8.1. táblázat
A különböző iskolai osztályzattal értékelt
tanulók eredményei matematikából a 2000. évi PISA-vizsgálatban
településtípus szerint (standard pontszám)
Iskolai érdemjegy | PISA standard pontszám | |
---|---|---|
Község | Város | |
1 | 425 | 441 |
2 | 417 | 455 |
3 | 462 | 499 |
4 | 520 | 535 |
5 | 561 | 583 |
Forrás: A PISA 2000 adatbázis alapján Környei László számítása
8.2. táblázat
A 8. évfolyamos tanulók olvasási és matematikai teljesítményének
az országos átlagtól való eltérése települési
kategóriánként, 1991 és 2001 között (standard
pontszám)
Megnevezés | Főváros | Megyeszékhely | Város | Község | |
---|---|---|---|---|---|
Olvasás | 1991 | 29,82 | 13,62 | 8,63 | -31,18 |
1995 | 40,90 | 23,35 | 4,05 | -30,92 | |
1997 | 44,56 | 23,64 | -5,69 | -37,85 | |
1999 | 39,74 | 28,61 | 2,43 | -44,01 | |
2001 | 40,35 | 39,79 | -5,01 | -18,16 | |
Matematika | 1991 | 22,22 | 8,75 | 7,17 | -22,85 |
1995 | 35,57 | 22,85 | 2,34 | -27,64 | |
1997 | 41,82 | 19,98 | -5,31 | -33,86 | |
1999 | 42,03 | 25,57 | -1,64 | -39,11 | |
2001 | 42,99 | 29,51 | -3,76 | -15,81 |
Forrás: A Monitor vizsgálatok adatai alapján Vári Péter számítása
8.3. táblázat
A különböző olvasási teljesítményszinteket
elérő 15 éves tanulók aránya a 2000. évi PISA-vizsgálatban
országok szerint (standard pontszám és %)
Ország | Pontszám | 5. szint (%) | 4. szint (%) | 3. szint (%) | 2 szint (%) | 1. szint (%) | 1. szint alatt (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Finnország | 546 | 18,5 | 31,6 | 28,7 | 14,3 | 5,2 | 1,7 |
Kanada | 534 | 16,8 | 27,7 | 28,0 | 18,0 | 7,2 | 2,4 |
Új-Zéland | 529 | 18,7 | 25,8 | 24,6 | 17,2 | 8,9 | 4,8 |
Ausztrália | 528 | 17,6 | 25,3 | 25,7 | 19,0 | 9,1 | 3,3 |
Írország | 527 | 14,2 | 27,1 | 29,7 | 17,9 | 7,9 | 3,1 |
Korea | 525 | 5,7 | 31,1 | 38,8 | 18,6 | 4,8 | 0,9 |
Egyesült Királyság | 523 | 15,6 | 24,4 | 27,5 | 19,6 | 9,2 | 3,6 |
Japán | 522 | 9,9 | 28,8 | 33,3 | 18,0 | 7,3 | 2,7 |
Svédország | 516 | 11,2 | 25,6 | 30,4 | 20,3 | 9,3 | 3,3 |
Ausztria | 507 | 8,8 | 24,9 | 29,9 | 21,7 | 10,2 | 4,4 |
Belgium | 507 | 12,0 | 26,3 | 25,8 | 16,8 | 11,3 | 7,7 |
Izland | 507 | 9,1 | 23,6 | 30,8 | 22,0 | 10,5 | 4,0 |
Norvégia | 505 | 11,2 | 23,7 | 28,1 | 19,5 | 11,2 | 6,3 |
Franciaország | 505 | 8,5 | 23,7 | 30,6 | 22,0 | 11,0 | 4,2 |
Egyesült Államok | 504 | 12,2 | 21,5 | 27,4 | 21,0 | 11,5 | 6,4 |
Dánia | 497 | 8,1 | 22,0 | 29,5 | 22,5 | 12,0 | 5,9 |
Svájc | 494 | 9,2 | 21,0 | 28,0 | 21,4 | 13,3 | 7,0 |
Spanyolország | 493 | 4,2 | 21,1 | 32,8 | 25,7 | 12,2 | 4,1 |
Csehország | 492 | 7,0 | 19,8 | 30,9 | 24,8 | 11,4 | 6,1 |
Olaszország | 487 | 5,3 | 19,5 | 30,6 | 25,6 | 13,5 | 5,4 |
Németország | 484 | 8,8 | 19,4 | 26,8 | 22,3 | 12,7 | 9,9 |
Magyarország | 480 | 5,1 | 18,5 | 28,8 | 25,0 | 15,8 | 6,9 |
Lengyelország | 479 | 5,9 | 18,6 | 28,2 | 24,1 | 14,6 | 8,7 |
Görögország | 474 | 5,0 | 16,7 | 28,1 | 25,9 | 15,7 | 8,7 |
Portugália | 470 | 4,2 | 16,8 | 27,5 | 25,3 | 16,7 | 9,6 |
Luxemburg | 441 | 1,7 | 11,2 | 24,6 | 27,5 | 20,9 | 14,2 |
Mexikó | 422 | 0,9 | 6,0 | 18,8 | 30,3 | 28,1 | 16,1 |
Forrás: Knowledge and Skills for Life, 2001
8.4. táblázat
A 4. évfolyamos tanulók olvasási-szövegértési
képessége a PIRLS-vizsgálatban, valamint az IEA 1991-es
