1. IRODALMI ÖSSZEFOGLALÓ
Adat, információ és tudás
Mielőtt bármit írok a tudás
"menedzseléséről", illik előbb magát
a tudást és vele együtt az adat és az információ
fogalmát meghatároznom. Nemcsak az ésszerűség
diktálja így: ahhoz, hogy az egész témakört
józanul szemléljük, tudnunk kell különbséget
tenni e fogalmak között. Így mindig meg tudjuk majd állapítani,
vajon az adat-információ-tudás létra melyik
fokán állunk éppen.
A hétköznapi életben általában
nem törődünk ezzel a különbségtétellel.
Az "információ" az egyik leggyakrabban használt szavunkká
vált. Lépten-nyomon ezzel a szóval utalunk a számítógép-hálózatokon
elérhető nyers adatok tömegére és a számunkra
igazából semmilyen jelentőséggel nem bíró
hírek végeláthatatlan sokaságára. Azt
mondjuk, hogy belefulladunk a sok információba és
hiányoljuk a "valódi" tudást, holott egyszerűen
csak érdemi tájékoztatásra volna szükségünk.
Ráadásul, ahogyan korábban az információ,
ma a tudás a divatos. "Tudástőke, tudásgazdaság,
tudás alapú társadalom" - új kifejezések
sora válik elcsépeltté, még mielőtt
igazi jelentésüket felfoghattuk volna. "Tudásbázisnak"
lehet hívni a szimpla adatbázisokat, "tudáskezelő
rendszerként" lehet tálalni bármilyen intranet-alkalmazást
- hogy csak két vadhajtást említsek.
Sokáig én is pongyolán bántam
az adat, információ, tudás szavakkal. (Pedig Péteri
György kollégám már évek óta adat
és információ különbözőségével
indítja pályakezdő olvasóinknak szóló
előadását!) Pongyolaságomat akkor hagytam el,
amikor kezembe került egy cikk, amely azt boncolgatta, hogy ha egyszer
"a tudás hatalom", miért nem könyvtárosok kormányozzák
a világot (Infield 1997). A rövid válasz az, hogy amit
a könyvtárak birtokolnak és látogatóik
rendelkezésére bocsájtanak könyvek, folyóiratok,
CD-ROM-ok stb. formájában, az túlnyomórészt
tetszhalott adatok tömege. (Csak "túlnyomórészt",
hiszen a maradékot éppen azok az eszközök és
erőfeszítések teszik ki, amelyek megkönnyítik,
hogy az adat az olvasó számára jelentéssel
bíró információként megelevenedjen -
de erről bővebben majd a 2. részben.)
Melyek is tehát annak a bizonyos létrának
a fokai?
Legalul található az adat,
közelebbről - ahogyan az értelmező szótár
definiálja - a "valakinek vagy valaminek a megismeréséhez,
jellemzéséhez hozzásegítő tény,
részlet".
Az adatnak önmagában nincs sem jelentése, sem bármilyen
szövegösszefüggése. Tengernyi adat születik
minden egyes intézményben, és az adatok nyilvántartása,
feldolgozása, továbbítása, kézben tartása
"igen sokféle és fölöttébb kifinomult eszközt
igényel" - kezdi a fokozatok ismertetését Bőgel
György (2000).
A második szint az információ,
az "értelmezett adat", amelynek legfontosabb jegye, hogy bizonytalanságot,
határozatlanságot oszlat el. Van, aki az információt
megkülönböztető jelnek tekinti, mások egyszerűen
a közlés tárgyának tartják, ismét
mások szerint minden információ, ami változást
okoz az emberi tudatban - sorolja a különböző meghatározásokat
a Könyvtárosok kézikönyve (Horváth 1999).
Az adatból akkor lesz információ, ha valamilyen jelentést
kap, s annak alapján valamiféle ítélet alkotható,
ez pedig meghatározott célú cselekvést indíthat
el - írja Bőgel György, aki arra is figyelmeztet, hogy
az információ áramlását sokkal nehezebb
nyomon követni, mint az adatokét, majd hozzáteszi: adatgyűjtési
és -kezelési rendszerekre milliókat lehet költeni
anélkül, hogy javulna az emberek informáltsága.
A tudás
a harmadik fokozatot képezi. A tudást sokszor úgy
határozzák meg, hogy felsorolják, mi mindent foglal
magában a megfelelő tájékozottságon
felül:
tapasztalatot, szakértelmet, az áttekintés és
az elemzés képességét, intelligenciát,
értékrendet, döntési és cselekvési
mintákat, intuíciót, reflexeket stb. (Bőgel
2000). Az információnak rengeteg definíciója
van, a tudásnak végtelenül sok. Az információ
kézzelfogható, csupán a terjedését nehéz
regisztrálni; a tudás a fejekben lakik, és nemcsak
az átadását nehéz tetten érni, hanem
általában keserves dolog egyáltalán átadhatóvá
formálni. Lényegi ismérve, hogy "nehéz explicitté
tenni, rögzíteni és továbbadni... A tudás
forrása az ember a maga összetettségével és
kiszámíthatatlanságával." (Bőgel)
Létra- vagy lépcsőfokok helyett
gyakran jelképezik adat, információ és tudás
szintjeit sávokra osztott piramissal: alul az adatok, a csúcson
a tudás. De például a Knowledge Associates CE szemináriumi
anyagában másféle hasonlattal élnek: "tudásspektrum"
ábrájukon mint a színkép színei, úgy
különülnek el egymástól adat, információ
és tudás.
Mindegyik gondolatsorban a tudás után
(vagyis túl a hatalmon? - már ha a tudás valóban
hatalom) következik még legalább egy fokozat, amit hol
bölcsességnek, hol tapasztalatnak, hol cselekvésnek
hívnak. Erre a - ki tudja, valójában hány -
további fokozatra csupán utalni tudok, saját szavak
híján idézettel:
"The endless cycle of idea and action,
Endless invention, endless experiment,
Brings knowledge of motion, but not of stillness;
Knowledge of speech, but not of silence;
Knowledge of words, and ignorance of the Word.
All our knowledge brings us nearer to our ignorance,
All our ignorance brings us nearer to death,
But nearness to death no nearer to God.
Where is the Life we have lost in living?
Where is the wisdom we have lost in knowledge?
Where is the knowledge we have lost in information?"
T. S. Eliot: Choruses from "The Rock" (részlet)
|