi. MIDI billentyűzettel is lehet zenélni a segítségével. Lehetőséget ad a fájlok importálására és exportálására. A program könnyen kezelhető, viszonylag gyorsan lehet vele dolgozni. Az elkészült muzsika sorsa nyomtatás, vagy lejátszás lehet. A kották külcsínje sem hagy kívánnivalót maguk után.

A program installálásának lépései:

  1. Pkunzip-pel kitömörítjük a programot.

  2. A setup.exe fájlt elindítjuk.

  3. Célkönyvtár kiválasztása.

  4. Munkakönyvtár megadása.

  5. Arra a kérdésre, hogy uninstall programot és mintákat tegyen-e fel igennel (Yes) vagy nemmel (No) válaszoljunk.

  6. A program megjelenik a Start menüben.

A program futtatásához szükséges követelmények:

A program indítása:

Kattintson az Nwc32.exe fájlra!

A File (Fájl) menü alpontjai:

Pl.: Megtudhatja a fájl címét (Title), a fájl szerzőjét (Author) és megjegyzésekről is olvashat (Comments).

Az Edit (Szerkesztés) menü alpontjai:

Példa a Kis Muzsikusok szakkörének kottaszerkesztő anyagából (24. óra, 2. feladat).

Feladat: az Ettem szőlőt c. dal két sorának lejegyzése.

  1. Az Ettem szőlőt c. dal első két sorának lejegyzéséhez válassza ki az Edit (Szerkesztés) menüpontjából a Lyrics almenüt!

  1. Kattintson a Configuration (Konfiguráció) fülre!

3. Válassza ki a Lyric 1 fület! Írja le az Ettem szőlőt c. dal első sorát szótagolva a megnyíló ablakba!

4. Válassza ki a 2 fület! Írja le az Ettem szőlőt c. dal második sorát szótagolva a megnyíló ablakba.

    A View (Nézet) menü alpontjai:

    A Staff (A kotta öt vonala) menü alpontjai:

    Az Insert (Beszúrás) menü alpontjai:

    Példa a Kis muzsikusok szakkörének kottaszerkesztő anyagából (4. óra, 2. feladat).

    Feladat: Ütemvonalak írására másolásos feladat.

    1. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Single (Szimpla) szót! Kattintson az Ok-ra!

    2. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Double (Dupla) szót! Kattintson az Ok-ra!

    3. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Section Open (Nyitó ütemvonal) szót! Kattintson az Ok-ra!

    4. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Section Close (Záró ütemvonal) szót! Kattintson az Ok-ra!

    5. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Local Repeat Open (Helyi nyitó ismétlő vonal) szót! Kattintson az Ok-ra!

    6. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Local Repeat Close (Helyi záró ismétlő vonal) szót! Kattintson az Ok-ra!

    7. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Master Repeat Open (Fő nyitó ismétlő vonal) szót! Kattintson az Ok-ra!

    8. Válassza ki az Insert\Bar Line Decorated (Ütemvonal beszúrása) menüpont legördülő ablakából a Master Repeat Close (Fő záró ismétlő vonal) szót! Kattintson az Ok-ra!

    9. Ismételje meg a feladatokat 1.-8-ig.

    Példa a Kis muzsikusok szakkörének kottaszerkesztő anyagából (2. óra).

    Feladat: G kulcs írása.

    Válassza ki az Insert\Clef (Kulcs beszúrása) menüpontban a legördülő ablakból a Treble Clef (G kulcs szót!

    Példa a Kis muzsikusok szakkörének kottaszerkesztő anyagából (14. óra, 1. feladat).

    Feladat: bé írása.

    Kattintson az Insert\Key Signature (Előjegyzés beszúrása) menüpontra! Válassza ki a legördülő ablakból az F Major (F dúr) szót. Kattintson az Ok-ra!

    Példa a Kis muzsikusok szakkörének kottaszerkesztő anyagából (4. óra, 1. feladat).

    Feladat: az ütemjelző írására másolásos feladat.