és a PIRLS keretében 2001-ben megismételt olvasásmegértési
felmérésében részt vett országokban, 1991 és
2001 (standard pontszám)
Ország | PIRLS 2001 | IEA olvasásmegértési vizsgálatok összehasonlító elemzése | ||
---|---|---|---|---|
1991 | 2001 | különbség | ||
Svédország | 561 | 498 | 513 | -15 |
Hollandia | 554 | n. a. | n. a. | - |
Anglia | 553 | n. a. | n. a. | - |
Bulgária | 550 | n. a. | n. a. | - |
Lettország | 545 | n. a. | n. a. | - |
Kanada | 544 | n. a. | n. a. | - |
Litvánia | 543 | n. a. | n. a. | - |
Magyarország | 543 | 475 | 459 | 16 |
Egyesült Államok | 542 | 511 | 521 | -10 |
Olaszország | 541 | 513 | 500 | 12 |
Németország | 539 | n. a. | n. a. | - |
Csehország | 537 | n. a. | n. a. | - |
Új-Zéland | 529 | 502 | 498 | 4 |
Skócia | 528 | n. a. | n. a. | - |
Szingapúr | 528 | 489 | 481 | 8 |
Oroszország | 528 | n. a. | n. a. | - |
Hongkong | 528 | n. a. | n. a. | - |
Franciaország | 525 | n. a. | n. a. | - |
Görögország | 524 | 507 | 466 | 41 |
Szlovákia | 518 | n. a. | n. a. | - |
Izland | 512 | 513 | 486 | 27 |
Románia | 512 | n. a. | n. a. | - |
Izrael | 509 | n. a. | n. a. | - |
Szlovénia | 502 | 493 | 458 | 36 |
Norvégia | 499 | n. a. | n. a. | - |
Ciprus | 494 | n. a. | n. a. | - |
Moldova | 492 | n. a. | n. a. | - |
Törökország | 449 | n. a. | n. a. | - |
Macedónia | 442 | n. a. | n. a. | - |
Kolumbia | 422 | n. a. | n. a. | - |
Argentína | 420 | n. a. | n. a. | - |
Irán | 414 | n. a. | n. a. | - |
Kuvait | 396 | n. a. | n. a. | - |
Marokkó | 350 | n. a. | n. a. | - |
Belize | 327 | n. a. | n. a. | - |
Forrás: PIRLS..., 2003; Martin et al., 2003
Megjegyzés: A kétféle 2001-es adat eltérését
az magyarázza, hogy az összehasonlító elemzés
nem a PIRLS-vizsgálat tesztjére, hanem arra az 1991-es vizsgálatban
használt tesztre épült, amelyet a PIRLS-vizsgálattal
párhuzamosan újra felvettek.
8.5. táblázat
A nyolcadikos tanulók átlagos matematikai teljesítményei
a TIMSS- (1995) és a TIMSS-R- (1999) vizsgálatban (standard
pontszám)
Ország | Átlag | 5. percentilis | 25. percentilis | 75. percentilis | 95. percentilis | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | 1999 | 1995 | 1999 | 1995 | 1999 | 1995 | 1999 | 1995 | 1999 | |
Anglia | 498 | 496 | 354 | 360 | 443 | 442 | 556 | 551 | 635 | 632 |
Ausztrália | 519 | 525 | 368 | 387 | 465 | 472 | 578 | 581 | 647 | 648 |
Belgium | 550 | 558 | 415 | 423 | 504 | 511 | 602 | 611 | 659 | 675 |
Csehország | 546 | 520 | 426 | 392 | 493 | 467 | 599 | 573 | 670 | 653 |
Egyesült Államok | 492 | 502 | 345 | 356 | 438 | 442 | 552 | 562 | 621 | 642 |
Hollandia | 529 | 540 | 396 | 410 | 482 | 495 | 581 | 590 | 644 | 653 |
Japán | 581 | 579 | 447 | 441 | 530 | 529 | 633 | 633 | 703 | 702 |
Kanada | 521 | 531 | 396 | 406 | 473 | 484 | 570 | 581 | 633 | 646 |
Korea | 581 | 587 | 428 | 448 | 530 | 538 | 639 | 640 | 708 | 710 |
Magyarország | 527 | 532 | 393 | 386 | 474 | 476 | 582 | 590 | 650 | 667 |
Olaszország | 491 | 485 | 326 | 336 | 434 | 430 | 556 | 546 | 625 | 619 |
Új-Zéland | 501 | 491 | 359 | 341 | 447 | 430 | 557 | 554 | 634 | 632 |
Forrás: Education at a Glance, 2001
Megjegyzés: A percentilis annak az esetnek a pontszáma,
amely a pontszámok szerint sorba állított esetek közül
éppen eléri az adott százalékos értéket (pl.
5% vagy 95%).
