(54)

VII. INTES.

Az igaz erössęgre igyekezzél.

AZ erössęgh két fęle: Eggÿk hadi, másik hon való*. Nem szóllok itt az hadi erössęghrö1, nem leszek az hadra geriedezö faklyád, mert az hadnak kévánságha az én elmémnek hataritol nagy távul vagyon, mivel:

Nulla salus bello pacem te poscimus omnes.*

Ninczen az hadban semmi ió, ép és idvössęghes dologh, hanem mindnyáian az Istenes békesęghét ohayttyuk, többigh mint akartuk gyötröttetünk az kegyetlen Marsnak halálos sebet eytö nÿlaitól.

Vgy vagyon az mi eleink, Atil(55)la*, Czaba, Lehel, &c. hadi erössęgek által nyerték magoknak dicziretet: az mint hogy réghenten az Sidoknákis elei Iosua, Ieroboam, Samson, David, &c. hadi erössęgek által mentek nagy állapatra.*

De én annak az erössęghnek követésęre intelek, az mely vérnélkül gyöz, vastaghságh nelkül ront, fegyvér nélkül sebet eyt. Ez az igaz erössęgh, ez az dicziretes gyözödelem, mert az másik Oroszlányokban, Medvekben Farkasokban megh találtatik inkáb mint az emberben, de ez czak az okos teremptet állatoké, és czak elmeiében rekesztetet embernek.

Illyen erössęge által duga bé Daniel az barlangban az Oroszlánoknak száiát. Dan 6.+

Illyen erössęgh által ólták megh az három iffiak Sadrach, Mesach, Abednego az tüznek langozásat, (56) midön az hamis bálványért* eghö kementzében bé vetettenek vala.+ Ily erössęghe által az Elisaeus Propheta szabadita fel önnön maghát az Syriai hadtól.+

Nem az testnek hanem az elmének ereiében áll az ighaz erössęghnek düczössęge, sem nem áll az üldözésben, hanem az szenvedésben. Erös az ki magát megh gyözi, haraghiát czendesiti, semmi világhi gyönyörüsęghnek szélének fuasára nád modgyára nem hayladozik*, hanem inkáb palmafa módgya szerént az szorongatásban nevekedik* szerenczeiében fel nem fualkodik.

Ha igaz erös akarsz hát lenni, fogadgyad amannak intésęt, ki szépen igy tanit vala:

Si fortuna iuvat caveto tolli,
Si fortunra premit caveto mergi.

Ha, ugy mond, az szerencze tenéked hizelkedik, megh ód magad (57) hogy fel ne fualkodgyál.

Ha penigh ugyan azon szerencze szorongat, el ne merüly tellyessęggel.

Ez illyetén erössęghröl szóll az szent irás 1. Chronic. 29. Erössedgyetek megh, czelekedgyetek vastagon, és az VR Isten ti véletek az ióban.+

Esa. 30. Reménsęgben és halgatásban lészen az ti erössęgtek.+

Psal. 67. Czudállatos az VR az ö szentiben, az Izraelnek Istene, ö ád eröt és hatalmat az ö népének.+

Az elmének erössęghe áll penighlen ezekben. I. üldözésnek, kedvezésnek, fęlelemnek miatta, hiredet, hütödet, és vallásodat el ne arullyad, nagy fęlelem az, midön vallásodért, fegyverrel, tüzzel kergetnek, de erössęgedben ezt az fęlelmet nagyobb fęlelemmel gyözzed megh, fęly az üldözö embe(58)rektöl, de inkáb fęly az iövendö itéletnek biraiától, az után való gehennatól, és az öröcké való haláltól, melyben mind az test mind az lélek ugy hal meg hogy éllyen, ugy él hogy megh hallyon.

II. Az igaz erössęgh áll ebben, hogy valamenÿ gonosz raytad törtenik, itéllyed azt természet szerént történtnek lenni, iusson eszedben: Nudus egressus sum ex utero Matris, nudus exibo. Dominus dedit, Dominus abstulit. Mezitelen iöttem ez világhra az én Anyámnak mehéböl, viszontagh mezitelen megyek ki ez világhból. Az VR adta vólt, az VR vötte elis.+

III. Ebben áll, hogy az tisztessęg* kévánás tölled távul legyen, mely minden kévánoiának ártot, vélle élöiének veszedelmet hozot.