    1. Válassza ki az Insert\Time Signature (Az ütemjelző beszúrása) menüpontból a Beats Per Measure (Számláló) szó után a legördülő ablakból a számlálónak megfelelő értéket! (2)

    2. Válassza ki az Insert\Time Signature (Az ütemjelző beszúrása) menüpontból a Value of Beat (Nevező) szó után a legördülő ablakból a nevezőnek megfelelő értéket! (4).

    3. Válassza ki az Insert\Time Signature (Az ütemjelző beszúrása) menüpontból a legördülő ablakból a Standard Signature szót!

    1. Írja le a háromnegyedet az 1.-2.-3. pontban leírtaknak megfelelően! Vigyázzon, a számláló itt már három!

    2. Írja le a négynegyedet az 1.-2.-3. pontban leírtaknak megfelelően! A számlálót állítsa négyre!

    A Notes (Hangjegyek) menü alpontjai:

    Hangjegyek írása:

    1. A kurzormozgató billentyűkkel mozgassa a kurzort arra a helyre, ahova a hangjegyet helyezni szeretné az ötvonalas rendszerben.

    2. A megfelelő hangérték megadása után nyomja le az Enter billentyűt. (A hangjegyek írását megkönnyíti, ha a View\Toolbars menüpontban előbukkanó párbeszédablakból a Notes(Hangok) ikonsort kiválasztja és az így kapott ikonokra kattintva adja meg a megfelelő hangjegyeket.)

    Összekötött hangjegy írása:

    1. Jelölje be a View\Toolbars menüpontban előbukkanó párbeszédablakban a Notes (Hangok) szót. Ekkor megjelenik a hangjegyértékek jelölésmódjainak ikonsora.

    2. Jelölje ki az összekötni kívánt hangjegyeket a kottában és kattintson a ti-ti-t jelölő ikonra.

    A Tools (Eszközök) menü alpontjai:

    4. A Mozart The Music Processor 3.1.0.0 kottaszerkesztő program

    A Mozart program: kottaszerkesztő program, mely Windows alatt fut. A program a zene lejegyzésére készült, csak kiegészítésképpen támogatja az elkészült mű megszólaltatását. A zene lejátszásához az elkészült művet midi file-formátumban kell elmenteni. Midi eszközön való közvetlen lejátszásra is lehetőségünk nyílik. A szerkesztés a shareware verzióban legfeljebb három, a regisztrált változatban viszont hatvannégy vonalrendszeren lehetséges. A billentyűzet használata központi szerepet kap. A kották fejléccel, címsorral és dalszöveggel is elláthatók. Az elkészült kottát ki is nyomtathatjuk (7. melléklet).

    A program futtatásához szükséges követelmények:

    A program tömörített fájl mérete: kb. 1,9 MB. Szükséges merevlemez hely: kb. 3,350 MB. A Mozart the Music Processor 3.1.0.0 30 napos kipróbálási verziójú shareware. A regisztrálatlan változatában a kinyomtatott kották alatt és felett egy üzenet látható. A programot David Webber alkotta. A program honlapjának a címe: http://http://www.mozart.co.uk/

    A program installálásának lépései:

    1. Pkunzip-pel kitömörítjük a programot.

    2. A setup.exe fájlt elindítjuk.

    3. Célkönyvtár kiválasztása.

    4. Munkakönyvtár megadása.

    5. Arra a kérdésre, hogy uninstall programot és mintákat tegyen-e fel igennel (Yes) vagy nemmel (No) válaszoljunk.

    6. A program megjelenik a Start menüben.

    A program indítása:

    Kattintson a mozart32.exe fájlra!

    A File (Fájl) menü alpontjai:

    Az Edit (Szerkesztés) menü alpontjai:

    A View (Nézet) menü alpontjai:

    Item (Elem) menü alpontjai:

    Gyakorlat:

    1. Válassza ki a File\New (Fájl\Új) menüpontot! Az ütemjelzőt állítsa 2/4-re!

    2. A View\Tool bars (Nézet\Eszköztár) menüpontból válassza ki a Piano keyboard (Zongora billentyűzet) szót! Ekkor megjelenik egy zongorabillentyűzetet ábrázoló ikon.