8.6. táblázat
A nemzetközi átlagtól való eltérés nagysága
matematikából az 1999-es TIMSS-R- (8. évfolyamosok) és
a 2000. évi PISA-vizsgálatban (15 évesek) néhány
ország esetében (standard pontszám)
Ország | TIMSS-R | PISA 2000 |
---|---|---|
Olaszország | -8 | -43 |
Lettország | 28 | -37 |
Oroszország | 39 | -22 |
Magyarország | 45 | -12 |
Egyesült Államok | 15 | -7 |
Csehország | 23 | -2 |
Belgium | 71 | 20 |
Anglia | 9 | 29 |
Ausztrália | 38 | 32 |
Kanada | 44 | 33 |
Finnország | 33 | 36 |
Új-Zéland | 4 | 37 |
Korea | 100 | 47 |
Japán | 92 | 57 |
Forrás: Vári et al., 2001b
8.7. táblázat
Az olvasási, matematikai és természettudományos teljesítmény
a 2000. évi PISA-vizsgálatban részt vett országokban
(standard pontszám)
Ország | Olvasás | Matematika | Természet- tudomány |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Összevont olvasás |
Információ- szerzés |
Interpretálás | Reflexió és értékelés |
|||
Ausztrália | 528 | 536 | 527 | 526 | 533 | 528 |
Ausztria | 507 | 502 | 508 | 512 | 515 | 519 |
Belgium | 507 | 515 | 512 | 497 | 520 | 496 |
Csehország | 492 | 481 | 500 | 485 | 498 | 511 |
Dánia | 497 | 498 | 494 | 500 | 514 | 481 |
Egyesült Államok | 504 | 499 | 505 | 507 | 493 | 499 |
523 | 523 | 514 | 539 | 529 | 532 | |
Finnország | 546 | 556 | 555 | 533 | 536 | 538 |
Franciaország | 505 | 515 | 506 | 496 | 517 | 500 |
Görögország | 474 | 450 | 475 | 495 | 447 | 461 |
Írország | 527 | 524 | 526 | 533 | 503 | 513 |
Izland | 507 | 500 | 514 | 501 | 514 | 496 |
Japán | 522 | 526 | 518 | 530 | 557 | 550 |
Kanada | 534 | 530 | 532 | 542 | 533 | 529 |
Korea | 525 | 530 | 525 | 526 | 547 | 552 |
Lengyelország | 479 | 475 | 482 | 477 | 470 | 483 |
Luxembourg | 441 | 433 | 446 | 442 | 446 | 443 |
Magyarország | 480 | 478 | 480 | 481 | 488 | 496 |
Mexikó | 422 | 402 | 419 | 446 | 387 | 422 |
Németország | 484 | 483 | 488 | 478 | 490 | 487 |
Norvégia | 505 | 505 | 505 | 506 | 499 | 500 |
Olaszország | 487 | 488 | 489 | 483 | 457 | 478 |
Portugália | 470 | 455 | 473 | 480 | 454 | 459 |
Spanyolország | 493 | 483 | 491 | 506 | 476 | 491 |
Svájc | 494 | 498 | 496 | 488 | 529 | 496 |
Svédország | 516 | 516 | 522 | 510 | 510 | 512 |
Új-Zéland | 529 | 535 | 526 | 529 | 537 | 528 |
OECD-átlag | 500 | 498 | 501 | 502 | 500 | 500 |
Brazília | 396 | 365 | 400 | 417 | 334 | 375 |
Lettország | 458 | 451 | 459 | 458 | 463 | 460 |
Liechtenstein | 483 | 492 | 484 | 468 | 514 | 476 |
Oroszország | 462 | 451 | 468 | 455 | 478 | 460 |
Forrás: Knowledge an Skills..., 2001
8.8. táblázat
A nyolcadikos tanulók átlagos természettudományos
teljesítménye különböző országokban a
TIMSS- és a TIMSS-R-felmérések szerint, 1995 és 1999
(standard pontszám)
Országok | 1995 | 1999 | 1999-1995 |
---|---|---|---|
Kanada | 514 | 533 | 19 |
Magyarország | 537 | 552 | 15 |
Ausztrália | 527 | 540 | 13 |
Anglia | 533 | 538 | 5 |
Hollandia | 541 | 545 | 4 |
Korea | 546 | 549 | 3 |
Belgium | 533 | 535 | 2 |
513 | 515 | 2 | |
Olaszország | 497 | 498 | 1 |
Új-Zéland | 511 | 510 | -1 |
Japán | 554 | 550 | -4 |
Csehország | 555 | 539 | -16 |
Országok átlaga | 530 | 534 | 4 |
Forrás: Education at a Glance, 2001
8.9. táblázat
Állampolgári ismeretek, elkötelezettség és attitűdök
mutatói egyes országokban, 1999 (standard pontszám)
Ország | Ismeretek | Elkötelezettség | Attitűdök és elképzelések | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tartalmi ismeretek | Értelmezési képességek | Együttesen | Konvencionális állampolgári modell |
