Ostobaságaink méltóságba öltözködnek,
amikor ólomba öntjük őket. írta egykoron Montaigne, s való igaz: az emberek
nagyobbik része jobban hisz az írott betűnek, mint a személyes megtapasztalásnak,
s elszenvedve a bajt, a hibát inkább önmagában keresi, semminthogy feltételezné
olvasmánya tévedését, vagy őreá nézve való haszontalanságát. Amióta csak emlékszem, mindég
inkább hagytam, hogy napjaimat megszokásaim és spontán érzéseim irányítsák,
semmint valamiféle szabály, netán mások által kiokoskodott napirend. Gyűlölöm, ha felébresztenek,
és azt gondolom, hogy természetes körülmények között ébredésünket éppúgy belső
folyamatok szabályozzák, mint jóllakottság-érzésünket: ennek megerőszakolása
agyoncsaphatja egész napomat. Tíz-tizenöt percre van szükség, amíg elkalandozott
lelkem teljes mértékben visszatér az agyamba. Úgy vettem észre, hogy leginkább
délelőtt tíz és tizenegy között szoktam felébredni. Az ébredést követő egy-másfél
órát szeretem önmagamban eltölteni: egynémely keleti iskola tanácsolja is ezt,
mondván: ébredésünk után három órán keresztül még a démonvilág foglyai vagyunk.
Ám ugyanezért s részben azért is, mert ekkor még gondolatainkra nem tehénkedik
annyira rá a társadalom nyomása, mint amikor már teljesen tudatunkhoz jutottunk
ez az idő igen alkalmas az írásra, szemlélődésre s szokatlan zenék meghallgatására.
Törvényerőre emeltem magamban, hogy az ébredés óráinak következtetéseit kötelező
érvénnyel fogadjam el a nap hátralevő részében, és csak egy másik ébredés utáni
időt használhatok fel következtetéseim felülvizsgálatára. Ébredésemet követően mindég
felhajtok egy nagy pohár forró vizet: tapasztalatom szerint a délután közepéig
tartó gyümölcseleség mellett ez az, ami leginkább segíti és sietteti testem
méregtelenedését. Annak ellenére, hogy szeretem, úgy vettem észre, hogy a banán,
a görögdinnye és a datolya káromra van: sokkal frissebbnek érzem magam, ha körtét,
almát, őszibarackot, vagy epret és sárgadinnyét eszem. Ébredésem után másfél órával
bekapcsolom a telefont: ezt megelőzően nem tartom bölcsnek bárkivel is beszélni.
Manapság némi kényelemszeretetből rádiótelefont tartok, de magam is érzem,
hogy a sokféle szóbeszéd, amely a mikrohullámok veszélyességéről szól, igazságon
alapul. Egyébiránt úgy tartom, hogy a telefonálás igenis lehet a társadalmi
érintkezés igen magas formája: a titka talán csak abban rejlik, hogy egészen
más gesztusrendszert kell kialakítanunk, mint személyes találkozáskor. A rádiótelefon
értelmét pedig veszélyei ellenére is abban látom, hogy az utazás és ilyen-olyan
várakozás közben elpocsékolt időket értékesebbé teszi a napi élet számára, és
talán visszaszorítja azt a barbár szokást, hogy összegyűrt-összekoszolt
könyvekkel a kezünkben loholjunk napi utunkon, meg nem adván a régmúlt világok
nagy szellemeinek az őket életünkből megillető időt.
Egy óra körül lassan és babrálva
borotválkozom, fürdőt veszek, és eredendő hiúságomtól fogva legalább öt inget
és nadrágot próbálok fel. Két óra körül megjelenek a kávéházban. Furcsa, hogy
milyen áhítatosan ragaszkodom minden városban megszokott kávéházamhoz, bár az
ilyenfajta hűséget inkább a megszokással rokonítom. Azután mintegy belső
varázsütésre hirtelen átpártolok egy másikhoz, majd néhány hét múlva visszatérek
az elsőhöz. Torontóban kezdetben a Church utcai Second Cupot szerettem,
míg át nem szoktam a P.A.M.S-hez, ám meglepő módon vasárnap délutánonként
csak a tóparton lévő, ódon, viktoriánus szellemet idéző kis kávészalonban érzem
jól magam, ahol oly sokat beszélgettem Andrással, és Jacksont megtanítottam
sakkozni. Párisban a Montparnasse bulvár egyik kis sikátorában, Milánóban az
Árkádos Palotában, New York-ban az öreg St. John temetővel átellenben,
Bécsben a Kapucinereknél, és Prágában az Óvárosban éppúgy megvan a magam kedves
kávéháza, mint Budapesten az Andrássy úti Művész.
Barátaim és ellenfeleim a világ
minden pontján megtalálnak törzshelyeimen, így a délután többnyire beszélgetéssel
és vitákkal telik el. Négy óra körül ha aznap nincs hangversenyem elmegyek
kedvelt fürdőim valamelyikébe. E kérdésben már kevésbé vagyok monogám, mint
kávéház-ügyekben.