    3. Kattintson a D' billentyűzetre a zongorán az egér bal gombjával!

    4. Jelölje ki a D' hangot a kottában!

    5. Válassza ki az Item\Note (Elem\Hangjegy) menüpontból az Octave up (Egy oktávval feljebb) almenüpontot!

    6. Jelölje ki az eredményül kapott D" hangot!

    7. Válassza ki az Item\Note (Elem\Hangjegy) menüpontból az Octave up (Egy oktávval feljebb) almenüpontot!

    8. Próbálja ki az előző lépéssort más hangokkal is! Ezt a hibaüzenetet kaphatja, ha kicsi a hely a művelet elvégzésére: "The stave spacing is too small for this operation." Ebben az esetben a művelet nem végezhető el.

    Gyakorlat:

    1. Válassza ki a File\New (Fájl\Új) menüpontot! Az ütemjelzőt állítsa 2/4-re!

    2. A View\Tool bars (Nézet\Eszköztár) menüpontból válassza ki a Note and accidental-t (Hangjegyértékek) a listából. A Note and accidental előtti kijelölő négyzetre kattintson az egér bal gombjával, majd kattintson az Ok-ra! Ekkor a hangjegyértékek ikonsorát kapja.

    3. Kattintson a 4-es számú hangjegyértékre (1/8 hangjegy) az egér bal gombjával!

    4. A zongorabillentyűzeten kattintson a C' hangra! Ekkor megjelenik a kottában egy 1/8 értékű C' hang.

    5. Ismételje meg a 3. feladatot!

    6. Jelölje ki a két C' hangot!

    7. Válassza ki az Item\Tails menüpontból a Join almenüpontot! Ekkor a két hangjegyet összeköti a program.

    8. A zongorabillentyűzeten kattintson a D' hangra! Ekkor megjelenik a kottában egy 1/8 értékű D' hang.

    9. Ismételje meg a 8. feladatot! A program automatikusan összeköti az előző két hanggal a két új hangot.

    Gyakorlat:

    1. Válassza ki a File\New (Fájl\Új) menüpontot! Az ütemjelzőt állítsa 2/4-re!

    2. Kattintson a 3-as számú hangjegyértékre (1/4 hangjegy) az egér bal gombjával a hangjegyértékek ikonsorában!

    3. A zongorabillentyűzeten kattintson a D" hangra! Ekkor megjelenik egy 1/4 értékű D" hangjegy.

    4. Jelölje ki a kottában a megjelenő hangjegyet!

    5. Válassza ki az Item\Tails menüpontból az Invert almenüpontot! Ekkor a hangjegy szára fordítva jelenik meg a kottában.

    6. Ismételje meg a 3., 4., 5. feladatokat!

    A Bar (Ütem) menüpont alpontjai:

    A Layout (Kinézet) menüpont alpontjai:

    A Window menüpont alpontjai:

    A hangjegyértékek adása:

    1. A View\Tool bars (Nézet\Eszköztár) menüpontból válassza ki a Note and accidental és a Note duration selectort. Ekkor egy ikonsort kap, mely különböző hangjegyértékeket tartalmaz és egy ikont, melynek segítségével kiválaszthatja a megfelelő hangjegyérték ikonját.

    2. Erre a kiválasztó ikonra, ha az egér bal gombjára kattint a látható hangjegyérték felezett értékét kapja, viszont az egér jobb gombjával kattintva kétszer akkora hangjegyértéket kaphat, mint a jelen levő. Hangjegyértékeket a megfelelő hangjegyértéket ábrázoló ikonra kattintva is kaphat.