Mozgalmi állampolgári modell |
Várható részvétel politikai tevékenységekben |
Bizalom az iskolai részvételben | Gazdasághoz kapcsolódó kormányzati felelősség | Társadalomhoz kapcsolódó kormányzati felelősség | Pozitív attitűdök a bevándorlók iránt |
Pozitív attitűdök a nemzetiségek iránt | Bizalom a kormányzati intézményekben | A nők politikai jogainak támogatása | Nyitott légkör az osztálytermi vitára |
|
Anglia | 96 | 105 | 99 | 9,2 | 9,2 | 9,7 | 9,9 | 10,1 | 10,8 | 9,7 | 9,4 | 10,0 | 10,7 | 10,0 |
Ausztrália | 99 | 107 | 102 | 9,4 | 9,3 | 9,8 | 9,9 | 9,8 | 10,1 | 10,0 | 10,0 | 10,3 | 10,7 | 10,1 |
Belgium (francia) | 94 | 96 | 95 | 9,2 | 9,1 | 9,7 | 9,6 | 9,5 | 9,5 | 10,0 | 8,4 | 9,9 | 10,1 | 9,3 |
Bulgária | 99 | 95 | 98 | 10,3 | 10,0 | 10,0 | 9,8 | 10,6 | 9,9 | 9,7 | 9,9 | 9,2 | 9,0 | 9,3 |
Chile | 89 | 88 | 88 | 11,0 | 10,5 | 10,2 | 10,5 | 10,1 | 10,5 | 10,4 | 11,1 | 10,0 | 9,8 | 10,3 |
Ciprus | 108 | 108 | 108 | 11,5 | 11,0 | 10,4 | 11,3 | 10,3 | 10,1 | 10,9 | 11,3 | 10,5 | 10,3 | 10,4 |
Csehország | 103 | 102 | 103 | 9,2 | 9,7 | 9,4 | 9,6 | 9,9 | 10,0 | 10,0 | 10,2 | 9,7 | 9,9 | 9,5 |
Dánia | 100 | 100 | 100 | 9,1 | 9,7 | 9,5 | 10,2 | 9,4 | 9,1 | 9,6 | 9,8 | 11,4 | 10,9 | 10,0 |
102 | 114 | 106 | 10,3 | 10,3 | 10,5 | 10,1 | 9,2 | 10,0 | 10,3 | 9,9 | 10,4 | 10,5 | 10,5 | |
Észtország | 94 | 95 | 94 | 9,2 | 9,2 | 9,9 | 9,9 | 10,1 | 9,7 | 9,7 | 9,5 | 9,7 | 9,4 | 9,7 |
Finnország | 108 | 110 | 109 | 9,1 | 8,9 | 9,7 | 9,7 | 10,4 | 10,4 | 9,8 | 10,5 | 10,1 | 10,5 | 10,0 |
Görögország | 109 | 105 | 108 | 11,2 | 11,4 | 9,9 | 10,8 | 9,8 | 10,8 | 10,6 | 11,4 | 10,4 | 10,0 | 10,5 |
Hongkong | 108 | 104 | 107 | 10,0 | 9,6 | 10,5 | 9,8 | 9,5 | 9,8 | 10,5 | 8,9 | 10,2 | 9,6 | 9,6 |
Kolumbia | 89 | 84 | 86 | 10,9 | 11,3 | 11,1 | 10,0 | 9,9 | 9,8 | 10,8 | 10,9 | 9,9 | 10,2 | 10,8 |
Lengyelország | 112 | 106 | 111 | 10,9 | 10,1 | 10,5 | 10,5 | 10,4 | 10,8 | 10,6 | 11,1 | 9,9 | 10,1 | 10,4 |
Lettország | 92 | 92 | 92 | 10,0 | 9,5 | 10,5 | 9,5 | 9,8 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,1 | 9,6 |
Litvánia | 94 | 93 | 94 | 10,8 | 10,6 | 9,6 | 10,0 | 10,2 | 9,6 | 9,6 | 10,0 | 9,5 | 9,5 | 9,8 |
Magyarország | 102 | 101 | 102 | 9,9 | 9,9 | 9,9 | 9,4 | 10,2 | 9,9 | 9,5 | 10,1 | 10,1 | 9,8 | 9,4 |
Németország | 99 | 101 | 100 | 9,6 | 9,9 | 9,6 | 9,2 | 9,5 | 9,4 | 9,2 | 9,0 | 10,0 | 10,5 | 10,4 |
Norvégia | 103 | 103 | 103 | 9,3 | 10,2 | 9,7 | 10,3 | 9,6 | 10,0 | 10,3 | 9,9 | 10,8 | 10,9 | 10,6 |
Olaszország | 105 | 105 | 105 | 10,2 | 10,2 | 9,8 | 9,7 | 10,2 | 10,4 | 9,8 | 9,5 | 10,1 | 10,0 | 10,4 |
Orosz Föderáció | 102 | 96 | 100 | 9,6 | 9,9 | 10,0 | 9,7 | 10,6 | 10,2 | 9,8 | 10,0 | 9,4 | 9,2 | 10,1 |
Portugália | 97 | 95 | 96 | 10,1 | 10,6 | 10,4 | 10,8 | 10,3 | 10,5 | 10,3 | 10,7 | 9,6 | 10,1 | 9,7 |
Románia | 93 | 90 | 92 | 11,2 | 10,7 | 10,5 | 10,4 | 10,4 | 9,7 | 10,2 | 10,1 | 10,0 | 9,1 | 9,5 |
Svájc | 96 | 102 | 98 | 9,7 | 9,6 | 9,7 | 9,5 | 9,6 | 9,5 | 9,4 | 9,2 | 10,7 | 10,5 | 10,4 |
Svédország | 97 | 102 | 99 | 9,4 | 9,8 | 9,8 | 10,2 | 10,4 | 9,9 | 10,7 | 9,3 | 10,2 | 10,4 | 10,2 |
Szlovákia | 107 | 103 | 105 | 10,2 | 10,4 | 9,8 | 10,1 | 10,4 | 10,3 | 9,8 | 10,5 | 10,3 | 9,5 | 10,2 |
Szlovénia | 102 | 99 | 101 | 9,5 | 9,6 | 10,0 | 9,6 | 9,9 | 9,9 | 9,4 | 9,9 | 8,6 | 9,9 | 9,3 |
Forrás: Torney-Purta et al., 2001
Megjegyzés: A nemzetközi átlag az 1-3. oszlopban
100, a 4-14. oszlopban 10.