Ha kint hideg van, többnyire
szaunázom, de nem a finnek és az oroszok módjára, akik ezután a lékek jeges
vízébe vetik magukat, hanem római szokás szerint, medencéről medencére hűtve
ki a testemet, egészen a csapról eresztett hideg vízig. Magyarországon a masszírozás
inkább dögönyözés, ám Torontóban és New Yorkban bizony sokszor felszisszenek
a távol-keleti masszőrök kezei alatt, amelynek utóhatása ugyanakkor vitathatatlanul
jobb a magyarokénál. A fürdők titokzatos és erotikus világát nagymértékben fűszerezi
az ottlévők társalkodása: a medencék közönségének mindég is megvolt a maga különvéleménye
mindenről: élcet kap itt a mellébeszélő miniszterelnök, a sanda szerzetes, a
kéjsóvár kamasz, a szexis kéjfiú: megvetést, gúnyt, bíztatást, ölelést kinek-kinek
érdeme szerint. Ezt követi a séta és a könnyű
vacsora, majd a színház vagy a mozi, s végül a hajnalig tartó gyakorlás, amelyet
azonban csak akkor tartok helyénvalónak, ha érzem az ezzel kapcsolatos belső
késztetést. Elalvás előtt, ha még van erőm, mozgolódom egy kicsit tornának
nagyképűség lenne neveznem.
Ha tehetem, mindenhová gyalog
megyek: részint élvezem a gyalogló ember szabadságát, részint nehezen viselem
el a járművek tömöttségét. Ha sietős a dolgom, inkább taxit veszek, de
Európában kocsiba ülni egyenlő szabadságunk teljes megsértésével, noha jobban
vezetek, mint orgonálok.
Szinte mindenünnen elkések.
Évtizedek óta próbálom ezt a tulajdonságomat megváltoztatni, de rá kellett jönnöm,
hogy sokkal mélyebb és genetikusabb, mint azt gondoltam. A késés
a művészek udvariassága írta André Maurois egykoron. Részben ezért,
részben egyéb okok miatt állandó szerepe van az életemben a kis hazugságoknak
és a rögtönzésnek: dehát balga is az, aki vak engedelmességgel követi az előre
kieszelt tervet, anélkül, hogy választ adna cselekedeteiben az élet által minden
pillanatban feladott új házi feladatra.
Naponta ötezer milligramm C-vitamint
eszem. Ebben Szentgyörgyi professzor példáját követem, aki kilencven évig élt,
s akit mindég kinevettek e szokása miatt azok az orvosok, akik ötvenévesen felfordultak.
Betegségeimet rendszerint már napokkal előtte megérzem, és ha el akarom kerülni
őket, vagy csökkenteni akarom súlyukat, sokkal többet kell aludnom, és lehetőség
szerint csak gyümölcsöt és Cézár-salátát szabad ennem. A Cézár-saláta alapja
a friss olivaolaj, amelyből hat evőkanálnyit kell összekutyulni egy tojás sárgájával,
egy evőkanál citromlével, egy kis darab olajosringlivel, két evőkanál frissen
reszelt parmezánnal, egy gerezd összeaprított fokhagymával, valamint sóval-borssal.
Ezt a sűrű krémet keverem össze a zöldsalátával, s a kis darabokra
tört, pirított krutonokkal.
Ha tehetem, hűvös szobában
alszom, mezítelenül. Amikor egy fiatalember meglátogatta Einsteint, az két tanácsot
adott néki: ha hullani kezd a haja, soha többé ne menjen borbélyhoz, s a lehető
legkevesebb testrészét szorítsa el gumis ruhadarabokkal. (Egyébiránt amikor
Einsteint egy ízben meglátogatta valaki, és panaszkodott néki, milyen nehezen
nyílik ki a kertajtaja, a mindég praktikus fizikus azt motyogta: Igen, igen,
eléggé nehéz kinyitni, de látogatóim minden ajtónyitással húsz liter vizet pumpálnak
a kert végében lévő kútból a fürdőszobám tartályába.)
Szeretek úszni, és nincs sokáig
maradásom olyan városban, hol erre nincs módom. Napozni is mindég pancsolás
közben szoktam nehezen viselem el a napon való fetrengés tétlenségét és a
hőséget. Mindent szívesebben csinálok jó barátok társaságában, mint egyedül,
leszámítva sétáimat, amelyek másnap reggeli gondolataim legfőbb ébresztői, és
alvásomat, melynek perceit a leginkább magaménak érzem a nap összes percéből.
Szeretem a kellemes, délutáni autókázást szép tájakon; így sokkal inkább az
engem körülvevő természetre tudok figyelni, mintha kerékpáron vicsorognék a
domboldalon.
Ragaszkodom tehát kedves vendéglőimhez,
kávéházaimhoz, fodrászaimhoz, orvosaimhoz, akik mind régtől fogva ismernek,
s ismerik elvárásaimat, nem úgy, mint egynémely, újgazdagoknak nyitott hely,
amely személytelen, a szolgálók pimaszok, s azt éreztetik, hogy még én legyek
hálás, ha a pénzemért cserébe enni adnak, hajat nyírnak vagy meggyógyítanak.