    Hangjegyek írása:

    1. A View\Tool bars (Nézet\Eszköztár) menüpontból válassza ki a Piano keyboard (Zongora billentyűzet) szót.

    2. A megfelelő hangjegyérték kiválasztása után kattintson a zongora megfelelő billentyűjére az egér bal gombjával.

    Szünet írása:

    A Shift+Space billentyűk együttes lenyomásával a kottába a program automatikusan beteszi a megfelelő szünet jelét.

    A kottaszerkesztő programok összehasonlító táblázatát a 8. mellékletben tekinthetik meg. A zenei kifejezések angol-magyar nyelvű szószedete segítheti Önöket abban, hogy könnyebben megértsék a kottaszerkesztő programok szaknyelvét (9. melléklet).



    IV. fejezet

    Módszertani tanácsok

    Kis muzsikusok szakköre a 4. osztályban

    A szakköri foglalkozások két fő feladata:

    1. furulya tanulás

    2. egy kottaszerkesztő program megismerése, kezelése.

    A furulya tanításának kettős célja van:

    1. Akik hangszer, zenei rátermettség, anyagiak, elfoglaltság, zeneiskola hiánya miatt zongorázni vagy zenekari hangszereken tanulni nem tudnak, furulyával kevesebb idő alatt, minimális anyagi befektetéssel szerezhetnek zenei alapműveltséget, s természetesen a muzsikálás örömét is.

    2. A furulyával megfelelő előképzést kaphatnak a zenekari fúvóshangszerekhez (klarinét).

    A hangszeres oktatás rendkívül nagy türelmet és tapintatot igényel a nevelőtől, hiszen tanulóink képessége, szorgalma, alakuló személyisége igen eltérő. A tananyag megfelel a NAT követelményrendszerének. Célom, hogy a tanulóink a hallás utáni furulyázás mellett, tudatosan, módszeresen megtanulják a lapról való lejátszást, de ehhez szükség van minimális alapfokú zeneelméleti ismeretekre is. Ennek megfelelően az ABC-s hangok megtanítása szükség szerint az 5. osztályos anyagból átkerül a 4. osztályba. Az egy bé előjegyzés tanítása is fontos, mivel a gyermek dalanyag egy része egy bé előjegyzésű. A furulya órákon megtanulják a teljes C-dúr skála játszását.

    A kottaszerkesztő foglalkozások:

    A kottaszerkesztő megismerése segíti a gyerekeket abban, hogy a hangok elhelyezését gyakorolhassák az ötvonalas rendszerben. Fontos a relatív és az abszolút szolmizáció közötti különbség tudatosítása. A tanult dalok szolmizálása és kézjelezése mellett a gyerekek ABC-s névvel is éneklik a dalokat. A kottaszerkesztővel írt dalokat ki is nyomtathatjuk és kiválasztva a megfelelő hangszert még le is játszhatjuk. A dallam meghallgatásával ellenőrizhetik a gyerekek, hogy a leírt kottában ejtettek-e hibát. A szakkör heti egy órás. Minden furulya órát egy kottaszerkesztő óra követ. A Note Worthy Composer kottaszerkesztővel ismerkednek meg a gyerekek. Azért ezt a programot választottam, mert könnyen kezelhető, az ikonsor kezelésén kívül néhány menüpont ismeretével már egyszerűbb kottákat írhatnak a gyerekek. A kottaszerkesztő órák elején a tanító meghallgathatja, hogy a tanulók hogyan sajátították el az előző órán feladott furulya leckét. Ezeken az órákon gyakorolják a gyerekek a kottaszerkesztő kezelését, a dallamok lejegyzését, a szolmizálást, az ABC-s hangokkal éneklést, a leírt dalok ritmusát le is kopoghatják és a kopogással egyidőben hangoztathatják a ritmusok nevét. A dallamot megszólaltatva megismerkedhetnek a különböző hangszerek hangjával. A kották írásával neveljük a gyerekeket a pontosságra, az igényes munkára, a szép külalakra. A kottaszerkesztő órákhoz egy munkafüzetet írtam, mely másolásos feladatokat tartalmaz. A feladatok segítségével fokozatosan, kis lépésekben ismerkednek meg a programmal (10. melléklet). Fontos az állandó ismétlés.