8.10. táblázat
A magyar tanulók IKT-val kapcsolatos attitűdjei, szokásai
és alapismeretei az anya iskolai végzettségének függvényében,
2001 (pontszám 1-től 25-ig terjedő skálán)
Anya iskolai végzettsége | Attitűdök | Szokások | Informatikai alapismeretek |
---|---|---|---|
Általános iskola | 23,00 | 21,00 | 20,00 |
Középiskola | 20,86 | 19,81 | 19,95 |
Elkezdett főiskola, egyetem | 21,50 | 21,00 | 21,00 |
Befejezett főiskola | 21,52 | 20,83 | 19,48 |
Befejezett egyetem | 22,30 | 21,40 | 20,40 |
Átlag | 21,43 | 20,59 | 19,88 |
Forrás: Kárpáti-Hidvégi,
2002
Megjegyzés: Az összpontszám a helyesen megválaszolt
kérdések száma. Az értéke 0 (minden válasza
rossz) és 25 (minden válasza jó) között lehet.
8.11. táblázat
A különböző szintű nyelvvizsgával rendelkezők
aránya a felsőoktatásba jelentkezett és felvett tanulók
körében képzési programok és régiók szerint,
2001 (%)
Képzési program, illetve régió | Nyelvvizsga típusa | Kibocsátó középiskolák száma |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
alapfokú | középfokú | felsőfokú | ||||
Nyelvvizsgával rendelkezők aránya a felsőoktatásba jelentkezők körében | ||||||
Iskolatípus szerint | ||||||
Gimnázium | 13,71 | 47,55 | 7,95 | 266 | ||
Szakközépiskola | 1,83 | 8,24 | 1,01 | 383 | ||
Vegyes iskola | 2,17 | 24,09 | 3,04 | 188 | ||
Régiók szerint | ||||||
Dél-Alföld | 1,82 | 21,84 | 3,74 | 119 | ||
Dél-Dunántúl | 2,23 | 22,08 | 4,77 | 81 | ||
Észak-Alföld | 1,42 | 21,4 | 2,03 | 117 | ||
Észak-Magyarország | 1,79 | 21,32 | 2,34 | 91 | ||
Közép-Dunántúl | 2,84 | 22,31 | 2,65 | 94 | ||
Közép-Magyarország | 1,24 | 27,73 | 5,27 | 245 | ||
Nyugat-Dunántúl | 1,95 | 28,99 | 2,79 | 90 | ||
Országos átlag/összesen | 1,76 | 24,29 | 3,67 | 840 | ||
Nyelvvizsgával rendelkezők aránya a felsőoktatásba felvettek körében | ||||||
Iskolatípus szerint | ||||||
Gimnázium | 2,10 | 62,63 | 10,59 | 265 | ||
Szakközépiskola | 5,06 | 17,36 | 2,08 | 374 | ||
Vegyes iskola | 3,18 | 35,23 | 4,47 | 186 | ||
Régiók szerint | ||||||
Dél-Alföld | 3,18 | 29,29 | 4,99 | 119 | ||
Dél-Dunántúl | 3,48 | 32,79 | 6,94 | 80 | ||
Észak-Alföld | 2,38 | 28,71 | 2,63 | 116 | ||
Észak-Magyarország | 2,55 | 32,51 | 3,18 | 91 | ||
Közép-Dunántúl | 4,11 | 32,24 | 3,37 | 91 | ||
Közép-Magyarország | 5,03 | 44,51 | 8,45 | 238 | ||
Nyugat-Dunántúl | 3,39 | 41,30 | 3,91 | 90 | ||
Országos átlag/összesen | 3,69 | 35,93 | 5,35 | 825 |
Forrás: A Középiskolai munka mutatói
vizsgálat, 1991-2002 adatbázis alapján Horn Dániel
számításai
8.12. táblázat
A nyelvvizsgával rendelkezők aránya az érettségizők
körében a képzés típusa szerint, 2002 (%)
Nyelvvizsga száma | Gimnázium | Szakközépiskola | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8 osztály | 6 osztály | 5 osztály | 4 osztály | Összesen | Gazdasági | Egyéb | Műszaki | Humán | Agrár | |
Nincs | 39,6 | 47,4 | 62,4 | 83,7 | 62,4 | 89,4 | 93,7 | 96,2 | 96,7 | 98,7 |
Egy nyelv | 41,2 | 39,3 | 29,4 | 13,7 | 29,2 | 9,9 | 6,1 | 3,6 | 3,1 | 1,2 |
Több nyelv | 19,2 | 13,3 | 8,2 | 2,6 | 8,4 | 0,6 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,1 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Forrás: A magyar nyelvi..., 2003
8.13. táblázat
A különböző érettségi jegyet szerző tanulók
megoszlása a matematika tantárgyban aszerint, hogy milyen
tantárgyakat preferálnak, 2001 (%)
Preferált tárgyak | Az érettségin matematikából elért osztályzat | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Humán | 0,30 | 39,10 | 36,10 | 16,40 | 8,10 |
Reál | 0,10 | 10,80 | 20,70 | 24,40 | 44,00 |
Humán és reál | 0,10 | 18,60 | 27,40 | 24,00 | 29,90 |
Nincs preferencia | 0,50 | 43,20 | 31,30 | 15,10 | 9,90 |
Forrás: Összefoglaló a 2001. évi
gimnáziumi..., 2002
8.14. táblázat
Az egyes középiskolatípusok 12. évfolyamán végzettek
közül a felsőoktatásba felvettek aránya, 1991-2001(%)