Amúgy orvosokhoz akik között
sok jó barátom akad csak elvétve és égető esetben megyek el. Sokkal inkább
hiszek testem kívánságainak, hiszen aligha valószínű, hogy káromra lenne
az, amelyet leginkább kívánok. Az orvosok pedig legelébb e kívánságaimról próbálnak
lebeszélni, ami által egyfelől a betegségtől, másfelől a lemondástól szenvednék.
A XVII. század párisi orvosai egymással véd- és dacszövetséget kötve tagadták
le a beteg előtt a másik jól látható műhibáit miért feltételezném, hogy
ma ez másként van. A Magyarországon elindulófélben lévő orvosi műhibaperek
első hisztérikus reakciói a tanúi: a magyar orvosoknak és az egészségügynek
mennyi takargatnivalója van.
Egy háromszáz esztendővel ezelőtti
orvosi könyv azt tanította: a hozzátartozóknak minden körülmények között azt
kell mondani, hogy a beteg állapota súlyos. Így halál esetén kisebb a felelősség,
gyógyulás esetén nagyobb a honorárium. Mikor a múlt században egy párisi orvostársaságban
a bibliai Lázár feltámadásáról beszélgettek, Godin professzor cinikusan felsóhajtott:
Csak halt volna meg az én kezeim között! Tapasztalatom szerint igen sok
orvos még ma is ezt a gyakorlatot folytatja. Mind az etikát, mind pedig az orvosi
mesterséget illetően.
Koncertjeim napjai csak délután
két órától jelentenek változást megszokott napi programomban. Ilyenkor kisérőimmel
megnézzük a koncerttermet vagy a templomot, ahol a hangverseny lesz. Gyakorolni
ilyenkor már nemigen szoktam hiszen ha az elmúlt húsz esztendőben nem tanultam
meg orgonálni, ez a pár óra már úgysem segítene. A legfontosabb, hogy kiismerjem
a hangszert, minden hangszínnel tisztában legyek. Majdnem általánosítható régi
mondásom, hogy rossz orgona nincs, csak rossz orgonista: a legborzalmasabb hangszeren
is találok valamit, amely szebb, mint bárhol másutt. Legtöbbször már várnak
fiatal konzervatóriumi növendékek és orgonisták, hogy megismerjenek, és a segítségemet
kérjék akár egy-egy ujjrenddel, akár egy külföldi zeneakadémiára való bejutással
kapcsolatban, bár volt olyan is, aki csak azért várt rám két órát, hogy elmondja,
milyen nagyon gyűlöl. Vidéki és külföldi útjaim során számtalan, hatalmas
tehetségű fiatal muzsikussal ismerkedtem meg, és szinte biztos vagyok benne,
hogy ők képesek lesznek visszatolni az orgonazene kátyúba jutott szekerét a
sztráda legbelsőbb sávjába. A délután ilyenkor kedélyes játszadozással telik
el, s mire feleszmélünk, már el is kell kezdenem öltözködni.
Soha nem izgultam valószínűleg
véremben van a liszti mondás: a művész ne úgy menjen a dobogóra,
mint vádlott a bírák elé, hanem úgy, mint a szépség igaz tanúja. Nem csak
hogy nem zavar, sőt, inkább serkentőleg hat, hogy a nagy tömeg miatt legtöbbször
még az orgonapad két oldalán is ülnek.
A művésznek a hátán kell
éreznie a közönség leheletét, s a hangverseny soha nem előadás, hanem kommunikáció,
ahol a muzsikus hangszerén kifejezett gondolataira a közönség megfoghatatlan
kisugárzással és vibrációval felel. Előadásomban mindég és mindent a perc varázsa
sugall: tempóim, ujjrendjeim, hangszíneim, sőt adott esetben a művek hangneme
is állandóan változik.
A ráadások képezik általában
a második koncertet. S ezután következik az, amely minden országban más és más,
s mégis oly egyforma: a lemezek dedikálása. Bennem ezt mindég értetlenség övezte,
hiszen mennyivel lesz szebb a lemezen szereplő mű, ha a művész személyesen
piszkítja össze a borítót? Dehát a tulajdonjog utáni vágy oly mély az emberekben,
hogy az ellene való átkozódás helyett inkább megszelídítettem: magam köré gyűjtöm
a tömeget, és hol vicces, hol pedig elgondolkodtató dolgokat mesélek nékik a
zene világából. S bár szeretek koncertezni,
mégsem vagyok biztos benne, hogy életem végéig szívesen csinálnám: néha olyan
érzésem van, mintha kedvesemmel sóvár tekintetek gyűrűjében szeretkeznék,
és gyakran úgy gondolom, hogy ha nem tornyosulna felettem a napi megélhetés
felelősége, avagy pénz nem lenne a világon, sokkal, de sokkal kevesebbet koncerteznék,
s azért pénzt soha nem fogadnék el.