    A furulya foglalkozások:

    A tanító munkáját megkönnyíti a Kis muzsikusok szakkörhöz írt tanmenet (11. melléklet). A tanmenet mellé egy daljegyzéket is írtam, mely a 4. osztályos furulya szakkör daljegyzékét tartalmazza (12. melléklet). A dal hangszeres megtanítása előtt mindig énekeljék, ritmizálják, szolmizálják a megtanulandó dalt. A tanító egyszer mutassa be furulyával a teljes dalt, majd részekre bontva, többször játsszák le a gyerekek a különböző dallamrészleteket. Ezt követően fokozatosan állítsák össze a dalt. Ha már a C-dúr skálát meg tudják szólaltatni, attól kezdve minden órán ujjgyakorlatokat játszhatunk a gyerekekkel. Rendkívül fontos az állandó ismétlés. Minden óra elején ismételjünk át legalább négy-öt dalt. Ez sokáig nem tart, a dalok rövidsége miatt. A gyerekek játszhatják egyenként, párosan, kisebb csoportokban, kérdés-felelet formájában. A teljes C-dúr skála megtanítása elé betettem a tananyagba az egy bé előjegyzés megtanítását. Ez azért vált szükségessé, mert a gyerekek december közeledtével készülnek a karácsonyi ünnepségre és a Kirje, kirje c. dal könnyen tanulható, szép karácsonyi dal, mely tartalmaz bé-t. Ha a csoport nem ilyen ütemben halad, hanem lassúbb tempóban, szükség esetén felcserélhetik a sorrendet és a megszokott módon: először a C-dúr skálát tanítsuk, majd ezt bővíthetjük. A legnagyobb nehézséget általában a C' hang tiszta megszólaltatása okozza számukra. Ezért több olyan dalt tanítsunk nekik, mely ezt a hangot tartalmazza. (A furulya órák és a kottaszerkesztő órák kottáit a NoteWorthy Composer kottaszerkesztő program segítségével írtam. A kottákat képként beillesztettem a Word szövegszerkesztőbe és itt formáztam meg a dokumentumokat.)


    Irodalomjegyzék

    Anton Conrad-Richard Eisenmenger: Midi-varázs, Zene számítógéppel, Kossuth Kiadó, 1998.

    Béres János: Furulya iskola I., Zeneműkiadó, Budapest

    CD Panoráma Multimédiás Magazin, Computer Panoráma Kiadói Kft., Budapest

    CHIP Számítógépes Magazin, Vogel Publishing Kft., Budapest

    Computer Panoráma, Computer Panoráma Kiadói Kft., Budapest

    Easy PC, Erasmus Press Kiadói Kft., Budapest

    Forrai Katalin: Ének az óvodában, Zeneműkiadó, Budapest, 1975.

    Kodály Zoltán-Ádám Jenő: Énekes könyv a 1. osztály számára, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.

    Kodály Zoltán-Ádám Jenő: Énekes könyv a 2. osztály számára, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.

    Lantos Rezsőné-Lukin Lászlóné: Ének-Zene az ált. isk. 1. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest

    Lantos Rezsőné-Lukin Lászlóné: Ének-Zene az ált. isk. 2. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest

    Lantos Rezsőné-Lukin Lászlóné: Ének-Zene az ált. isk. 3. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest

    Lantos Rezsőné-Lukin Lászlóné: Ének-Zene az ált. isk. 4. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

    Linux Journal, SSC Kiadó, Seattle

    PC GURU, Vogel Publishing Kft., Budapest

    PC World, IDG, Budapest

    Sík Zoltán: MIDI alapozás, Pixel Graphics Kft, 1992.

    Tegzes György: Ének-zene az ált. isk. 1. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

    Tegzes György: Ének-zene az ált. isk. 2. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

    Tegzes György: Ének-zene az ált. isk. 3. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

    Tegzes György: Ének-zene az ált. isk. 4. osztálya számára, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.