Iskolatípus | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001* |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium | 36 | 38 | 40 | 39 | 43 | 49 | 53 | 57 | 61 | 64 | 60 |
Művészeti középiskolák | 51 | 57 | 49 | 52 | 38 | 40 | 37 | 35 | 39 | 42 | 43 |
Vegyes | 20 | 21 | 23 | 23 | 25 | 27 | 30 | 32 | 35 | 35 | 32 |
Szakközépiskola | 13 | 13 | 15 | 15 | 16 | 17 | 18 | 18 | 19 | 15 | 17 |
Együtt | 23 | 24 | 26 | 25 | 27 | 30 | 32 | 33 | 36 | 34 | 34 |
Forrás: Neuwirth, 2003
* 2001-ben a 100% nem a12. évfolyamon végzettek, hanem
az érettségizettek
8.15. táblázat
Az érettségi évében végző, felvételre
jelentkezők és felvettek aránya az iskola fenntartója
és településmérete szerint, 2001 (%)
Megnevezés | Felvett/jelentkező | |
---|---|---|
Iskolafenntartó szervezetenként | ||
Megyei önkormányzat | 18 | |
Települési önkormányzat | 32 | |
Központi költségvetési szerv | 40 | |
Egyház, felekezet | 50 | |
Alapítvány | 34 | |
Egyéb | 20 | |
A tanuló lakhelyének nagysága szerint | ||
Budapest | 29 | |
100 ezer felett | 40 | |
50-100 ezer | 37 | |
25-50 ezer | 33 | |
10- 25 ezer | 34 | |
5-10 ezer | 26 | |
5 ezer alatt | 19 | |
Együtt | 34 |
Forrás: Neuwirth, 2003
8.16. táblázat
A középiskolák szociokulturális és eredményességi
mutatói alapján számolt "hozzáadott érték"
megyék szerint
Megye | A szociokulturális mutató elemei | Az eredményességmutató elemei | Összesített adatok |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Az általános iskolai osztályzatok átlaga | A szülők átlagos iskolázottsága (év) | Munkával való ellátottság | Felvételi arány Felvett/ létszám (%) |
Felvételi írásbeli átlag | Nyelvvizsga- arány |
Bemenő adatok átlaga | Kimenő adatok átlaga | Különbség | |
Baranya | 99,3 | 100,8 | 99,9 | 100,2 | 107,9 | 102,2 | 100,0 | 103,4 | 3,4 |
Bács-Kiskun | 102,5 | 97,5 | 97,9 | 114,3 | 103,8 | 99,6 | 99,3 | 105,9 | 6,6 |
Békés | 99,3 | 97,5 | 96,4 | 92,1 | 98,5 | 84,6 | 97,7 | 91,8 | -5,9 |
99,6 | 98,0 | 95,0 | 100,7 | 94,2 | 84,6 | 97,5 | 93,1 | -4,4 | |
Csongrád | 101,2 | 100,1 | 98,6 | 106,2 | 103,7 | 103,6 | 100,0 | 104,5 | 4,5 |
Fejér | 100,9 | 99,9 | 103,4 | 97,4 | 98,1 | 95,4 | 101,4 | 97,0 | -4,4 |
Győr-Moson-Sopron | 103,3 | 100,8 | 105,3 | 120,6 | 101,2 | 121,0 | 103,1 | 114,2 | 11,1 |
Hajdú-Bihar | 100,6 | 98,3 | 96,8 | 115,4 | 104,8 | 88,5 | 98,6 | 102,9 | 4,3 |
Heves | 102,9 | 99,8 | 101,4 | 102,3 | 94,1 | 94,5 | 101,4 | 97,0 | -4,4 |
Jász-Nagykun-Szolnok | 99,7 | 97,0 | 97,2 | 98,7 | 100,0 | 87,5 | 98,0 | 95,4 | -2,6 |
Komárom-Esztergom | 99,0 | 99,8 | 102,7 | 96,2 | 97,3 | 89,8 | 100,5 | 94,4 | -6,1 |
Nógrád | 97,9 | 97,5 | 97,3 | 79,2 | 91,6 | 86,4 | 97,6 | 85,7 | -11,9 |
Pest | 99,6 | 100,3 | 101,6 | 94,5 | 96,0 | 90,5 | 100,5 | 93,7 | -6,8 |
Somogy | 97,9 | 98,9 | 100,5 | 89,7 | 101,7 | 77,6 | 99,1 | 89,7 | -9,4 |
102,5 | 96,1 | 91,7 | 115,9 | 97,8 | 78,0 | 96,7 | 97,2 | 0,5 | |
Tolna | 98,6 | 97,7 | 98,8 | 111,2 | 104,7 | 99,7 | 98,4 | 105,2 | 6,8 |
Vas | 102,3 | 99,5 | 105,5 | 109,2 | 100,3 | 120,3 | 102,4 | 110,0 | 7,6 |
Veszprém | 99 | 100,0 | 103,9 | 96,5 | 101,2 | 115,6 | 100,9 | 104,4 | 3,5 |
Zala | 101,0 | 98,7 | 102,8 | 103,8 | 103,8 | 119,6 | 100,8 | 109,0 | 8,2 |
Budapest | 97,5 | 105,8 | 103,8 | 87,9 | 99,2 | 114,1 | 102,4 | 100,4 | -2,0 |
Forrás: Neuwirth, 2003
Megjegyzés: Az egyes szociokulturális és eredményességmutatókat
100 pont átlagra számították át. A három szociokulturális
mutató átlaga határozta meg az egyes iskolák rangpozícióját
a szociokulturális skálán, a három országos eredményességmutató
pedig az eredményesség skálán. A két rangpozíció
különbsége a "hozzáadott érték". A
szociokulturális mutató a vizsgálat előtti utolsó
három, az eredményességmutató az utolsó öt
év adatainak átlaga. Az egyes mutatók 424 olyan iskola
adatainak elemzésére épülnek, amelyek esetében
mind a hat mutató rendelkezésre állt.