Adam és Eva nagy és igaz erössęghben az VR Istentöl teremptet(59)vén, az tisztessęgh kévánás által halálra iuttanak.+ Thebas Városban, valaki érdeme fölöt való tisztet kévánt, halálnak halálával megh öletetet*, Alexander lib[er] 4. cap[ut] 6. Aryandes Aegyptusnak praefectusa az tisztessęgh kévánásert közzönsęges helyen megh öletetet.*

Q[uintus] Coponius czak azért hogy az tisztre választok közzül eggyet egy arany kupával megh aiándékozot vólna, szörnyü büntetéssel megh büntetet, ugymint tisztessęgh kévánó, Alex[ander] lib[er] 3. cap[ut] 17. IV. All ebben. Füledet az hizelködöknek meg ne nÿssad, mert az hizelködöknek szávok által meg lagyulni, nem erös férfiakhoz illik.*

Alexander Severus Imperator oly ighen gyülölte az hizelkedöket* hogy ha valaki szóllása közöt czak megh haytottais magát mindgyárt (60) ki taszigáltatta aytáián, Alexander ab Alex[andro] lib[er] 2. cap[ut] 19. Alphonsus Aragonum & Siciliae Rex+, soha semmi állatot inkáb nem gyülölt, mint az hazugoknak sereghét*, semmi vadtól inkáb maghát nem óltalmazta, mint az hizelkedötül, ugy annÿra, hogy az hizelködöket ugyan az Királyok, és Feiedelmek döghinek mondotta lenni, kiket nagy gyakorta szörnyü büntetésekkel megh büntetet. Anton[ius] Panormita iria.

Hizelkedik vala az ördögh Idvözitönknek, midön torka szakataba+ Isten fiának kiálttya vala lenni, melyben noha ighazat mondot, mind azon által hogy többet affelöl szólna, megh tiltatatot, Luc. 8.+

Ha igaz erössęgedet tehát megh akarod tartani, ne iáry az hizelkedöknek szavok után, ha nemzetsęgedet, ha szép termetedet hánnyák (61) elödben az hizelkedök, ugy felely megh mint Antigonus Király, ki felöl Plutarchus in Apophteg[matibus] azt iria, hogy ez megh nevezet Antigonus Királynak egy Hermodotus nevü hizelkedö Poeta* azt mondotta vólt, hogy nem embernek, hanem az Iupiter Istennek fia, hizelkedésęt eszében vévén, azt felelte vólt réá: Nescit hoc artis Carbonariae Magister. Az szen éghetöknek Mestere nem tudgya azt, hogy én Iupitertöl származtam: az az, az ighaz egyegyü emberek más itéletben vadnak én felölem. Hogy ha ez illyetén erössęg benned lészen akkor leszez igaz erös.

Mit használa Samsonnak az oktalan testbéli erössęgh, holot egy pogány Aszszony állatnak hizelkedése által szöme ki tolyataték.+

Mit használa Milonak, ki oly erös vólt, hogy egy öklével való üté(62)se által egy ökröt megh ölhetet*, de annak utánna egy nagy fát akaruán az erdöben kezevel megh hasitani, keze az fában akadot és éhsęgh miatt hólt megh. Strabo lib[er] 6. Gellius lib[er] 15.

Plinius iria, hogy látot ö egy Athanatus nevü embert*, kinek oly erössęge vólt, hogy mély és kárvasat+ viselt ött száz mása vasból, ki mindazonáltal gyalázatossan hólt megh.

Noha penig az VR Isten kiválképpen ez mi Országunkban ez illyen magadhoz hasonló nagy nemeket* azért állat elö, hogy az ö Anyasz[ent] egyháza+ óltalmok álatt épülhessen, az óltalom penigh nagy gyakorta hadnélkül nem lehet, szüksęgh hogy az hadi erössęgreis meg tanitassal. Azt se itéllyed az testben lenni, ha gyözni akarsz lelki erössęggel, imátsaggal hozzá*.

(63) Illyen erössęgel veré meg Abraham az öt Királyt,+ illyen erössęggel veré megh Iosua az Gabaonitákat ki mikor látná, hogy az réáiá iövö étzaka az gyözedelmet kezéböl ki szakaztaná, elméiének nagysaga és erössęge által kiáltá: Stet Sol, állyon megh az Nap az éghen, és megh álla.+ Gedeon három száz férfiak által triumphála*.+,+ Az Machabaeusok mit nem czelekettenek hadi erössęgek által?+,+




Hátra Kezdőlap Előre