8.17. táblázat
Az iskolák által adott matematika érettségi jegyek
megoszlása megyénként, 2001 (%)
Megye | Érettségi jegy | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Budapest | 0,2 | 23,5 | 30,2 | 21,4 | 24,7 |
Baranya | 0,3 | 32,7 | 30,0 | 17,9 | 19,1 |
Bács-Kiskun | 0,2 | 23,4 | 32,1 | 20,6 | 23,7 |
Békés | 0,5 | 39,9 | 32,1 | 14,4 | 13,0 |
0,3 | 32,5 | 28,3 | 17,0 | 21,9 | |
Csongrád | 0,5 | 26,4 | 29,1 | 20,5 | 23,4 |
Fejér | 0,0 | 30,4 | 32,0 | 18,7 | 18,8 |
Győr-Moson-Sopron | 0,7 | 23,0 | 27,6 | 22,8 | 25,9 |
Hajdú-Bihar | 0,2 | 30,1 | 28,3 | 19,1 | 22,3 |
Heves | 0,2 | 23,8 | 31,5 | 23,7 | 20,8 |
Komárom-Esztergom | 0,2 | 34,8 | 30,2 | 19,9 | 14,9 |
Nógrád | 0,0 | 32,2 | 26,2 | 20,5 | 21,1 |
Pest | 0,0 | 25,3 | 32,3 | 20,4 | 22,0 |
Somogy | 0,5 | 29,3 | 34,8 | 19,3 | 16,2 |
0,1 | 35,0 | 28,5 | 17,2 | 19,2 | |
Jász-Nagykun-Szolnok | 0,7 | 32,8 | 27,8 | 21,5 | 17,2 |
Tolna | 0,5 | 28,7 | 33,8 | 18,4 | 18,5 |
Vas | 0,1 | 20,1 | 33,2 | 24,3 | 22,3 |
Veszprém | 0,1 | 28,7 | 30,5 | 21,8 | 18,9 |
Zala | 0,1 | 23,2 | 26,7 | 21,4 | 28,6 |
Együtt | 0,3 | 27,9 | 30,1 | 20,1 | 21,6 |
Forrás: Összefoglaló a 2001. évi
gimnáziumi..., 2002
8.18. táblázat
Az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyeken 1-10.
helyezést elért tanulók aránya a 12. évfolyamos
tanulók körében, 2002
Megye | 1-10. OKTV-helyezett | Nappali képzésben a 12. évfolyamos tanulók létszáma (egész megye) | 1000 12. évfolyamos nappali tanulóra jutó OKTV 1-10. helyezett (a két év összesen) | ||
---|---|---|---|---|---|
2001/02 | 2002/03 | 2001/02 | 2002/03 | ||
Bács-Kiskun | 15 | 10 | 5 320 | 5 350 | 2,34 |
Baranya | 16 | 14 | 4 112 | 3 748 | 3,82 |
Békés | 12 | 18 | 3 949 | 4 059 | 3,75 |
17 | 15 | 7 703 | 7 609 | 2,09 | |
Budapest | 118 | 116 | 20 388 | 20 719 | 5,69 |
Csongrád | 15 | 16 | 4 493 | 4 423 | 3,48 |
Fejér | 4 | 6 | 3 921 | 3 857 | 1,29 |
Győr-Moson-Sopron | 17 | 21 | 5 136 | 5 044 | 3,73 |
Hajdú-Bihar | 13 | 16 | 5 857 | 5 803 | 2,49 |
Heves | 4 | 6 | 3 323 | 3 319 | 1,51 |
Jász-Nagykun-Szolnok | 8 | 4 | 4 552 | 4 179 | 1,37 |
Komárom-Esztergom | 3 | 3 | 3 092 | 3 047 | 0,98 |
Nógrád | 1 | 0 | 1 797 | 1 718 | 0,28 |
Pest | 12 | 19 | 5 974 | 6 063 | 2,58 |
Somogy | 4 | 5 | 3 143 | 3 306 | 1,40 |
5 | 4 | 5 954 | 5 912 | 0,76 | |
Tolna | 4 | 7 | 2 627 | 2 525 | 2,14 |
Vas | 6 | 4 | 2 854 | 2 847 | 1,75 |
Veszprém | 11 | 10 | 3 947 | 3 956 | 2,66 |
Zala | 6 | 4 | 3 299 | 3 428 | 1,49 |
Forrás: A Középiskolai munka mutatói vizsgálat, 1991-2002 adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
8.19. táblázat
Az iskolák értékelése során meghatározott
eszközöket alkalmazó önkormányzatok aránya,
2001 (%)
Forma | Általános iskolák | Középiskolák | ||
---|---|---|---|---|
Alkalmazták | Nem alkalmazták | Alkalmazták | Nem alkalmazták | |
Iskolai önértékelés | 77,3 | 22,7 | 88,1 | 11,9 |
Iskolaszék értékelése | 23,7 | 76,3 | 24,5 | 75,5 |
Polgármesteri hivatal munkatársainak iskolai ellenőrző tevékenysége | 42,6 | 57,4 | 63,1 | 36,9 |
Megyei pedagógiai intézet szaktanácsadóinak véleménye | 36,5 | 63,5 | 44,6 | 55,4 |
Egyéb szakértők iskolai ellenőrző tevékenysége | 42,7 | 57,3 | 68,9 | 31,1 |
A diákok tanulmányi és vizsgaeredményei | 41,1 | 58,9 | 54,4 | 45,6 |
A tanulmányi versenyeken elért eredmények alapján | 47,2 | 52,8 | 62,3 | 37,7 |
A továbbtanulási mutatók | 46,5 | 53,5 | 68,0 | 32,0 |
Külön erre a célra szolgáló tantárgyi tesztek | 17,0 | 83,0 | 35,7 | 64,3 |
A diákok és/vagy a szülők elégedettsége alapján | 36,5 | 63,5 | 44,6 | 55,4 |
Forrás: Hermann, 2002
A feltett kérdés: "Sor került-e az Önök
önkormányzatában 1996 óta az iskolák pedagógiai
munkájának értékelésére? [ha igen] Milyen
formában?"
Megjegyzés: A teljes minta az általános iskolák
esetében 495, a középiskolák esetében 141, ebből
az általános iskoláknál 401, a középiskoláknál
105 önkormányzat esetében történt értékelés.
8.20. táblázat
Az iskolaértékelés eredményeit különböző
célokra felhasználó önkormányzatok aránya
(az adott célt megjelölő önkormányzatok aránya
(%)
Megnevezés | Általános iskolák | Középiskolák | ||
---|---|---|---|---|
Igen | Nem | Igen | Nem | |
Az iskolaigazgató személyére vonatkozó döntésekhez | 52,3 | 47,7 | 59,5 | 40,5 |
Az iskola jövőjére vonatkozó döntésekhez | 79,2 | 20,8 | 84,7 | 15,3 |
A költségvetési források elosztására | 53,8 | 46,2 | 48,9 | 51,1 |
Az önkormányzat oktatási programjának kialakításához | 65,9 | 34,1 | 78,3 | 21,7 |
Egy értékelési rendszer kialakításához | 42,6 | 57,4 | 54,2 | 45,8 |
A szülők tájékoztatására | 50,9 | 49,1 | 39,8 | 60,2 |
Általános információgyűjtésre, tájékozódásra | 81,1 | 18,9 | 88,8 | 11,2 |
Forrás: Hermann, 2002
A feltett kérdés: "Mire használja fel az önkormányzat
az iskolaértékelés eredményeit?"
Megjegyzés: A teljes minta az általános iskolák
esetében 495, a középiskolák esetében 141, ebből
az általános iskoláknál 401, a középiskoláknál
105 önkormányzat esetében történt értékelés.
8.21. táblázat
A részt vevők száma a különböző tartalmú
és különböző tanácsadó cégek által
iskolák számára szervezett minőségügyi képzéseken,
2000-2001
Megnevezés | 2000 | 2001 | 2002 | Összesen | |
---|---|---|---|---|---|
Programtípus | |||||
Alapismeretek | 1783 | 1985 | 1603 | 5371 | |
Bevezetési ismeretek | 97 | 50 | 117 | 264 | |
Módszertani képzés | 294 | 100 | 194 | 588 | |
Összesen | 2174 | 2135 | 1914 | 6223 | |
Képző szervezet | |||||
Expanzió Humán Tanácsadó Kft. | 291 | 283 | 326 | 900 | |
Horváth és Dubecz Oktatási és Tanácsadó Kft. | 540 | 366 | 209 | 1115 | |
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet | 78 | 0 | 60 | 138 | |
Polimath Bt. | 37 | 0 | 0 | 37 | |
Suliszervíz Oktatási és Szakértői Iroda Kft. | 363 | 1041 | 684 | 2088 | |
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. | 78 | 206 | 58 | 342 | |
T & T Quality Engineering Kft. | 787 | 239 | 577 | 1603 | |
Összesen | 2174 | 2135 | 1914 | 6223 |
Forrás: Kunics, 2002
8.22. táblázat
A 2001. évi 5. és 9. évfolyamos országos diagnosztikus
mérés iskoláknak visszaküldött 1. és 2. sz.
tájékoztató táblája és annak magyarázata/I.
Forrás: OKÉV
8.23. táblázat
A 2001. évi 5. és 9. évfolyamos országos diagnosztikus
mérés iskoláknak visszaküldött 4. sz. tájékoztató
táblája és annak magyarázata/II.
Forrás: OKÉV
8.24. táblázat
Az 5. és 9. évfolyamos tanulók olvasásmegértési
és matematikai teljesítménye településtípus
szerinti bontásban, 2001 (standard pontszám)
Megnevezés | Budapest | Megyeszékhely | Város | Község |
---|---|---|---|---|
Olvasás (5. évfolyam) | 531 | 525 | 498 | 475 |
Matematika (5. évfolyam) | 533 | 524 | 499 | 474 |
Olvasás (9. évfolyam) | 530 | 507 | 483 | 445 |
Matematika (9. évfolyam) | 523 | 510 | 485 | 437 |
Forrás: 2001. évi országos
kompetenciamérés
Megjegyzés: Az országos átlag 500.
Kezdőlap | A lap tetejére |